První kompletní ComfortJet sveze cestující v květnu, začne na vnitrostátní lince

Provizorní osmivozové soupravy projdou rekonfigurací.
Nová chlouba Českých drah v podobě souprav ComfortJet by se měla poprvé představit cestujícím v kompletní podobě v květnu, v případě optimistického scénáře už koncem dubna. Deníku Zdopravy.cz to řekl náměstek šéfa Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
České dráhy dnes provozují osmivozové ComfortJety, což je dočasný stav. Celkem mají zatím osm těchto souprav. Hotový ComfortJet bude složený z devíti vozů včetně řídicího a restauračního, které dnes v soupravách chybějí.
Provizorní osmivozové soupravy projdou rekonfigurací, kdy bude jeden koncový vůz odebrán (půjde do jiné soupravy) a místo něj se dá řídicí vůz a na příslušné místo v soupravě se vřadí restaurační vůz. Tím vznikne finální devítivozová souprava. Letos má být takto zkompletováno šest souprav ze zmíněných osmi.
Vedle rekonfigurace už dodaných ComfortJetů očekávají České dráhy letos ještě dodávku šesti devítivozových souprav přímo z výroby. Na konci roku tak mají mít v provozu 12 hotových devítivozových souprav a dvě provizorní osmivozové.
„První nasazení kompletní soupravy ComfortJet předpokládáme na jaře na linkách IC 512 a IC 515,“ řekl Ješeta. Jde o relaci Bohumín – Františkovy Lázně. Od 3. března do 30. června má nicméně být u Mariánských Lázní výluka, takže ComfortJet bude nejspíš končit/začínat v Plzni.
Na přelomu listopadu a prosince pak České dráhy očekávají také dodávku prvních (z 50 objednaných) lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h, se kterými se počítá ke ComfortJetům. Všechny lokomotivy i ComfortJety by měly být dodány během roku 2026.
České dráhy si u výrobců Siemens a Škoda objednaly celkem 20 devítivozových souprav ComfortJet v roce 2021. Kontrakt má hodnotu 12,5 miliardy korun. Turnusováno má být 17 souprav, tři budou záložní.
V budoucnu mají ComfortJety jezdit od Villachu po Kodaň. V cílovém stavu se předpokládá jejich nasazení na linky Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň, Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach a Praha – Brno – Bratislava – Budapešť.