Průlom v cestování regionálními autobusy. Středočeši chtějí nástup všemi dveřmi na více než sto linek
Autobus PID v Mníšku pod Brdy. Foto: Město Mníšek pod Brdy

Kraj připustil, že na některých linkách došlo po zavedení nástupu všemi dveřmi k poklesu tržeb.
Když na lince dojde k poklesu tržeb, stačí nasadit revizory a tržba se zvýší 😂
Mě jen překvapuje to neustálé opakování (ne právě chytré) mantry, že ta úleva umožní krátit zpoždění: neumožní, resp. možná leda tak do první změny jízdních řádů, při které budou jízdní doby logicky zkráceny o ty současné „rezervy“ zohledňující zdržení vznikající nákupem jízdenek u řidiče. Takže celkové zkrácení cestovních dob ano, ale krácení zpoždění poté stejně ani náhodou.
Má krátit jízdní doby. Což se může dít jak eliminací zpoždění (ve špičkách, na jízdní řád se sahat nemusí), tak úpravou jízdního řádu (mimo špičku).
„Rozšíření režimu bude platit na linkách čísla 300, 400 a 900, které zajišťují spojení Prahy s nejbližším okolím. Výjimku tvoří mezikrajské linky a spoje expresního charakteru…“
– Je linka 393 (Příbram – Praha, bez mezizastávek) expresní, nebo normální?
Poněvadž jízdné výrazně zdraží, tak lidé určitě bez jízdenky pojedou. Zřejmě je to předvolební tah – aby se radní pro dopravu ukázal, jak to zlepšil. Už tak je měsíční nevýhodná. Proč je cílem radního udělat z PIDu, že mobilita bude drahá.
Tak zdražovat se nemuselo. Mohlo se do toho z krajského sypat víc a víc, vzít se na to dá například omezením oprav silnic nebo nákupů přístrojů do nemocnic.
Protože rozdávat všechno na dluh jako to dělají soudruzi z ANO není úplně udržitelné.
Připadá mi to zbytečně plošné čímž se zvyšuje riziko snížení tržeb. Navíc v mnoha rozptýlených linkáchů bude práce revizora velmi neefektivní. mnohem vyšší efektivita kontroly je na silných svazkách radiálně do města a do těch by se to mělo udělat přednostně. noční linky bych do toho v této fázi projektu vůbec netahal. Vlastně ani po 20. hodině neboť v té době jede málo spojů méně cestujících a revizor bude mít větší prostoje při přestupech.
Linky s vazbou na Prahu mají výhodu, že jich typicky vyjíždí víc z jednoho místa a zároveň lze mezi těmito místy snadno přejet. Zároveň jde o hodně vytížené linky, kde se může významně projevit efekt rychlého nástupu.
ano, nejsme ve při.hodne cestujicich a busu. efektivne vyuzita prace revizora, usetreny cas mnoha cestujicich a mene stresujici prace ridicu na pretizenych linkach. v noci a na zapadlejsich linkach toto zdaleka neplati ve srovnatelne mire.
Opravdu došlo k poklesu tržeb PID nebo jen klesla tržba ve strojku dané linky (protože si cestující třeba koupili lístek v automatu)? To je oč tu běží. Taky si mohli cestující koupit kupona, já třeba nechával obvykle jednou týdně v 792 50 korun za jízdenku na jednu cestu (druhou jsem měl už zaplacenou), a poté co jsem si koupil kuponon, tak jen z mé strany jsem připravil kinku 792 o cca 2500 na tržbách ročně a o druhých 2500 v součtu osobní pokladnu+automat na jízdenky. Už jsem to opakoval několikrát v této souvislosti, vzhledem k integraci není možné posuzovat kolik… Číst vice »
Myslíte, že si někdo kvůli tomu, že může nastupovat všemi dveřmi, pořídí kupon nebo si koupí jízdenku v automatu? Já bych řekl, že jsou tyto jevy na sobě nezávislé, a stejně jako si někdo náhodou v době zavedení nástupu všemi dveřmi koupil měsíční kupon a přestal si kupovat jízdenky u řidiče, někomu jinému zase náhodou platnost kuponu skončila a začal si kupovat jízdenky u řidiče.
