První dvoupodlažní railjet. Rakouské dráhy zveřejnily snímky nové posily dálkové dopravy
První dvoupodlažní railjet pro ÖBB. Foto: Stadler Rail / ÖBB

Dopravce si u Stadleru objednal celkem 14 šestivozových jednotek se 480 místy.
Navýšení kapacity o 1/5 není zase tolik. Trať je z velké části stavěna na rychlost 230km/h což je zároveň provozní rychlost Railjetů tažených Taurusy. Je proto zvláštní, že nové vlaky nebudou schopné využít rychlostní potenciál té tratě. Stejně tak budovaná trať Vídeň-Graz pod Semmeringem. Proč vybudovali tratě na 230kmh a pak na ně nakoupí nové vlaky, které umí jen 200kmh, je to trochu zvláštní.
Tak asi ÖBB připadalo zbytečné vyhazovat za něco na 230 km/h, když jde jen o obyčejný rychlík, o žádný expres.
“ jde jen o obyčejný rychlík, o žádný expres“ – zdroj informace ?
V clanku nic takove napsano neni.
(foto: railjet)
„railjet, … pro dálkové vlaky.
… 14 šestivozových jednotek …
… Kromě railjetů dodá Stadler Rail ještě 21 čtyřvozových dvoupodlažních jednotek pro regionální dopravu.
Jednotky pro dálkovou dopravu budou moci jet rychlostí až 200 km/h. Jezdit budou na Westbahn, která spojuje Vídeň a Salcburk.“ – cast teto trate je zpusobila pro rychlost 250 km/h.
Toto nevectronálne čelo riadiaceho vozňa sa mi javí veľmi pekné. Škoda že ho nevymysleli už skôr pre Comfortjet ČD.
je to stadler, proto není na siemens soupravach
Nenechte se mást názvem Railjet. Není to řídicí vůz, je to jeden z čelních (hnacích) vůz jednotky KISS od Stadlera (na Slovensku jich také pár máte). Velmi pěkné to je, o tom žádná. 🙂
Přesně tak, na Slovensku také pár mají a teď kupují i druhý pár. 😀
ZSSK má 4 súpravy a vypísala tender na ďalšie 4 súpravy („nie je isté“, že to budú rovnaké alebo od rovnakého výrobcu), ktoré majú „náhodou“ rovnaké parametre.
Railjety 2.0 se ještě objednávat budou? měla by tam byt opce ještě na 13,5 soupravy (celková smlouva na 500 vagonu Railjet + Nightjet)
Případně byla i soutěž od OBB na podobné vozy jako náš interjet, ta dopadla nějak ?
Opce na 13,5 soupravy? Ta půlka je co?
doslova to píšu, celkem má OBB smlouvu na 500 vozů
33x 9 vozů nightjet
9x 9 vozů railjet 2
hold to tak blbě vychází, možná lze objednat i par samostatnych vozů, detail smlouvy neznam
Par vozu do zálohy neni na skodu. Driv nebo pozdeji nejake u nehod „kleknou“.
Ta linka Víden-Salzburg je nejak vysoutežená nebo to OBB proste dostaly napřímo? Jak liberalizace jede v Rakousku?
Vídeň Salzburg by měl být open access. Jinak hlavní tratě má OBB, některé lokalky soukromnici, či dopravci patřící spolkové zemi. Soutěžit musí od loňska ale všechno, předtím ale dostali OBB ještě smlouvy na nějakou dobu.
Díky
Kde je vůle je i cesta. I ty soutěže se dají vypsat tak, aby nástup jiného dopravce byl krajně nepravděpodobný.
Taková vůle stojí za howno a to i v Rakousku.
Jezdi tam vlaky ÖBB a taky fy WestBahn.
Krasavec!
Motýli se na něj budou vysloveně lepit! 😀 Ale jinak ano, jako ostatně každý rakouský railjet.
Paráda až toto bude jezdit od prosince 2028 z Prahy do Plzně. Railjet, přirozený nástupce Interjetu.
