První měsíc větších státních slev. Dopravci mluví o malém nárůstu, ČD posilují další vlaky

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhyCestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy

První měsíc po rozšíření a navýšení státních slev ve veřejné dopravě nepřivedl do vlaků a autobusů zatím výrazně více zákazníků.


První měsíc po rozšíření a navýšení státních slev ve veřejné dopravě nepřivedl do vlaků a autobusů zatím výrazně více zákazníků. Shodují se na tom největší dopravci v Česku. Současně ale upozorňují, že je ještě brzy hodnotit dopady slev, protože nemají přesnější data.

České dráhy jako největší dopravce v zemi mluví v září o předběžném nárůstu v řádu jednotek procent. Mluvčí Radek Joklík ale uvádí, že není možné zatím rozklíčovat, jaké skupiny cestujících rostly. „Růst počtu cestujících jsme ovšem sledovali i v 1. pololetí, kdy přibylo ve vlacích Českých drah 2,5 milionu osob,“ dodal Joklík. Podle něj proto dráhy situaci dál sledují a vyhodnocují.

RegioJet mluví podobně, podle mluvčího Aleše Ondrůj dosud nemá firma vyhodnocená data za září. Nepředpokládá, že by ale došlo ke skokovému nárůstu. „Mírný nárůst jsme zaznamenali, ale nic dramatického,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Povinné slevy i dlouhodobý nárůst cestujících se přesto na železnici projeví i jinak. České dráhy v uplynulých dnech trvale posílily některé spoje, zejména na trase z Prahy do Bohumína nebo Žiliny přes Vsetín. Posílení se týká zejména vlaků, které dopravce v minulosti zkracoval, někdy i jen na čtyřvozové soupravy. Jde například o vlaky Cracovia, Landek, Hradčany, Fatra nebo Jan Perner.

V některých případech půjde o celotýdenní posily, v některých pak jde o posily ve špičce v pátek odpoledne a v neděli odpoledne. Od poloviny října pak budeme posilovat také vybrané spoje v přepravní špičce v pátek odpoledne a v neděli odpoledne na lince R 18 Praha – Olomouc – Luhačovice,“ dodal Joklík.

Do provozu se už dostávají navíc další vagóny po ÖBB. Smlouvu na koupi 41 vagónů uzavřely České dráhy s rakouskými drahami letos v červnu, první z této série zařadily do provozu v těchto dnech. „Další z těchto vozů budou zařazeny do provozu po nezbytných revizích, resp. u některých z nich po rozsáhlejší údržbě,“ dodal Joklík. Už dříve firma uvedla, že vyčlenila dalších 50 rychlíkových vozů, většinou řady B, pro operativní posilování ve špičce.

Například o víkendu jsme vedle plánovaných a připravených posil na vlacích ze Žilina a Valašska a z Ostravska ještě připojovali takové mimořádné posilové vozy, například se takové mimořádné vozy přidávaly v Olomouci. Je však třeba vnímat, že se jednalo o závěr prodlouženého víkendu obecně s vyšší poptávkou po přepravě, nemusí jít tedy jen o dopad slev,“ dodal Joklík. Vlaky z Moravy do Prahy v hlavních časech tak měly až 14 vagónů. To je prakticky maximum, které se vejde k nástupištím ve velkých stanicích, na menších stanicích stojí některé vagóny dokonce až mimo nástupiště. Délka takového vlaku se blíží ke 400 metrům, jeho hmotnost je až 700 tun a kapacita kolem 1 000 míst k sezení.

Tagy Arriva České dráhy RegioJet státem nařízené slevy od 1. září
34 komentářů