To je výhoda hromadných jevů, že se nemusíte zabývat každou jednotlivostí, protože se náhodné jevy v průměru navzájem vyruší.
V textu je pžece jasně napsáno, že „na některých linkách došlo po zavedení nástupu všemi dveřmi k poklesu tržeb“ = jde tedy o tržby na konkrétních linkách bez tržeb z automatů či za časové kupony. A pokud jde o ty časové kupony, logiku měl jejich nákup spíše v době, kdy cestujícího (byť třeba jen formálně) kontroloval řidič při každé cestě vozidlem, takže projet bez jízdenky bylo obtížnější než po té změně = teď bude motivace k nákupu časového kuponu mnohem menší.
Myslím, že průlom je silné slovo. Dopravu to drobet zrychlí, vyšší komfort je diskutabilní, samozřejmě šotouši a taktouši jásají, je otázka jakou radostí bude skákat babička, když bude muset přemýšlet jak získá v tom či onom autobuse jízdenku. To pro ní bude dobrý stres a nechá se dětmi odvézt autem. Skutečné zrychlení VHD a skutečný komfort přinese teprve zavedení zrychlených spojů na všech páteřních trasách do Prahy. Dokud k tomuto nedojde je to moc smutné, VHD mám rád, ale do té doby to bude bohužel na pomezí socky. Ani pes neočůrá každý patník, což taková linka 384 bohužel ano. Samoztřejmě… Číst vice »
Jakože když otevřeme všechny dveře u autobusu, tak se babička dostane do kruté agónie, kdy si ani nezvládne zařídit jízdenku, když teď to s otevřenými prvními dveřmi dokázala? To snad ne, ne?
Jo. Řidič sice bude prodávat jízdenky dál, ale babča to nezvládne, protože nikde nebude napsaný, že má s jízdenkou zákaz nastupovat zadními dveřmi.
Babička si předem koupí lístek a ten si v autobuse označí. Popřípadě budou v autobusech automaty. Prostě žádný problém.
Pokud by si babči musely kupovat lístky samy (a za každou chybičku dostaly likvidační pokutu), to by vzhledem ke složitosti tarifu problém byl. Zatím se ovšem plánuje jen to, aby lidé, kteří už jízdenku mají, nemuseli zdržovat zbytečným pípáním.
To pro tu paní bude drama. Nastoupí a koupí si jízdenku úplně stejně jako dosud. Jen u těch prvních dveří bude menší/žádná fronta.
Před týdnem jsem vám vysvětloval že ty linky jsou tři a navíc s příchodem PID nenastalo žádné zhoršení. Stále stejně schéma jako v době Sid. Tedy jedna linka končí v Nových Butovicích a od Berouna už nikdy nezastavuje jedná linka jede z loděnice po dálnici na Zličín a jedna je vymetací. Jak byste si to jinak představoval?
Máte bohužel málo pravdy. Nesmyslná 384 je výplod integrace, ta vůbec nebyla, resp. byla logicky jako C20 vedena z Králova Dvora, tuším dva páry že Zdic, a ne na tom shitu rychlosti traktoru postavit obsluhu Hořovická. 394 je bývalá C19. 380 byla i předtím. Co chybí a ne málo jsou zrychlené spoje ve spicce jež na D5 najížděly na a exitech 28, 22 a 18. Byli jich ráno tuším 5. A to bylo super. Leč to není systémové. A ještě lepší bylo vedení spojů za Fedosu, kdy Butovice – Beroun sídliště bylo 23 minut 2x za hodinu, bez zastaveni, dojezd… Číst vice »
Dopravu na vytížených linkách to zrychlí výrazně. Babička s tím žádný problém mít nebude, prostě to bude dělat stejně, jako dosud.