No to jsem zvědav…
jen je skoda, že se tim ukončí ten dálkový spoj Ostravsko -západní Čechy.
Ano i ne, aspoň se nebude přenášet zpoždění z východu na západ.
Jedno nekapacitní pendolino denně? To zvládneš, přestup. Musíš v sebe věřit. Miliardy lidí to zvládnou.
Zkuste domluvit leteckou linku Mošnov-KV, když je velká poptávka.
Ja s přestupem v Praze problém nemam. Ale je dost lidi co se přestupu na hlavaku děsí. Těžký kufr, nejistota odkud to jede atd.
Je to tak. Lázenští hosté nemusí být kdovíjací sportsmani.
Jezdí 2 páry vlaků, na jednom je nasazováno Pendolíno a na druhém Comfortjet.
Nikdy neříkej nikdy. Co kdyby se Arrivě zachtělo nacpat i do open accessu na Ostravu?
Soutěž na Ex6/R16 vyhrály ŐBB? Že jsem si nevšiml…
Kolik na ten soubor bude Arriva potřebovat souprav?
Zajímavější otázka je, kolik na to Arriva bude CHTÍT souprav a jak velké. O kmenových soupravách o kapacitě min. 200 a 300, posilách až 200 a sezónních posilách bylo možné se dočíst v zadání.
Přesně tohle stěží. Ale třeba Arriva koupí něco hodně podobného.
🤣🤣
A netuší někdo, bude v nich taky (oficialne) zákaz přepravy horských kol jako v těch současných, nebo už stihli postřehnout již 30let moderní trend cyklistiky ?
Pokud vím, problém je s koly s průměrem 29 palců. Ale já měl i horské kolo, které mělo kola 26 palců, tak si pořiďte také takové, jestli tím vlakem s kolem potřebujete jezdit…
Vy z vás, to tady tak chválíte kapacitu tohoto dvoupodlažního railjetu, tak nic moc. Comfortjet bude mít při 9 vozech bistro a 555 sedaček. Toto jen 480 a to je to na patro.
Rakušáci si taky zvolili kratší délku jednotky. Pokud by byla stejně dlouhá jako Comfortjet, měla by nepatrně větší kapacitu. Záleží na tom, jak si to kdo objedná
Navíc 6vozová jednotka se pořád dá případně spojit s další takovou a pořád se to vejde k nástupištím ve většina rakouských „rychlíkových“ stanic (viz i nynější 2x7vozové soupravy Railjetů).
2x 9 vozů Comfortjetu se nevejde už nikam.
Nějak mi ten rakouský Railjet 2 (ComfortJet) také čím dál víc připadá jako takový krok stranou. Zajímalo by mě, jestli to vezme podobný osud jako ICE-4 a někdo objedná 15dílný KISS (cca 400m).
Záleží kolik vychází cena za sedačku – u Comfortjetu je to včetně loko Vectron nějakých 1,1-1,3 mil. Kč/sedačku, tady u toho dvoupodlažního railjetu to může být klidně za milion nebo ještě méně.
Objednávka z dubna 2022 znamenala 20 šetivozovek a 21 čtyřvozovek za celkem 600 mil. eur. Ten mix mi vychází na nějakých 0,75 mil. Kč/sedačku včetně sklápěcích.
Poražená dražší konkurence nabídla jen Interjet s kapacitou 330 míst. Počítáme s Jirim: 330 vs. 480
comfortjet může klidně jezdit na Bavorském expresu, nikdo tomu nebrání. Ve 2050. Až bude trať za Domažlice.
Co to melete? Nikdo InterJet nenabízel když podmínky VŘ byly nové nízkopodlažní vlaky! přestaňte šířit bludy!
Vykřičníku, už to s tebou seklo. Dejte si prášek, dýchejte pomalu.
Netuším, co vás vede ke spojování ComfortJetu (poměrně pevně spojeném se 3 známými trasami) s tratí za Domažlice, která ještě veeelmi dlouho do úvratí nepřijme žádný jen trochu delší vlak.
