První let 777X se blíží, Boeing už testuje motory
Společnost Boeing úspěšně provedla první test motoru na novém letadle 777X. Jde o další krok k prvnímu letu, který by
Společnost Boeing úspěšně provedla první test motoru na novém letadle 777X. Jde o další krok k prvnímu letu, který by měl podle dostupných informací proběhnout už v červnu.
Záběry z prvního testování motoru se objevily během týdne na sociálních sítích.
777-9 INITIAL ENGINE RUN!! She’s ALIVE!!!! N779XW had her first engine run today producing smoke – and excitement from those watching 👍👏😍. #b7779 #boeing7779 #777x #b777x #boeing777x #n779xw #boeing pic.twitter.com/FskLnvYol9
— Katie Zera (@KPAE_Spotter) May 29, 2019
Podle agentury Reuters, která se odvolává na své zdroje v Boeingu, je první let naplánován ještě na červen. Firma původně chtěla ukázat poprvé celé letadlo veřejnosti už v březnu, plánované představení ale vyšlo na termín těsně po tragické nehodě Ethiopian Airlines; firma proto slavnost zrušila.
První let firma plánovala také dříve, zpoždění ale není zatím zásadní a platí, že do provozu s cestujícími by se měl letoun dostat v roce 2020. Firma ale s velkou pravděpodobností nestihne letadlo otestovat za letu do 17. června, kdy začíná aerosalon v Paříži. Právě tam chtěla původně upoutat pozornost s novým letadlem. Podle Reuters je důvodem zpoždění i fakt, že firma přesunula část peněz na řešení problémů s odstavenými letadly 737 MAX.
Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů.
Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.
Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10.
Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, nejvíce Emirates a Qatar Airways. Prvním zákazníkem bude Lufthansa.