Dlouhé vytížené linky by se spíš měly zkrátit ke kapacitní železnici, než na nich zavádět zrychlené spoje. Protože poposkakování v kolonách před Prahou a v Praze žádná zrychlená linka nevyřeší.
Jenže leckde je aktuálně problém s tou kapacitní železnicí. A hned tak se to nevyřeší, protože není čím – nemluvě o tom, že třeba na trať na Kolín už se toho ve špičkách víc nenacpe, maximálně lze prodlužovat soupravy.
Pořád je jednodušší prodlužovat soupravy než stavět další a další silnice a přidávat další a další autobusy. O autech ani nemluvě.
Děláte z toho zbytečně kovbojku: ano, byl by to přestup navíc (na vlak) a někde mají vlaky ve špičce intervaly výrazně delší než autobusy, ale stát v plném vlaku je v podstatě stejně nepohodlné jako stát v plném autobusu, jen ten vlak většinou „neposkakuje v kolonách“ a nezastavuje tak často jako autobus. Jen je třeba cestující vlakem naučit, že ve špičkách nemohou zablokovat pro sebe víc než jedno místo k sedění.
Nemám pocit, že by si ve špičkách lidé blokovali víc než jedno místo. Sedí se úplně všude a mnohdy stejně tak i stojí. Tam už se moc dalších cestujících nenacpe. Dají se prodlužovat soupravy, pokud je čím – což aktuálně moc není, ale snad se to postupem času zlepší.
Myslím že je to krok správným směrem. Dnes má většina cestujících kteří jezdí pravidelně předplacené jízdenky. Z praxe jezdím linku 432 popřípadě 430 a cca 80% cestujících má Litačku. Tímto krokem se za prvé zkrátí případná zpoždění odpadne stání ve frontě u předních dveří a šermování telefony u odbavovacího terminálu. Zbytek cestujících v klidu odbavim a jedu. Po avizovanem zdražením jízdného který schválil kraj se procento předplacených jízdenek zřejmě zvýší. Četnost přepravních kontrol se už teď zvýšila a myslím že tento trend bude pokračovat. Nepoctivému cestujícímu to možná 1x2x3x projde ale potom zaplatí 20x víc za jízdné s přirážkou.
Ještě by se mohla inspirovat některá města na své MHD, jmenovitě třeba Teplice nebo Jablonec nad Nisou
Čierna nad Nisou…
Rôzny režim odbavenia na rôznych linkách je pitomosť na desiatu. Ja viem že šotoušom v ROPIDe to príde neuveriteľné, ale väčšina ľudí cestuje aby sa jednoducho prepravila z bodu A do bodu B a nie pri každej ceste lúštila aký režim odbavenia si niekto vymyslel na túto konkrétnu linku. Tak buď ten režim funguje = zaveďme ho všade, alebo nefunguje = nezaveďme ho nikde. Doteraz som chápal že išlo o experiment ale ďalej to rozširovať takto selektívne je zlo. Už to pripomína ten bordel v IDS JMK pár rokov dozadu kde: – v 100+101 sa nastupuje všade ak je číslo… Číst vice »
Máte to tam vysvětlený.Na mezikrajských linkách to nebude.Pouze na linkách,co vyjíždějí z Prahy.Mezikrajské linky jsou:305,345,369,389,400,401,404,405,406,407,410,412,413,415,416,420,425,427,428.
Upřímně tohle ale cestující moc nezajímá. Systém VHD má být navržený tak aby ho pochopil každý debil (neboli uživatelsky přívětivě) a ne aby lidi studovali jestli nějaké náhodné město na tabule destinace o kterém v životě neslyšeli je nebo není ve stejném kraji.
Ne každý chce studovat které linky jsou krajské a které mezi krajské. Lidem většinou stačí vědět že jim to jede tam kam potřebují.
