Autobusy Železnice

Propad příjmů ve středočeské dopravě je 600 milionů, kraje chtějí pomoc od státu

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy
Podle nového vedení hejtmanství by měla pomoci vláda

Letošní propad příjmů ve veřejné dopravě ve Středočeském kraji je zhruba 600 milionů korun, důvodem je pandemie koronaviru. Podle nového vedení hejtmanství by měla pomoci vláda. Kraje a obce nebudou schopné situaci zvládnout, což se projeví ve zdražování a omezování služeb nebo ve zhoršování jejich kvality, řekl ve čtvrtek novinářům nový středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Částka 600 milionů korun podle něj odpovídá ztrátám, které utrpí dopravci za letošní rok na nevybraném jízdném. Tyto peníze budou chtít od kraje a od obcí. Pro hejtmanství to bude představovat 550 milionů a pro obce dalších 60 milionů Kč. „Vláda by se k tomu měla nějak postavit a měla by se pokusit tuto situaci nějak kompenzovat nebo sanovat,“ míní Borecký.

Například v Nizozemsku už podle něj stát se ztrátami ve veřejné dopravě pomáhá, aby se tyto služby vůbec udržely v provozu. „Pokud my se k tomu v Česku postavíme zády a necháme to na krajích a obcích, tak ty to nebudou schopné utáhnout a následně se to projeví ve zdražování jízdného, v omezování služeb, ve zhoršování kvality veřejné služby,“ uvedl radní.

Česká vláda podle něj na takovou pomoc prostředky má. Připomněl, že v rozpočtu je šest miliard korun na žákovské a seniorské jízdné a tyto peníze se dosud nevyčerpaly. Hejtmanství dává ročně na dopravní obslužnost kolem tří miliard korun. Borecký poukázal na to, že pokles nákladů je při nižším počtu cestujících minimální, protože řidiče je potřeba platit pořád, stejně jako držet vozový park.

Nová krajská rada za STAN, ODS, Piráty a Spojence přijala usnesení, jímž vyzvala vládu k opatřením vedoucím ke snížení finančních dopadů na rozpočty krajských samospráv.

O částečné přenesení rizika tržeb na objednatele, tedy kraje a ministerstvo dopravy, usilují především České dráhy. Procesu říkají bruttalizace. Výraz znamená, že se do smluv vnesou prvky takzvaných brutto kontraktů, tedy smluv, v jejichž rámci za tržby odpovídá výhradně objednatel. Ten současně má plnou moc nad souvisejícím tarifem a marketingem. Takové smlouvy už dráhy mají s Jihomoravským, Olomouckým, Zlínským, Plzeňským, Ústeckým a Libereckým krajem. V brutto systému funguje například i celé Slovensko nebo autobusová linková doprava v ČR. S většinou krajů ale mají dráhy netto smlouvy, tržby tak jsou rizikem dopravce.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
169 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš

Nejvíc by se ušetřilo zrušením všech vlaků, kde jezdí shnilé a smradlavé 809 a 810 a nahradilo se to moderními nízkopodlažní autobusy ideálně na CNG či vodík. Ideálně to udělal pardubický kraj v roce 2011. Kde se nevyplatí moderní vlak, tam objednal bus. Středočeský kraj by se měl inspirovat !

ušatá

A ty autobusy a silnice bude platit kdo? To se nenápadně skryje v dotacích a daních,že? A ve tvrzení (lžích), jak je ta silniční doprava levná. Naopak to chce co nejvíc dopravy dostat na koleje a hned pak bude ta ekonomika jiná. A v prvé řadě ze silnic na koleje dostat prakticky veškerou nákladní dopravu a zdroje a cíle dopravy vrátit opět z polí ke kolejím.

Zdravý sluch

Keď majú na dotovanie vlakov do Kralovíc alebo Trhového Štefanova..

