Krok k opuštění garsonek a temných chodeb. ČD vypsaly soutěžní dialog k novému sídlu

Budova ministerstva dopravy. Pramen: MDČRBudova ministerstva dopravy. Pramen: MDČR

Nová budova by měla nabídnout prostory pro skoro 1400 zaměstnanců.

České dráhy začínají naplňovat plán na opuštění budovy ministerstva dopravy. Aktuálně vypsaly soutěžní dialog, jehož výsledkem má být podoba nového moderního sídla státního dopravce. Soutěž se objevila ve věstníku veřejných zakázek.

Přestěhování drah do „odpovídajících prostor“ je jedním z cílů šéfa ČD Michala Krapince, který se vedení drah ujal před dvěma lety. Loni se v rozhovoru pro deník E15 vyjádřil ve smyslu, že historická budova na nábřeží, kde má každý garsonku, není svou temnotou a šedivostí reprezentativní a nebudí mozek k nejlepšímu výkonu.

Cílem soutěžního dialogu je podle ČD „najít nejefektivnější a nejvýhodnější řešení současné situace, kdy jsou administrativní a provozní zaměstnanci Českých drah a jejich dceřiných společností rozptýleni v budovách po celé Praze“.

Účastníci soutěžního dialogu mohou Českým drahám nabídnout stávající administrativní komplexy nebo výstavbu nové budovy na pozemcích ve vlastnictví ČD nebo jiných subjektů. V minulosti se hovořilo například o tom, že dráhy by vložily do společného projektu s developerem své brownfieldy na Florenci nebo v Holešovicích, přičemž za nové sídlo by v ideálním případě neplatily nic. Nyní dráhy do výčtu přidávají lokality hlavního nádraží a nádraží Libeň. Nová budova by měla nabídnout prostory pro skoro 1400 zaměstnanců.

„Chceme modernizovat celou naši firmu a považuji za nezbytné, abychom se přestěhovali do prostor odpovídajících dnešní době. Historická budova na nábřeží Ludvíka Svobody, kde nyní sídlí Generální ředitelství ČD, je tmavá, neekologická, není v blízkosti železnice a z důvodu památkové ochrany není možné v ní dělat nějaké větší stavební zásahy. Moderní sídlo nám pomůže přilákat mladé zaměstnance a vytvořit pracovní prostředí 21. století a také se zbavíme mnoha nájemních smluv a zbytného majetku. Ročně tak ušetříme na samotném provozu desítky milionů korun,“ řekl Krapinec.

Soutěžní dialog má podle něj zajistit „co nejširší a nejtransparentnější způsob výběru“. Celková hrubá podlažní plocha budovy bude zhruba 18 100 m², z čehož 13 164 m² bude určeno kancelářím. Součástí areálu bude i odpovídající počet parkovacích míst.

Harmonogram počítá s tím, že přibližně do června bude docházet k přijímání jednotlivých nabídek, ze kterých bude posléze vybrán užší výběr tří nabídek. Následně budou upřesňována kritéria zadávací dokumentace a vytvořena studie návratnosti. Na přelomu letošního a příštího roku lze podle ČD čekat předložení výsledků soutěžního dialogu ke schválení představenstvu, dozorčí radě a řídicímu výboru. Poté dojde k podpisu smlouvy s vítězem.

Generální ředitelství Českých drah aktuálně sídlí v nájmu v historické budově ministerstva dopravy na pražském nábřeží Ludvíka Svobody. Loni bylo rozhodnuto, že tam zůstane minimálně dalších pět let.

Plány na stěhování, které se čas od času objevují, ale nebudily u zaměstnanců ČD vždy jen nadšení. Železničáři totiž považují budovu na nábřeží historicky za svou. Za první republiky na stále prodražující se stavbu tehdejšího ministerstva železnic přispívali ve velké míře i řadoví železničáři. Za socialismu si budovu přivlastnila KSČ jako sídlo svého ústředního výboru. Po sametové revoluci ji vlastnily dráhy, po jejich transformaci ji zákon přiřkl ministerstvu dopravy. V užívání ji ale měly mít obě strany.

 

Budova ministerstva dopravy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPodzemí ministerstva dopravy a Husákův stůl. Pramen: MDČRBudova ministerstva dopravy.
Pramen: MDČR
Tagy České dráhy sídlo Českých drah
84 komentářů