Ptejte se hostů podcastu. Správce muzea MHD ve Střešovicích Ondřeje Lásky na exponáty, nevidomé Nicole Fryčové na přístupnost dopravy
Testování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná doprava

I mezi hendikepovanými platí, že co člověk, to názor, a tak se stává, že zatímco jedni některá opatření schvalují, druzí je kritizují.
A kdy bude tento podcast publikovaný?
Problematice přístupnosti dopravy pro zrakově postižené a nejen pro ně se věnuji na svém webu https://zpcestuji.g6.cz ‚Děkuji za návštěvu, případně pištem, zajímají mě tyto informaqce, které rád zveřejním. Problémy, které vidím: 1. metro – 8. 8. 2024 spadl na Křižíkově do kolejiště metra nevidomý, který zemřel – vinou cestujícíh, kteří nestiskli nouzové talčítko!!! Proč tohle neudělal dozorčí – prý si zrovna měnili služby, nemají prřý na starosti jen toto. Lobbuji za okamžiítý nákup třeba mikrovlmného systému, který automaticky zajistí zastavení vlaků – to, že budou jednou dveře na D a možná nqa C, až budou jezdit soupravy bez strojvedoucícho …… Číst vice »
Pro pana Lásku:
V muzeu je spousta dvounápravový tramvají, které nám šotoušům přijdou každá jiná, ale laikům stejné. Neuvažuje o tom mít mezi nimi i unikáty existujíci pár let jako sanitní tramvaj, pohřební tramvaj, dětskou tramvaj (se sníženými lavicemi a nočníky)?
Dotaz na pana Lásku:
Dobrý den, šestiletý syn miluje veškeré MHD, stále cestujeme. Dotazy jsou od něj, možná dětinské, ale třeba se do podcastu můžou hodit.
1. Pojede na průvodu tramvají konespřežka?
2. Je mezi exponáty ve Střešovicích stále vůz EČS?
3. Dnes jsme jeli linkou 23 s Tatrou T2R na Zvonařku (vůz 6004). K našemu údivu couvala, ale řidič byl vzadu 😲 Umí to i jiné tramvaje?
Těšíme se na rozhovor!
Hezký den, plánuje DPP oddělit muzeum tramvají a autobusů nebo zvětšit současné? Je docela škoda, že ve Střešovicích je hodně typů tramvají(i podobné) a málo autobusů.
Já jenom zareaguju na tu mezinárodní kompatibilitu: rakouský majáček/vysílačka reagují úplně jinak (jiné vlny), než český majáček s českou vysílačkou.
Dotaz pro paní Fryčovou – Jak moc je slyšet hlas hendikepovaných? Mnohdy mám pocit, že vše dobře zní na papíře, ale realita je pak jiná. Sám mám zrak zbytkový a stále se pravidelně setkávám s vozy, kde ani hlášení zastávek neexistuje. Jak připravovaný materiál řeší využití moderních technologií? Např. dovedu si představit přidání hlasového výstupu do některých dopraváckých aplikací (Můj vlak, Infotabule od SŽ apod.). Spousta z nás má chytré telefony v kapse a tady vnímám trochu nevyužitý potenciál. Děkuji!
A zkoušel jste ty aplikace s VoiceOverem nebo TalkBackem? Mně by pomohlo, kdyby MůjVlak umožnil nastaení do tmavého dark modu. Ono to oklikou sice jde, v nastavení, ale není to ono – světlemodrá tlačítka a bílé písmo na nic – to asi není zrovna kontrastní kombinace pro slabozraké, že …? Už jsem jim psal, ale dělají ze sebe mrtvé brouky.
Na pani Frycovou: Ad nevidomi: Se znalosti (odbornou i praktickou) soucasneho systemu orientace pro nevidome (stavebni prvky – signalni a varovne pasy, umele linie), vnimate v teto oblasti nejaky prostor pro systemove zlepseni? (Pomineme-li, ze ani s puvodni vyhlaskou ani s novou normou neumi spousta projektantu ani stavebnich uradu spravne pracovat a vznika bohuzel jeden paskvil za druhym) Co vnimate v umelem venkovnim prostoru jako nejvetsi casty problem a nebezpeci pro nevidome? Ad pohybove omezeni: vnimate (nebo lide ve vasi skupine/komunite) vyznamne rozdily mezi plosinami a dalsimi prostory vyhrazenymi pro vozickare v jednotlivych typech vozidel (jednotlive modely autobusu nebo tramvaji)… Číst vice »
Dobrý deň, dotaz na pani Fryčovou: ako veľmi je implementácia bezbariérovosti kompatibilná naprieč hranicami európskych, resp. svetových krajín? Tým myslím napríklad význam značiek, ovládače audio majákov atp.