Ketchup1970

Rodák môj tá obec bude vždy Štěpánov , ty Ičo. Názvy obcí sa neprekladajú… alebo myslíš , ze v novinách bude titulok ako hral vo francúzskej lige Svätý Štefan so Paríž Svätý Jeroným ?
Aspoň ,že máš zdravý sluch ,

Cestující

Když vidím v Praze rozsah objednané dopravy, věčně spojené 2 elefanty zbytečně a to i mimo Covid. A tam kde by byla nutná posila, myslím vlaky na některých lokálkach, toho se nedočkáme. Např. v létě byl Länderbahnem zamítnut požadavek posílit spoje v sobotu z Loun do Domoušic, protože se něco konalo. A kraj nic neudělal, ČD tam vždy museli dávat posilu, když o to bylo z obcí požádáno.

-TR-

DLB to zamítli, protože sami mají problém s dočasným nedostatkem vozidel. Probíhají ještě modernizace. Až se to dokončí, problémy budou vyřešeny.

švestka

Tak to asi ČD měli ve smlouvě a dostali za to zaplaceno.

-TR-

Andrej Babiš (ANO) a Petr Fiala (ODS) si podávají ruku.

https://twitter.com/BoreckPetr/status/1329879924233138177/photo/1

Dušan

Řešení to celé jak to tady čtu má jediné: PŘESTAT POČÍTAT !! Stejně jako to chce Trump v USA !:-)))

PeDu

Lokálka s kasičkou Bakov nad Jizerou-Dolní Bousov, co 5 let vlády ČSSD ve všední den vozila vzduch od nového GVD už jezdit nebude. Úspora jasná. Na Mšence vlaky vozící z MB hlavní n. 3-5 cestujících směr Mělník s čekáním ve Mšeně 40´. Vlaky od Mělníka do Mšena a zpět od ničeho k ničemu. Jízda paralelního autobusu s vlakem ze Mšena do Ládví popř. Čerňák-další možnost úspor. Vlaky bez vlakvedoucího ze Mšena do Mělníka /Všetat/, najednou to po výluce jde. Proč vozit vlakvedoucího z MB do Mšena, když je to nejdražší cestující-další možnost úspory. Chce to jen popřemýšlet a zrealizovat.

-TR-

Ale tím ušetříte jen jednotky milionů a nepokryjete celou ztrátu. Takže stejně tím nevyřešíte vůbec nic.

PeDu

Korunka ke korunce a je na barak. Nekde se zacit musi. Treba by po msence sahl soukromnik, nebo ji prevzalo Sdruzeni obci kokorinska…

-TR-

Vaše srovnání kulhá na obě nohy. Bavíme se o částkách v úplně jiných řádech. Barák můžete mít za těch několik milionů, ale my se tu bavíme o stovkách milionů, které je třeba získat ne za nějakých 10 – 15 let, ale hned.

ušatá

V prvé řadě musí být jiná koncepce dopravy v ČR a nesmí stát na silniční dopravě a musí se konečně přestat lhát a počítat.

Lopid

Kromě středočeského kraje. Kdo tady zmínil že dopravu neredukoval v jarní době neměl by opravdu nic dostat. Ale myslím si, že v tom schodku se to letos nebo příští rok ztratí a myslím si, že by stát mohl tu dodatečnou ztrátu krajům vykompenzovat….

-TR-

Chápete, že to bylo před volbami a že dnes má Středočeský kraj nové vedení?

xyz

Pořád to je jeden a ten samý subjekt s právní kontinuitou a odpovědností za své kroky.

Gwann

A proto za hříchy managementu před rokem může ten vocas co si tam sednul teď.

