lot
Autobusy Dopravci Železnice

Půl miliardy měsíčně. Státu už mizí peníze z kasy na levnější jízdenky, bez kontroly

Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet
Cestující, ilustrační foto. Foto: RegioJet

Ministerstvo dopravy zatím oficiálně tají, kolik stojí státní rozpočet nový systém slev ve výši 75 % pro mladé a studenty do 26 let a seniory. První čísla, která redakce deníku Zdopravy.cz získala ze zdrojů na ministerstvu, ale ukazují, že výdaje mohou být vyšší než odhadovaných šest miliard ročně.

Jen za září odeslalo ministerstvo dopravcům zhruba půl miliardy korun jako kompenzace za to, že čtyřiceti procentům cestujících poskytují státem nařízené slevy. Podle zdrojů redakce na ministerstvu zavládlo zděšení, neboť kompenzace se blíží k hornímu stropu odhadovaných šesti miliard korun. Číslo přitom nejspíš bude dál růst. V září ještě část vysokoškoláků nejezdila za studiem a povědomí o slevách nebylo tak rozšířené. Pro srovnání: dosud stát vyplácel ročně za nařízené slevy (pro děti, studenty a invalidy) čtvrt miliardy korun ročně, úhrada se týkala jen komerčních spojů.

U autobusů a vlaků placených z veřejných zdrojů by se o částku ze slev měla snížit úhrada prokazatelné ztráty z veřejných rozpočtů, ušetřit měly především kraje. Někteří dopravci už ale oznámili, že jde o jejich příjem a budou požadovat stejné peníze od krajů jako dosud.

Ministerstvo dopravy původně slibovalo, že data za odeslané platby za září zveřejní už na začátku listopadu. „V rámci integrovaných dopravních systémů musí dopravci čekat, až jim organizátor přidělí příslušný podíl ztráty vzešlý z clearingu tržeb. V některých IDS byl clearing dodělaný až před několika dny, tedy dopravci tuto část ztráty nemohli fakturovat a řada z nich nám pošle údaje za září až s daty za říjen,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Definitivní tečku za záříjovými výdaji tak podle ní bude možné udělat až v polovině prosince.

Dopravci zatím mluví jen o relativně malém nárůstu počtu cestujících po zavedení slev, většinou chtějí počkat na vyhodnocení po delším období. Odhady ukazují, že zhruba 40 % cestujících ve veřejné dopravě nyní jezdí se slevou.

Stát přitom dopravce zatím fakticky nekontroloval, zda například nevydávají fiktivní lístky, na základě kterých pak žádají o kompenzace. Teprve na začátku listopadu uzavřelo ministerstvo smlouvu se společností Petr Fiala Controlling, která má pro ministerstvo provést celkem 500 kontrol u dopravců za 140 tisíc korun.

„Princip všech kontrol je ten, že jsou neohlášené, nečekané a mají zjistit reálný stav v praxi. Z předchozích kontrol víme, že nejčastější problémy bývají v nedůsledném kontrolování dokladů prokazujících nárok na slevu ze strany samotných dopravců,“ řekla Rezková. Dodala, že stejná firma zajišťovala kontroly pro MD už dříve v menším rozsahu. „Jde o profesionální firmu, která se kontrolami zabývá systematicky,“ řekla mluvčí.

Firma současně pracuje i pro samotné dopravce, kontroluje například, zda je nešidí řidiči. Ministerstvo v tom ale střet zájmů nevidí. „MD má s touto společností pozitivní zkušenosti, oceňujeme znalost kontrolorů o tom, jak to u jednotlivých společností funguje, jaké má kdo nastavené postupy a jaké je možné čekat prohřešky. Zkušenosti právě vycházejí ze zmíněných kontrol pro samotné dopravce a objednatele veřejných služeb. Z toho důvodu také dokáží vytipovat, ke kterému dopravci a na jaké spoje má smysl se zaměřit,“ dodala Rezková.

Ministerstvo původně počítalo, že na kontroly přijme své vlastní úředníky, plán ale nakonec neprošel.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vorech

Souhlasim s panem Sůrou, že slevy jsou politicky prosazené.Da se říci, za peníze nás všech,se zde kupuje přízeň voličů.Jen by mě zajímalo,proč ty peníze raději neproinvestovat v žel. struktuře!Pak tu čteme,že si chtějí pučovat od EU banky na stavby.Někde jsem slyšel,že to bude zaplácnuto ze školství.Takže místo investic do vzdělaní se budou platit důchodcům výlety????

