Rada schválila budoucí podobu Florence, na řadě je územní plán. Proměna potrvá léta
Počítá se se zachováním autobusového nádraží, jehož přestavba přijde v pozdější fázi. Realizace by měla začít do deseti let.
Praha udělala další krok na cestě k proměně zanedbaného území v okolí Florence. Radní hlavního města v pondělí schválili výsledky urbanistické soutěže, ze které budoucí podoba oblasti vzešla. Nyní je na řadě projednání změn územního plánu a uzavření memoranda mezi městem a spolupracujícími investory, kterými jsou ČSAD Praha holding a Masaryk Station Development. Změny územního plánu mají být projednány v následujících měsících v zastupitelstvu.
„Je to jeden z nejzajímavějších brownfieldů v Praze. Rozlohou, silnou dopravní zátěží v podstatě ze všech stran, tím, že je v samotném centru Prahy. O to významnější je, že jsme všichni společně našli shodu na tom, jak ze zapomenutého místa udělat moderní a jsem si jistý, že výstavní část metropole,“ uvedl výkonný ředitel Penty Real Estate a předseda představenstva Masaryk Station Development Petr Palička.
Vítězem soutěže se stal česko-britský tým složený z architektonických studií UNIT architekti, A69 – architekti a firmy Marko and Placemakers. Praha chce ale spolupracovat i se dvěma týmy, které se umístily shodně na druhém místě. Jde o švýcarské sdružení agps Architecture a Atelier Girot, IBV Hüsler a nizozemsko-české uskupení de Architekten Cie., LOLA Landscape Architects a M2AU.
Účastníci z druhého místa se mají podílet například na úpravách magistrály při jejím zachování na estakádě a na návrhu parku na Těšnově, kde zřejmě vznikne i nějaká veřejná stavba. Město jako příklad uvádí archeologické muzeum.
Vítězný návrh předpokládá vznik nové čtvrti, kterou budou tvořit tradiční ulice, vymezené fasádami domů s obchody a restauracemi v přízemí. „Návrh propojuje všechny okolní čtvrti a zaceluje rány, které na Florenci zanechaly hlavně dopravní stavby. Lokalitu bude protínat mnoho ulic a uliček, aby byla čtvrť dobře prostupná,“ napsal pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) k výsledkům soutěže. Trojúhelník, který vytvářejí dvě ramena Negrelliho viaduktu u Křižíkovy ulice podle urbanistů vybízí k přeměně na městskou tržnici. Stánky a krámky mohou obsadit i mostní oblouky.
Soutěžní týmy měly do návrhu integrovat řadu již schválených projektů v území. Jsou to například plánované rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace železniční stanice Praha Masarykovo nádraží se zastřešením kolejiště, již realizovaný projekt Florenc Gate v ulici Křižíkova nebo dva objekty podél ulice Na Florenci navržené kanceláří Zaha Hadid Architects.
Po uzavření memoranda mezi městem a investory a po schválení změn územního plánu začne projekční činnost jednotlivých stavebních bloků, veřejných prostranství a budov. Samotná transformace území by mohla podle města začít zhruba za pět let. Počítá se se zachováním autobusového nádraží, jehož přestavba bude následovat až v pozdější fázi. Realizace by měla začít do deseti let.