Su fakt zvědavé co budete říkal na zodpovědnost toho kdo ten svincik bude vymetat po Buresovi…asi za to může, že nevyhrál už predminule volby…

Lopid

No ale dyť stát může dát krajům ty peníze z těch slavných nevyužitých slev mají na ně 6 mld. A kolik z toho dali na kompenzace tipuji tak max 2 mld. Tak 4 mld můžou dát krajům na dopravu

-TR-

Ano, to je Boreckého požadavek a souhlasím s ním.

xyz

Dá se namítnout, že těch pár miliard „ušetřených“ letos na menším jezdění studentů a důchodců bude potřebovat použít samo MD – coby kompenzace za ušlé tržby (při netto smlouvách) vůči provozovatelům rychlíků (objednávaných právě ministerstvem).

-TR-

No a to už je politika. Takže tady nelze odhadnout nic.

Peeetr

Kraje sice mají ze zákona objednávat tu regionální dopravu, ale nikde není psáno , že by to měli dělat v tak moc velkém rozsahu, ale hlavně, že to by to museli dělat ztrátově pomocí metody obřích dotací.

Gwann

Bože, do jakého barana jsi dal dušu…

Prakticky žádná, opakuji zadna, VHD není bez dotací.

A i ta bez dotací na provoz tyje z dotací na infrastrukturu.

Luboš

Přesně tak. Kolik peněz by se ušetřilo zrušením všech vlaků kde jezdí shnilé smradlavé Regiomousy a místo nich se poslaly busy, které jezdí za čtvrtinu.

Hlavně i ČD by tím ušetřili a bylo by i dost strojvedoucích.

ušatá

Jezdí za čtvrtinu zcela neoprávněně, protože není zájem skutečné náklady autobusů (i silniční nákladní dopravy) počítat, zveřejnit, natož je požadovat. Základem úspor musí být provázaný systém silniční a kolejové dopravy, kdy silnice bude vozit ke kolejím a od kolejí a ne v souběhu a bude zabezpečovat dopravu mezi obcemi a v rámci obcí. Pak to lidem bude k něčemu, bude to vytížené. A opět, takto to funguje třeba i v tom Švýcarsku ,ale občas i v Rakousku nebo Německu.

ušatá

Musí to dělat tak, aby lidé chtěli s tou veřejnou dopravou jezdit a aby se dalo dostat po celém území a lidé nemuseli spoléhat na vlastní auto. A to už nemluvě o pohodlí a bezpečnosti. A to zadarmo není. A dotace budou nutné stále, dokud se bude deformovat ekonomika dopravy a doprava se bude dělat podle soukromých názorů a přání a ne podle odborných analýz.

noerf

Je v ústavě nebo v zákonech napsáno, že kraje musejí objednávat regionální dopravu?
Pokud ne, tak má kraj spoustu možností řešení.
Hlavně, je zde položit otázku, zda-li někdo že současné krajské koalice protestoval proti tomu, když minula koalice uzavírala smlouvu na železniční dopravu bez výběrového řízení a přišel někdo že současné koalice tehdy, že chce změnit systém dopravy středočeského kraje? To že přijde něco jako Covid se dá předpokládat, proto se tvoří rozpočtová rezerva.

-TR-

V zákonech to je, najděte si např. zákon č. 194/2010 Sb., dále to pak upravují i jiné předpisy.

Problém je, že i kdyby se výběrové řízení dělalo, např. příměstskou dopravu kolem Prahy nedokáže v současné době zajistit nikdo jiný než ČD. Je na to potřeba enormní množství velkokapacitních vozidel. A to samozřejmě přináší obrovské náklady.

Kde se měly soutěže jednoznačně dělat, byly lokálky. Tam bylo možné už dávno ušetřit zadáním provozu jiným dopravcům.

Gwann

Těch cca 70 slonů je v současných cenách minimálně 25mld Kč. Nehledě na další.

Reálné tohle nejde než soutěžit iks let dopředu…Tak 5-7. A na víc než 10let. Navíc pokud nikdo neví co se kde do pár let přepne (a pár je i 10…), tak je složitější a dražší cokoliv v elektrické trakci kupovat

David

Řešením je nákup výhradně dvousystémových vozidel. Slovensko budiž příkladem.

