První hybridní lokomotiva od CZ LOKO. Hlavní jsou baterie, diesel jen jako záloha
Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Czech Raildays svoji první hybridní lokomotivu. Jde zatím o prototyp, který má být základem
Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Czech Raildays svoji první hybridní lokomotivu. Jde zatím o prototyp, který má být základem větší expanze společnosti do alternativních pohonů.
Lokomotiva HybridShunter 400 je podle generálního ředitele firmy Josefa Gulyáse reakcí na poptávku zejména zahraničních zákazníků. „Setkáváme se s tím, že už mluví o konci objednávek lokomotiv na diesel nebo chtějí nějakou alternativu. Toto je pro nás logická cesta,“ uvedl Gulyás.
S několika dopravci jedná o zapůjčení prototypu a jeho testování. Zkušenosti z využití dvounápravové hybridní lokomotivy pak chce využít pro stavbu většího stroje, který by se mohl dobíjet například pomocí sběrače. Kromě nižších emisí je výhodou i podstatně tišší provoz. Podle Gulyáse firmu zajímá i možnost vodíkového pohonu.
Lokomotiva má jezdit hlavně na baterie, které se dobíjí. Dieselový motor je pouze jako záloha na velmi krátký dojezd. Podle typu výkonu vydrží baterie 24-48 hodin. Utáhnou vlak o hmotnosti až 1200 tun. Výrobce deklaruje životnost baterií deset let. Kompletní technické detaily o lokomotivě jsou na stránkách CZ LOKO.
CZ LOKO dosud s alternativními pohony experimentovala pouze s CNG (stlačený zemním plyn), tato cesta se ale ukázala spíše jako slepá.
Kmotrem naší nejnovější lokomotivy #HybridShunter 400 se stal Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC. Během křtu na Czech Raildays 2019 popřál lokomotivě plné nejnovějších technologií dlouhou a spolehlivou službu. pic.twitter.com/Q6WD57sRsU
— CZ LOKO (@CZ_LOKO) June 11, 2019