Autobusy Dopravci Železnice

Půl miliardy měsíčně. Státu už mizí peníze z kasy na levnější jízdenky, bez kontroly

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet
Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

Ministerstvo dopravy zatím oficiálně tají, kolik stojí státní rozpočet nový systém slev ve výši 75 % pro mladé a studenty do 26 let a seniory. První čísla, která redakce deníku Zdopravy.cz získala ze zdrojů na ministerstvu, ale ukazují, že výdaje mohou být vyšší než odhadovaných šest miliard ročně.

Jen za září odeslalo ministerstvo dopravcům zhruba půl miliardy korun jako kompenzace za to, že čtyřiceti procentům cestujících poskytují státem nařízené slevy. Podle zdrojů redakce na ministerstvu zavládlo zděšení, neboť kompenzace se blíží k hornímu stropu odhadovaných šesti miliard korun. Číslo přitom nejspíš bude dál růst. V září ještě část vysokoškoláků nejezdila za studiem a povědomí o slevách nebylo tak rozšířené. Pro srovnání: dosud stát vyplácel ročně za nařízené slevy (pro děti, studenty a invalidy) čtvrt miliardy korun ročně, úhrada se týkala jen komerčních spojů.

U autobusů a vlaků placených z veřejných zdrojů by se o částku ze slev měla snížit úhrada prokazatelné ztráty z veřejných rozpočtů, ušetřit měly především kraje. Někteří dopravci už ale oznámili, že jde o jejich příjem a budou požadovat stejné peníze od krajů jako dosud.

Ministerstvo dopravy původně slibovalo, že data za odeslané platby za září zveřejní už na začátku listopadu. „V rámci integrovaných dopravních systémů musí dopravci čekat, až jim organizátor přidělí příslušný podíl ztráty vzešlý z clearingu tržeb. V některých IDS byl clearing dodělaný až před několika dny, tedy dopravci tuto část ztráty nemohli fakturovat a řada z nich nám pošle údaje za září až s daty za říjen,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Definitivní tečku za záříjovými výdaji tak podle ní bude možné udělat až v polovině prosince.

Dopravci zatím mluví jen o relativně malém nárůstu počtu cestujících po zavedení slev, většinou chtějí počkat na vyhodnocení po delším období. Odhady ukazují, že zhruba 40 % cestujících ve veřejné dopravě nyní jezdí se slevou.

Stát přitom dopravce zatím fakticky nekontroloval, zda například nevydávají fiktivní lístky, na základě kterých pak žádají o kompenzace. Teprve na začátku listopadu uzavřelo ministerstvo smlouvu se společností Petr Fiala Controlling, která má pro ministerstvo provést celkem 500 kontrol u dopravců za 140 tisíc korun.

„Princip všech kontrol je ten, že jsou neohlášené, nečekané a mají zjistit reálný stav v praxi. Z předchozích kontrol víme, že nejčastější problémy bývají v nedůsledném kontrolování dokladů prokazujících nárok na slevu ze strany samotných dopravců,“ řekla Rezková. Dodala, že stejná firma zajišťovala kontroly pro MD už dříve v menším rozsahu. „Jde o profesionální firmu, která se kontrolami zabývá systematicky,“ řekla mluvčí.

Firma současně pracuje i pro samotné dopravce, kontroluje například, zda je nešidí řidiči. Ministerstvo v tom ale střet zájmů nevidí. „MD má s touto společností pozitivní zkušenosti, oceňujeme znalost kontrolorů o tom, jak to u jednotlivých společností funguje, jaké má kdo nastavené postupy a jaké je možné čekat prohřešky. Zkušenosti právě vycházejí ze zmíněných kontrol pro samotné dopravce a objednatele veřejných služeb. Z toho důvodu také dokáží vytipovat, ke kterému dopravci a na jaké spoje má smysl se zaměřit,“ dodala Rezková.

Ministerstvo původně počítalo, že na kontroly přijme své vlastní úředníky, plán ale nakonec neprošel.