-TR-

Za co byste je nyní asi tak chtěl koupit? 😀

noerf

Pokud se výběrové řízení bude opravdu dělat, aby se smlouva uzavřela tři roky dopředu a rozdělí se to na několik částí, tak dopravci a ani výrobci nemusí mít problém. Ale to by objednatelé museli chtít něco dělat. Spíš jde o to, že většina objednatelů jede v zaběhnutém systému, občas přidá či ubere nějaký spoj, ale reálně se neřeší, které spoje by se obešli bez objednávky (MD, krajů), které by se měli zrušit a naopak nové trasy takřka nevznikají. Pro příklad Regiojet jezdí v pravidelném taktu linku Praha – Brno – SK/AT bez objednávky MD, ač se donedávno tvrdilo, že bez… Číst vice »

Gwann

Jasně, každé esko, jiná firma, všude jiné vlaky, nulové zálohy a problém s údržbou.

Zkuste tu nenávist k CD, že vám přejeli medvídka, konečně spolknout.

noerf

Železniční technika má životnost 30 let. Ve výběrových řízeních se dá požadovat průměrné stáří a maximální stáří jednotek, vagónů, lokomotiv. Jinak to, že chci aby se politici chovali zodpovědně není nenávist, ale možnost volby z více variant. Co se týče jízdenek, existují krajské tarify, bude fungovat SJT a jsme ve 21. Století, takže věřím, že budou i aplikace, kde si nastavíte cestu a do mobilu přijdou jízdenky vlak/bus/MHD a při určitém standardu služeb vám bude jméno dopravce jedno. Aby fungovalo zálohy, na to potřebujete dostatek techniky na stejné úrovni a také personálu a je na dopravcích, jak si to zařídí… Číst vice »

Gwann

PS: chápete, že vlak typu slon se i v Německu amortizuje 20let a u nás třeba i 40let? At to bude vozit kdokoliv?

xyz

Připomenu v této věci, že amortizace „rakví“ u ČD probíhala jen max. 9 let. Vyrobeny 1997, ale už v roce 2006 ČD uváděly, že jsou účetně odepsané (a proto jejich odpis nekalkulovany do nákladů na provoz linek Plzeň – Most či Pardubice – Liberec).

Tzn. s těmi „40letými“ Elefanty to může, ale také vůbec nemusí, být pravda.

Gwann

Máte předepsané odpisové třídy jen pro daňové odpisy. Účetní si můžete stanovit s přihlédnutím k životnost aktiva vlastně jakkoliv. V jaké odpisové třídě jsou pro zákon o dani z příjmů železniční vozidla hledat nebudu.

Faktem je, že pokud chcete aby „sloni linky“ staly jen na odpisech hrazenych v důsledku objednatelem cca 2,5mld Kc/rok, tak hodně štěstí. Brzy nebude jezdit nic.

A akce s rakvemi – nejapny pokus CD si tehdy udržet kontrakt. To není odůvodnění realitou ale vydávání něčí účelové lži či manipulace za pravdu.

ušatá

A on ten RJ zajišťuje za své kompletně celý rozsah dopravy na této trati nebo jen tehdy, když mu to nese cestující a tržby? Tedy i sedla a pravidelný interval po celý den a a týden! POkud by to tak bylo, tak by ty dotace potřeboval. Trochu objektivity.

Gwann

Další genius. Vstupte do Bureso-spolku. Budete tam celkem platným členem. I když jste asi spíš dle dikce modrá straka.

zdeva

A kdo to tam dá…??

Jakub (easydrink)

Myslím, že můžeme čekat, že celé 4 roky, pokud bude něco špatně, bude se současná krajská vláda ohánět covidem.

hank

Nebude. Bude se ohánět – a do značné míry právem – tím, co včera (19. 11.) prošlo parlamentem a co – od značné míry právem – kraje považují za pomstu ANO po utvoření krajských koalic systémem „všichni proti ANO“.

