Průlom po letech: Vlaky od Škody začnou v Bavorsku ve čtvrtek vozit cestující
Vlaky jsou stavěné na rychlost 200 km/h. Pro Škodu jde o průlom na náročný německý trh.
V plzeňské Škodě Transportation budou mít ve čtvrtek důvod otevřít šampaňské. Po čtyřletém zpoždění dojde k zásadnímu průlomu u ostře sledované zakázky na dodávku rychlých vlaků pro Bavorsko. Nové push-pull soupravy české výroby začnou ve zkušebním provozu vozit cestující. Upozornil na to portál Nordbayern, deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí Škody Milan Kosař.
Šestice patrových souprav je určena pro páteřní bavorskou trať Norimberk – Ingolstadt – Mnichov (tzv. NIM Express). Podle serveru Nordbayern, který zakázku dlouhodobě sleduje, zkušební provoz začne mezi Mnichovem, Ingolstadtem a Treuchtlingenem. Pokud testy dopadnou dobře, české soupravy nahradí na relaci Norimberk – Mnichov staré jednotky InterCity, jejichž kapacita je dávno nedostatečná. Stát se tak má nejpozději s příchodem nového jízdního řádu 13. prosince.
Zakázka byla oznámená už v roce 2013, její hodnota přesahuje 2,6 miliardy korun. Pro Škodu jde o klíčovou referenci na náročném německém trhu. Soupravy měly být původně dodány už v roce 2016, schvalovací proces ale nabral zpoždění a nasazení vlaků se neustále odkládalo. Klíčový byl přitom německý drážní úřad EBA (Eisenbahn-Bundesamt). Loni v prosinci pro německá média pouze konstatoval, že schvalovací proces „významně pokročil“. Zahájení provozu s cestujícími je přitom nejdůležitější metou celého procesu.
Interiér vozu se dělí na první a druhou třídu a nabídne i dětský oddíl. V patrové soupravě je 676 míst k sezení, 37 míst pro kola a několik míst pro osoby se sníženou schopností pohybu. Kapacita na trati tak má vzrůst oproti dnešku o 40 procent. Soupravy se skládají z řídícího vozu, koncového vozu, čtyř vložených vozů a lokomotivy řady Emil Zátopek 109E3. Jsou konstruovány pro maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu, budou ale provozovány rychlostí nejvýše 190 kilometrů za hodinu.
„Jednotky jsou mimo jiné vybaveny speciální tlakotěsnou skříní, která umožňuje potkávat jiné jednotky v tunelech při rychlostech až 300 kilometrů za hodinu, což přispívá k pohodlnému a nerušenému cestování. Požadavky na vývoj a schvalování interoperabilních lokomotiv jsou srovnatelné s požadavky na vývoj a schvalování letadel pro letecký provoz. Jedná se o technický vrchol v železniční dopravě. Požadavky na získání certifikátu TSI byly naplněny a tento certifikát opravňující k provozu jsme získali,“ uvedl už v červnu Kosař.
Zatím nebylo zveřejněno, zda (a jak vysoké) účtují Němci výrobci penále, dá se to ale předpokládat.
Deník Zdopravy.cz přinese v příštích dnech k tématu fotoreportáž a rozhovor se senior viceprezidentem Škody pro techniku a členem představenstva Zdeňkem Svátou.