70
Diskuze

avatar
11 Komentáře
59 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
28 Autoři komentářů
KirschnerMarek Porackýželezničář v důchoduBeryVorech Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vorech
Host
Vorech

Souhlasim s panem Sůrou, že slevy jsou politicky prosazené.Da se říci, za peníze nás všech,se zde kupuje přízeň voličů.Jen by mě zajímalo,proč ty peníze raději neproinvestovat v žel. struktuře!Pak tu čteme,že si chtějí pučovat od EU banky na stavby.Někde jsem slyšel,že to bude zaplácnuto ze školství.Takže místo investic do vzdělaní se budou platit důchodcům výlety????

Robert
Host
Robert

Mně se článek líbí jen moc nechápu proč se autor pořád vymezuje proti ČD když zrovna v tomto případě je vcelku jasný že ČD na rozdíl od menších dopravců mohou díky své velikosti a automatizovaným systémům jen těžko slevy zneužívat formou fiktivních jízdenek. Z vydávání fiktivních jízdenek bych podezíral úplně jiné loupezniky.

petr.r
Host
petr.r

ta firma fiala mně dojala protože si vzpomenu, jak jeden revizor přemlouval ředitele, že tu práci bude dělat bez výplaty, jenom si nechá pokuty. Ty fiktivní lístky mohou nastat, kde se nekupuje místenka s jízdenkou a nevím co ta firma bude zjištovat třeba na trati, kde jede 810, nebo ta firma bude jenom v centrálách.

Bery
Host
Bery

„Ty fiktivní lístky mohou nastat, kde se nekupuje místenka s jízdenkou “ ? Opravdu ? Neni to spis naopak ? Tam co je mistenka s jizdenkou dopravce vi o kolik potrebuje fiktivne doplnit kapacitu, aby se mu to rentovalo. 😉

Sledující
Host
Sledující

p.Sůra napsal: Jan Sůra 23. 11. 2018 (11:48) Protože to jsou stejné peníze, kapitola kompenzace za státem nařízené slevy. Vyhozené z daní, projedené. I kdyby to byla koruna navíc, je to špatně. Plně chápu že vám vadí zbytečné vyhazování peněz. Tak se zeptám co zbytečné doplácení kompenzací u RJ v tarifu RELAX? Jak se můžete spokojit s odpovědí z MD že jim to tak Jančura řekl? I vy sám jste psal jak Jančura podvádí s první třídou, však to se děje stále ale vůbec tenhle stav okrádání se neřeší a nijak se na něj nepoukazuje a když tak jen okrajově.… Číst vice »

Sledující
Host
Sledující

Ještě dodám že Jančura je největší pobíratel kompenzací v cele ČR

X 1
Host
X 1

Sledující
Největším příjemcem kompenzací v dopravě v Čr jsou České Dráhy.
Nebreč. To přejde.
Zahulíme. Uvidíme. 😉

Sledující
Host
Sledující

Ale až nyní doposud to byl RJ 😛

petr.r
Host
petr.r

položme si otázku proč, studenti nejsou na hlavu, když si můžou vybrat kde mají wifi, zásuvky, pití, noviny. ČD je největší příjemce kompenzací a to je vše, nebot příjemce se nerovná přepravce, pro tebe RJ je největší přepravce studentů, dětí a důchodců a čd je největší pobíratel peněz, prostě RJ je vozí a čd jen bere od státu kompenzace, ale firma fiala se na nábřeží zeměří.

Bery
Host
Bery

Aaaa, tady ma nekdo problem rozdejchat, ze nejvice studentu prepravi CD a ani kvuli tomu nemusi brat doplatek do tri ruznych cenovych urovni. 😀

B2
Host
B2

Je věcí MD a zákonů, aby definovali co proplácí a co ne. Pokud je definice vágní, dopravci pochopitelně udělají maximum pro to, aby na kompenzaci dosáhli a podvod to opravdu není (podvod je když fixlujete podklady), protože třída Relax je starší než zákon, takže nic překvapivého nebo úhybného.

