Radnice chce zakázat koloběžky a jednokolky v centru Brna. Zlepšení nenastalo, stěžují si radní
Bolt chce s městskou částí ještě jednat o návrhu řešení problémů.
Zákaz vjezdu koloběžek a elektrických jednokolek do pěší zóny chtějí prosadit radní městské části Brno-střed. Důvodem jsou opakované stížnosti chodců, kteří se obávají o svou bezpečnost. Novinářům to řekl místostarosta Zdeněk Machů (ANO). Žádost nyní projedná odbor dopravy brněnského magistrátu. Podle společnosti Bolt, která koloběžky jako jedna ze dvou firem nabízí, lze bezpečnost zvýšit i jinými způsoby.
„Rada schválila žádost o zřízení zákazu jednomyslně. Očekáváme, že nejpozději do konce roku by mohl vstoupit v platnost. Týkal by se pěší zóny, jako je náměstí Svobody, Masarykova ulice, Česká a přilehlých míst. Podobná vozidla tam dle našeho názoru nemají co dělat, vycházíme z úprav i v jiných městech,“ sdělil Machů. Připomněl třeba Madrid, kde by měly elektrické koloběžky zmizet z ulic do konce října. „Se zástupci poskytovatelů (sdílených koloběžek) jsme o situaci jednali naposledy loni o prázdninách. Zlepšení nepřicházelo,“ dodal místostarosta.
Z dat společnosti Bolt plyne, že centrum Brna je nejoblíbenějším cílem uživatelů. „Nedává tedy smysl lidem sdílené koloběžky zakazovat, ale spíše otevřít konstruktivní diskusi mezi zástupci města a provozovateli mikromobility. Názor městské části nás mrzí právě zejména kvůli absenci konzultací. Jsme přesvědčeni, že existuje řada možností, jak zvýšit bezpečnost a zlepšit parkování v pěší zóně při vzájemné spolupráci. Mezi naše návrhy patří například snížení rychlosti v určitých úsecích nebo časech během dne,“ řekl ČTK generální ředitel pro mikromobilitu v České republice a na Slovensku Peter Mesarč. Věří, že po konzultacích s radnicí najdou řešení, které umožní tento způsob dopravy zachovat.
Jízda na chodníku nebo v protisměru
Sdílené koloběžky mohou lidé v Brně využívat čtvrtým rokem. Již v předchozích letech bylo problémem parkování koloběžek na nevhodných místech. Brněnský magistrát loni uvedl, že situaci vyřešila novela tržního řádu, která odpovědnost za parkování dopravních prostředků přenáší na provozovatele služby. Nyní jdou problémy spojené s elektrokoloběžkami hlavně na vrub jejich uživatelů. Často si neuvědomují, že pro jízdu na elektrokoloběžce platí stejná pravidla jako pro jízdu na kole.
„Letos dosud evidujeme 22 přestupků. Nejčastěji, jedenáctkrát, šlo o jízdu na chodníku, sedmkrát pak o jízdu v protisměru. Relativně nedávno jsme se zabývali sraženým dítětem od koloběžkářky na náměstí Svobody. Kolize s chodci vedle stylu jízdy nepříznivě ovlivňuje i to, že koloběžky nejsou slyšet,“ řekl ČTK mluvčí městské policie Jakub Ghanem.
Koloběžky hojně využívají také kurýři s jídlem, třeba ti spolupracující s firmou Wolt. „Koloběžky, stejně jako kola, umožňují hladký přístup k těžko dostupným restauracím, a proto může mít jejich zákaz negativní dopad na některé pobočky. Může se tím prodloužit čas doručení jídla k zákazníkovi. Skutečný dopad však nelze v tuto chvíli odhadnout,“ uvedla mluvčí Woltu Jana Jarošová.