První kompletní ComfortJet sveze cestující v květnu, začne na vnitrostátní lince
Řídící vůz pro soupravy ComfortJet Českých drah. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Provizorní osmivozové soupravy projdou rekonfigurací.
Provizorní osmivozové soupravy projdou rekonfigurací.
Dva dotazy k CJ z pohledu obyčejného cestujícího:
– proč není zařazen tichý oddíl? bude ještě? u RJ je to skvělá věc.
– bude zrušeno prehistorické číslování vozů a la „259“ a nahrazeno číslováním běžným u RJ, ICE apod.?
Prosím, mohl by mi někdo vysvětlit zmíněné číslování vozů? Z čeho vychází a proč se používá. Děkuji předem.
Podle mně je trochu škoda že pouze po Villach myslím si že do Benátek by se to určitě uživilo…
To by muselo přibýt schválení pro IT… Schválení pro IT znamená větší zásah do konstrukce vozu z pohledu požární bezpečnosti. Např. je vyžadován aktivní hasící systém…
Proc proboha tady kazdy pocita s tim,ze vlak MUSI vsechny odvyzt.Letadlo taky kdyz je plny nepridavaji dalsi vagony.Tahle manie s musi v cr uz me fakt vytaci.Proste kdyz chci jet,planuji.Kdo neplanuje,musi pocitats tim ze nemusi odjet.Vsude ve svete to tak funguje.Vlaky po evrope jsou plny i mesice dopredu a dopravce nikdy neprida za TGV dalsi TGV jen tak.
Jakoze letecka firma vidi ze prodava dost letenek na nejaky spoj tak vymeni klasickej za Jumbo jet ne?Jste se zblaznil.To stejny proc by mel dopravce furt pridavat do nekonecna vagony kvuli zoufalcum co si chteji minutu pred odjezdem koupit listek.To by treba na velikonoce ci vanoce mohl mit vlak 50 vagonu a stejne by to nestacilo.
Přidání vagonu a výměna letadla za větší letadlo, za jiný model, to je opravdu rozdílná problematika. (Odborné fórum)
No nevim. Jel jsem tim pred tydnem a bylo to sice pekne, ale v neklolika zastavkach meli problem otevrit dvere. Vzdy jsme nekolik minut cekali, nez se to povedlo.
To tak u nových vozidel bývá, než se to vychytá. 🙂
Jenomže u některých se to vychytává po celou dobu jejich životnosti. Snad to nebude ten případ.
Do Railjetu by se melo dokoupit po dvou vozech, aby i RJ soupravy byly 9 vozove. Ty 7 vozove na hlavních tazích prostě nestačí.
7-vozové railjety jdou prý snadno prodloužit přidáním dalšího vozu. Nemělo by se to udělat? Když stát kupoval interjety, kupoval v podstatě vozy. Proběhlo v Rakousku prodloužení souprav či mají to v plánu? Homologace nebude složitá, platná zároveň pro obě země.
Co se týče railjetů 1. generace tak ÖBB plánují jen modernizaci interiéru, kterou ČD bohužel nechtěly, ačkoliv to za pár let bude stejně potřeba
Modernizace railjetů ČD se připravuje. Bude ale podle potřeb ČD, nikoliv dle toho, co si přejí ÖBB. Taky je potřeba říci, že u ÖBB jezdí ty railjety podstatně delší dobu, takže je logické, že ty české půjdou na modernizaci později.
Ano, modernizace podle ČD bude v lowcost provedení co vyjde dráž než kdyby se to udělalo společně s ÖBB, to známe
Tratec CS se již jistě pilně připravuje (rozuměj objíždí autosalony a vyjednává o ceně luxusní limuzíny)
Ono to ještě existuje?
Tratec již neexistuje.
A vy víte, co požadují ÖBB a co ČD?
Možná spíš řídící vůz k interjetu, šestivozová souprava by se na některých výkonech hodila. Vozy interjetu jsou na 200 km/h, to by railjet degradovalo o 30 km/h dolů.
Tak ono se to liší snad jen 2 tlumiči na podvozku a možná nějakým koutoučem. Když jezdíte 160, tak škoda peněz na servis
snad to nebude trvat dlouho a rozjede se do Budějovic i nad 180
Výhradní provoz ETCS tam bude až 13. 12. 2026…
A to souvisí jak (technicky)?