Sledující
Host
Sledující

Výměr MF hovoří jasně. Vyplácet z nejnižší ceny kterou dopravce nabízí.
Podvod je též tvrdit že vozy 1.třídy jsou 2.třída a že tudíž 1.třídu nepoužívám.

petr.r
Host
petr.r

hele tak ty říkáš, že v pendolinu to se nesmí a čd může jenom žádat kompenzace v 810?

Sledující
Host
Sledující

až bude k pendolínu připojená 810 tak kompenzace jen z té 810 😀

petr.r
Host
petr.r

a obráceně? Co když připojí k 810 pendolíno?

Bery
Host
Bery

Definice vagni neni. Tam je jasne stanoveno, ze se doplaci jen nejnizsi standard. To, ze je se MD zachovalo jinak, ackoliv sam ministr dopravy prohlasil, ze se bude doplacet do nejnizsi ceny na dane trase, z toho cistou hru neudela. Jinak receno, lumparna, ikdyz je posvedcena ministerstvem, stale zustava lumparnou.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tedy, tady se ta pec dnesnrozhicovala. Jak nedávno v Dlážděné 😀

Pibik
Host
Pibik

Osobně jsem ještě před spuštěním odhadoval nějaký ten dvojnásobek, z jednoduché logiky, že stát plánovat, ani nic řídit neumí. Letošek bude pro dopravce oťukávací, co si kdo může dovolit, zda jej konkurence za nějaký ten šmeloušek neudá a pak trh pozná, že na jedné lodi jsou všichni dopravci a na druhé nedobrovolný daňový poplatník. Stát asi později nějaké kontroly zavede, nějaká ta miliardička na to půjde k tomu, neb by dopravci inkasovali jistě plnou kapacitu vlaků (ČD jistě plné sardinkovné), když ty prachy leží na zemi, stačí se shýbnout. I s ohledem na to, že situace v dopravě je ostře… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Zde je těžké dělat jakékoliv odhady. Změna ceny má vliv na poptávku, tento vliv lze studovat a do určité míry tu křivku extrapolovat, pokud už máte nějaká data z minulosti a cena se nezmění příliš.

Jenže toto je velká změna ceny. Snad nikdy nebylo jízdné tak absurdně nízké. Takže lze těžko říct, jak spotřebitelé zareagují.

Pibik
Host
Pibik

Tak samozřejmě dělat odhady je těžké, nicméně stát je neumí vůbec. Aby se neztratilo, kdyby se tento nesmysl neposkytl, nemusel to nikdo odhadovat, ale chápu, jako vrchol monetárního supercyklu je levných peněz hromady a stále neubejvá…
PS: Už ve světě chybí, zatím jenom někde, takže pohoda vánoce.

To
Host
To

Článek založený na tvrzení, že jeden důvěryhodná zdroj z MD říkal… zbytečné dále číst.

Niemetz
Host
Niemetz

Jednu nedeli jsem chtel pouzit vlak Praha Hl.N. P-Radotin. Vlak spinavy, pocmarany graffitti. a dale plny starych komunistu co jeli na vyled. nikdy vice.
Slevy byl jen populismus Toka

Nosek
Host
Nosek

No zato z Vás ta inteligence přímo stříká 😀

Popravdě bych jel v tom vlaku raději s těmi „starými komunisty“ (každý kdo je starý je komunista? Zajímavá úvaha) než s Vámi :*

Jana
Host
Jana

Dobře jste to napsal…navíc bych chtěla upozornit, že ty špinavé a posprejované vlaky jsou zaviněné dnešní rozmazlenou mládeži, kteří si ničeho neváží…nehážu všechny do jednoho pytle, ale určitě to neudělali ti staří komunisté, jak píše tady tento chytrolín !!!

xyz
Host
xyz

„ty špinavé a posprejované vlaky jsou zaviněné dnešní rozmazlenou mládeži, kteří si ničeho neváží…“
Máte na mysli „tou částí mládeže, která si ničeho neváží“.
A pozor – i tito jezdí vlakem „za čtvrtku“, je-li jim do 18 let (každopádně); či je-li jim 18 – 25 (za souběžného předpokladu, že jde o studenty). 🙂

petr.r
Host
petr.r

správně, třeba zlín posprejoval člen pirátské strany. Sice jsem antikomunista, ale nechápu jak niemetz poznal, že jsou to komunisti? Třeba u nás jezdí skupina turistů a všichni jsou sokolníci.

