Ptejte se hostů podcastu. Správce muzea MHD ve Střešovicích Ondřeje Lásky na exponáty, nevidomé Nicole Fryčové na přístupnost dopravy

Testování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná dopravaTestování Regiopanteru pro PID nevidomými. Foto: Pražská integrovaná doprava

I mezi hendikepovanými platí, že co člověk, to názor, a tak se stává, že zatímco jedni některá opatření schvalují, druzí je kritizují.

Odebírat
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jaroslav.dohnalik

Dotaz pro paní Fryčovou – Jak moc je slyšet hlas hendikepovaných? Mnohdy mám pocit, že vše dobře zní na papíře, ale realita je pak jiná. Sám mám zrak zbytkový a stále se pravidelně setkávám s vozy, kde ani hlášení zastávek neexistuje. Jak připravovaný materiál řeší využití moderních technologií? Např. dovedu si představit přidání hlasového výstupu do některých dopraváckých aplikací (Můj vlak, Infotabule od SŽ apod.). Spousta z nás má chytré telefony v kapse a tady vnímám trochu nevyužitý potenciál. Děkuji!

Hafan

Na pani Frycovou: Ad nevidomi: Se znalosti (odbornou i praktickou) soucasneho systemu orientace pro nevidome (stavebni prvky – signalni a varovne pasy, umele linie), vnimate v teto oblasti nejaky prostor pro systemove zlepseni? (Pomineme-li, ze ani s puvodni vyhlaskou ani s novou normou neumi spousta projektantu ani stavebnich uradu spravne pracovat a vznika bohuzel jeden paskvil za druhym) Co vnimate v umelem venkovnim prostoru jako nejvetsi casty problem a nebezpeci pro nevidome? Ad pohybove omezeni: vnimate (nebo lide ve vasi skupine/komunite) vyznamne rozdily mezi plosinami a dalsimi prostory vyhrazenymi pro vozickare v jednotlivych typech vozidel (jednotlive modely autobusu nebo tramvaji)… Číst vice »

timom25

Dobrý deň, dotaz na pani Fryčovou: ako veľmi je implementácia bezbariérovosti kompatibilná naprieč hranicami európskych, resp. svetových krajín? Tým myslím napríklad význam značiek, ovládače audio majákov atp.

noerf

Pro Nicol Fryčovou: kde vidíte dnes nejvýznamnější problémy z hlediska přístupu osob s hendikepem ve veřejné dopravě? A v kterém segmentu dopravy (letecká, silniční, vodní, železniční) vidíte největší posun ke zlepšení podmínek pro cestování. Vnímáte, že se mění chování ostatních cestujících k lepšímu či naopak?

Igor

Dotaz pro paní Nicol Fryčovou. Dobrý den, je možné u těch požadavků na přístupnost zatlačit i na SŽ. Oni místo zlepšení podmínek dělají pravý opak (vůbec teď nemyslím provozní zaměstnance, ti dělají co je v jejich silách a rádi pomůžou). Nedávno jsem četl o rušení služebního přechodu pro zaměstnance ( https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-dneska-nikam-nepojedete-vozickari-se-na-nadrazi-musi-plazit-po-schodech-281522 ), kdy jej SŽ místo zabezpečení proti neoprávněnému užití sprostě zruší bez náhrady. A chce to tak rušit i dál! Hendikepovaní poté nemají jednoduchou cestu, jak se dostat na nástupiště, když výtah nefunguje. Skvěle využití přechodu se ukázalo i u zářijových povodní, kdy po obnovení provozu nefungovaly v Ostravě… Číst vice »

Tomáš K

Za mě osobně je super, že se někdo snaží přizpůsobit dopravu a prostředí tak, aby nevidomí se v něm mohli lépe orientovat, ale taky by bylo fajn, kdyby se to s nevidomými konzultovalo, protože člověk, který tohle omezení nemá, prostě dobré opatření není schopný vymyslet. A druhá věc. A druhá věc. Bylo by konečně na čase si uvědomit, že NEVIDOMÍ A SLABOZRACÍ JSOU LIDI S ODLIŠNÝMI PROBLÉMY. Sice tu je mnoho opatření pro nevidomé, ale ty jsou slabozrakým často úplně k ničemu, protože potřebují nějakým způsobem vidět na ty běžné orientační prvky, přečíst tabuli na nádraží, na vlaku, zjistit číslo… Číst vice »

V. K.

Dotaz na pana Lásku: Není na čase provést větší redesign expozice? Současná podoba muzea je dost “retro” a neodpovídá moderním trendům v muzejnictví, například zastaralé informační panely. Nešlo by návštěvníkům například zpřístupnit i interiéry části vystavovaných vozidel?

Pat

Mohl bych Vás požádat ty trendy v muzejnitcví nějak rozvést? O této oblasti vůbec nic nevím a to co říkáte zní velice zajímavě.

LiborV

Muzea v současné době musejí konkurovat množství jiné „zábavy“. Dnes již lidem a rodinám s dětmi obzvlášť exponáty, vitríny a popisky. Expozice se dnes snaží vyprávět příběhy. Odhalovat nové souvislosti. Hodně se k tomu používá výtvarná stránka expozice, interaktivní prvky, simulátory, videa. Třeba železniční muzeum v Bruselu vypráví velmi autentický skrz exponáty, videa, skrz možnost hodně si vyzkoušet. Autentické jsou expozice nádraží apod. Muzeum DPP zaostává.

Petr Drozda

Máte pravdu, chtě nechtě je potřeba muzeum posunout směrem k zábavné atrakci s příběhy, aby si svojí existenci a náklady obhájilo a přilákalo i zájemce o práci v DPP. Interaktivní prvky, simulátory viz Království železnic, vstup do interiérů vozidel, přehazováni výhybky, minikinosál(kinobus se stanem mimo sezónu) řemeslné kurzy pro starší děti a mládež, zkoušky odstranění grafitty pro školní třídy, zábavné hry se základy elektřiny, větší zapojení a propojení SOU DPP a dopravních škol, řidičák na bus tram nanečisto, ještě více komentovaných prohlídek denně pro všechny kategorie ne/odborníků, hloubkové odborné přednášky se záznamem přímo u jednotlivých vozidel, sběr audio video vyprávění… Číst vice »