Speciálně pokud nejste místní tak nesourodý systém akorát cestu zkomplikuje.
Naprostý souhlas. A když z toho chtějí vyloučit mezikrajské linky, měli je označit nějakou speciálně přidělenou číselnou řadou.
A přitom to naopak má být právě na mezikrajských, zatímco na vnitrokrajských ne.
Tak já vám to zjednoduším. V číslech pod sto se na území Brna nastupuje všemi dvermi. Nad sto jen začíná-li a končí spoj v zónách 100 a 101. Jinak jen předkem. 😉 To už ovšem neplatí, na některých linkách jde v pracovní dny nastoupit všemi i mimo Brno. Poznáte to jednoduše, prostě vám řidič otevře či neotevře další dveře, když nikdo nevystupuje. Jo, holt někdo hledá důvody a jiný způsoby. 😉
Podle mě je v pořádku, že jsou různé způsoby.
Akorát by o tom cestující měl být vždy informován. Vlak bez štíplístka= pokud možno viditelný prodejní automat, kde není vidět tam je aspoň cedule. Bus = na zadních dveřích kontrolka, která povolí/zakáže nástup, pošle k řidičovi. Vlak se štíplískem = na místě kde bych čekal automat stačí cedule typu „počkej na pruvodčího“ Metro(placený prostor, peronky) = cedule.
Různý systém odbavení funguje v PID dávno. Na městských linkách je nástup všemi dveřmi, na příměstských linkách nástup jen předními dveřmi, s výjimkou zastávek ve Praze směrem do centra, kde je také nástup všemi dveřmi.
No konečně. Do vlaku se také nenastupuje jen jedněmi dveřmi. Příměstským busem často jezdím, i když přijede o pár minut dříve, tak odjíždí o pár minut později. Zpoždění narůstá jak přistupují další lidi na dalších zastávkách a to platí tak 10-20% cestujících, ostatní si jen pípnou. Přijde mi, že nejvíce zdržuje placení kartou, drobáky mívají lidi připravené přesně, a ještě čas než vyjede lístek. Každopádně se ušetří na času řidičů a opotřebení autobusu. Možná by i šlo zkrátit jízdní dobu v jízdním řádu, s čekáním se již v jízdním řádu počítalo.
Jízdní doby budou určitě zkráceny, jakmile se vyzkouší, jak to vychází.
Současně ale ve špičkách prodlouženy podle hustoty autoprovozu. Vlastně by pak v jízdních řádech mohlo být pro každý spoj časové rozmezí. 🙂 Zvláště to platí pro linky zajíždějící do Prahy…
Ve špičkách jsou delší už teď, to už funguje desítky let. Takové ty časy uvedené vlevo jsou jen orientační (a odrážejí spíš nejdelší časy podle jízdního řádu). Například spoj linky 364 vyjíždějící z Doubku v 7:12 jede 56 minut, kdežto ten s odjezdem ve 21:30 jede jen 42 minut. Reflektuje to jak hustotu provozu, tak i pravděpodobnost nástupu/výstupu na zastávkách po cestě.
Nojo, když ve vlaku je druhá osoba, co za jízdy kontroluje a prodává jízdenky…
přesně tak a navic dohlizi svoji přítomností na dodržování prepravnich podmínek.
V Praze se taky nenastupuje předními dveřmi a drtivá většina cestujících má platný lístek.
V Praze je to taky jednodušší tím, kolik lidí jezdí zdarma… A v regionální dopravě jsou vzdálenosti vyšší, cena vyšší a ty ztráty z černých pasažérů jsou taky vyšší. Navíc v Praze revizora neznáte, může přijít kdykoli, někde daleko na vesnici se asi moc často vyskytovat nebude (to je neefektivní) a všichni vidí, že je tam někdo, koho neznají.
Jenže to není jen Praha vs vesnice. Spousta přípražských linek je v ktátkém taktu pro střídající se cestující. BnL/StB má linky z Čerňáku, Letňan, s úvahou o trolejbusech.