-TR-

Mějte na paměti, že pro zrušení superhrubé mzdy hlasovala i ODS, která je součástí mnoha krajských koalic a dokonce má i čtyři hejtmany. Takže to není tak černobílé.

-TR-

Pro úplnost: ODS je součástí koalice ve Středočeském kraji, nová hejtmanka Pecková je ze STANu.

Kubrt

A proto asi dnes vedení ODS nasadilo mediální zdrženlivost a jen tiše přemýšlí, co to prohlasovali. Fialo, ekonomičtí experti Stanjuro a Skopečku, kde jste? Můžete nám to vysvětlit?

Gwann

Tak ideologie v podobě nejprve osekani daňových příjmů a pak omezení či privatizace státu kvůli nedostatečným příjmům z daní je základní politické východisko Modrých Strak.

ušatá

Velmi jemně řečeno.

Modré zábradlí

Asi nikdo nepředpokládal, že budou poslanci tak nepříčetní a schválí dva proti sobě jdoucí návrhy zaráz. Teď se diví všichni, zprava doleva.

Gwann

Obce taky mají radost…
Tohle snížení daní, jakkoliv já budu vysmáty a usetrim fakt hodně peněz, je zvěrstvo.

A hádejte co s penězi nezaplacenymi na dani udělám…budou se válet na účtu. Takže ekonomickému růstu jistě nepomuzou.

xyz

„A hádejte co s penězi nezaplacenymi na dani udělám…budou se válet na účtu. Takže ekonomickému růstu jistě nepomuzou.“

Předně – popisujete váš konkrétní případ, nikoliv případ dalších lidí. Těm se ty peníze na účtu třebas válet nebudou.

A dále – ty peníze se na účtu „neválí“, ale mohou být bankou následně půjčeny jiným osobám. Nebo investovány atd.

Kubrt

Většině lidí se budou peníze válet na účtu, při vědomí nejistoty příštích let je to z hlediska jednotlivce rozumné. Než se ve firmách rozjede chuť investovat, bude to chvíli trvat.

Peeetr

Ekonomičtí analfabeti v přímém přenosu.
Pokud se vám na účtu válí milión, tak banka z toho může zcela legálně půjčit jinému 10 miliónů, takže to naopak ekomomiku daleko víc roztáčí.
Jiná věc je, že spiknutím banksterů se evropské peníze primárně strkají do roztáčení inflace v USA, USA zase tisknou dolary pro Čínu, aby mohli brát levné výrobky od ní a ne od EU, a na konci musí evropané vymírat, aby dávali prachy do bank a né svých dětí.

Gwann

Hele, absolvente bankovnictví na VŠŽ. Podívej se na úložky bank u ČNB. Tohle je v velké části přebytečna likvidita, která slouží akorát k vytváření bubliny na trhu aktiv, hlavně bytu a nemovitosti obecně.

Není komu půjčovat pokud chcete mít alespoň přiměřenou pravděpodobnost že to vůbec někdy vrátí…

PS: mám ekonomku, úvěrová emise peněz mi je známá. Jen to poněkud havaruje na jiných regulaci – vč. Podmínek obezretneho podnikání bank a nechutí vlastníků bank se stát vlastníky charity…

Gwann

Banky jsou prelikvidni. Není komu půjčovat, aby se dalo alespoň předstírat, že to vrátí…

Jsem bankéř..vím to…

Kubrt

Nápodobně. Schillerová je zjevně zaskočená, co všechno schválili a půjde s prosíkem do Senátu, aby to trochu ořezali. Jsem zvědav na senátory ODS.

Gwann

Ja myslim, že snad musí doufat, že jim to vrátí Bimbo nebo Senát…Tak blbí snad nejsou…

svojsin

Kubrt: Taky doufám, ještěže ten Senát máme.

David

No ono to není jen COVID, pokud projde senátem současný daňový balíček, tak to je dalších -23 miliard z rozpočtů krajů.

Gwann

Aha, další vestec.