Ano a znovu si řekneme. 9 vozů vs 6.
6 vozů a 480 míst
9 vozů a 555 míst
Pokud bychom převedli ten dvoupodlažní RJ na 9 vozů, tak by měl kapacitu 720 míst.
Při dvojitém dokonce 960.
„Český“ CJ ještě nemá ani bistro vůz a ani řídící vůz.
Aktuálně je to takový jezdící zmetek, ke kterému se moc nikdo nehlásí.
Jistě, bylo jednodušší ještě rok čekat než se to zkompletuje a mít to někde hlídané za plotem. Kdyby to takhle bylo, to byste byl jeden z prvních co by to kritizoval. ČD byly tentokrát překvapivě operativní a rozjezdily aspoň to co mají.
Tak to nevím, kde jste na to přišel, že bych byl první, kdo by na to nadával.
Co mám informace z provozu, tak moc nadšení z toho nejsou, ale je to už několik měsíců zpátky. Je možné, že se už podařilo nějak vyladit.
Tak má to svoje mouchy, jako všechno ostatní. Nad některými věcmi se asi tolik nepřemýšlelo, či jsou zbytečně složité (třeba utlumování světel v každém voze zvlášť, namísto celé soupravy najednou), ale jinak je to pěkné svezení jak pro cestující, tak pro vlakovou četu.
CJ jsou momentálně takové interjety, i to je dobře. Lepší vozy, které jezdí do zahraničí, do Berlína, do Budapešti a nahrazovaly Pendolina, když ta musela pro Etcs a servis. Vozy, které nahradily, se mohly přesunout na jiné linky a z nich se mohly vyházet hrůzy.
2 x 480 a je to. Ve špičce…
Sedačky mají být zase v uspořádání 2+ulička+2 v každé řadě? Tento koncept nechápu, na 2-sedačce sedí v 90% případů jen 1 člověk (vlaky Praha-Wien), neboť je pro 2 lidi celkem úzká. Proč se radši nepřejde na 2+1 sedaček v každé řadě?
Protože to musí mít nějakou ekonomiku provozu, takže se hraje o počet cestujících na tunu mrtvé váhy soupravy.
Jinak lidé sedí po jednom ne proto, že by tam nebylo místo, ale proto, že můžou. Když je ale vlak narvaný a vymístenkovaný, tak se samozřejmě sedí všude a žádná tragedie to není.
2+1 je ideální koncept pro 1. třídu. Kdo chce více pohodlí ať si více zaplatí, to je fér, ne?
Je to koncepce pro třetí třídu. 😉
Ne, koncept pro třetí třídu je lavice jako v 810.
to opravdu má schválení i na CZ a SK? Nebo to už mají namalované dopředu?
Řekl bych, že ještě není schválený nikde, ale taky mě to docela (mile) překvapilo. Ovšem pokud to není jen marketingový tah.
OBB to asi budou chtít moct poslat všude tam, kde dnešní RailJety a pro Stadler by to mohlo být nemalý plus to tady mít schválený. A možná s nima doopravdy počítá Arriva na západní rychlíky. A schválenej vlak by na ty koleje mohli dostat včas.
A umí to 3 kV?
Tohle by se pekne uživilo na Pha-Brno a Pha-Ostrava.
Vejde se to do tunelů kolem Blanska?
Ano, vejde.
Je tam standardní průřez UIC-GC, takže ano. 😉
Ne, po průjezdu tunelem z toho bude kabriolet. 🤪
Může mi někdo vysvětlit proč tyhle vlaky neobjednal i PID? Všichni brečí že není kapacita na trati mezi Prahou a Kutnou Horou a záměrně zpožďují spěšné vlaky. Tyto by jezdili 1x za hodinu a kapacita by i tak byla navýšena oproti tomu šrotu co tu ještě nedávno jezdil.
Zeptejte se chytráků z ANO, kteří bez soutěže uzavřeli desetiletou smlouvu. Jmenovitě doporučuji Romana Štěrbu, hlavního středočeského odborníka v hnutí ANO na dopravu a zdravý životní styl, momentálně ukrytý na teplém místečku v SŽ. K vidění obvykle tam, kde se rozdává nějaké jídlo zdarma.
