Qantas vstupuje do druhé stovky. Z této krize vyjdeme silnější, věří jeho šéf

Boeing 787-9 po přistání v Sydney. Foto: QantasBoeing 787-9 po přistání v Sydney. Foto: Qantas

Jakmile se otevřou hranice, uvidíme masivní růst poptávky, věří šéf Qantas.

Horší chvíle na oslavu stých narozenin si letecká společnost těžko může vybrat. Uprostřed největší krize v oboru s většinou letadel na zemi slaví letecká společnost Qantas v pondělí sto let od svého založení. I přes současné problémy zůstává její šéf Alan Joyce velkým optimistou a věří, že současná situace australského dopravce ještě posílila.

V rozhovoru pro Financial Times uvedl, že i přes současnou krizi se firma blíží do bodu, kdy přestane prodělávat peníze. Už o Vánocích se chce dostat na polovinu loňské kapacity. Optimismus z úst šéfů leteckých společností není v tuto chvíli příliš častý, Joyce je spíše výjimkou. „Jsme velmi optimističtí. Jakmile se otevřou hranice, uvidíme masivní nárůst poptávky,“ uvedl Joyce pro FT. V Austrálii trvají různá omezení cestování prakticky od března. Mezinárodní lety chce firma obnovit až v polovině příštího roku. Více než polovina tržeb Qantas pochází z vnitrostátních linek.

Firma prošla během krize velkými škrty, osm tisíc lidí propustila. „Přežili jsme sto let, protože jsme se uměli přizpůsobit situaci. I proto vyjdeme z této situace ještě silnější,“ řekl Joyce.

Aerolinky jako cesta k prosperitě země

Qantas založili Hudson Fysh a Paul McGinness, veteráni australské armády a Fergus McMaster ve městečku Winton v Queenslandu. Název je zkratkou spojení Queensland and Northern Territory Aerial Services. Qantas v dnešní zprávě k historickému pozadí neopomněl připomenout, že se tak stalo nejen 17 let po prvním letu stroje bratří Wrightů, ale i na konci pandemie španělské chřipky.

Podle zakladatelů byly velké vzdálenosti hlavní překážkou v ekonomickém růstu země. Aerolinka létala nejdříve v australském „outbacku“, tedy pustině v australském vnitrozemí. Už v roce 1935 se ale pod názvem Qantas Empire Airways Limited (společnost vznikla spojením s Imperial Airways, předchůdcem British Airways) vydala na svůj první mezinárodní let: do Singapuru. Ze strategických důvodů byla společnost v roce 1947 znárodněna, aby byla na počátku 90. let opět privatizována.

Qantas se dnes pyšní titulem aerolinky, která létá nejdéle nepřetržitě bez omezení. KLM i Avianca během druhé světové války svůj provoz přerušily. Dopravce se považuje za vynálezce byznys třídy.

Qantas musel oslavy stovky kvůli současné situaci výrazně omezit, na pondělí ale chystá speciální průlet nad přístavem v Sydney.

Tagy Qantas
6 komentářů