Autobusy Dopravci Železnice

První kraj trvale škrtá kvůli dopadům pandemie v jízdních řádech. Plzeňský zredukuje rozsah o 3 %

Nový autobusový terminál Šumavská v Plzni. Foto: Plzeňský kraj
Nový autobusový terminál Šumavská v Plzni. Foto: Plzeňský kraj

Plzeňský kraj jako první objednatel veřejné dopravy v zemi přistoupil k dlouhodobějším škrtům ve veřejné dopravě. Kvůli očekávanému výpadku příjmů seškrtá rozsah veřejné dopravy zhruba o 3 %.

Vyplývá to z informací zveřejněných na stránkách krajského organizátora Poved. Ten zatím zveřejnil seškrtané jízdní řády pro železnici, pro autobusy zatím ne.

Důvodem jsou negativní ekonomické dopady na rozpočet kraje v souvislosti s pandemií COVID-19,“ řekla mluvčí kraje Alena Marešová. Podle ní má pandemie vliv jak na příjmy kraje z rozpočtového určení daní, tak na očekávané zvýšení výdajů kraje u brutto smluv kvůli očekávanému propadu tržeb spojeném s poklesem počtu cestujících.

S Českými drahami je v tomto smyslu dlouhodobě jednáno. Pokud  v dlouhodobém horizontu nedojde k návratu cestujících do veřejné dopravy, budeme muset při zachování stávajícího objemu finančních prostředků dále redukovat,“ dodala Marešová.

Podle ní jde u železnice o redukci zhruba 150 tisíc vlakokilometrů, tedy kolem tří procent objednávky. V případě autobusové dopravy jde také o zhruba tři procenta a 500 tisíc kilometrů. „Redukce nejsou s ohledem na celkový objem zásadní a jsou prováděny tak, aby došlo k minimálnímu zásahu do veřejné dopravy a nedošlo k rozvázání návaznosti spojů,“ upřesnila Marešová.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Ono by hlavně stačilo dělat organizaci dopravy tak, aby měla smysl a lidem sloužila, vlaky a autobusy na sebe navazovaly, autobusy jezdily k vlakům a ne podél vlaků atd. A úspora i tržby by hned byly někde úplně jinde. jenže POVED je POVED. Co s tím?

Karel

PK potažmo POVED se jen schovává za Koronavir. Protože ty umělci udělali tolik zbytečných spojů,že už pochopili,že je to pro PK tak nerentabilní a tak drahé,že to neutáhnou,ale nemaj na to to přiznat,takže za to může koronavir,my nic to on.

Leden

Liberecký kraj taky škrtá trvale. Jen se zatím tváří, že to je jen do 1.9.

-TR-

Neřekl bych. Martin Půta chce obhájit mandát hejtmana a takovými kroky by si to mohl pokazit, protože šanci na obhájení mandátu má. Nejspíš právě 1.9. vlaky opět vyjedou jako součást předvolební kampaně.

Zbyněk

Netvrdil bych, že Plzeňský kraj byl první. V Ústeckém kraji se kvůli opatření natrvalo zrušil jeden noční spoj z České Lípy do Děčína, takže že Pk je první je zavádějící. Viz. Vlak Os 6620 nepojede až do 12. června, od plánované změny jízdního řádu ke 14. červnu bude zrušen. http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-31025/

Slosor

Osobně, od dob kdy je ve vlaku povinná rouška, jsem do něj nevkročil a ani nevkročím. A to jsem fanda železnice.

Zabakovec

Do obchodů taky nechodíš? 🙂 p.s. Taky ted vlakem nejezdím, recyklovaný vzduch v 471 a velkoprostorakach je na nakazu optimal 🙁

Slosor

V obchodě nejsem 2 hodiny a více. 🙂

PatriK

Vlaky a obecně veřejnou dopravu považuju za relativně bezpečnou, díky proudění a rychlé výměně vzduchu. Kam ale hodně dlouho nevstoupím jsou hospody, kina, divadla a obecně uzavřené prostory, kde se delší dobu shromažďuje více lidí. Vesměs se jedná o zbytné služby, takže se ani neomezím:)

Bob

Největším rizikem jsou pracoviště, dokazují to zkušenosti z Číny i z OKD. Naopak v ČR není ještě jediný případ, kdy by k přenosu pravděpodobně došlo v MHD/vlaku/autobusu. Rizikové jsou i nemocnice a domovy důchodců.