Nad 160 km/h je provoz možný až při výhradním provozu ETCS.
A to řekl kdo?
Drážní úřad. Jinak rychlost nad 160 nedovolí.
To je právě pěkný nesmysl. Čímž nevylučuju, že někdo takovou podmínku umele klade.
ETCS určitě je podmínkou je pro vlak jedoucí nad 160 km/h. Zároveň, alespoň co je mi známo, je pro rychlost nad 160 km/h stanovena potřeba striktní ochrany sousedních vlakových cest = výhradní provoz pod ETCS, protože nic jiného co by to mohlo v normálním provozu zajistit nemáme.
To by taky bylo fajn. Interjety byl myšlen příklad objednání samotných vozů, k railjetům by se objednaly nové typu CJ
Interjet je Interjet, CJ je CJ a samostatný vůz je samostatný vůz. Nezaměňovat.
Railjet, Interjet i Comfortjet, vše může jezdit 230 km/h, po doplnění tlumičů vrtivých pohybů.
Vemte si, že 3 CJ budou záložní. Budou i jako zálohy za pendolino a railjet, stojící záloha která je kapacitnější.
Jo, hlavně v Berlíně to bude asi fajn záloha za Pendolino…
Teď za něj zaskakuje. Víte co je mimořádnost. Nebo místo Pen. v nouzi nasadí něco na způsob Honeckerů jako nedávno?
Když je něco záloha, neznamená to, že to může čekat kdekoli nebo dokonce courat kdoví kde. Zvlášť, pokud je ta záloha smluvní. Courat kdovíkde může tak leda crash záloha, ale samozřejmě nemůže být ofiko turnusovaná na nějaké jiné smluvní lince.
Ono Pendolino někdy jezdilo do Berlína? Nebo se tam plánuje? Nejspíš mi něco uteklo
ten profil je nějaký mírný autista, s Asperger. syndromem. Též obsedantně-kompulzivní, což by tomu odpovídalo. Celkově moc nechápe jak bylo něco myšleno, bere vše strojově doslova, bez kreativity. Takoví lidé si to o sobě bohužel neuvědomují, s tím nic nenaděláme. Železnice svým specifickým prostředím takové často přitahuje.
Když bude vůz se správným spřahlem, railjet má jiná mezivozová spřahla než interjet a comfortjet.
Tak kdyby se dělaly ty vozy navíc, tak správné spřáhlo je samo sebou , i když u nás je možné ledacos
Počítá se s vkládáním posilových Béček (RICových) mezi CJ a Vectrona? Protože šest druhtřídních vozů na Hamburgerech bude v sezóně dost možná málo.
Bude to málo, ale to nikoho netrápí a posily se tam dávat nebudou protože by se pak nemohlo jezdit 230 mezi Berlínem a Hamburkem
zase nezapominejte. že jsou to vekoprostorové vozy, ty maji vetší kapacitu než kupé, které tam jezdí dnes v počtu min 4 vozů v soupravě.
A o to větší sardinkárna to je. Na dálkových spojích by mělo být standardem mít pouze tři místa na šířku vozu, jako v kupé, aby se člověk nemusel během dlouhé cesty neustále otírat o vedle sedícího spolucestujícícho.
Možnost většího pohodlí existuje. Říká se tomu 1. třída.
Tuto možnost máte ve vozech 1. třídy.
U CJ by bylo fajn, kdyby existovala i prémiová třída – něco jako business v Railjetu nebo Leoexpresu. Na cestu mezi Prahou a Hamburkem/Kodaní nebo Prahou a Budapeští by si to cestujcí jistě našlo.
Rakušáci měli nezanedbatelný prostor v railjetech věnovaný Bussiness třídě a neosvědčilo se to.
To je škoda.
Ve velkoprostoru 2+2 se můžu opřít na stranu k oknu nebo do uličky, podle toho kde sedím, není třeba ležet na spolucestující(m). Na rozdíl od kupé, kde jsou sice jen 3 sedačky vedle sebe, ale ta prostřední je na delší cestu za trest.
Tenhle vliv bych nepřeceňoval. Jednak tam už některé velkoprostory jezdí, jednak má naopak CJ řídicí vůz.
