dkv_obrazok

Velká podzimní oprava Osoblažky. Poprvé budou na úzkokolejce betonové pražce i mimo stanici a přejezdy

Přípravy rekonstrukce Osoblažské úzkokolejky. Foto: David ChovančíkPřípravy rekonstrukce Osoblažské úzkokolejky. Foto: David Chovančík

Trať bude zachráněna na další desítky let, tvrdí nový provozovatel pravidelných vlaků.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Reportáž v ČT – pan Schreier, Chovančík atd. nemusí mít v kolejišti SŽ výstražnou vestu?

Scotty

Možná by bylo logičtější ten titulek upravit na „v síti Správy železnic“. Teď je to řekněme ohnuté přes koleno.

Mirek

A přitom by stačilo pochopit název článku jako celek. 😉

Dzamel

Tak za této konstelace by snad šlo uvažovat i o zvýšení rychlosti na nějakých 70-80 km/h

Alibaba

A na kolika přímích km jste tam schopen vůbec touhle rychlostí jezdit? Vždyť je to tam samý oblouk!

Dzamel

Rovinka před Osoblahou určitě

760 mm

A k čemu by to na takovém kousku bylo, kdyby to mělo být jen tam? Než takový „výkřik“, tak by bylo mnohem lepší jezdit třeba rychlostí „jen“ 60 km/h (i kvůli zábrzdné vzdálenosti), ale na co největší části trati a bez propadů rychlosti – tím se ušetří času mnohem víc.

Martin B

Úseky z Osoblahy k řece, Rudoltice – Amalín, Povelice – Dívčí Hrad a okolí Liptaně, by klidně zrychlení umožňovaly.

Alibaba

I pro Dzamela.

Ano, máte pravdu, ale pak je třeba na přejezdy dosasdit PZZ, kromě úseku Povelice – Dívčí Hrad, kde přejezd není. A k tomu níže zmiňovaná D3, ale ta by se dala asi (viz Chomutov – Vejprty) na takových úsecích právě bez přejezdů ošetřit výjimkou.

760 mm

Pokud vím, teď už se opět (a už dost dávno) na tratích s provozem podle D 3 NTR než 60 km/h nově nepovoluje – v Krušných horách těch 90 km/h vzniklo kvůli Němcům, aby mohli svými „Desiry“ jezdit do Chomutova rychleji, ale pak tam jednou při oslavě výročí došlo ke srážce zvláštních vlaků a i to byl jeden z hlavních důvodů, proč tak vysokou rychlost na D3 nově nepovolovat a i na Doupově už se podařila na kousku už jen sedmdesátka – a to vše jsou navíc tratě s normálním rozchodem. Na JHMD byla na části trati dovolená rychlost 60… Číst vice »

Alibaba

Ano, z důvodů bezpečnosti se asi nebude povolovat větší rychlost na D3.

Obecně vycházím ze skušenosti (prp možné zrychlení), že v Rakousku jezdily s motorovými vozy řady 5090 70 km/h. Ale samozřejmě je vůbec otázka co bude vůbec k dispozici k provozu.
Dneska budeme vůbec rádi, že bude provoz, ale že by něco nového/ojetého koupili moc nehrozí.

760 mm

Těch 70 km/h už je na takto úzkém rozchodu docela hezká rychlost, ale je třeba brát v úvahu i zábrzdnou vzdálenost (kterou u nás zatím nikdo nezměnil, i když obrzdění moderních vozidel by to asi umožnilo), protože i třeba dopravny na úzkokolejkách jsou jen krátké. Nic proti sedmdesátce, ale podle mě by klidně stačila třeba i „jen“ šedesátka, ale na maximu trati a bez zbytečných propadů rychlosti – ovšem hlavně aby vůbec byla. Měla-li by Osoblažka být skutečně aspoň trochu použitelná pro ZDO, potřebovala by kromě té vyšší NTR dva motorové vozy (jeden jako zálohu, ale střídat je) + aspoň… Číst vice »

Martin B

Nešlo, neboť organizace provozu bude stále podle předpisu SŽ D3, tzn. povolena nejvyšší rychlost 60km/h, a i to je stále s rezervou, když lokomotivy 705.9 s vozy Btú mají konstrukční rychlost 50km/h.

Pete

To je vůl 🤣🤣🤣 Takhle jsem se dlouho nezasmál. Vůz má max. rychlost 50 km/h.

Dzamel

A ona tato souprava bude jezdit do nekonečna? Své roky už to má a pokud bude do budoucna zachován každodenní provoz, je jasné, že přijde časem něco jiného. Nové vozidlo je asi říše snů, ale nějaké ojeté vozidlo ze západní Evropy by to být mohlo a tam už třeba i Vmax 70 bude.

Karl vB.