Ani to neplatí všude už od dob odbavení cestujícíh v 809 strojvedoucím. V tramvaji a v Metru je jen ten revizor.
Některé vlaky ale jezdí bez průvodčího a stejně se nechodí přes kabinu strojvedoucího.
Tak hlavně ať naberou normální revizory, dvě zkušenosti z linky 342 byly opravdu tristní …
1) V obou případech neměli revizoři kousek lidské slušnosti, od pozdravu, přes prokázaní se (opravdu nejim tolik mrkve, abych byl schopen identifikovat “odznáček” z téměř metru napůl ukrytý mezi prsty), po sdělení svého požadavku.
2) Lístek s časovou platnosti 2,5 hodiny, v momentě kontroly aktivní do 15 minut, mi pry brzy přestane platit a ještě mi o tom chtěl přesvědčit ukázáním, pro mě nesrozumitelného, monitoru jeho přístroje.
Na chování revizorů si stěžují pouze černí pasažéři……..všichni ostatní ukáží jízdenku.
To je otázka, sice revizor nic špatného neudělá, krom toho, že řekne „jízdenku“, ale ubylo by ho říci ještě „dobrý den“ a „prosím“?
A to vyplývá z čeho prosím? „Přírodní zákon“?
Odpovídá to tvrzení „revizor nemůže nikdy udělat chybu“ což se teda divím že se o ty lidi nepere průmysl, bezchybní pracovníci by se každému hodili…
Já si na chování revizorů stěžuju také, a černý pasažér nejsem. Jízdenku neukazuju všem okolo, ale jenom revizorům, kteří mně o ni požádají. Což ovšem vyžaduje, že revizor dá nějak najevo, že se mnou chce komunikovat – v našich končinách bývá zvykem pozdravit. Dále to vyžaduje, že požádá o předložení jízdenky. A také by se měl prokázat, že je revizor. Někteří revizoři nezvládnou ani jedno z toho.
Nezvládnou a někteří jsou docela drzí.
Na chování většiny revizorů si stěžují pouze černí pasažéři. A pak je část revizorů, na jejichž chování si stěžují i ti ostatní.
Revizory skoro nejde sehnat, což je jeden z hlavních zádrhelů tohoto „průlomu“.
Pokud nejde nikoho sehnat na pozici, která nevyžaduje žádnou zvláštní kvalifikaci (třeba pět let studia), bývá obvykle problém v nízké nabízené mzdě.
Já vám nevím. Já bych tuhle práci fakt dělat nechtěl bez ohledu na výši mzdy.
Jo přesně někteří si na revizorech honí ego a nechtějí ukázat jízdenku protože je revizor nepozdravil nebo neřekl prosím a pak jsou první co si na ně stěžují. Je to jenom o lidech, pokud se revizor chová jako hulvát, ukážu mu jízdenku, myslím si svoje a nemám potřebu si na něm něco dokazovat.
Nemůžete všechny posuzovat podle sebe.
On je tam jeden zásadní problém – revizora, co pracuje v Praze prakticky nikdo nezná. revizor, co bude jezdit na regionálních linkách bude za chvíli znát každý, takže:
a) efekt kontroly se časem sníží (ve špičkách se může části neplatících cestujících počkat na další spoj, neb ta časová ztráta není tak velká
b) bude v daném městě / obci ex-komunikován, v horším případě dostane přes hubu
P.S.: Ty dámy revizorky co občas dělají kontrolu jízdenek v MHD Kladno zná už téměř každý (platící i ti neplatící cestující) – taky vidíme, když revizorky nastoupí, tak část cestujících vystoupí 🙂
Revizoři se můžou střídat na víc linkách, nemusí denně jezdit ten samý region. Pokud bude po zavedení nástupu po nějaký čas větší kontrola tak bude pokračovat stav kdy si jízdenku kupuje každý a nebude příležitost někoho najednou exkomunikovat, protože do té doby si všichni poctivě jízdné kupovali (pokud teda někdo nešálil řidiče a jel dál než tvrdil). Stejně je mi divné, že zrovna lidi za Prahou by měli mít výrazně vyšší tendenci stávat se černými pasažéry než ti pražští.
