První tunel na D35 bude proražený do konce listopadu, stavbu provází mírné komplikace

Problémy se týkaly tvrdší horniny a nízkého nadloží.
Mírné komplikace na stavbě tunelu Homole, který bude součástí dálnice D35 na Orlickoústecku, se daří řešit a stavební firma zvládá dodržovat termíny. Tunel bude brzy kompletně proražený. ČTK to řekla Romana Šolcová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. V Pardubicích se dnes konala dopravní konference.
Stavební firma přebírala staveniště v květnu 2024, ražba tunelu začínala v polovině loňského listopadu. „Je dokončená téměř ražba levé tunelové trouby a máme asi 40 metrů do dokončení pravé tunelové trouby. Dělá se hloubení na východním portále a konstrukce sekundárního ostění na západním portále,“ řekla Šolcová.
Kompletně proražený bude tunel na konci listopadu. „Profil bude průjezdný do února 2026. Bude potřeba instalovat bezpečnostní zařízení, optické kabely, větrací zařízení. Tunel bude hotový na konci příštího roku,“ řekla Šolcová.
Tunel za 1,7 miliardy korun staví sdružení firem Eurovia CZ, TuCon (nyní Marti) a Eurovia SK.
Stavební firma používá razicí techniku, používala ale také trhavinu. Úskalí, která se vyskytla, byla podle Šolcové řešitelná a neohrozila termíny. „Odstřely byly nutné kvůli tomu, protože tam byla tvrdší hornina. Největší výzvou bylo, že je tam nízko nadloží, dalším úskalím byly přítoky vody. S tím se stavbaři dobře poprali. Byť jsou podmínky jiné, než jsme si mysleli, termín dodržíme,“ dodala Šolcová.
Tunel Homole bude na dálničním úseku Ostrov – Vysoké Mýto, přijde přijde na 1,4 miliardy korun bez DPH. „Tento úsek by se měl otevřít v srpnu příštího roku, to dopravně uleví obci Stradouň,“ řekla Šolcová. Dálnice teď končí za Ostrovem, odtud je dálniční sjezd na I/17 a tranzitní doprava vede přes obec, dodala.