Domníváte se, že:
– „ojeté vozidlo ze západní Evropy“ bude mít vliv na změnu organizace provozu, která je nyní dle předpisu D3, tedy vmax. 60kmh?
– že provozovatel dráhy bude mít dost prostředků na to, aby „přišlo něco jiného“? Ono pořízení „nějakého ojetého vozidla ze západní Evropy“ a zaplacení jeho přepravy do Osoblahy bude pravděpodobně stát také dost peněz.
Leda, že by snad byla ochotná prodat něco ze svých bohatých rezerv Čiernohronská železnice.
https://zdopravy.cz/po-ciernohronske-zeleznici-se-poprve-rozjely-vyrazene-elektricke-vlaky-ze-svycarska-na-naftu-122006/

Dzamel

Takže se dostáváme do dimenze uvažování“nikdy se to tak nedělalo“, tak proč to měnit… Ono nejde jen o úzkou, ale jsou D3, u kde by klidně mohlo být 80-100 a tam na to vozidla jsou. Tudíž si říct, že současná legislativa by chtěla nějakou aktualizaci..

760 mm

Nikdo soudný na DÚ nepovolí zřídit na trati s provozem bez zabezpečení jiném než je pouhé dorozumívání telefonem nově NTR tak vysokou – na rozchodu 760 mm by se mohlo teoreticky uvažovat o NTR = cca 70 – 80 km/h, pokud by k tomu byla ovšem získána i adekvátní vozidla (s dobrou stabilitou a hlavně brzděním), bez nichž nemá povolení vyšší NTR stejně smysl, protože by to jen zbytečně zdražilo povinnou náročnější údržbu trati.

Karl vB.

Vážený pane Dzamel, klidně si uvažujte dál o zvýšení rychlosti na Osoblažce „na nějakých 70-80 km/h“, v tom vám samozřejmě nikdo bránit nebude.
Byl jste pouze upozorněn, že za současné situace vaše přání nelze realizovat.
Pánové „Alibaba“ a „760 mm“ se vám trpělivě a racionálně snažili vysvětlit proč to nejde a navíc to podložili i věcnými argumenty.
Pokud tady ovšem někomu hodláte předhazovat uvažování „nikdy se to tak nedělalo“, tak, když jste tak prudce progresivní, se pochlapte a prostě aktualizaci současné legislativy dle vašeho přání zajistěte.
Až se vám to podaří, tak dejte vědět. 🙂

760 mm

Přidám úvahu o vozidlech pro (nejen) Osoblažku. Bohužel už dávno nejsem skoro vůbec „v obraze“, a tak nevím, jak je na to aktuálně ČHŽ, ale i když Alešovi pochopitelně přeji, aby se jim tam dařilo pokračovat úspěšně k zamýšleným cílům, tolik vozidel získaných ve Švýcarsku tam ještě dlouho využito nebude – pokud vůbec někdy bude. Nevím, jak byla nakonec úspěšná ta přestavba jednotky na „pseudohybrid“, ale pokud se v provozu patřičně osvědčila, možná by stálo skutečně za úvahu ještě dvě další jednotky takto přestavět a využít je pro provoz na Osoblažce, třeba formou dlouhodobého pronájmu. Vím, že je to dost… Číst vice »

jan_korinek

Dvouměsíční výluka… kvůli opravě 1,2 km. Takže předpokládám příští rok další alespoň měsíc, kvůli dalšímu kilometru.

Martin B

Zajeďte se tam nejdřív podívat než vynesete nějaké soudy. Kromě těch zmíněných 1,2km trati u Osoblahy, jsou stovky dřevěných pražců na výměnu kolem skoro celé trati, místy i kolejnice, hromady štěrku a zeminy atd. A to ani nemluvě o tom, kolik se toho díky atypickému rozchodu musí na takové trati dělat ručně.

Karel

Téměř všechno

Pete

Doporučil bych si tuto trať projet a pochopit psaný text. Bude se měnit 1,2 km kolejového roštu, ale trať se opravuje celá!

Neodrážet Nespouštět

První betonové pražce na úzkokolejce dávno jsou v Obratani na JHMD. Přímo v zastávce… https://mapy.com/s/kazelelude

Kryštof

Dokonce i přímo na osoblažce…

https://mapy.com/s/gazodasode

Scotty

A ještě minimálně na jednou úseku u Stříteže. Zkoušeli se tam jejich vlastnosti.
https://mapy.com/cs/zakladni?pid=84638531&newest=1&yaw=2.433&fov=1.571&pitch=-0.134&x=14.9424722&y=49.3849055&q=%20&z=17&ovl=8

Karel Samec

A taky cca 30 metrů před Lovětínem

Mirek

A přitom by stačilo pochopit název článku jako celek. 😉

Franz

add betonové pražce na úzkokolejce…tyto byly použity již v obvodu stanice Obrataň před několika lety.