Pro Nicol Fryčovou: kde vidíte dnes nejvýznamnější problémy z hlediska přístupu osob s hendikepem ve veřejné dopravě? A v kterém segmentu dopravy (letecká, silniční, vodní, železniční) vidíte největší posun ke zlepšení podmínek pro cestování. Vnímáte, že se mění chování ostatních cestujících k lepšímu či naopak?
Dotaz pro paní Nicol Fryčovou. Dobrý den, je možné u těch požadavků na přístupnost zatlačit i na SŽ. Oni místo zlepšení podmínek dělají pravý opak (vůbec teď nemyslím provozní zaměstnance, ti dělají co je v jejich silách a rádi pomůžou). Nedávno jsem četl o rušení služebního přechodu pro zaměstnance ( https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-dneska-nikam-nepojedete-vozickari-se-na-nadrazi-musi-plazit-po-schodech-281522 ), kdy jej SŽ místo zabezpečení proti neoprávněnému užití sprostě zruší bez náhrady. A chce to tak rušit i dál! Hendikepovaní poté nemají jednoduchou cestu, jak se dostat na nástupiště, když výtah nefunguje. Skvěle využití přechodu se ukázalo i u zářijových povodní, kdy po obnovení provozu nefungovaly v Ostravě… Číst vice »
Za mě osobně je super, že se někdo snaží přizpůsobit dopravu a prostředí tak, aby nevidomí se v něm mohli lépe orientovat, ale taky by bylo fajn, kdyby se to s nevidomými konzultovalo, protože člověk, který tohle omezení nemá, prostě dobré opatření není schopný vymyslet. A druhá věc. A druhá věc. Bylo by konečně na čase si uvědomit, že NEVIDOMÍ A SLABOZRACÍ JSOU LIDI S ODLIŠNÝMI PROBLÉMY. Sice tu je mnoho opatření pro nevidomé, ale ty jsou slabozrakým často úplně k ničemu, protože potřebují nějakým způsobem vidět na ty běžné orientační prvky, přečíst tabuli na nádraží, na vlaku, zjistit číslo… Číst vice »
Nevidomí mají jistě své specifické požadavky, ale nemyslím si, že by to bylo až tak dramaticky odlišmné – ono totiž – jak chcete definovat slabozrakého a co člověk se zbytky zraku … Na druhou stranu i já jsem slabozraký a do jisté míry s vámi souhlasím, že i my se musíme brát za své potřeby – něco jsem napsal výše, dobré jsou třeba odjezdové tabule ve výši očí, sopuhlasím i s označováním míst ve vozech vlaků, ale jak velká čísla by to měla být – někomu stačí trochu zvětšená, někomu nebudou stačit, anií když budou velká jako vrata. Nevidomým nepomohou… Číst vice »
Dotaz na pana Lásku: Není na čase provést větší redesign expozice? Současná podoba muzea je dost “retro” a neodpovídá moderním trendům v muzejnictví, například zastaralé informační panely. Nešlo by návštěvníkům například zpřístupnit i interiéry části vystavovaných vozidel?
Mohl bych Vás požádat ty trendy v muzejnitcví nějak rozvést? O této oblasti vůbec nic nevím a to co říkáte zní velice zajímavě.
Muzea v současné době musejí konkurovat množství jiné „zábavy“. Dnes již lidem a rodinám s dětmi obzvlášť exponáty, vitríny a popisky. Expozice se dnes snaží vyprávět příběhy. Odhalovat nové souvislosti. Hodně se k tomu používá výtvarná stránka expozice, interaktivní prvky, simulátory, videa. Třeba železniční muzeum v Bruselu vypráví velmi autentický skrz exponáty, videa, skrz možnost hodně si vyzkoušet. Autentické jsou expozice nádraží apod. Muzeum DPP zaostává.
Máte pravdu, chtě nechtě je potřeba muzeum posunout směrem k zábavné atrakci s příběhy, aby si svojí existenci a náklady obhájilo a přilákalo i zájemce o práci v DPP. Interaktivní prvky, simulátory viz Království železnic, vstup do interiérů vozidel, přehazováni výhybky, minikinosál(kinobus se stanem mimo sezónu) řemeslné kurzy pro starší děti a mládež, zkoušky odstranění grafitty pro školní třídy, zábavné hry se základy elektřiny, větší zapojení a propojení SOU DPP a dopravních škol, řidičák na bus tram nanečisto, ještě více komentovaných prohlídek denně pro všechny kategorie ne/odborníků, hloubkové odborné přednášky se záznamem přímo u jednotlivých vozidel, sběr audio video vyprávění… Číst vice »