Dopravci Železnice

První měsíc větších státních slev. Dopravci mluví o malém nárůstu, ČD posilují další vlaky

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy


První měsíc po rozšíření a navýšení státních slev ve veřejné dopravě nepřivedl do vlaků a autobusů zatím výrazně více zákazníků. Shodují se na tom největší dopravci v Česku. Současně ale upozorňují, že je ještě brzy hodnotit dopady slev, protože nemají přesnější data.

České dráhy jako největší dopravce v zemi mluví v září o předběžném nárůstu v řádu jednotek procent. Mluvčí Radek Joklík ale uvádí, že není možné zatím rozklíčovat, jaké skupiny cestujících rostly. „Růst počtu cestujících jsme ovšem sledovali i v 1. pololetí, kdy přibylo ve vlacích Českých drah 2,5 milionu osob,“ dodal Joklík. Podle něj proto dráhy situaci dál sledují a vyhodnocují.

RegioJet mluví podobně, podle mluvčího Aleše Ondrůj dosud nemá firma vyhodnocená data za září. Nepředpokládá, že by ale došlo ke skokovému nárůstu. „Mírný nárůst jsme zaznamenali, ale nic dramatického,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Povinné slevy i dlouhodobý nárůst cestujících se přesto na železnici projeví i jinak. České dráhy v uplynulých dnech trvale posílily některé spoje, zejména na trase z Prahy do Bohumína nebo Žiliny přes Vsetín. Posílení se týká zejména vlaků, které dopravce v minulosti zkracoval, někdy i jen na čtyřvozové soupravy. Jde například o vlaky Cracovia, Landek, Hradčany, Fatra nebo Jan Perner.

V některých případech půjde o celotýdenní posily, v některých pak jde o posily ve špičce v pátek odpoledne a v neděli odpoledne. Od poloviny října pak budeme posilovat také vybrané spoje v přepravní špičce v pátek odpoledne a v neděli odpoledne na lince R 18 Praha – Olomouc – Luhačovice,“ dodal Joklík.

Do provozu se už dostávají navíc další vagóny po ÖBB. Smlouvu na koupi 41 vagónů uzavřely České dráhy s rakouskými drahami letos v červnu, první z této série zařadily do provozu v těchto dnech. „Další z těchto vozů budou zařazeny do provozu po nezbytných revizích, resp. u některých z nich po rozsáhlejší údržbě,“ dodal Joklík. Už dříve firma uvedla, že vyčlenila dalších 50 rychlíkových vozů, většinou řady B, pro operativní posilování ve špičce.

Například o víkendu jsme vedle plánovaných a připravených posil na vlacích ze Žilina a Valašska a z Ostravska ještě připojovali takové mimořádné posilové vozy, například se takové mimořádné vozy přidávaly v Olomouci. Je však třeba vnímat, že se jednalo o závěr prodlouženého víkendu obecně s vyšší poptávkou po přepravě, nemusí jít tedy jen o dopad slev,“ dodal Joklík. Vlaky z Moravy do Prahy v hlavních časech tak měly až 14 vagónů. To je prakticky maximum, které se vejde k nástupištím ve velkých stanicích, na menších stanicích stojí některé vagóny dokonce až mimo nástupiště. Délka takového vlaku se blíží ke 400 metrům, jeho hmotnost je až 700 tun a kapacita kolem 1 000 míst k sezení.

34 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Je zajímavé, jak se ti největší křiklouni a zavilí odpůrci těch „státních slev“, strašící ostatní strašlivou katastrofou po jejich spuštění, najednou někam schovali a není po nich vidu ani slechu …

    • Vy už víte, kolik ta legrace stála? I při nulovém zvýšení počtu cestujících objem kompenzací násobně roste. Slechu bude, jakmile vyjdou z ministerstva první čísla o tom, kolik zaplatilo dopravcům za září. Tak se hezky vozte, rád kvůli tomu platím daně.

      • „rád kvůli tomu platím daně“
        Já také – z každého rohlíku, kolečka salámu, půllitru piva, litru vody na mytí, kWh elektřiny, atd., atd., atd. …
        A než z daní přispívat třeba na vily zbohatlických politiků v Toskánsku, to ty daně mnohem raději projezdím ve veřejné dopravě.