Jako že budou cestující masově vystupovat z busu, když další jede třeba za hodinu nebo dvě?
Doporucuju zajet do Bruselu a zkusit si SS komando co jezdi tam. 10 bouchacu z posilovny nabehne a uz to jede. Kolega platil hodinkama, pak na to zapomnel a myslel ze platil telefonem (stejnou kartou) a ukazovalo mu to neplatnou jizdenku a to bylo pozdvizeni😂
To mi připomíná situaci v Rize, kdy jsem viděl mezi stanicema v trávě zastavovat tramvaj a hlouček lidí v reflexních vestách. Nejdřív jsem si myslel, že to je policie a hledá nějakého zločince. Ale po nějaké době mi došlo že je to vlastně taková hromadná kontrola jízdenek, kdy naběhne komando do obou vozů soupravy, během minuty mají zkontrolováno (případně asi někoho vyvedou ven) a jede se dál.
Jakým způsobem jsou schopni zjistit přesný součet tržeb třeba na určité lince, když v aplikaci „pid lítačka“ kupuju jízdenku pouze na určitý počet pásem a ne na konkrétní trasu?
On někdo tvrdí, že ten přesný součet bude znát? Podstatné jsou celkové tržby v systému a jejich změna při změně odbavování.
Systém je tak rozsáhlý a výkyvy v počtu prodaných jízdenek jsou takové, že se to tímhle způsobem sotva dá zjistit 😉 I tržba z jednoho konkrétního autobusu dnes a denně totéž je každý den jiná.
Nepotřebují přesný součet tržeb. Potřebují vědět, zda tržby poklesly, a pokud ano, tak řádově o kolik. O kolik jízdenek méně se prodalo u řidiče předpokládám zjistit dokážou. Skladbu jízdních dokladů znají z pravidelných sčítání, takže z toho se odhadne i celkový únik tržeb.
To by snad měl být cíl toho opatření, aby si méně lidí kupovalo lístek u řidiče.
Ne, cíl toho opatření je, aby lidé, kteří už jízdenku mají, mohli nastupovat i ostatními dveřmi.
Opatření, aby si méně lidí kupovalo lístek u řidiče, je přirážka při nákupu u řidiče. Tak to funguje třeba na městských linkách v Praze.
Tak lidi budou nakupovat u řidiče méně, protože právě bude to pohodlnější už mít jízdenku a nemuset ji znovu vytahovat. le to bude až vedlejší efekt.
Už aby to bylo. Nenašel jsem nikde info jakých linek se to bude týkat, pokud to schválí. Dá se to nějak dohledat?
Staci cist, je to tady v clanku
To je tak krásné, jak neustále chodíme kolem dávno vyřešeného problému a dumáme, co s tím. Speciálně v Praze je to tradice hodná seznamu UNESCO.
Nizozemí má celostátní „pípni a jeď“, teď už i bez nutnosti speciální čipové karty. Nástup předními, odbavení do jedné vteřiny.
Ano, muselo by se dořešit kombinování kupon+jízdenka. Není to neřešitelný problém.
přesně tak, „pípnutí“ lítačkou je nejkratší odbavení, v těsném závěsu cca o 0,5 s je pípnutí platební kartou. Pak dlouho dlouho nic, následuje šermování QR kódy před čtečkou. Na posledním místě je platba jízdenky hotovostí, je dobře že toto bude „oceněno“ při plánovaném zdražení.
Trochu bych to doplnil. V předu je ještě ukazání papírového kupónu a za platbou v hotovosti je dlouho dlouho nic a pak platba platební kartou.
