Vyfotit a přeparkovat. Odpor proti koloběžkám má zmírnit nový systém

Elektrokoloběžky Lime v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýElektrokoloběžky Lime v Praze. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Praha řeší smlouvu, která má pro provoz bikesharingu stanovit pevný řád.

Jeden ze dvou hlavních provozovatelů sdílených elektrokoloběžek v Praze, společnost Lime, testuje systém, který sám odhalí prohřešky v jejich parkování. Provozovatel říká, že přesnost systému dosahuje 80 procent.

„S rostoucím využíváním bikesharingu (sdílená kola, elektrokola a koloběžky) v Praze roste i tlak na jednotlivé provozovatele, aby se vypořádali s výzvami v podobě parkování a ukázněnosti jezdců,“ informovala firma Lime.

Firma testuje technologii Captur, která na základě vyfocení zaparkovaného kola nebo koloběžky dokáže určit, zda stroj stojí na vhodném místě, nebo třeba naopak uprostřed chodníku.

Pokud se jezdec dopustí prohřešku, dostane upozornění, aby stroj přeparkoval, nebo přefotil. Když vyhodnotí, že stroj blokuje například chodník, nedovolí jezdci ukončit jízdu. Lime říká, že ve městech, kde již systém Captur nasadili, se problémy s parkováním snížily v případě manuálních kontrol o 15 %.

Systém Captur v aplikaci Lime.Zdroj: Lime

Systém Captur v aplikaci Lime.
Zdroj: Lime

V Praze téma sdílených elektrokoloběžek aktuálně opět oživlo. Městská část Praha 1 například na Malé Straně instalovala první zákazové značky. Schválila navíc vyhlášení místního referenda ohledně plošného zákazu nebo výrazného omezení provozu a parkování elektrokoloběžek na jejím území.

Jak již deník Zdopravy.cz informoval, konat se má souběžně s volbami do Poslanecké sněmovny ve dnech 3.-4. října.

Jak tvrdí šéf Lime pro Česko a Slovensko Václav Petr, klíčem pro bezproblémové fungování bikesharingu v Praze je shoda
na jednotných pravidlech, která budou platit pro všechny platformy a všechny dopravní prostředky, tedy kola, elektrokola i koloběžky, bez výjimky.

Konflikty s elektrokoloběžkami v historickém centru se opakují – jde o vážné problémy s parkováním, bezpečností i estetickým narušením prostoru. Referendum nám poskytne mandát, abychom mohli jednat efektivně,“ popsal před pár dny radní Prahy 1 Michal Müller.

Podla Petra právě nejednotnost pravidel, která se liší například v jednotlivých městských částech, totiž může být dalším zdrojem problémů.

„Přesnou podobu smlouvy, která má stanovit jednak pevný řád, jednak jeho vymahatelnost vložit do rukou TSK Praha, projednávají jednotlivé bikesharingové platformy spolu s magistrátem a městskými částmi,“ dodal Petr.

Centrum Prahy bude v referendu hlasovat o zákazu provozu elektrokoloběžek

Tagy elektrokoloběžky Lime praha sdílené elektrokoloběžky sdílené koloběžky zákaz koloběžek
10 komentářů