Robert

Mně se článek líbí jen moc nechápu proč se autor pořád vymezuje proti ČD když zrovna v tomto případě je vcelku jasný že ČD na rozdíl od menších dopravců mohou díky své velikosti a automatizovaným systémům jen těžko slevy zneužívat formou fiktivních jízdenek. Z vydávání fiktivních jízdenek bych podezíral úplně jiné loupezniky.

petr.r

ta firma fiala mně dojala protože si vzpomenu, jak jeden revizor přemlouval ředitele, že tu práci bude dělat bez výplaty, jenom si nechá pokuty. Ty fiktivní lístky mohou nastat, kde se nekupuje místenka s jízdenkou a nevím co ta firma bude zjištovat třeba na trati, kde jede 810, nebo ta firma bude jenom v centrálách.

Bery

„Ty fiktivní lístky mohou nastat, kde se nekupuje místenka s jízdenkou “ ? Opravdu ? Neni to spis naopak ? Tam co je mistenka s jizdenkou dopravce vi o kolik potrebuje fiktivne doplnit kapacitu, aby se mu to rentovalo. 😉

Sledující

p.Sůra napsal: Jan Sůra 23. 11. 2018 (11:48) Protože to jsou stejné peníze, kapitola kompenzace za státem nařízené slevy. Vyhozené z daní, projedené. I kdyby to byla koruna navíc, je to špatně. Plně chápu že vám vadí zbytečné vyhazování peněz. Tak se zeptám co zbytečné doplácení kompenzací u RJ v tarifu RELAX? Jak se můžete spokojit s odpovědí z MD že jim to tak Jančura řekl? I vy sám jste psal jak Jančura podvádí s první třídou, však to se děje stále ale vůbec tenhle stav okrádání se neřeší a nijak se na něj nepoukazuje a když tak jen okrajově.… Číst vice »

Sledující

Ještě dodám že Jančura je největší pobíratel kompenzací v cele ČR

Sledující

Tak omluva.
A co váš zdroj na MD jak vidí že u RJ se nevyplácí kompenzace z nejnižší ceny?

petr.r

tak to řekni na rovinu, že nemáš rád děcka a studenty včetně důchodců, kteří jezdí v jiném vlaku než v dobytčáku. Proč nenarážíš na railjety a jenom se obouváš do vozů co jsou po rekonstrukci. Stát prodělal snad více za pendolíno a railjety.

Sledující

Taku už vidím v railjetu jak vedle business je hned druhá třída…

petr.r

podívej se na svět trochu vesele, já jezdím 1 a platím 2. Snad je rovnoprávnost a nebudeme řešit nějaký barvy .

X 1

Sledující
Největším příjemcem kompenzací v dopravě v Čr jsou České Dráhy.
Nebreč. To přejde.
Zahulíme. Uvidíme. 😉

Sledující

Ale až nyní doposud to byl RJ 😛

petr.r

položme si otázku proč, studenti nejsou na hlavu, když si můžou vybrat kde mají wifi, zásuvky, pití, noviny. ČD je největší příjemce kompenzací a to je vše, nebot příjemce se nerovná přepravce, pro tebe RJ je největší přepravce studentů, dětí a důchodců a čd je největší pobíratel peněz, prostě RJ je vozí a čd jen bere od státu kompenzace, ale firma fiala se na nábřeží zeměří.

Bery

Aaaa, tady ma nekdo problem rozdejchat, ze nejvice studentu prepravi CD a ani kvuli tomu nemusi brat doplatek do tri ruznych cenovych urovni. 😀

B2

Je věcí MD a zákonů, aby definovali co proplácí a co ne. Pokud je definice vágní, dopravci pochopitelně udělají maximum pro to, aby na kompenzaci dosáhli a podvod to opravdu není (podvod je když fixlujete podklady), protože třída Relax je starší než zákon, takže nic překvapivého nebo úhybného.

Sledující

Výměr MF hovoří jasně. Vyplácet z nejnižší ceny kterou dopravce nabízí.
Podvod je též tvrdit že vozy 1.třídy jsou 2.třída a že tudíž 1.třídu nepoužívám.

petr.r

hele tak ty říkáš, že v pendolinu to se nesmí a čd může jenom žádat kompenzace v 810?