Lidé chtějí jezdit často. Nechtějí jezdit 1x za hodinu.
A toho se stávající nedostačující kapacitou tratí dosáhnete prosím jak?
Není to jedno? Vlak má jet kdy potřebuje cestující ne kdy se to hodí železničářům protože jinak cestující pojede autobusem nebo autem.
Prostě musí železničáři přestat plakat jak není kapacita a tu kapacitu si zajistit.
Auto má jet kdy potřebuje cestující, ne, že bude smrdět v zácpě.
Prostě musí silničáři přestat plakat jak není kapacita a tu kapacitu zajistit.
:-)))
A to se snad neděje? Vždyť i tady v diskuzi většinou milovníci železnice pláčou jak moc se staví nové silnice které umožňují přesun výkonů z železnice na silnici.
Ano, taky bych v Praze chtěl berlínský s-bahn. A ano, v ideálním světě máte pravdu. Nicméně realita je trochu jiná – a pokud máte recept, jak rychle, levně a efektivně postavit násobnou kapacitu dnešního stavu, šup na MD! Věřím, že vás přivítají s otevřenou náručí:)
Ta kapacita se zajistí další kolejí. O čemž nerozhodují „železničáři“, nýbrž vláda.
Vláda nemá čas řešit takové prkotiny. Možná pod to dají poslední podpis (ani tím si nejsem jistý) ale připravit to musí odborníci na SŽ, na které musí tlačit dopravci a objednatelé…
Připravit to musí koncepční odbor ministerstva dopravy, dnes známý pod eufemistickým názvem “odbor strategie”, který již před 15 let řídí jistý Luděk Sosna.
Obracejte se prosím primárně tam.
Luděk maximálně tři koleje a ne do Liberce Sosna 😁😁😁.
A díky podobným exotům na MD se nedivme tomu, že z republiky je skanzen
Velmi se mýlíte, vláda na to dává především peníze. Ty hrají v tom „zpožďování“ staveb velkou roli, i když samozřejmě ne jedinou.
Jako clovek, ktery bydli na vychode prahy, a vlaky pro cesty do prahy pouziva celkem casto a kupodivu stále ještě rád, vam na to mohu rict jedine.
Vlak jedoucí jednou za hodinu je k nicemu – jen lidi znovu donuti jezdit autama.
to, co dela z hromadne dopravy skutecnou „alternativu“ IAD, je prave casty interval .
takze nasazenim tohohle a prodlouzenim intervalu byste lidi realne z vlaku vyhnal.
Nicméně, kapacita tratí je místy hodně „na doraz“ a toto (tato a podobné jednotky) je cesta jak ji udržet/zvýšit. Dvoupatrové je potřeba kvůli krátkým nástupištím, a čtyřvozové protože nejlíp „pasují“ k nejčastější délce (210/220m)…
O potenciálních intervalech se nechci pouštět do diskuze.
Takhle přesně mluví pan Svoboda z Dobré správy. Vozidlo se musí přizpůsobit infrastruktuře. Ale kolik prosím stojí prodloužit nástupiště (které se mohlo rovnou postavit delší/nezkracovat), a kolik stojí nová železniční vozidla?
A k čemu mi je spěšný vlak který je už od Libně směrem ke Kutné Hoře naprosto plný? O zpoždění kvůli nějakému vlaku do Úval a plné kapacitě na trati ani nemluvě.
Souhlas .ale to tu většina železniční nepochopi. Ty žijí ještě v době budování socialismu kdy jel jeden dlouhy vlak ráno a další až za další dvě hodiny. Ty ještě nepochopili že tu je zeleznice pro lidi a okolo Prahy jezdit ideálně každých 10min. A to že není kapacita to je úkol na SŽ a na ministerstvo dopravy.
Že by proto, že jsou to soupravy pro dálkovou dopravu?
