Ražba tunelu Okruhliak na rozestavěném obchvatu Prešova je v polovině, pracuje se nonstop

Obchvat je součástí rychlostní silnice R4, která má v budoucnu propojit Maďarsko s Polskem.
Na Slovensku pokračuje stavba II. etapy severního obchvatu Prešova. Součástí 10,2 kilometrového rychlostního tahu bude také tunel Okruhliak, po dokončení má měřit 1,8 kilometru. Ražba je nyní téměř v polovině.
„Tunel je ražen cyklickou metodou v nepřetržitém provozu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Do ražby je zapojeno přibližně 180 technických pracovníků a tunelářů. Aktuálně probíhají razicí práce na čtyřech čelbách a zároveň se postupně budují základy pro sekundární ostění tunelu. Vytěžená hornina se využívá jako zásypový materiál pro další stavební objekty,“ informovala Národná diaľničná spoločnosť.
Stavební práce pokračují také na mostech. Celkem jich bude na stavbě 12. Aktuálně se budují nosné konstrukce dvou nejdelších, a na dalších dvou dělníci připravují podpůrné konstrukce pro stavbu nosných částí.
„V průběhu letošního roku budou nadále pokračovat zemní práce na trase a na dvou úsecích zahájíme výstavbu silniční kanalizace. Tam, kde to již bude stavebně možné, plánujeme také zahájit práce na zakládání protihlukových stěn na pilotách,“ uvedl šéf NDS Filip Macháček.
Kromě tunelu Okruhliak je součástí stavby také mimoúrovňová křižovatka Kapušany či šest protihlukových stěn s celkovou délkou více než 3 500 metrů.
„Budovaný úsek řidičům ušetří v průměru sedm minut jízdy. Předpokládaná intenzita dopravy by měla být na úrovni téměř 13 000 vozidel denně,“ informovala dříve NDS. Kompletně hotovo bude v roce 2027.
Obchvat je součástí rychlostní silnice R4, která má v budoucnu propojit Maďarsko s Polskem. Kdy se začnou stavět další úseky R4 až po hranici s Polskem, není zatím jasné.
Hodnota zakázky je 338 milionů eur (zhruba 8 miliard korun). Z evropských zdrojů půjde na výstavbu více jak 69 milionů eur, což je v přepočtu asi 1,7 miliardy korun. Zbytek zaplatí státní rozpočet. Zhotoviteli jsou společnosti Eurovia SK, Eurovia CS a SMS ze skupiny VINCI Construction CS.
První etapu severního obchvatu Prešova zprovoznili slovenští silničáři v září roku 2023. Úsek dlouhý 4,3 kilometru zahrnuje například devět mostů i více než kilometrový tunel Bikoš.