Sledující

až bude k pendolínu připojená 810 tak kompenzace jen z té 810 😀

petr.r

a obráceně? Co když připojí k 810 pendolíno?

Bery

Definice vagni neni. Tam je jasne stanoveno, ze se doplaci jen nejnizsi standard. To, ze je se MD zachovalo jinak, ackoliv sam ministr dopravy prohlasil, ze se bude doplacet do nejnizsi ceny na dane trase, z toho cistou hru neudela. Jinak receno, lumparna, ikdyz je posvedcena ministerstvem, stale zustava lumparnou.

ApolloXI.

Tedy, tady se ta pec dnesnrozhicovala. Jak nedávno v Dlážděné 😀

Pibik

Osobně jsem ještě před spuštěním odhadoval nějaký ten dvojnásobek, z jednoduché logiky, že stát plánovat, ani nic řídit neumí. Letošek bude pro dopravce oťukávací, co si kdo může dovolit, zda jej konkurence za nějaký ten šmeloušek neudá a pak trh pozná, že na jedné lodi jsou všichni dopravci a na druhé nedobrovolný daňový poplatník. Stát asi později nějaké kontroly zavede, nějaká ta miliardička na to půjde k tomu, neb by dopravci inkasovali jistě plnou kapacitu vlaků (ČD jistě plné sardinkovné), když ty prachy leží na zemi, stačí se shýbnout. I s ohledem na to, že situace v dopravě je ostře… Číst vice »

Radek Janata

Zde je těžké dělat jakékoliv odhady. Změna ceny má vliv na poptávku, tento vliv lze studovat a do určité míry tu křivku extrapolovat, pokud už máte nějaká data z minulosti a cena se nezmění příliš.

Jenže toto je velká změna ceny. Snad nikdy nebylo jízdné tak absurdně nízké. Takže lze těžko říct, jak spotřebitelé zareagují.

Pibik

Tak samozřejmě dělat odhady je těžké, nicméně stát je neumí vůbec. Aby se neztratilo, kdyby se tento nesmysl neposkytl, nemusel to nikdo odhadovat, ale chápu, jako vrchol monetárního supercyklu je levných peněz hromady a stále neubejvá…
PS: Už ve světě chybí, zatím jenom někde, takže pohoda vánoce.

To

Článek založený na tvrzení, že jeden důvěryhodná zdroj z MD říkal… zbytečné dále číst.

železničář v důchodu

Když už máte ten „důvěryhodný zdroj z MD“, zkuste se jej zeptat, na jakou měsíční částku odhaduje tu část „úhrad prokazatelné ztráty“, která má kompenzovat slevy poskytované před 1. zářím 2018, tedy o jakou by se ty původní úhrady měly po 1. září t.r. snížit, protože slevy jsou nově kompenzovány jinak – má o tom vůbec někdo nějakou představu?

železničář v důchodu

Proč do toho motáte „komerční dopravu“, když já jsem jasně psal o „úhradě prokazatelné ztráty“, tedy o „ZDO“? Nebo svou reakcí snad chcete naznačit, že skutečně jde o (skrytou?) „státní dotaci“ především Jančurovi, který se chvástá tím, že je v „komerční dopravě“ tím největším osobním železničním dopravcem v ČR. Žádný dodatek smluv s (nejen) ČD jsem pochopitelně neviděl, ale proč se tedy nezeptáte toho svého „důvěryhodného zdroje z MD“, zda vůbec a jak se k tomu problému v případě ZDO hodlá MD ČR postavit – v případě vlastních objednávek přímo, v případě objednávek „krajů“ metodicky? V tom bych třeba já… Číst vice »

T.H.

Proč by se mělo něco měnit u „prokazatelné ztráty“? Jako že ty „závazkové“ vlaky najednou začaly být míň ztrátové? Vždyť „Dopravci zatím mluví jen o relativně malém nárůstu počtu cestujících po zavedení slev“ a ten tarifní závazek jsou úplně jiné peníze (nedostanou je od cestujících, musí je dostat od státu, který si to „objednal“)…

P.S. „skutečně jde o (skrytou?) „státní dotaci“ především Jančurovi“ – no jo, no, modrý gumy a jejich chronický spiklenecký teorie 🙂

Jan1203

TH, JS: Při stejných nákladech by teoreticky měla být prokazatelná ztráta menší, a to i pokud počet cestujících zůstane stejný. Jde o to, že dříve měl dopravce v rámci ZDO za jízdu studenta max. 75 % (zákonně, ČD reálně méně) jízdného (u důchodce také většinou << 100 %), tak dnes dopravce inkasuje za obě skupiny plné jízdné.