Haha

Smlouvy v PK mají minimální plnění vozokm v průměru na úrovni GVD 18/19, víc škrtat nelze. 🙂

-TR-

Fakt je, že současným politikům to nyní může být jedno. Josef Bernard už není člen ČSSD, a i kdyby kandidoval za STAN, jak se v poslední době spekuluje, tak se znovu hejtmanem nejspíš nestane.

Uvidíme, co se objeví za návrh jízdního řádu během června. A také uvidíme, jak s tím naloží nově zvolená garnitura na kraji.

Marian

Ach ta rozpočtová odpovědnost. Raději to zrušíme, aby se lidi ani nechtěli vracet.

PatriK

Minulý týden trať Plzeň-Most, méně než pět cestujících, dopravce GWTR. Skutečně není důvod utrácet z veřejných zdrojů za spoje s nicotným využitím.

-TR-

K nízkému počtu cestujících přispěly následující faktory:

1) koronavirus
2) přerušení výuky na vysokých školách (studenti tvoří značnou část cestujících)

Opravdu nemůžete podle současné situace hodnotit účelnost spojů.

xyz

Objednatelem vámi uvedených spojů není Plzeňský kraj.

Pomíjím faktor, že na trati je (opět už) dlouhodobá výluka.

-TR-

Je, některé rychlíky Plzeňský kraj skutečně doobjednává. Ale s výlukou máte pravdu. Cestující jsou výlukami odrazováni.

J.K.

Přestože by šlo dojet do Plzně až na Bolevec, GWTR jezdí myslím do Plas a ČD vzdalo vlaky úplně. Tam pak nechápu proč objednávat drahé výlukové autobusy přes ČD, když to může Arriva jako bus linku vzít rovnou… Naprostá parodie na železniční dopravu…

-TR-

GWTR si zajišťuje NAD za podstatně nižší náklady u malých soukromých dopravců, kteří jako hlavní obživu mají kromě výluk také zájezdovou dopravu.

Marian

Přesto, že dojet do Bolevce lze, nejezdí se, bylo by to moc práce jak pro ČD, tak pro GWTR, tak mají oba dopravci podíl na zdejším úpadku veřejné dopravy. Nesmí se pak divit, když přijde nějaký rozpočtově odpovědný likvidátor a šmahem všechno nebo skoro všechno škrtne. Podobné situace jsou doslova vodou na mlýn různým soupravám, odborníkům DPP a podobným monstrům.

J.K.

Přesně tak, tady nás drážní advokáti asi umínusujou, ale představte si toho cestujícího… Třeba někde na tom severu Plzně bydlí ( tam bydlí asi třetina města), a kdyby chtěl někam vlakem, tak nejdřív pojede tramvají na nádraží a pak busem kolem Bolevce a už provozuschopných kolejí zase někam na sever? Nebo pokud máte cíl někde v Plzni, ne na samotném hlavním nádraží, proč nemůžete rovnou z vlaku na tramvaj na Bolevci? V Praze se to dělá běžně, že vlak je výchozí z jiného nádraží a lidem lístek na vlak platí v MHD, tady by to taky šlo…

michal

Kdyby jste si přečetl výlukový jízdní řád, tak by jste zjistil, že rychlíkové autobusy zastavují i na Lochotíně, takže žádnou cestu tramvají na nádraží absolvovat nemusíte.

J.K.

U Gery staví, to je u odbočky k nemocnici… Přitom z Bolevce by mohl jet normálně vlak, pobírající cyklisty a podobně…. No nic, jenom se nedivte že je ve vlaku 5 lidí.

michal

Jojo, ono by těch lidí jezdilo určitě o dost víc z toho Bolevce.

michal

A kde chcete v Bolevci odstavovat autobusy, vždyť je tam malé parkoviště a autobus se tam ani neotočí.

J.K.

Tam jede tramvaj, NAD moc nepotřebujete. Ale můžete těm 5 lidem objednat taxíka… Ještě jednou, v těch vlacích není skoro nikdo. Jak tam naženete aspoň turisty na výlet, když kvůli kilometru výluky u Plzně pojedou půl hodiny autobusem?

michal

Takže lidem co přijedou na nádraží a chtějí přestoupit na rychlík řekneme, ať jedou k dalšímu vlaku tramvají do Bolevce a tam si do něj přestoupí? No výborně. Myslím že jste mimo realitu.