Kirschner
Host
Kirschner

A to jste poznal jak? Že měl každý na ruce posazeného dravce s kapucí a rolničkou?
Bože to je matroš!

To
Host
To

A za graffiti mohou ČD? A za starý komunisty taky? Jak jste je poznal – to měli na bundách rudé hvězdy? Jezděte autem, ať se zbytečně nenervujete – a na řadicí páku doporučuji třeba fotku Kalouska!

venkov4ever
Host
venkov4ever

Vždyť je to zjevný trolling.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Trolling je dnes v PSP ČR. A taky za peníze daňových poplatníků.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Podívejte se…jsem v klidu, s nožkama v lavoru a sklenicí Mountain Dew na stole. Bipolární Andy ani svině z Bechyně můj voličský hlas nedostali. Ať se třeba vřele obejmou a hupsnou do Macochy.

To
Host
To

Nj, pracují ve prospěch lidu a všeobecného blaha… pracovní doba běží, no stress. Démon blok maká i při pátku a nekecá.

Alkoholik
Host
Alkoholik

Koukám že autor se dal na bulvár : https://www.denik.cz/ekonomika/pul-miliardy-mesicne-statu-uz-mizi-penize-na-levnejsi-jizdenky-20181123.html

Jako přes kopírák 😂😂😂😂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nějak se zkrátka autor živit musí – a každý to dělá tak, jak umí (nejlépe) …
Tohle aspoň podepsal sám, ne to pouze přihrál nějakému kamarádovi, aby to on opsal a zveřejnil se svým jménem, jak lze často pozorovat jindy (a i jinde).

Indian
Host
Indian

„U autobusů a vlaků placených z veřejných zdrojů by se o částku ze slev měla snížit úhrada prokazatelné ztráty z veřejných rozpočtů, ušetřit měly především kraje.“

– To by bylo pouze za předpokladu, že by se zvýšil počet cestujících. Pokud se objem nezvýší, tak bude prokazatelná ztráta stejná. Autor té věty neovládá učivo základní školy. Asi chyběl u slovních úloh.

David
Host
David

Myslim, že autor chtěl spíše říct, že se sníží prokazatelná ztráta, kterou si dopravce účtuje. Ta by se snížit měla neboť nově dopravce dostane za kazdého cestujícího plnou cenu.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„To by bylo pouze za předpokladu, že by se zvýšil počet cestujících. Pokud se objem nezvýší, tak bude prokazatelná ztráta stejná. Autor té věty neovládá učivo základní školy. Asi chyběl u slovních úloh.“
To by platilo možná u Indiánů, ale ne v ČR pro „dotované“ dopravce, kteří si do úhrady prokazatelné ztráty započítali i faktickou kompenzaci slev poskytovaných jimi před 1. zářím t.r., a to asi i včetně slev poskytovaných z vlastní iniciativy nad rámec těch už tehdy státem nařízených.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Čili asi budou kontrolovat drobnou nedůslednost, nikoli případné skutečné podvody.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ano, jestli ty kontroly chodí jen po vlaku, tak se skutečný podvod (fiktivně vyúčtované jízdenky) nedá odhalit.

To je spíš na pořádný audit informačních systémů dopravců a to se za 140 tisíc fakt udělat nedá (140 tisíc vám zaplatí kvalifikovaného člověka tak na dva týdny).

Partneři


Newsletter

Výběr editora