Tenhle COVIDik je mega průšvih a minimálně nám zdvojnásobí dluh. Díky naprosto diletanske reakci Bureše a politiku obecně. Opět prokázáno…ze se CR nedá zvládnout kvůli nenávisti většiny vůči nepriteli-statu a krom toho…si opakovaně volíme pitomce.

ušatá

Mohu se zeptat, koho volit? Nějak nevím, po vašem vyjádření, z koho si vybrat. Prostě nejsou lidi.

Vnější pozorovatel

Ale tak ta opatření za to stojí, nebo ne? Sice dodnes nevíme, kolik lidí umrelo primo na COVID, ale kdo by se zabýval detaily Že?

Gwann

Hele, mudrlante. Ročně tu zesne v Panu cca 100tis lidí. Tedy cca 300/den. Když máš 200-250 tuhacu za den (s)/na COVID tak si buď jistej, že minimálně půlka by tu s námi byla ještě roky, nebýt tohoto dárku od pana Si.

PS: že to (jak to vypadá) moje 96leta prateta zvladla…je spíš zázrak…než pravidlo…

Frantisek

Těch 250 je nějaký úlet do jiné množiny, ne? Jen pro přesnost…

Gwann

Ano, nejvíc mrtvých za den bylo cca 220. To jistě mění celou úvahu…

xyz

“ Kraje a obce nebudou schopné situaci zvládnout, což se projeví ve zdražování a omezování služeb nebo ve zhoršování jejich kvality, řekl ve čtvrtek novinářům nový středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký“
Z toho fakt vyplývá, jako by objednávka byla prováděna bez jakékoliv rezervy počítající s propadem příjmů pro kraje či s jinými eventualitami.

Těžko pochopitelné.

(Druhou možností je, že Středočeský kraj + případně jiné kraje blafuje/blafují a ty rezervy by měl(y), ale zkusí vymámit ty kompenzace na jiném subjektu, totiž na státu.)

-TR-

Jak někdo mohl vědět, že sem přijde koronavirus? To si nikdo z nás nedokázal představit ani ve snu.

Jakub P

Druha vec pak je, ze kadernikova zena nejspis krajskou kasu vybilila podobne dukladne jako jeji sef s instagramovou bloggerkou tu statni…

David

Vy si to představujete jak nějakou pohádkovou truhlu plnou zlaťáků.

Kubrt

Minimálně pro ty analytiky hudebních festivalů a silničáře z Chateau Kotera, resp. jejich konečné beneficienty, to tak fungovalo.

Gwann

Tak kadernikova žena, aka podrztaska pana Bendla, modré straky, je kousek k pohledani. Viz kontrakt s mafrou těsně po volbách…

xyz

Nejde jen o covid, ale obecně o cokoliv, co by pro kraje (potažmo pro dopravce jedoucího v rámci krajské objednávky) mohlo způsobit propad tržeb od cestujících a/nebo propad krajských příjmů vlivem nižšího objemu výběru daní (způsobeného buď poklesem ekonomiky nebo snížením daní).

Tzn. veličin pro možnou příčinu propadu příjmů je mnoho a považuji za trestuhodné, pokud Středočeský kraj s těmito eventualitami nepočítal (v opačném případě by teď ty finanční výpadky měl z čeho pokrýt).

Kubrt

Když ono v rozpočtové sféře nemůžeš moc skudlit, protože to značí, že ty peníze nepotřebuješ a to je podezřelé. Stačí vzpomenout, jak před covidem byla VZP peskovana za zbytečně vysoké prostředky na účtech, které měla – dle některých – rozfofrovat ve prospěch zdravotnictví, eeee vlastně pacientů.

