První hybridní lokomotiva od CZ LOKO. Hlavní jsou baterie, diesel jen jako záloha

Lokomotiva HybridShunter 400. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraLokomotiva HybridShunter 400. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Czech Raildays svoji první hybridní lokomotivu. Jde zatím o prototyp, který má být základem

Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Czech Raildays svoji první hybridní lokomotivu. Jde zatím o prototyp, který má být základem větší expanze společnosti do alternativních pohonů.

Lokomotiva HybridShunter 400 je podle generálního ředitele firmy Josefa Gulyáse reakcí na poptávku zejména zahraničních zákazníků. „Setkáváme se s tím, že už mluví o konci objednávek lokomotiv na diesel nebo chtějí nějakou alternativu. Toto je pro nás logická cesta,“ uvedl Gulyás.

S několika dopravci jedná o zapůjčení prototypu a jeho testování. Zkušenosti z využití dvounápravové hybridní lokomotivy pak chce využít pro stavbu většího stroje, který by se mohl dobíjet například pomocí sběrače. Kromě nižších emisí je výhodou i podstatně tišší provoz. Podle Gulyáse firmu zajímá i možnost vodíkového pohonu.

Lokomotiva má jezdit hlavně na baterie, které se dobíjí. Dieselový motor je pouze jako záloha na velmi krátký dojezd. Podle typu výkonu vydrží baterie 24-48 hodin. Utáhnou vlak o hmotnosti až 1200 tun. Výrobce deklaruje životnost baterií deset let. Kompletní technické detaily o lokomotivě jsou na stránkách CZ LOKO.

CZ LOKO dosud s alternativními pohony experimentovala pouze s CNG (stlačený zemním plyn), tato cesta se ale ukázala spíše jako slepá.

Lokomotiva HybridShunter 400. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraStanoviště strojvedoucího v lokomotivě HybridShunter 400. Foto: Zdopravy.cz / Jan ŠindelářHybridShunter 400 od CZ LOKO. Foto: Jan ŠindelářHybridShunter 400 od CZ LOKO. Foto: Jan Šindelář

Tagy CZ Loko hybridní lokomotiva HybridShunter 400 Top
18 komentářů