Letecká společnost Qantas zařadila do své flotily svůj první Airbus A321. Nejde ovšem o letadlo pro cestující, ale přepravu pošty. Jde o první A321, který prošel přestavbou z osobního letadla na nákladní.
Oficiálně označený jako A321P2F (passenger-to-freighter) je další ukázkou rozmachu letecké nákladní dopravy. Jde původně o Airbus A321-200, který byl vyroben už v roce 1998 a létal u řady dopravců, naposledy u Onur Air. Proměnou na nákladní letadlo prošel kousek za českými hranicemi: v saských Drážďanech v závodě Elbe Flugzeugwerke (EFW), což je společný podnik Airbusu a ST Engineering.
Jde o první přestavěný A321 do nákladní verze na světě. Jeho majitelem je leasingová společnost Vallair, která ho pronajímá Qantasu na přepravu zásilek Australian Post. Airbus s novým letadlem míří především na leasingové společnosti, kterým zůstávají volná osobní letadla a neví, co s nimi.
Letadlo po přestavbě zvládne přepravit 14 leteckých kontejnerů na horní palubě, 10 v nákladním prostoru. Airbus ho označuje jako ideální letadlo pro expresní vnitrostátní a regionální provoz. Součástí přestavby je i instalace velkých nákladních dveří.

Nákladní doprava je letos jediným segmentem, který v letectví zažívá růst.
Kdybyste tomu článku chtěl dodat i český přesah, tak rám nákladních dveří pro P2F konverzi A321 pro ST Enginnering vyvinulo a vyrábí Aero Vodochody.
Leasinkoví spekulanti nakupující dopředu, a spoléhající na výdělek hlavně vyvoláním vysoké inflace, způsobují na trhu neskutečný bordel. Normálně by se místo druhotných přestaveb raději přehodnotili objednávky, a nákladní letadla se většinově stavěla na první dobrou nová.
Rovnou nová se moc nevyplatí. Cargu nevadí méně spolehlivá letadla. Když se něco rozbije, tak se to opraví a náklad počká. S lidma je problém. Odvézt do hotelu, platit jídlo a penále.
Náklad nenadává a nestěžuje si. To není jako v kamionech na minutu zásobovat fabriky na auta.
No, tak co vím já, tak je to přesně naopak. Ano, Cargo si sice nestěžuje a nebrblá, ale je zde větší tlak na přesnost provozu. Zejména pak v letecké dopravě. Ono totiž na to Cargo jsou navázané další složité procesy, které je třeba odložit/zrušit/změnit a to není levná záležitost. Fakt to není o tom, že třeba růže z Nigerie můžou čekat v Africe 3 dny na opravu podvozku …
Ten vnitřní prostor vypadá dost odfláknutě. Izraelci to umí lépe.
Co vám na něm přijde odfláknutého?
Co by jste čekal od soudruhů z NDR.
Byl jste teď v bývalé NDR, hrozné hlavně u hranic s Polskem….
Já myslím, že ULDčka si stěžovat nebudou.
Letadlo bylo vyrobeno v roce 1998. První let A321 byl v roce 93.
Díky za upozornění na překlep, už je to pryč.
Pravda, první let tohoto letounu byl uskutečněn 15. května 1998.