Letectví

První let 777X se blíží, Boeing už testuje motory

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Společnost Boeing úspěšně provedla první test motoru na novém letadle 777X. Jde o další krok k prvnímu letu, který by měl podle dostupných informací proběhnout už v červnu.

Záběry z prvního testování motoru se objevily během týdne na sociálních sítích.

Podle agentury Reuters, která se odvolává na své zdroje v Boeingu, je první let naplánován ještě na červen. Firma původně chtěla ukázat poprvé celé letadlo veřejnosti už v březnu, plánované představení ale vyšlo na termín těsně po tragické nehodě Ethiopian Airlines; firma proto slavnost zrušila.

První let firma plánovala také dříve, zpoždění ale není zatím zásadní a platí, že do provozu s cestujícími by se měl letoun dostat v roce 2020. Firma ale s velkou pravděpodobností nestihne letadlo otestovat za letu do 17. června, kdy začíná aerosalon v Paříži. Právě tam chtěla původně upoutat pozornost s novým letadlem. Podle Reuters je důvodem zpoždění i fakt, že firma přesunula část peněz na řešení problémů s odstavenými letadly 737 MAX.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů.

Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10.

Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, nejvíce Emirates a Qatar Airways. Prvním zákazníkem bude Lufthansa.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
EM*

Na křídlech budou upevněny největší a nejsilnější motory v historii: GE9X.

Největší ano, ale nejsilnější ne. GE90 na současné 777 jsou silnější.

Martin V.

To máte marný… V diskusi k předchozímu článku o B777X jsem tvrdil totéž, ale na úrodnou půdu to nepadlo. 🙂 https://zdopravy.cz/boeing-ukazal-sve-nejdelsi-letadlo-kvuli-nehode-jen-zamestnancum-25276/ Vsaďte se, že až dojde k prvnímu letu B777X, tak ta věta tam bude zase. 🙂

Michal

neni to „křidlová plocha“ ale „nosná plocha“. toto je správný český termín

Tom

Vyhoda delsiho kridla neni v plose (tu lze dohnat hloubkou – viz A380), ale prave ve vetsim pomeru rozpeti k hloubce, diky cemuz klesa odpor a tedy spotreba paliva. Proto napr. kluzaky maji dlouha a stihla kridla.

Stan

Ať moc nepospíchají se startem, mohlo by to být další 737… 🙁