Se čeká, až Škodovka zase něco namaluje 😉
škodovka už má dávno namalováno, dokonce i tady na serveru už to bylo 🙂 akorát ne jako článek
Bude velké výběrové řízení, třeba se objedná na rok 2029 🙂
Tyhle šestivozové vlaky by byly pro PID extrémě neefektivní. V mnoha zastávkách byla Správa železnic schopná udělat nástupiště jen 200 m nebo o málo víc. Tyhle vlaky mají 160 m, takže v sedle by jezdily dost prázdné, zato ve špičce by nešly zdvojit.
Pro PID jsou vhodné vlaky formátu čtyřvozového rakouského CityJetu, a možná to nakonec padne i právě na ně.
Pokud byste pro PID chtěl něco většího než čtyřvozovku, chtělo by to doplňkově spíš rovnou osmivozovku místo zdvojené čtyřvozovky. Místo zbytečně drahých dvou kabin pro fíru včetně ETCS a spousty dalších věcí by tam mohli být další cestující a levněji.
Do 200 km/h? O několik minut si ubírají čas, neb za Vídní po Westbahn jezdí jednopodlažní jednotky 230 km/h.
Myslím si že při vyšší rychlosti bude problém s tuhostí vyššího čela vozu.
Ono to nejaky technicky duvod ma, ze budou jen na 200, nikoliv 230. Pritom na te trihodinove ceste mezi Vidni a Salzburgem to bude opravdu jen par minut, protoze se s nimi pocita na zastavkove railjety. Mimochodem jde o prakticky stejnou soupravu, s jakymi na teze trase uz asi 14 let jezdi soukromy dopravce „Westbahn“.
Otázka je, jestli to bude vůbec i těch pár minut, když zrychlení bude dosahovat zcela jiných hodnot, než u Railjetu 1. generace s Taurusem
Je to modifikácia Stadler Kiss 200 určené pre IC súpravy s maximálnou rýchlosťou 200km/h. Ak by to malo byť na 230km/h, muselo by to byť konštrukčne upravené, takže by to znova muselo prejsť schvaľovacím procesom….
Na vyššie rýchlosti je určená súprava Stadler SMILE, ktorá však nie je poschodová, maximálna rýchlosť 250 km/ a je trojsystémová. Kapacitne je všakvýrazne nižšia……
Tak snad bude úspěšnější než IC2.
Zastávkový RJ jezdí většinou 160 i tam, kde by mohl víc, případně zrychlí při honění zpoždění. 230 jede jen Knoten Hadersdorf-Sankt Pölten a pak Sankt-Valentin-Linz Kleinmünchen, kdy má za sebou ICE.
Původní Railjet se při 233 km/h klepe tak že jdou slyšet všechny šrouby
A to ani nemluvě o značném prohybu bočních stěn při tlakových rázech, např. při míjení se s protijedoucí soupravou. Není to zrovna příjemný pocit.
A vozová skříň se v tunelu v 230 pěkně kroutí. Ale zřejmě v normě.
Lepší zrychlení a rychlejší výměna pasažérů díky širším dveřím a nízkopodlažnosti to bohatě vykompenzují. Možná se někde o minutu prodlouží a jinde o minutu zkrátí jízdní doba, ale ve výsledku by ro mělo být na celé trase plus míní stejně.
Kdo by v Rakousku nechtel cestovat ze…skoro kazdy vlak kategorie RJ. Takze vzdy k nastupisti dojede to stejne, stejny vlak, stejna kvalita.
To neni jak u nas….
Což se tímhle trochu změní, dvoupatrový RJ bude bez bistra.
Hm… vhledem k rychlostem bych to až tak tragicky nebral, neměl by v něm člověk trávit „půl dne“… snad tam dají aspoň automat.
Tak to rozhodne nemáte pravdu. Doporučujem napríklad Graz – Linz, Graz – Salzburg, Villach – Viedeň kategórie EC a podobné chuťovky.
Totéž pak rj mezi Vídní a Grazem s různým počtem sedadel 1. vs. 2. třídy podle toho, zda jede souprava ČD nebo ÖBB (souprava ÖBB má více sedadel 1. a méně 2. třídy než souprava ČD).