Hrubý odhad: dnes 40 % jezdí na slevy, s předpokladem, že dříve tyto skupiny platily jen 60 % jízdného – vychází mi rozdíl 16 %, o kolik byly tržby menší vůči nynějšímu stavu. A to při zachování stejného počtu cestujících.

JL

Ono je to asi jinak. Jde o to, že dnes dopravci v závazku předkládají objednatelům dopravy na další rok tzv. odborný odhad, kde kalkulují náklady a tržby v určité výši. Loni tak kalkulovali se slevami 25 % např. u studentů, u jiných skupin cestujících jiné slevy a objednatel mu uhradí v tom roce rozdíl nákladů od tržeb, tedy prokazatelnou ztrátu. Pokud během roku do toho vstoupily babišovy slevy, které plně kompenzuje ministerstvo, tak najednou mají dopraci určitou část prokazatelné ztráty zaplacenou dvakrát, jednou od objednatelů a jednou od ministerstva. Měli by ji přiznat v závěrečném vyúčtování objednatelům a přeplatek vrátit,… Číst vice »

železničář v důchodu

Díky za logicky utříděný popis situace – a jen bych k tomu ještě dodal, že o tu složku (nikoli částku v Kč, protože ta bude letos jen za 5 měsíců), kterou by po vyúčtování měli letos vrátit, by v příštích letech dopravci už rovnou nárokovat a dostávat méně.

JL

A teď i já Vám musím poděkovat za logické navázání. Jak to však bude v praxi, jaké budou různé majstrštyky dohod dopravců a objednatelů, jak se s těmito návicovými penězmi naloží, to možná ani na povrch nevyplave.

železničář v důchodu

Mimochodem, já tu jistotu nemám, a právě proto jsem Vám navrhoval, abyste to u toho svého „důvěryhodného zdroje z MD“ zjistil, a nebude-li tomu tak (a nevznikne-li i patřičná metodika), pak abyste právě na to upozornil veřejnost.

železničář v důchodu

Zajímavé, díky – škoda, že jste to nenapsal dřív, celá ta debata by pak mohla být asi kratší a konstruktivnější …

Marek Poracký

Aj na Slovensku sa veľmi dlho hovorilo o tom, že „vlaky zadarmo“ stoja 13 miliónov eur. Dnes sám minister dopravy Árpád Érsek hovorí, že je to cez 20 miliónov. A pritom sa v krajine stále hráme, že to je 13 miliónov, čo už nie je pravda.
https://ekonomika.sme.sk/c/20956550/arpad-ersek-narodne-aerolinie-zrejme-nebudu-rozhovor.html

Niemetz

Jednu nedeli jsem chtel pouzit vlak Praha Hl.N. P-Radotin. Vlak spinavy, pocmarany graffitti. a dale plny starych komunistu co jeli na vyled. nikdy vice.
Slevy byl jen populismus Toka

Nosek

No zato z Vás ta inteligence přímo stříká 😀

Popravdě bych jel v tom vlaku raději s těmi „starými komunisty“ (každý kdo je starý je komunista? Zajímavá úvaha) než s Vámi :*

Jana

Dobře jste to napsal…navíc bych chtěla upozornit, že ty špinavé a posprejované vlaky jsou zaviněné dnešní rozmazlenou mládeži, kteří si ničeho neváží…nehážu všechny do jednoho pytle, ale určitě to neudělali ti staří komunisté, jak píše tady tento chytrolín !!!

xyz

„ty špinavé a posprejované vlaky jsou zaviněné dnešní rozmazlenou mládeži, kteří si ničeho neváží…“
Máte na mysli „tou částí mládeže, která si ničeho neváží“.
A pozor – i tito jezdí vlakem „za čtvrtku“, je-li jim do 18 let (každopádně); či je-li jim 18 – 25 (za souběžného předpokladu, že jde o studenty). 🙂

petr.r

správně, třeba zlín posprejoval člen pirátské strany. Sice jsem antikomunista, ale nechápu jak niemetz poznal, že jsou to komunisti? Třeba u nás jezdí skupina turistů a všichni jsou sokolníci.