Knížecí rada

Tak některé kraje si vytvářejí rezervy na budoucí investice, ale asi nikdo rozumný nepočítal s poklesem HDP o 10 %. A už vůbec nikdo, že se v této situaci začne rozdávat důchodcům a pak všem, což způsobí další manko v daňových příjmech krajů. Takže kraje mají menší příjem z daní a zároveň dopravci mají menší výnosy z jízdného, které by kraje měly docálovat. A ušetřit 10 % v rozpočtu na dopravní obslužnost neznamená škrtnout 10 % spojů. Velká část nákladů ve veřejné dopravě jsou fixní náklady, které se rozpočítají mezi menší počet výkonů. Takže úspora 10 % zlaťáků = vyškrátní… Číst vice »

xyz

„asi nikdo rozumný nepočítal s poklesem HDP o 10 %.“ S 10 % možná ne, nicméně i kdyby tvořil rezervy pro případ propadu např. o 2,5 % po 2 roky, tak by z toho zároveň dokázal pokrýt propad o 10 % po dobu půl roku (snad je patrné, co tím chci říci). Takto to vypadá, že rezervy tvořeny nebyly. „Velká část nákladů ve veřejné dopravě jsou fixní náklady, které se rozpočítají mezi menší počet výkonů. Takže úspora 10 % zlaťáků = vyškrátní dopravy v objemu desítek procet kilometrů.“ Pokud tak je postavena smlouva (dvousložkově – fixní + variabilní část), pak… Číst vice »

Gwann

Jste poněkud…mimo realitu rozpočtové sféry. I firem s obrovským procentem fixních nákladů

xyz

Nějaké konkrétní argumenty byste neměl?

Gwann

Pokud 10% pokles HDP znamená pokles daní v podobné výši, tak to znamená mít hodně velký přebytek…což není reálné ani v rámci státního rozpočtu CR ve výši cca 1,75mld natož ve výši rozpočtu kraje, ktery je max. 10mld. A většina jsou prachy pro krajské střední skoly

Gwann

1,75 biliónů…

xyz

Zato v předchozích 5 letech rostl HDP o 2,5 – 5 % meziročně (viz https://www.kurzy.cz/makroekonomika/hdp/), takže pořád je to v plusu (s ohledem na počet let) vůči jednomu meziročnímu propadu o 10 %. Takže při tvorbě náležitých rezerv (např. při růstu o 5% dát do rezerv 5 % pevněz) by pořád bylo vystaráno.

švestka

No tak prodají pár služebních superbů nebo odloží nový nábytek do salonků rady a peníze budou. Konečně budou daně aspoň trochu rozumné.

Gwann

Tohle je recese?

Ratte

A pan Švestka a jeho moudra

švestka

Tak zrovna využívání středočeské limuzíny kadeřníkemje vcelku známé, ale co na pí. Jermanovou šotoušvi ukazovat nebudou, protože vše nabagrovala ČD a provozuje i tu nejzapadlejší lokálku (s vyjímkou Kolešovic, ale to už by bylo trochu silný kafe).

Gwann

Kamarád spoluvlastní cca 10 špičkových hospod/restauraci. S COVIDem nepočítal…

ušatá

Ale to je pojetí současné ekonomiky. Každý by měl počítat s tím, že se něco může stát a že zejména po zbytných profesích a službách nebude poptávka. Prostě vždy budou potřeba profese, které budou zajišťovat strategický chod společnosti a ostatní se budou muset přizpůsobit. Bohužel, toto nikdo nikomu pořádně nezdůrazňoval. Takže určitě jsou pak problémy se sportovci, umělci, ale i barmany či restauracemi, které nebudou vyžadovány. Na druhé straně budou vždy scházet lékaři, zdravotní sestry, zemědělci, výrobci potravin, základní doprava, výroba atd. A toto zajištěno není a pokud vím, každý, zejména ekonomové, se tomu smáli. No a příroda (?) si… Číst vice »

ušatá

Tady bych trochu nesouhlasil. Různé varianty takových událostí byly a nadále měly být součástí strategických plánů a jejich řešení. Že se na to kašlalo, vše se rušilo, protože se přeci nic takového nemůže stát, je něčí chyba a někdo by měl tvrdě za tato zanedbání nést odpovědnost. Stačí se třeba na rozdíl od minulosti podívat na zásoby potravin pro případ různých katastrof, na přípravy obyvatel na různé situace, vzdělanost v řadě oborů atd. Pokud by tomu tak bylo, vypadalo by to jinak. I v tom Německu už řadu let informují a školí. U nás tak akorát ideologické a politické agitky,… Číst vice »