Tak to asi jak kde, třeba ČSAD Slaný to je do v 99 % dvou sekund. A když to trvá déle, je problém většinou u cestujícího.
Čtení QR výrazně vylepšili cca. před půl rokem.
To jsem nepozoroval, zvlášť Sedlčanské busy
ČSAD Benešov výrazný posun.
Já jsem si všiml toho, že přibylo řidičů, kteří jenom mávnou ať jdu dál abych nezdržoval.
Optickou kontrolu QR kódů řidičem jsem zažil spíš v zahraničí nebo jiných městech, tuším Ústí nad labem.
Platba jízdenky hotovostí je kolikrát rychlejší, než šermování s QR kódy.
Výměna mincí je zdaleka nejpomalejší úkon, který zdržuje všechny cestující.
Nyní se platí 20, 30,… většina lidí má hotovost připravenou přesně.
No jo, proto to nově bude 39, aby bylo čím argumentovat. Bohužel, praktická stránka věci zajímá ty rozhodující z aut málokdy.
Toto tvrzeni ale neodpovídá skutečnemu provozu, lítačka i karta jsou kolikrát pomalejší.
V čem, je to chyba pokladny či terminálu? V systému pípni a jeď stačí dvě sekundy a mám načten nástup do vozu.
Platba kartou, tj. ověření a tisk jízdenky zdaleka není na druhém místě co se týká rychlosti. QR kód by byl rychlý kdyby se nemuselo pípat dvakrát – kupón Praha + jednotlivá jízdenka v regionu. Pokud máte kupón pro Prahu i region, je načtení QR kódu stejné rychlé jako pípnutí lítačkou. A bylo by to ještě rychlejší kdyby čtečka QR kódů byla na přední části strojku a ne dole, kde nevidíte, jak kód přikládáte.
Ale čtečka je v každém modelu autobusu jinde. 🙂
nepsal jsem o platbě kartou, ale o použití bankovní karty jako nosiče kupónů.
Proč vlastně je třeba pípat dvakrát? Stačí řidiči ukázat, že jedu aspoň jednu stanici, aby mě do autobusu pustil, a pak sedím s platnou jízdenkou.
Platba kartou trvá dlouho a pak ještě čekáte než vyjede lístek. Źádných 0,5 s ale půl minuty minimálně.
nepsal jsem o placení kartou, ale o pípnutí kartou a načtení kupónů. Krom toho placení kartou asi jak u jakého odbavovacího zařízení. Třeba ČSAD Slaný to je v 99 % případů do dvou sekund.
Šermování QR pramení z toho že v PID je olbtlříí nejrdnotnost odbavovacích systému.
A tak se pomalu v každém autobuse přikladá uplně jinak.
Jednou zspoda, podruhé z boku zorava, pak zas zleva.
Cestující jsou z toho pak totálně zmateni. Integrace a jedniditnost by se zde hodně hodila.
Řekl bych, že kombinace kupon + jízdenka je již celkem vyřešena. Předložím při kontrole kupon s pražskými pásmy na kartě (případně i rovnou v aplikaci) a ostatní pásma předložím právě v aplikaci. Jasně, chápu, že to asi není úplně ideální řešení pro všechny, na druhou stranu to opravdu není žádná „raketová věda“, se to naučit.
Je fakt úžasné nastupovat na frekventované lince po jednom do kloubového busu, pípat si a pak se prodírat mezi cestujícími, co zůstanou trčet v přední části. Takový bus má obvykle 5 dveří, kterými se bez pípání nastoupí za pár vteřin a může se jet.
Který bus na linkách řady 300 a 400 má pět dveří?
Nevím, které přesně mají a které nemají. Ale přinejmenším 3 dveře mají všechny kloubáky a to je pořád obrovský rozdíl, než se do 18 m dlouhého busu štosovat jen předními dveřmi a ještě si pípat.
Třeba na lince 331.