Kirschner

A to jste poznal jak? Že měl každý na ruce posazeného dravce s kapucí a rolničkou?
Bože to je matroš!

To

A za graffiti mohou ČD? A za starý komunisty taky? Jak jste je poznal – to měli na bundách rudé hvězdy? Jezděte autem, ať se zbytečně nenervujete – a na řadicí páku doporučuji třeba fotku Kalouska!

venkov4ever

Vždyť je to zjevný trolling.

ApolloXI.

Trolling je dnes v PSP ČR. A taky za peníze daňových poplatníků.

venkov4ever

Podívejte se…jsem v klidu, s nožkama v lavoru a sklenicí Mountain Dew na stole. Bipolární Andy ani svině z Bechyně můj voličský hlas nedostali. Ať se třeba vřele obejmou a hupsnou do Macochy.

To

Nj, pracují ve prospěch lidu a všeobecného blaha… pracovní doba běží, no stress. Démon blok maká i při pátku a nekecá.

Alkoholik

Koukám že autor se dal na bulvár : https://www.denik.cz/ekonomika/pul-miliardy-mesicne-statu-uz-mizi-penize-na-levnejsi-jizdenky-20181123.html

Jako přes kopírák 😂😂😂😂

To

Bulvární zřejmě nebude onen proces „přenosu“, nýbrž obsah textu a styl, jakým je psán.

Milan

„na ministerstvu zavládlo zděšení“ :))

železničář v důchodu

Nějak se zkrátka autor živit musí – a každý to dělá tak, jak umí (nejlépe) …
Tohle aspoň podepsal sám, ne to pouze přihrál nějakému kamarádovi, aby to on opsal a zveřejnil se svým jménem, jak lze často pozorovat jindy (a i jinde).

železničář v důchodu

Odpovím přesně Vaším stylem: stačí si je najít porovnáním s odkazy v jakémkoli „monitoru“, které se k Vám jistě také dostávají.

To

Lidi, že vás to ještě baví – stejně víme, kdo za čí stranu kope a myslel jsem, že je toto web o dopravě – stále častěji se tady jen řeší politické kraviny, dává se najevo, kdo na čí straně je. Začíná mi to připomínat až moc investigativní novinařinu aneb Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?

železničář v důchodu

Jaký (konkrétně)?
Dnes (sobota) v průběhu dne) jsem jel m.j. i dvěma rychlíky po „štégu“ a v obou případech jsem cestoval v kupé zdaleka nikoli úplně obsazeném – pravda, oba vlaky nebyly pouze čtyřvozové (takže je zřejmé, že má-li zájem, lze cestovat i „nadstandardně“ pohodlně) …

Indian

„U autobusů a vlaků placených z veřejných zdrojů by se o částku ze slev měla snížit úhrada prokazatelné ztráty z veřejných rozpočtů, ušetřit měly především kraje.“

– To by bylo pouze za předpokladu, že by se zvýšil počet cestujících. Pokud se objem nezvýší, tak bude prokazatelná ztráta stejná. Autor té věty neovládá učivo základní školy. Asi chyběl u slovních úloh.

David

Myslim, že autor chtěl spíše říct, že se sníží prokazatelná ztráta, kterou si dopravce účtuje. Ta by se snížit měla neboť nově dopravce dostane za kazdého cestujícího plnou cenu.

železničář v důchodu

„To by bylo pouze za předpokladu, že by se zvýšil počet cestujících. Pokud se objem nezvýší, tak bude prokazatelná ztráta stejná. Autor té věty neovládá učivo základní školy. Asi chyběl u slovních úloh.“
To by platilo možná u Indiánů, ale ne v ČR pro „dotované“ dopravce, kteří si do úhrady prokazatelné ztráty započítali i faktickou kompenzaci slev poskytovaných jimi před 1. zářím t.r., a to asi i včetně slev poskytovaných z vlastní iniciativy nad rámec těch už tehdy státem nařízených.

Vít Jůza

Čili asi budou kontrolovat drobnou nedůslednost, nikoli případné skutečné podvody.

Radek Janata

Ano, jestli ty kontroly chodí jen po vlaku, tak se skutečný podvod (fiktivně vyúčtované jízdenky) nedá odhalit.

To je spíš na pořádný audit informačních systémů dopravců a to se za 140 tisíc fakt udělat nedá (140 tisíc vám zaplatí kvalifikovaného člověka tak na dva týdny).