Rakušané mají za sebou první prorážku v úpatním tunelu Semmering
Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Bude měřit přes 27 kilometrů.
Při budování úpatního tunelu Semmering došlo tento týden po osmi letech od zahájení ražby k první prorážce mezi dvěma staveništi (Göstritz a Fröschnitzgraben im Berg). Společnost ÖBB-Infrastruktur označila setkání dělníků z obou stavenišť za klíčový milník při budování tunelu.
„Pro nás všechny, kteří se na stavbě podílíme, je to velmi výjimečný okamžik. Bylo dokončeno první propojení dvou úseků a více než 24 kilometrů tunelu. Máme z toho radost, ale stále je před námi spousta tvrdé práce,“ uvedl manažer projektu Gerhard Gobiet.
Tunel se staví z pěti míst současně. Zahajovací ceremoniál se na stavbě odehrál v roce 2012, samotná ražba začala po přípravných pracích v roce 2014. Vyraženo je už 24 kilometrů z 27,3 kilometru. Na sedmi kilometrech je už hotovo i betonové ostění.
Tunel vzniká mezi městy Gloggnitz v Dolním Rakousku a Mürzzuschlag ve Štýrsku. Jeho otevřením se má odstranit úzké hrdlo, které na jižním koridoru představuje původní 160 let stará trať přes průsmyk Semmering. Ta je jednou z nejvyužívanějších železničních tratí v síti ÖBB, jezdí po ní i české Railjety při cestě mezi Vídní a Štýrským Hradcem.
Nový tunel má dvě trouby a je budován na rychlost 230 kilometrů v hodině. Cestu mezi Vídní a Štýrským Hradcem časově zkrátí o půl hodiny.
Stavbařům se přitom nevyhnuly potíže se složitým geologickým prostředím. Pauzu v ražbě musely udělat pod horou Grassberg nedaleko městečka Gloggnitz. ÖBB k tomu uvedly, že navzdory všem opatřením „tempo výstavby stále udává hora“. Po rozsáhlých „speciálních opatřeních“ byla ražba v oblasti Gloggnitzu nedávno obnovena, stavbařům zbývá urazit ještě asi 900 metrů.
Termín otevření tunelu se stále posouvá, původně to byl rok 2026, nyní ÖBB drží rok 2030. Původně odhadované náklady ve výši 3,5 miliardy eur (cca 86 miliard Kč) k dnešku vzrostly na 3,9 miliardy eur (cca 96 miliard Kč).