První retro „brejlovec“ řady 750.7 je hotový. Má za sebou zkušební jízdu, zamíří do Brna

Lokomotiva 750.707 v retro nátěru. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 750.707 v retro nátěru. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO

Motorová lokomotiva ještě prochází instalací ETCS.

Před pěti lety byla zahájena úprava prvních lokomotiv řady 750.7 pro provoz se soupravami typu push-pull v Moravskoslezském kraji. Takto upravená vozidla je možné ovládat po lince UIC prostřednictvím protokolu WTB z řídicího vozu nově dodaných souprav z produkce ostravské Škoda Vagonky.

Dále došlo k úpravě stranově selektivního ovládání dveří podle standardu UIC 5 8 a dosazení informačního systému. Právě informační panel za oknem v kabině strojvedoucího se stal pro takto upravené stroje typický. Prvotní zakázka počítala s úpravou šesti lokomotiv. Následně bylo ovšem rozhodnuto o unifikaci napříč celou řadou 750.7.

Výše uvedené úpravy doposud provádí společnost CZ LOKO ve svých českotřebovských dílnách. Tato společnost zároveň vyhrála zakázku na hlavní opravy u lokomotiv, které začaly dosahovat předepsaných kilometrických proběhů. V polovině května byla dokončena unifikace souběžně s hlavní opravou na lokomotivě 750.705. Na rozdíl od ostatních lokomotiv však nedošlo k aplikaci jednotného nátěru.

Lokomotiva 750.707 v retro nátěru. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 750.707 v retro nátěru. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKOLokomotiva 750.707 v retro nátěru. Foto: Dalibor Palko / CZ LOKO

Zvolen byl v tomto případě motiv připomínající éru Československých státních drah vzor 1988. Takovéto řešení je v našich podmínkách
spíše výjimkou. V minulosti byly historickými nátěry opatřeny například modernizované motorové vozy 854.021 a 027.

Dokončená lokomotiva absolvovala dne 18. 6. 2025 zkušební jízdu z Ústí nad Orlicí do Hanušovic a zpět. Následně by měla být opět odstavena, protentokrát za účelem dosazení mobilní části evropského zabezpečovače ETCS. Tento postup byl zvolen z účetních důvodů, kdy jsou jednotlivé činnosti placeny z různých zdrojů a s různými termíny dokončení. V čele pravidelných vlaků by se tak předmětná lokomotiva mohla pod hlavičkou brněnského depa objevit na podzim.

Dalibor Palko, CZ LOKO

Tagy 750.7 Brejlovec čd České dráhy CZ Loko retro nátěr
6 komentářů