Putování zemí, kde rychlost 250 km/h není nic zvláštního: Dieselem do Alp, rychlovlakem do Milána

Dieslová jednotka dopravce SAD. Foto: Aleš PetrovskýDieslová jednotka dopravce SAD. Foto: Aleš Petrovský

Třetí díl letního cestopisu Aleše Petrovského.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rabín

Winschgerbahn alias Ferrovia Venosta doporučuji k projetí. Kromě smyček nad Meranem se podobna situace v menším opakuje u stanice Schlanders/Silandro. Ze stanice Laas/Lasa se nabízí pohled na obří mramorové lomy se systémem elektrických drah a pozemních lanovek. V cílové stanici Mals/Males lze obhlédnout kolejovou hvězdici (viz mapa), na které se kdysi obracely parní lokomotivy. Trať měla být někdy v 80. letech zrušena, naštěstí provoz převzal nestátní dopravce, zavedl taktový jízdní řád (30 min.) s motorovými jednotkami Stadler a frekvence vzrostla snad o 300 %. Dnes se připravuje elektrifikace 25 kV 50 Hz a následně konverze motorových Stadlerů na elektrické výměnou… Číst vice »

Gablenz

Neni to nahodou Vinschgaubahn? Jinak dobry prispevek.

Průvodce původní Aleš

Používají se oba německé názvy.

Twix

Nebyl ten „soukromý“ dopravce právě SAD, který je zřízen provincií Alto Adige, kde provozuje rovněž autobusy? Nevím co tam bylo předtím ale ty GTW nebudou z 80. let. Na taktovou dopravu jsou Italové obecně zvyklí a tady navíc mají i ten germánský smysl pro integraci dopravy, která v Jižním Tyrolsku funguje organizačně i tarifně. Když jsem naposled jel po Pustertalbahn (trať na San Candido), střídavě tam jezdila Trenitalia a SAD, tarif shodný, integrovaný.

Průvodce původní Aleš

Hlavně od té doby patří Jižnímu Tyrolsku i trať, kromě toho, že tam jezdí SAD (firma ve vlastnictví provincie).

Rabín

Ve stručnosti (viz německá Tante Wiki): Návrh na zastavení provozu 1987, zavedena částečná NAD, poslední vlak 1990, převod do vlastnictví provincie 1999, sanace trati 2000-04, obnovení provozu 2004 (motorové jednotky budou z té doby). Velká rekonstrukce stanice Mals/Males 2019-20, se zahájením elektrického provozu se počítá 2025 (bez záruky, jsme v Itálii).

Lukas

Zdravim,jak se provadi check in ve vlaku kdyz mam listek v aplikaci?

Průvodce původní Aleš

„Pokud vám z nějakého důvodu nejde udělat check-in v aplikaci, stačí aktivně odchytit průvodčího, který ji provede u sebe na tabletu zdarma. Pokud čekáte na místě, až přijde, tak to stojí pět eur. A to byl přesně můj případ. Až když jsem viděl průvodčího, jak kontroluje jízdenky, tak jsem si uvědomil svůj omyl. No nic, řekl jsem si, a byl připraven zaplatit místní obdobu manipulační přirážky. Průvodčí s úsměvem pozdravil, načetl si QR kód, podíval se na mě, odbouchl check-in (což se během chvíle propíše do aplikace)“ Mně to přijde jasný jako facka: Průvodčí si načte jízdenku z mojí aplikace… Číst vice »

petr.sladek

Měl jsem koukam štěstí, že ho po mě v květnu nikdo nechtěl. Celou dobu jsem to ignoroval, protože jsem měl pocit, že kupuju přes aplikaci vždy jízdenku na konkrétní spoj. Někdy se budu muset zeptat, jestli to vážně bylo ok, nebo ne..

Gunduľ neubiješ

Dobrá otázka. Taky jsem s tím letos na jaře docela zápasil a sice jsem něco někde odklikl, ale vůbec netuším, jestli to bylo OK, protože průvodčí nepřišel….

Drak Mrak

Dieslová jednotka?

Průvodce původní Aleš

Co je na tom divného? U nás jezdí třeba Regioshark.

Drak Mrak

Shark je Diesel. 🤣

Pavel Skládaný

Shark je motorová jednotka. Diesel je vynálezce naftového motoru.

Pavel Skládaný

Odborný termín je „motorová jednotka“, ale v hantýrce Trhanov zůstane Trhanovem, i když mu Lomikar přikázal říkat Chodský zámek.

