PwC: Ve světě se loni poprvé prodalo 10 milionů elektrických aut. Vládne Čína
Přes svůj pokračující rychlý růst jsou prodeje elektroaut stále do značné míry závislé na státních dotacích.
Na dvaceti nejvyspělejších světových trzích se loni prodalo 9,97 milionu čistě elektrických aut, což je meziročně o 28 % více. Spolu s menšími trhy tak prodeje vůbec poprvé přesáhly 10 milionů vozů. Vyplývá to z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Prodeje aut s konvenčními pohony vzrostly o 5 %, podíl elektrických aut tak dále roste. Spolu s hybridy a plug-in hybridy tvoří více než 30 % celosvětových prodejů. V západní Evropě má alespoň částečně elektrický pohon každé druhé nově registrované auto, vyplývá ze studie.
Dva ze tří nových elektromobilů se přitom prodají v Číně. „Elektromobily se na světových trzích definitivně zabydlely. Kromě desetimilionové hranice prodaných čistě elektronických vozidel je silným milníkem i fakt, že loňské prodeje elektromobilů a hybridů na nejvyspělejších evropských trzích poprvé tvořily více než polovinu všech prodejů,“ komentoval loňské výsledky expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Na nejvýznamnějších 10 evropských trzích se loni prodalo 5,36 milionu elektrických a hybridních aut, to představuje tržní podíl 52 % na všech prodejích. Zatímco zájem o čistě elektrická auta v Evropě nadále roste, poptávka po plug-in hybridech klesla o 10 %.
„Přes svůj pokračující rychlý růst jsou prodeje elektroaut stále do značné míry závislé na státních dotacích. A plug-iny už nejsou dotacemi tak podporované jako v minulosti, například v Německu jejich podpora skončila,“ doplnil Štefek.
Pozici jedničky v elektromobilitě v loňském roce dále posílila Čína, kde se loni prodalo přes 6,6 milionu elektroaut. Dvě ze tří prodaných elektroaut na světě tak byly prodány v Číně. „A čínské automobilky navíc ve velké míře zahájily expanzi do Evropy. Přestože si pozici nejprodávanějšího elektroauta, a to i v Číně, drží Tesla Y, je silným momentem loňského roku právě nástup do té doby často neznámých čínských značek,“ řekl Štefek.
Český trh v prodejích elektroaut naopak výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť. Loni se v ČR prodalo necelých sedm tisíc elektroaut, to jsou zhruba 3 % ze všech prodejů.
„V letošním roce lze nicméně očekávat nárůst zájmu ze strany podnikatelů a malých firem, pro které stát připravil 200tisícovou dotaci i další podporu na budování nabíječek. Ještě větším impulsem do budoucna by ale měl být tlak na dekarbonizaci, který na firmy plyne například z povinnosti nefinančního reportingu. Právě přechod na elektromobilovou flotilu je například pro firmy ze sektoru služeb jedním z logických kroků, jak uhlíkovou stopu snížit,“ uvedl Štefek.
Loňský rok byl i ve znamení dalších milníků: v Číně jen v loňském posledním čtvrtletí poprvé prodali více než dva miliony elektromobilů, v USA poprvé celoroční prodeje přesáhly jeden milion.
Aktuální studie PwC počítá s tím, že za pět let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 28 milionů na více než 63 milionů aut. Nejrychleji by přitom měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude za pět let jezdit 35 milionů (nárůst o 234 %), naopak nejméně se zvýší počet plug-in hybridů: o 69 % na 6,9 milionu.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie pěti největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a pěti s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).
Prodeje aut na největších světových trzích
Celkový počet prodaných aut |
Prodeje elektromobilů a hybridů |
Podíl na celkových prodejích |
YoY prodeje elektrických a hybridů |
|
10 největších evropských trhů |
10,32 |
5,36 |
51,9 % |
+21 % |
USA |
15,46 |
2,58 |
16,7 % |
+50 % |
Čína |
30,04 |
10,30 |
34,3 % |
+34 % |
Pramen: PwC