Žádné příměsto nemá pět dveří (i arrivácké NB18 mají dveře troje) a lidi jsou docela naučeni postupovat do vozu. Pokud nejsou, dá se jim to vždycky připomenout hlášením nebo poněkud nevybíravějším zabručením z místa řidiče.
Mimochodem, opět, celá řada systémů po světě má nástup předními. Dokud je rozumně jednoduché odbavení, frčí to.
5 dveří má na příměstě DPP na 331
DPP jezdí ty příměstský linky z Opatova s Streetwayi, takže nemá.
Klasická česká cesta, nikoli posouvat zavedené věci o krok dál, ale blbě implementovat nejlépe něco atypického nebo vymýšlet novu Cimrmanovu slepou uličku… ale teď je dobrá příležitost třeba „pípni a jeď“ instalovat ke druhým dveřím busů, místo instalace platebních terminálů na karty, jako jsou u tramvají. „Pípni a jeď“ mohlo například nabízet sbírání nějakých bodů za „registraci k jízdě/cestě“, pípnutí mohlo nabízet např. připojení k wifi v busu zdarma. Tzn. přirozeně motivovat každého nastupujícího k vlastnímu odbavení/kontrole jízdního dokladu. Tak snad ten pokles tržeb nebude takový, aby se to zase zrušilo.
Holandsko s drbnutým zbytočným checkoutom aj keď máš predplatený lístok a systémom ktorý ti daný predplatený lístok zablokuje ak si viackrát ten checkout zabudol urobiť by som ako vzor naozaj nemenoval. Cieľom nástupu všetkými dverami je zníženie byrokracie, nie jej prehodenie na iný objekt.
Tam by to chtělo pořešit i tarifně, proč mám za cestu MHD s přestupem platit víc než za stejný úsek bez přestupu? Integrace s vlakem vůbec neexistuje, že bych jako u nás dojel vlakem a popojel busem v rámci stejné zóny bez příplatku. Zlevněné tarify (pokud nejsem rezident s dlouhodobou kartou) neexistují, děti jezdí v buse za plné jízdné.
Viděl jsem tu námitky že v příměstské dopravě to není tak snadné implementovat jako ve městě vzhledem k zákonitě větší složitosti tarifu mimo město
Ale ve vlaku platí stejný tarif PID, takže se jedná o něco, co už tu fakticky je.
Svezte se budem po Kladně a uvidíte, kolik peněz denně mizí černou jízdou…
Kladno nemá MHD integrovanou do PID.
To ale nic nemění na vyjádření výše.
přesně
Dnes jsem byl v Kolině a řidiči linky 705 nástup všemi dveřmi absolutně ignorují.
Viděl.jsem ctyři ruzné autobusy 705 a ani náznak.
Po staru otevřou přední dvere a zdoouhavě kontrolují a vydávají všem jízdenky.
Takže opět dalsí nefunční msketinková akce PID.
To je potřeba nahlásit na IDSK, je to porušením smlouvy dopravcem a mělo by být postihováno.
Přesně tak
Řidič je pověřenou osobou dopravce a tudíž je oprávněn kontrolovat jízdní doklady.
Oprávněn kontrolovat sice je, ale zároveň má povinnost dodržovat jízdní řád. Pokud se svévolně rozhodne, že bude kontrolovat a tím způsobí zpoždění busu, zaviní tím porušení smlouvy dopravce s objednatelem, což může vést k sankcím.
V připadě nástupu všemi dveřmi, ale pouze namatkově, pří důvodném podezdřeni.
Nikoliv plošně.
Já jsem tam pozoroval, že sice otevřou všechny dveře, ale všichni lidé stejně nastupují jen předními. Pokud se to zopakuje stokrát, tak se vůbec nedivím, že ty zadní přestali otevírat.
To je taky u nás nové nástup všemi dveřmi a stejně si důchodci chodí pípnout kartičkou, že jezdí zadarmo…