kmax

Proraženo. Do otevření nového tunelu Homole na D35 zbývá rok

Prorážka tunelu Homole. Foto: ŘSDProrážka tunelu Homole. Foto: ŘSD

Skála byla tvrdší, než se čekalo, musela pomoci trhavina.

Stavba nového dálničního tunelu Homole na dálnici D35 pokročila do zásadního momentu. Stavbaři dnes prorazili pravou tunelovou troubu, před dokončením je prorážka levé tunelové trouby. Jde o součást nového úseku dálnice Ostrov – Vysoké Mýto. Hotovo by mělo být za rok.

Největším úskalím byly špatné geologické podmínky. Tunel vede pod silnicí I/17, kde je nízké nadloží, ražbu komplikovaly i velké přítoky vody, řekla novinářům Romana Šolcová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

„Stavba jako taková byla zahájena v květnu roku 2024, ražba ale začala v listopadu 2024. Ražba samotná trvala rok a měsíc. Bylo vytěženo 90.000 tun materiálu, který se posléze použije ke zpětnému zásypu hlubinných částí nebo při stavbě hlavní trasy,“ uvedla Šolcová.

Při ražbě tunelu se používaly razicí stroje, vytěženou horninu odvážela nákladní auta. Protože skála byla tvrdší, než se předpokládalo, musely se využít i trhací práce. Stavbaři použili asi 13 tun trhaviny.

Tunel tvoří dvě jednosměrné tunelové trouby, pravá měří 569 metrů, levá 525 metrů. Tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek. Oba vedou pod frekventovanou silnicí I/17, výška nadloží činí kolem 13,5 metru. Stavbaři budou nyní pracovat na ostění tunelu, dalších stavebních částech a poté budou osazovat technologie.

Podle šéfa ŘSD Radka Mátla je stavba levé trouby specifická. „V ní probíhají práce pod konstrukcí želva, což je taková betonová skořepina, pod kterou se razí. Víceméně se jedná v tomto případě u způsob výstavby hloubeného tunelu. Tam by odtěžení mělo být dokončeno v polovině ledna příštího roku. Klasická ražba v levé troubě je dokončena, ale v levé troubě se ještě pracuje pod betonovou deskou,“ vysvětlil Mátl.

Podle ředitele organizační složky společnosti Marti v České republice Borise Čillika stavbaři při práci na tunelu vyrazili celkem 823 metrů a zabudovali 14.350 metrů mikropilot. Použili 700 krychlových metrů injektážní směsi, 4000 skalních kotev a 10.000 metrů krychlových stříkaného betonu.

Hlavní trasa dálnice D35 před tunelem ve směru od Hradce Králové, část úseku Ostrov – Vysoké Mýto, bude uvedena do provozu v srpnu 2026. Další část včetně tunelu se otevře až na konci příštího roku a naváže na dokončovaný úsek Vysoké Mýto – Džbánov.

Dálnici z Ostrova do Vysokého Mýta staví společnosti Eurovia CZ a M-Silnice, tunel pak Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK. Náklady i s tunelem jsou 3,2 miliardy korun.

Prorážka tunelu Homole. Foto: ŘSDStavba tunelu Homole. Foto: ŘSDTrasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Pramen: ŘSD
Tagy D35 D35 Ostrov - Vysoké Mýto Eurovia CZ Ředitelství silnic a dálnic ŘSD TuCon tunel Homole
17 komentářů