Tak přes léto jsou v mezistátním úseku povinně místenkové a loni to docela pomohlo a jezdilo to rovnoměrněji naplněné.
Vloni to bylo ze strany DB odůvodněno vysokou zatíženosti v důsledku MS ve fotbale. Tak se uvidí jak to bude letos.
Vím, a vzhledem k tomu že to pomohlo a tím rovnoměrnějším obsazením tak se to plánuje i letos. Co vím tak tam je hlavně problém s velkým množstvím lidí co jedou na Interrail a ti si díky té povinnosti musí kupovat místenku.
Spíš to pomohlo odehnat část lidí do Flixu.
(Normální firma by v čase zvýšené poptávky přidala vlak.)
Tak on taky jeden vlak v sezoně navíc jezdí, ale na víc bohužel není kapacita na německé části tratě.
A kde by je ČD vzali? Oni Němci si totiž vybírají vozy, které můžou k nim. Takže žádné Béčka nehrozí. I Bmz berou jenom některé typy. A věřte, že v Děčíně si to Němci kontrolují. Už se několikrát stalo, že vlak nepřebrali a dál se jelo až dalším za 2 hodiny.
Jo to bylo fakt super, jak jsme si s rodinkou cestou od Baltu museli nechat ujet připoj “uz za hodinu” a tak nám nic nebránilo si v Berlíně poradně “užit” zrovna zde se konající cosi-Pride… :((
Dříve jsem jezdil často do Berlína a většinou vlakem, teď už preferuji ta nová patra od Regiojetu, kde je uspořádání 2 + 1 a sedadla jsou to nejpohodlnější, co je na dané trase k dispozici. Žádné troje kontrolování jízdenek a stěhování národů v Drážďanech.
Naprostý souhlas. Jen ten opruz Bundespolizei na D8 vadi
To víte, oni si nemůžou pustit do země kde koho!
Jasně, třeba nějakého Petra:-)
ME ve fotbale. MS bylo v Německu 2006 a co se týče organizace především dopravní obslužnosti nejlepší ze všech co kdy se pořádala.
Co vůbec nějaké „porodní bolesti“? Jsou? Ono je výhodou, že byla možnost případně něco podchytit vrámci aktuálního zkušebního provozu. 🙂
Ta souprava je bolest sama o sobě….
Proč?
Protože si potřebuje rejpnout.
Sedačky tvrdé, loketní opěrky ani nekomentuji, natřásání a vrzání v oblouku a osvětlení je taktéž geniální. Ale hlavně, že je to nové….
ok, uznávám, sedačky jsou přinejmenším ve 2. tř. fakt tvrdé
Což je asi u vlakové soupravy docela zásadní problém, což? 🙂 Inu honorace tímhle nejezdí a pro póvl je to OK…. Ona i jednička je ric pic nic…
Sedačky bych přežil, ale osvětlení je tragédie. Je to v podstatě stejný princip jako z VEB Waggonbau Bautzen, ale navíc na vás (když máte štěstí) svítí zářivka jen pro vás, která nejde vypnout. A přitom siemens, a asi každý elektrikář včetně Drátěnky, by LED osvětlení s nastavitelným jasem vyrobit zvládnul.
Jel jsem tím s prckem Praha – Berlín ve vagóně s kinem a nemohu si stěžovat.
Šak můžete jet autem, když chcete. Sice budete řídit, nebudete spát či pít kafe, ale to nás ostatní, spící v ComfortJetu trápit nemusí.
Ono se dá v CJ spát? Už jste to zkoušel? 🙂
Minulý týden a jde to
Z vlastní zkušenosti: Problémy s WTB sběrnicí (resp. UIC kabely). Z toho vyplývající nefunkční NBÜ a blokování dveří. Což je důvod proč bylo EC 378 několikrát ukončeno v Děčíně, nesmí tak jet v síti DB. Napájení, CZE a měniče napětí u kterých se zjistilo že jsou dimenzované na „naše specifické poměry“ (časté stahovačky) pouze na papíře. Nějaké drobnosti v informačním systému pro cestující a další drobnosti… Údajně se v rámci zkušebních jízd ještě vyskytl, už vyřešený, softwarový problém kdy se za jízdy otevřely dveře. Ale to mám jen z doslechu 🤔. Osobně mi vadí umístění prvků zrušení blokování dveří (příliš… Číst vice »
Proč by to mělo mít porodní bolest. Je to koncept railjetu z roku 2008. Jen se vytáhl z šuplíku plánek jak se stavěl takovej railjet a hotovo. Jediné co je tak inovativního je řidičák, ale ten je jen kvůli TSI normě.
