Ptejte se hostů podcastu. Správce muzea MHD ve Střešovicích Ondřeje Lásky na exponáty, nevidomé Nicole Fryčové na přístupnost dopravy
Testování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná doprava

I mezi hendikepovanými platí, že co člověk, to názor, a tak se stává, že zatímco jedni některá opatření schvalují, druzí je kritizují.
Dotaz pro paní Fryčovou – Jak moc je slyšet hlas hendikepovaných? Mnohdy mám pocit, že vše dobře zní na papíře, ale realita je pak jiná. Sám mám zrak zbytkový a stále se pravidelně setkávám s vozy, kde ani hlášení zastávek neexistuje. Jak připravovaný materiál řeší využití moderních technologií? Např. dovedu si představit přidání hlasového výstupu do některých dopraváckých aplikací (Můj vlak, Infotabule od SŽ apod.). Spousta z nás má chytré telefony v kapse a tady vnímám trochu nevyužitý potenciál. Děkuji!
Na pani Frycovou: Ad nevidomi: Se znalosti (odbornou i praktickou) soucasneho systemu orientace pro nevidome (stavebni prvky – signalni a varovne pasy, umele linie), vnimate v teto oblasti nejaky prostor pro systemove zlepseni? (Pomineme-li, ze ani s puvodni vyhlaskou ani s novou normou neumi spousta projektantu ani stavebnich uradu spravne pracovat a vznika bohuzel jeden paskvil za druhym) Co vnimate v umelem venkovnim prostoru jako nejvetsi casty problem a nebezpeci pro nevidome? Ad pohybove omezeni: vnimate (nebo lide ve vasi skupine/komunite) vyznamne rozdily mezi plosinami a dalsimi prostory vyhrazenymi pro vozickare v jednotlivych typech vozidel (jednotlive modely autobusu nebo tramvaji)… Číst vice »
Dobrý deň, dotaz na pani Fryčovou: ako veľmi je implementácia bezbariérovosti kompatibilná naprieč hranicami európskych, resp. svetových krajín? Tým myslím napríklad význam značiek, ovládače audio majákov atp.
Pro Nicol Fryčovou: kde vidíte dnes nejvýznamnější problémy z hlediska přístupu osob s hendikepem ve veřejné dopravě? A v kterém segmentu dopravy (letecká, silniční, vodní, železniční) vidíte největší posun ke zlepšení podmínek pro cestování. Vnímáte, že se mění chování ostatních cestujících k lepšímu či naopak?
Dotaz pro paní Nicol Fryčovou. Dobrý den, je možné u těch požadavků na přístupnost zatlačit i na SŽ. Oni místo zlepšení podmínek dělají pravý opak (vůbec teď nemyslím provozní zaměstnance, ti dělají co je v jejich silách a rádi pomůžou). Nedávno jsem četl o rušení služebního přechodu pro zaměstnance ( https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-dneska-nikam-nepojedete-vozickari-se-na-nadrazi-musi-plazit-po-schodech-281522 ), kdy jej SŽ místo zabezpečení proti neoprávněnému užití sprostě zruší bez náhrady. A chce to tak rušit i dál! Hendikepovaní poté nemají jednoduchou cestu, jak se dostat na nástupiště, když výtah nefunguje. Skvěle využití přechodu se ukázalo i u zářijových povodní, kdy po obnovení provozu nefungovaly v Ostravě… Číst vice »
Za mě osobně je super, že se někdo snaží přizpůsobit dopravu a prostředí tak, aby nevidomí se v něm mohli lépe orientovat, ale taky by bylo fajn, kdyby se to s nevidomými konzultovalo, protože člověk, který tohle omezení nemá, prostě dobré opatření není schopný vymyslet. A druhá věc. A druhá věc. Bylo by konečně na čase si uvědomit, že NEVIDOMÍ A SLABOZRACÍ JSOU LIDI S ODLIŠNÝMI PROBLÉMY. Sice tu je mnoho opatření pro nevidomé, ale ty jsou slabozrakým často úplně k ničemu, protože potřebují nějakým způsobem vidět na ty běžné orientační prvky, přečíst tabuli na nádraží, na vlaku, zjistit číslo… Číst vice »
Dotaz na pana Lásku: Není na čase provést větší redesign expozice? Současná podoba muzea je dost “retro” a neodpovídá moderním trendům v muzejnictví, například zastaralé informační panely. Nešlo by návštěvníkům například zpřístupnit i interiéry části vystavovaných vozidel?
Mohl bych Vás požádat ty trendy v muzejnitcví nějak rozvést? O této oblasti vůbec nic nevím a to co říkáte zní velice zajímavě.
Muzea v současné době musejí konkurovat množství jiné „zábavy“. Dnes již lidem a rodinám s dětmi obzvlášť exponáty, vitríny a popisky. Expozice se dnes snaží vyprávět příběhy. Odhalovat nové souvislosti. Hodně se k tomu používá výtvarná stránka expozice, interaktivní prvky, simulátory, videa. Třeba železniční muzeum v Bruselu vypráví velmi autentický skrz exponáty, videa, skrz možnost hodně si vyzkoušet. Autentické jsou expozice nádraží apod. Muzeum DPP zaostává.
Máte pravdu, chtě nechtě je potřeba muzeum posunout směrem k zábavné atrakci s příběhy, aby si svojí existenci a náklady obhájilo a přilákalo i zájemce o práci v DPP. Interaktivní prvky, simulátory viz Království železnic, vstup do interiérů vozidel, přehazováni výhybky, minikinosál(kinobus se stanem mimo sezónu) řemeslné kurzy pro starší děti a mládež, zkoušky odstranění grafitty pro školní třídy, zábavné hry se základy elektřiny, větší zapojení a propojení SOU DPP a dopravních škol, řidičák na bus tram nanečisto, ještě více komentovaných prohlídek denně pro všechny kategorie ne/odborníků, hloubkové odborné přednášky se záznamem přímo u jednotlivých vozidel, sběr audio video vyprávění… Číst vice »