Drak Mrak

Neznám tyhle věci, jak se nechat upéct v peci…🤷‍♀️

Jira

Ohledně MHD nejen v Miláně doporučuji web http://www.zastavka.net/

Průvodce původní Aleš

Holt i mistr tesař se někdy utne 🙂
Protože vlaky Vinschgerbahn v jízdních řádech na webu Trenitalia normálně jsou.

Karl vB.

Jen tak ze sportu jsem si porovnal interiér Bussines třídy v italské jednotce ETR 700 s rakouskou variantou v RJ NG. Teprve teď mně praštilo do očí, jak je v RJ NG mělký sedák oproti ETR 700. Případný optický klam by mohl být způsoben jiným poměrem šířky a hloubky sedáku u obou srovnávaných sedadel, nicméně italská verze na mně působila mnohem přátelštějším a pohodlnějším dojmem. Hloubka sedací plochy má podstatný vliv na stabilitu sezení a pocit pohodlí. Předpokládám, že obě fotky pan Petrovský dělal stejným přístrojem, takže účelové zkreslení v pouze jednom případě bych vyloučil. https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/08/12-Business-trida-v-jednotce-ETR-700.jpg https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/08/06-Business-trida-v-railjetu-NG.jpg Jaký je názor… Číst vice »

Knížecí rada

ETR 700 je výrobek AnsaldoBreda původně dodaný NS. V Nizozemsku ho snad několik let nedokázali zprovoznit, prý z něj odpadávaly celé kusy. Nakonec si to odkoupila Trenitalia, která si to provozuje zvesela dál, nevím jestli vesele, ale evidentně italské provenienci rozumí líp. Každopádně ta historie je zajímavá, možná někdo znalejší mě doplní.

Drak Mrak

Celou story najdete na wiki v EN.

Twix

Oni to Italové do Nizozemska dodali se zpožděním 5 let, pak stačilo 5 měsíců „provozu“ aby to prohlásili za nezpůsobilé (kdo by chtěl mít v zimě uvnitř vlaku na zemi led) a vyhodili to. Další nešťastné příběhy jsou dánské IC4 nebo göteborské tramvaje. Jejich technika funguje jen na jih od Alp.

Movia

Nebo na východ od Karpat. Minulý týden jsem jel IC2 od AnsaldaBredy v Rumunsku a překvapilo mi, jak dobrý svezení to bylo. Pravda, asi 3 okna měla vysklený, ale jinak super.

Twix

Rumunsko beru taky jako jih od Alp 🙂 Ty IC2 jsou zajímavé, Dánové to skoro ani neprovozovali, zatímco IC4 se skřípěním zubů provozují, ale asi jen polovinu dodaných jednotek, a pokud možno bez spojování. Alespoň jim AnsaldoBreda nepřímo urychlila elektrifikaci sítě. Zajímavá jsou i Cisalpina, která Švýcaři sešrotovali a Řekové je nasadili na páteřní trati. Fiat není Ansaldo, ale třeba i ve Finsku mi přišlo Pendolino to nejvíc rozvrzané a obuté vozidlo v zemi.

Movia

Ta „fackovací“ tramvaj je řada 4900 vyrobená ve Fiatu a byla určena pro trolejbusovou okružní linku, kterou chtěli přestavět na tramvaj s vysokými nástupišti. Dopadlo to jale ako vždycky v Itálii.

Nejzajímavější jsou v Miláně tramvaje Petter Witt, skoro 100 let staré, potom řada 4600/4700 podobné našim K2 a nakonec můj oblíbený Eurotram, který je často v tragickém stavu.

Ty oznamování výluk je typická Itálie, dělá se to tak i v Miláně.

Jiří Kocurek

Tak Itálie a dodržování vlastních nařízení, poněkud profláknutá věc.
Jestli ale dobře chápu překlad z wiki, tak koncem 90. let do nich dali polovodičové řízení a před pár lety ho vyměniil znova, za novější.

Jiří Kocurek

Myšleno k té obdobě tramvají K2

Pája

A jo 😃

Lkprak

Díky za skvělý Tripreport!
Občas si prstem po mapě projíždím ty tratě na italsko-švýcarském pomezí a sním. Je jich tolik a jedna evidentně hezčí než druhá. Přitom dostat se tam není nijak náročné ani drahé – letenky na Malpensu i Bergamo stojí trvale pakatel a z obou letišť je to tam kousek. Snad ty ceny ještě nějakou dobu vydrží, tak dva tři výlety bych tam rád podniknul (jeden už mám z loňska za sebou).