Ještě potřebuju vidět Interjet vloženej mezi kompletní CJ a Vectron. Jenom tak z hecu. 😉
K čemu by tak líný vlak byl? To už by to pak chtělo ty Vectrony pomalu dva. No a řídící vůz by tím ztratil smysl.
Já jsem nepsal, že by to z praktického hlediska k něčemu bylo. 😀 Ale věřím, že většina lidí tady v hloubi duše ví, že se to dříve či později prostě musí stát.
🙂
Možná jo, nedostatek kapacity tratí je čím dál větší.
Rakušáci to ale řeší/řešili spřežením dvou Railjetů 1. generace (včetně těch jejich 2 Taurusů).
V rakousku občas jezdí i 2x railjet s jedním taurusem, takže pročby to vectron nezvladl
Nikdy to tak nejazdí.
Nějaký šoto humr? Spíš strčit Interjet k railjetu, ne.
Jenomže, to člověk vyjde z řidičáku a v sedmém voze narazí do zdi. Já chci pořádnej výlet napříč 14 vozovým monstrem
Trochu off-topic, nevie niekto ako to vyzerá so znovunasadením Pendolin na linku do Košíc? Od povodní tam nasadzovali aspoň ComfortJet ale od nového GVD tam sú zase Bmz a oproti Pendolinu či ComfortJetu je to proste slabé 🙁
Nikdy… jedno vykolejení v žilině je dostatečným mementem. A kdyby byla pendolina volná, tak jdou na Budějovice kvůli 200 km/h
Od 15.6 je vlak 240/1 veden opět v kategorii SC ale v plánku řazení jsou stále vozy Bmz!
tohle už bude jen pro Comfortjet
Já bych právě Košičana viděl jako ideální destinaci pro RailJet uvolněný z linky do Rakous.
Až budou na Slovensku sjízdné trati, tak se uvidí.
Úplný nezmysel.
Uvolněné se budou přesouvat na Metropolitan směr Budapešť
Pendolino do Košíc je absolútny nezmyslel. Politické rozhodnutie, populizmus. Technicky proti zdravému rozumu.
Pendolina asi těžko. Kvůli nerentabilnímu ETCS na Slovensku.
Zlaté Čd Bmz než ty vaše šroty
Ještě by mohl někdo napsat, co je na tom komfortního…..Já tam zažil jen uspořádání typu sardinka, kravál a průvan celým vozem a vypalující zářivky, bez možnosti regulace teplotní pohody (= zima jak na sibiři),.
Ja tim obcas jezdim z ML do Prahe, posledni dvojka je vuz pro misantropy, skoro nikdo v ni neni, a zima mi v tom nebyla, i kdyz nejak zvlast teplo taky ne, ale to je dobre, treba v pendolinu je naopak pretopeno a vydychany vzduch, hlavne v poslednim voze.
Osvetleni v CJ mi nejak neirituje, sem zvyklej. A sardinkovost resi si sednout do vagonu s nejmensim obsazenim, tj. nakonec.
Jaké uplatnění potom najdou Railjety popřípadě, uvolněné vozy z Ex3 a Ex5, myslím zejména Ampz, Bmz, a Bdpee?
Jinak od 9.5. je Comfortjet psán i na EC 275/272 Metropolitan v kompletní podobě, od června pak i na railjetech do Rakouska, tak uvidíme
Pořád nechápu, proč je chtějí likvidovat na té hrozné trati přes SK. Ne že bych si je tam nepřál, ale v současné době bych je nechal na Berlín a Vídeň. A do Budapešti Bmz z Berlinerů. Výrazný posun by přinesly a nebyla by jich taková škoda jako nových souprav.
Je už všude schválený provoz s řídícím vozem?
Budou už řídící vozy schválené pro jízdu v sunutém režimu, nebo budou jako u nových railjetů zatím soupravy vždy jen tažené?
Plně funkční soupravy.