J.K.

Tak si je hoďte busem na Bolevec (kolik z těch 5 pojede od hlavního? ), bus si otočíte u Třemošné potom. Ale aspoň umožníte plzeňským nastoupit do vlaku bez NAD… Jestli vám přijde provozování busů podél provozní tratě lepší tak prosím, ale to se tam tedy nemusejí objednávat vlaky vůbec.

kakov

proč ne? myslíte, že přestup na bus je výrazně lepší? jedině trošku zkrátíte přesun na zastávku

kakov

místo NAD, pošlete lidi na tramvaj, jede bez přestupu na hl.n. a i na jiná místa, v Praze jsem taky párkrát dostal lístek na metro a bylo to lepší než busem,
ale dají se odstavovat na bývalé točně linky 38 vedle konečné tramvaje

Frantisek

Dopravci mají podíl? Ony to nejsou spoje objednávané/schvalované v této podobě veřejnou správou (a jejími likvidátory)? 😮 Jen aby bylo jasno, komu jde o co.

-TR-

Dopravci mají podíl, protože oni musí zavést výlukové opatření a nasmlouvat náhradní autobusy. Objednatel jim do toho ale může mluvit.

Fliczek

V čem by to pro oba dopravce bylo moc práce? Zaprvé, výluka od konce dubna do skoro poloviny září není jen úsek mezi Bolevcem a Plzní. Několik dní jezdily R až do Blatna, teď bude vyloučen úsek kolem Horní Břízy a těch etap je více. Cestující jsou i tak zmatení, natož, kdyby to jezdilo každý týden jinak. Uvědomte si, že kdyby ČD obsluhovaly vlaky Třemošná – Žihle, musely by tady mít zavřené asi 3-4 soupravy. Kde by jim dělaly servis, zbrojily, uklízely, …? Do Plzně by se musely dostat přes Blatno a Bečov, nebo Blatno a Rakovník. Podívejte se, kolik… Číst vice »

Paddy

Tvůrce výukového jízdního řádu tak určil. A to je Správa železnic. Takže ČD nic nevzdalo. Jestli chceš kritizovat, tak kritika musí být oprávněná a musíš trochu znát situaci.

J.K.

Kritiku ano, soudruzi, ale konstruktivní! 😀 Pokud do Třemošné dojede Cargo a nedojete osobák, tak to neházejte na SŽ…

Stejně jako když ČD mělo na švejkách výluku u Příbrami a NAD už ze Smíchova, ekonomicky se to dráhám vyplatí…

Michal

Ajajaj, tady se zas diskutuje a odsuzuje a přitom chybí znalost alespoň základních faktů.
Na Bolevec zapomeňte, vlak nedojde ani na zastávku na Bílé Hoře, protože ani most na trati do Plas a ani most na vlečce do bývalého pivovaru Prior momentálně neexistují.
Důvodem je výstavba kruhového objezdu v prostoru dnešní železniční zastávky Bíla Hora a napojení na nově vzniklou komunikaci směrem k Bolevci.
Oba mosty budou posléze dosazeny jako novostavby, ale tentokrát už na pylonech.

Fliczek

Jelo méně než 5 cestujících? 🤔 To byste je zvládl spočítat přesně, ne? Já jel v sobotu v 6 ráno z Plzně, čekal bych pět lidí a v autobusu/vlaku bylo asi 30 lidí.

Bob

Tak ono za tím stojí Schillerová, která jasně řekla, že dotace pro podnikatele vezme z rozpočtu krajů a obcí. Tím krajům nepřímo přikázala omezit dopravu, další kraje budou brzy následovat.

Miloslav

Do září ke zlepšení nedojde. Takže ano, omezit spoje kde je převaha žákovské a studentské frekvence je v pořádku. Ale dost se obávám že tak to vůbec myšleno není a organizátoři nejen v PK dostanou zadání rušit spoje plošně

Marian

Je potřeba podpořit umírající automobilový průmysl a tím, že lidi polezou do veřejné dopravy, se tak nestane.

MlB

Jasně, protože většinu času do září zabírají prázdniny a tam hrají žákovské a studentské frekvence hlavní roli… 😀

Vít Jůza

pro železnici, pro vlaky zatím ne.