Qantas objednal 12 letadel na dvacetihodinové lety. Překonáme diktaturu vzdálenosti, tvrdí šéf aerolinek
Letadlo bude létat v konfiguraci pro 238 cestujících, Qantas kupuje od Airbusu i náhradu za Boeingy 737 a 717.
Letecká společnost Qantas učinila důležitý krok ke spuštění ultradálkových letů, které umožní přímé spojení mezi východním pobřežím Austrálie a Evropou a východem USA. U Airbusu objednala 12 letadel A350-1000 ve speciální verzi pro dlouhý dolet. Jde o součást největší objednávky na nová letadla v historii, kterou dnes australský dopravce oznámil. Objednal také 20 letadel A321XLR a 20 strojů A220 s opcí na pořízení dalších.
Qantas o projektu ultradálkových letů mluví několik let, přípravu zabrzdila pandemie koronaviru. Šéf Qantas Alan Joyce označil letadla jako poslední krok k překonání „diktatury vzdálenosti“ s narážkou na umístění Austrálie.
„S A350-1000 bude kterékoliv město na světě od Austrálie dostupné přímým letem,“ řekl Joyce. Dolet letadla je 16 100 km. Qantas si letadlo objednal v konfiguraci pro celkem 238 cestujících, výrazně méně než je u tohoto typu letadla běžné. Šest míst bude v první třídě, 52 v byznys třídě, 40 v premium economy a 140 v ekonomické třídě.
Uprostřed letadla bude zóna na odpočinek a protažení cestujících, nazvaná jako wellbeing zone. „Paluba je navržena tak, aby ve všech cestovních třídách přinesla maximální komfort pro tak dlouhé lety,“ dodal Joyce. Qantas s Airbusem pojaly představení nového letadla velkolepě: do Sydney kvůli tomu Airbus poslal své letadlo včetně „povinného“ přeletu nad městem. Letadla budou vybavena motory Rolls-Royce Trent XWB-97.
Qantas počítá se zavedením přímých letů ze Sydney do Londýna, Paříže či New Yorku od konce roku 2025.
Kromě dálkových letadel Qantas objednává 20 letadel A321XLR a 20 letadel A220-300 pro vnitrostátní lety a lety na středně dlouhé vzdálenosti. Ve flotile postupně nahradí Boeingy 737 a 717. Ve flotile se začnou objevovat od roku 2023.