        • Tož ony se ty slevy projeví.
          Dceta platila doposud na dojíždění do školy přes 300 a včil 140.
          Ano, aniž se nějak razantně zvýší počty cestujících tak na slevách se vyúčtuje balík. Bo takových jako můj pubescent jsou tisíce.

      • Zari jeste nebude tak zajimave, protoze studenti by do skol jezdili tak jako tak a seniori se teprve zacinaji ucit jezdit levneji. Zajimave tedy bude jen to, jak se projevi navyseni slevy pro tyto skupiny, ale vlastni pocet cestujicich se zvysi pouze v radu jednotek procent.

      • Zari jeste nebude tak zajimave, protoze studenti by jezdili tak jako tak a seniori se teprve zacinaji ucit jezdit levneji, takze narust cestujicich bude jen o par procent. Jedine, co muze byt zajimave, tak narust castky, ktery bude dan vyssi slevou proti predchozimu obdobi, ale to jeste zdaleka nebude konecny vysledek teto „akce“.

          • To samozrejme ano, ale ocekaval bych jeste narust v poctech cestujicich, takze velmi zajimave bude az mezirocni srovnani 2017 vs 2019… stale neverim, ze jim ten odhad vyjde.
            Jinak ta kompenzace pred tim nebyla 25%, ale rozdeleni bylo po skupinach, tedy nasel jsem na netu starsi verzi TR10 a tam mi to vychazi na:
            Deti do 6 let – 100% (jedou zdarma a to se nemeni)
            Zaci do 15 let – 63%
            Student 15-26 – 40%
            Duchodce – 0%
            ZTP a ZTP/P – 75% (to se take nemeni)

  • V září jsem jel vlakem několikrát po celé ČR – nárůst prakticky nepociťuji. Max někteří důchodci se cítí uraženi, že po nich chce průvodčí občanku. Zřejmě mají pocit, že když mají bílé vlasy a vypadají sešle, musíme je automaticky považovat za důchodce.

  • A ještě takový postřeh z praxe. Pokud ČD milostivě přidá 2 vagony v Olomouci k vlaku z Luhačovic, který je den předem vyprodaný (místenky), asi by to měl někdo „palubním“ rozhlasem alespoň oznámit. Informace od průvodčí v Pardubicích „Proč se tu mačkáte, když je vzadu prázdno“ je víceméně k naštvání a takové detaily dělají rozdíl mezi „soukromníkem“ a státním molochem, kde se odehrává boj na úrovni „hlavně nepřijít o dotace“. A cestující je opravdu jen ten „kaštan“. (já jsem to sice podle rány a tlakování poznal, nicméně seděl jsem, tak proč se starat o vše za lidi, kteří jsou za to placení)
    No a myšlenka na závěr, pročpak vyprodaný vlak už z Otrokovic dostane 2 vagony navíc až v Olomouci? Dispečer, nebo jak se to u čd nazývá, měl asi těžkou noc a probral se až v neděli před polednem? Konalo se velké překvapení na prodloužený víkend? Čím dál víc mám dojem, že co je v tomto státě státní – nefunguje, nebo prostě ti lidé nemají zájem být v práci efektivní. Však ono to nějak dojede a čert vem cestující.

    • Třeba proto, že právě v Olomouci jsou posilové vozy připraveny a přidají se k vlaku dle momentální situace. Podobně se v Olomouci přidávají vozy k vlakům ze Vsetína.

      • Stačí připojit v Olomouci za ranní vlak směr uh? To je právě to, kdyby to byl vlak v soukromé režii a povinně místenkový, určitě by byla snaha vydělat více (já vím, váha soupravy atp.) a prodat další místa. Olomouc to je sice chvályhodné, ale pozdě…. Navíc, kdepak se berou případné Bdtee, když se např. Bdpee porouchá na R18? Pokud vím, tak to jsou vozy z Brna a to jde? Podstata problému je v neoperativnosti, pokud vidím minimálně 24 hodin dopředu, že vlak je do posledního místa vyprodán, je pravděpodobné, že bude potřeba posila, nicméně mám obavy, že se nikdo neobtěžuje toto zjistit. Nebo?
        (omluvte prosím mé teoretické uvažování, jdu na to selským rozumem a třeba mi to někdo objasní)

    • Zadarmo ani kuře nehrabe, ty Béčka v Olomouci ČD nikdo neplatí, takže ještě aby platil jejich převoz strojem a člověkem až do Uh. Hradiště, pokud by to ale dovolovala/nařizovala smlouva, tak na nějakém nočním Sv s vozy do St. města asi jezdit bude..