Ne všechny ÖBB railjety jsou v té klasické ÖBB verzi. Existuje několik (5?, 7?) ÖBB railjetů v ČD konfiguraci. Nejčastěji byly tyto soupravy k vidění na gondoliérech do Benátek, ale nevím, jak je to dnes.
Ty s menší první třídou jako u ČD jezdí teď například z Vídně přes Salzburg a Innsbruck do Bozen.
Objevují se na některých zastávkových RJ Wien-Salzburg.
9, zbytek z té přehazované opce.
Nebo pátečně nedělní Wien-Bischofshofen přes Gesäusse.
Kvalita rj ? Cože ? Kde ?
Těším se, až to bude za tři roky jezdit tady k nám na západ jako vlak Arrivy.
Jen aby tam nedali Béčka od Alexe
Očividně se o to zajímáte takže určo víte, že podmínkou smlouvy jsou nové vozy na 200 km/h
A tohle je nové a na 200, takže v čem je konkrétně problém?
(Béčka od Alexe)
Hezké vlaky. Jen si říkám, zda by nestačily jedny dveře na vložené vozy, které vypadají kratší než klasické jednopodlažní vozy.
Spíš ne. Pomalá výměna cestujících je dost velký problém railjetů první generace, zejména u zastávkových spojů, kam mají přijít tyto jednotky. Díky rychlejšímu nástupu a výstupu a taky lepšímu zrychlení pak vůbec nebude vadit menší maximální rychlost.
Pravda, nemám přehled jak moc tyto spoje staví.
Hodne. A to je prave to. Na expresnich railjetech, ktere stavi vyrazne mene, zustanou stavajici soupravy.
Moc pěkné👍👍 Doufám, že i u nás v podobě Arrivy na západ 😁
Už to prý objednávají…
Neblázněte, dokud nemáte podepsanou smlouvu tak nikdo nic neobjedná.
To ake neznamená, že to nějak nepředjednávají. Pak se to podepíše hned, kak jim to přiklepnou..
„Po dokončení úpatního tunelu Semmering mezi Vídní a Štýrským Hradcem (předpoklad 2030) se počítá s využitím nových jednotek i na jižní trase.“
Zde vypíchnu, že nasazení dvoupodlažních vozů na trati „vrchem“ přes Semmering není možné kvůli nedostatečnému průřezu tunelů, tzn. není to o tom, že by ÖBB čekaly na nasazení kapacitnějších souprav na té trase až při předpokládaném zvýšení poptávky po zrychlení spojení díky (už tak opět posunutému – nyní tedy až 2030, tzn. 18 let po „prvním kopnutí“; srov. s optimistickými termíny doby výstavby tunelů Praha – Beroun, Středohorského, Krušnohorského atd.) dokončení úpatního tunelu.
Ono to spolu ale silne souvisi. Chybejici SBT silne snizuje konkurenceschopnost zeleznice, poslat tam kapacitnejsi vlaky, vozily by krome vikendovych spicek vzduch. SBT spojeni o pul hodiny zrychli, z Mürzzuschlag se stane prakticky predmesti Vidne a z Graz bude davat smysl jet vlakem, takze poptavka stoupne.
Nicméně toto pořád je takříkajíc spekulativní argument (ostatně, ani trať mezi Attnangem, Salcburkem a Wörglem není bůhvíjak rychlá, že). Zato ta technická úskalí jsou tvrdý/primární argument.
Mmch. o pár let dřív než SBT bude hotova Koralmbahn, která zkrátí cestovní dobu Wien – Klagenfurt/Villach byť zatím bez SBT.
Nasazení by bylo možné, ale zřejmě s omezením,jaké mají vlaky Metrans kvůli ježkům: 2. traťová kolej Rumplertunnel 20km/h a Weinzettelwandtunnel 10 km/h
Ale přepravy návěsů jsou přes Semmering zakázány, na to jsem jaksi pozapomněl.