První elektrické letadlo s cestujícími vzlétne v roce 2026, plánují aerolinky Widerøe s výrobcem motorů a letadel
Letadlo pro devět cestujících má být do Norska ideální kvůli krátkým letům mezi regionální letišti.
Už v roce 2026 by mohla s cestujícími vzlétnout první elektrická letadla. Takový je společné plán tří firem: výrobce leteckých motorů Rolls-Royce, výrobce menších letadel Tecnam a norské aerolinky Widerøe. Vývoj letounu a jeho pohonu dál pokračuje.
Všechny tři už spolupracují delší dobu: Tecnam a Rolls-Royce na vývoji elektrického letounu P-Volt, Widerøe s Rolls-Royce na vývoji udržitelného způsobu letecké dopravy. „Norsko je na taková letadla ideální, i díky množství letišť s krátkou přistávací a vzletovou dráhou. Věříme, že do konce roku 2025 budeme schopni takové letadlo mít,“ řekl předseda představenstva Widerøe Stein Nielsen.
Norský dopravce se zaměřuje hlavně na regionální dopravu po celé zemi. I kvůli tomu, že tyto spoje jsou v závazku veřejné služby, patří aerolinky mezi ty, které postihla současná krize, alespoň podle počtu letů, nejméně. Denně provozuje kolem 400 letů, tři čtvrtiny z nich jsou do vzdálenosti 275 kilometrů.
Zpráva o dalším pokroku ve vývoji přichází v době, kdy čím dál více hráčů v oboru mluví o cíli bezemisního létání do roku 2050. „Zkoumáme, co vše potřebuje plně elektrické letadlo pro lety na kratší vzdáleností. Chceme být v této oblastí lídrem celého vývoje,“ řekl šéf Rolls-Royce Electrical Rob Watson. Rolls-Royce má na starosti vývoj pohonné jednotky, Tecnam vývoj samotného letadla a jeho certifikaci.
Widerøe by měly být prvními aerolinkami na světě, které nasadí do pravidelné dopravy elektrické letadlo. Podle ředitele vývoje Tecnamu Fabia Russa výrobce zaznamenal o elektrické letadlo P-Volt velký zájem i jiných dopravců. Nový letoun P-Volt má být pro devět cestujících, vychází z modelu P2012 Traveller.