    • Vážený pane, jak se tam asi dostanou? Myslíte si, že těch vozů mají ČD milion? Objednal si ty vozy stát? Je to řešeno nějakou smlouvou s MD? Není, takže ty vozy ČD „milostivě“ nasadily alespoň tam, kde to jde alespoň nakrátko, aby mohly za den otočit více vlaků hlavně v těch nejexponovanějších úsecích. Kopat a plivat kolem taky umím. Vážený pane, zamyslete se nad sebou, prosím.

  • Mno, on snad nekdo cekal vetsi narust skolaku, kdyz stejne musi jezdit do skoly ? Vyraznejsi pocty budou o vikendech a predevsim o prazdninach. Trochu se to zvedne az se opet duchodci nauci jezdit, ale hlavni napor pro statni kasu nejsou pocty lidi… ale narust slev o cca 50%…

    • Cestuji skoro každý víkend po celou sezónu a co pozorují tak od září jsou vlaky plné víc než dříve. Navíc z důvodu nárustu cestujících mají vlaky zpoždění ,jak tvrdí sám dopravce ČD. Současně s tím klesá i kvalita služeb, kdy místenky ve vlacích jsou na neexistující místa, přípojné vlaky kvůli zpoždění nečekají a cestující se musí dopravovat sám na svoje náklady a čekat 3.měsíce jestli mu budou tyto náklady uhrazeny.

  • Někdo by měl důchodcům dát u ČD manuál o tom, že MÍSTENKA je místenka a že pokud na takovém místě sedí, notabene v kupé vyhrazeném pro děti, musí počítat s tím, že je někdo vyhodí a budou prostě stát. Bez slitování.

      • slušně jim řeknu, že do stanice xy mám tady místenku a přidám omluvu, že na tym lístku i já nic nepřečtu, a vysvětlím kam si má sednout, kde není lísteček. V dopravě se má chovat slušně, je to taky napsaný v dopravním řádu.

    • Jsem také důchodce ale ne ten který se všude hrne a stojí fronty na levné zboží. Jezdím dost často vlakem a je pro mě samozřejmostí že se snažím sednout tam kde nejsou místenky, nedávno jsem také jel vlakem a sedl jsem si do kupé kde místenky nebyly ale nevšim jsem si, že to bylo dámské kupé a průvodčí se to moc nelíbilo, že tam sedím. Tomu tedy nerozumím. Kdyby bylo všude obsazené jenom tam ne, tak asi budu stát? Tak tedy nechápu proč mají děti nebo ženy nebo někdo jiný, to je jedno, vyhrazeny kupé? Mohou si přece koupit místenky!

      • V místenkových vlacích si mohou koupit místenky cíleně do dětského, dámského, tichého nebo kdovíjakého oddílu. Něco jiného se patří a lze očekávat v dětském, a něco jiného v tichém, nejde jen o to, sednout si.

    • Bez slitovani a bez MISTENKY!!Prisly 2 damy a dve deti a nekompromisne perfektni rustinou nas dva vyrazily ac zbyvala dve mista. A zatahly zaclonky…

  • Ta fotka je pěkná, špinavé Desiro s poruchou klimatizace. To by chtělo něco hezčího 😉

    Jinak já jsem ze svého cestování žádné navýšení nepozoroval. Ty plné vlaky v pátek a v neděli byly plné i před slevami. No a jak je vidět, jediný Leoš s tím dokázal pěkně vydupat.

    • Na naší trati jezdí od té doby v jednotkách lidí více důchodců, jinak studentů tak nějak pořád stejně. Obával jsem se skokového nárustu, ale nic takového se neprojevilo. Spíše si myslím, že počet cestujících se zvedne, jakmile budou jezdit lepší soupravy, tj. pro JMK po roce 2020.

        • Ve víkendových vlacích z Ostravy na jižní moravu a zpět nárůst důchodců v přepravě pozoruji dost, též v ranním autobuse ve všeních dnech Ostrava – Visalaje. Dřív nás jezdívalo busem do frýdku cca 5, teď je v něm standartně cca 10-15 důchodců navíc.

Newsletter

Partneři


Výběr editora