Skvělá zpráva a škoda jen že jich není alespoň 50
Podle mě 20 stačí. Další vlaky se budou muset přesně přizpůsobit soutěžím.
Nechci se hádat, ale je to Bistro vůz. Žádný restaurační vůz to není…
Přesně, už i v appce je to vedený jako bistro, tak bych to tak nazýval i v článku.
to jsou problémy…. vždyť je to úplně jedno, Bistro si to může ČD nazývat ve svých reklamních dokumentech
bacha na to, lingvisté by tady pálili čarodějnice. Restaurace je na jezení na místě, bistro je na odnos sebou.
Hlavně v bistru je podstatně menší výběr jídel.
Co tam chybí?
Co se musí vařit (cca).
Nová doba. 🙂 Restaurace = bistro, bistro = automat. Expres = rychlík, rychlík = spěšný vlak, spěšný vlak = zastávkový vlak. Vše „o třídu lepší“, aspoň názvem… Inflace v praxi. 😉
Zastávkový vlak = trvalá NAD ?
Z jazykového hlediska, expres je cizí varianta českého rychlík
Kromě přímých překladů a synonymizace je potřeba vždycky mít na mysli i tradici a plynutí času, tedy jaké slovo se kdy k čemu používá. Třeba rychlovlak býval to co dnes rychlík, dnes se to začíná na rozdíl od „běžného rychlíku“ používat pro vysokorychlostní vlak.
Určitě hezké, fandím tomu. A pak vás ČD při čekání na EX2, obšťastní děčínským béčkem. Od GVD pravidelný stav.
optimálně místo jedničky (už to tak jelo)
Čím víc zprovozněných ComfortJetů, tím méně často se to bude stávat. Možná 😀
Výluka už je zpracována. Vlak bude jezdit do Plané u ML, nikoliv do Plzně.
Nadseni by se dalo krajet. Sotva se udela hezky, sup zase do autobusu. A jak na tom budou ti, co jedou do KV pendolinem? Z Plane busem je to uplne stejne daleko jako z ty Plzne. Pojede zase primy bus z Plzne do KV?
Moudré začít doma než vychytáme mouchy. Oni by pak Němci mohli prudit s převzetím soupravy na hranici…
Ať si Němec hledí v první řade Ex z Bavorska 🙂
Akorát že Ex6 DB absolutně nezajímá protože s ní nemají nic společného 🙂
Jenže to není Němec, ale Ital.
Když už, tak Bavor, a pro ně je to spíš REx
Vivat rex, ať žije král?
Zkušenost říká, že spíš ať žije pes.
Tak jsem zvědav, co budou ČD dělat, až MD vypíše výběrové řízení na tyto linky?
Nikde není napsáno, že nemohou ČD jezdit na komerční riziko stejně jako na Ex1.
Jj, obzvlášť směrem přes hranice je ta trať, pro komerční celodenní vrstvu, vyloženě volná. Pokud tam bude soutěž stylem “chceme vše nové a nízkopodlažní “, tak to můžou ČD rovnou prodat.
Hlavně tam bude požadavek na 230km/h.
Že by třeba konečně něco ČD vyhrály?
Leda tak gypsovou kočku v kroužkách…. 🙂
A řekne že to musí být fungl nové, a nízkopodlažní.
Na rozdíl od ÖBB objednaly ČD ty ComfortJety kompletně vysokopodlažní. Proslýchá se, že to bylo právě po domluvě s MD, které prý bude požadovat plnou vysokopodlažnost, aby kdoví proč až na konec mohl projet minibarový vozík. To by bylo dost legrační, kdyby z toho MD cuklo a chtělo něco bližšího soupravě ÖBB.
Pak by teoreticky mohl být do jednotky pouze doplněn vůz s nízkopodlažní částí, stejně jako dnes jezdí jednotka bez bistra a řídícího vozu
Teoreticky. Ale jak by se to asi zvládlo, aby se vlk koupil a soutěžní koza zůstala suchá?
doufám že soutěž na tyto linky bude vypsané stylem.
Máme volné tyto časové sloty, kolik zaplatíte, aby jste je mohli využívat? Vůbec nechápu proč by MD mělo dotovat linky kde je vlak +- konkurenceschopný
Hlavně tam musí být povinnost provozovat spoje v okrajové časy.
Nicméně moc vejvar z toho nebude…