Gwann

Víte něco o rozpočtu krajů?
Asi ne.
Mnohé velké město má větší rozpočet než kraj nebo srovnatelný. A krom toho je většina peněz jen preposilana na školství aj. Bez reálné možnosti cokoliv ve věci ovlivnit. Kraje mají minimální manévrovací prostor, zvlášť když výdaje na ZDO jsou obrovskou části rozpočtu.

Např. Statutární město Brno má rozpočet cca 16mld/rok. JMK kraj 8mld. A tak by se dalo pokračovat.

xyz

To nic nemění na věci, že když kraje měly NEOPAKOVATELNĚ VYSOKÉ příjmy, tak měly jejich určité % ukládat „na horší časy“ (třeba to i některé z nich i dělaly; nicméně Středočeský kraj zjevně ne). Pokud neodkládaly, tak tím hůře nyní pro ně bude.

Výše rozpočtu s tím nijak nesouvisí.

xyz

… a/nebo neměly objednávat takový rozsah dopravy, který se dá finančně pokrýt jedině z těch neopakovatelně vysokých příjmů, přičemž stačí, aby přišel jeden (sice vážnější, přesto relativně krátkodobý) problém a už „nejsou peníze“.

Frantisek

Když budete za celodenní práci brát 12000 za měsíc, nájem budete mít 8000, jídlo 3000 a další drobné výdaje do 1000, z čeho budete tvořit rezervu? Jako ne, že by se neplýtvalo, ale to platí všude stejně. Jen někdo má z čeho.

xyz

Nesmyslně přirovnáváte REKORNĚ VYSOKÉ příjmy státního rozpočtu (+ vlivem rozpočtového určení daní i krajských rozpočtů) ke „12tis. příjmu“.

ušatá

Tady jde snad o princip, ne?

švestka

No jo jenže když teď většina krajů byla řízena jako firma, resp. v případě Středních Čech jako kadeřnictví, tak to je potom těžký.

Gwann

Většina příjmů krajů jsou asignace na přesně určené účely. Hlavně krajské školství. Investiční peníze krajů jsou docela malé…

Rozhodně nikdo nemá 1mld rezervu na rozhazeni na provozní náklady. Fakt tohle nejde ušetřit.

xyz

Tak to mají kraje obrovské štěstí, že ekonomika byla v posledních letech rekordně výkonná, díky čemuž do nich přitekl objem peněz v nebývalé výši.

V opačném případě by ty samé kraje měly už pár let problém (takto jim vznikl až teď).

em1

Na jaře většina krajů redukovala dopravu a co dělal Středočeský kraj. Téměř nic! Teprve až na nátlak ROPIDu a Prahy začali trochu redukovat. A teď se diví. Dobře to řídila madam Jermanová.

ZdendaP

Ti co se teď „diví“, zodpovědnost za to, co dělala na jaře madam Jermanová a její parta, opravdu nemají.

Kalina

Po nástupu nového krajského vedení se v rozsahu objednávání spojů dosud nezměnilo nic. Za ztráty z dopravy mají tedy stejnou zodpovědnost.

Kubrt

Vždyť se sotva ustavili. Doufám, že te za tyhle srdnate výkony kdosi odmění , protože takto kopat za Anofert na dobrovolné bázi je vyloučeno. Myslím.

2084

Na druhou stranu, teď jezdí víc lidí než na jaře. I když zredukovat některé spoje by se možná mohlo.

Doctor

Ano. Kromě zrušení rozjezdových popůlnočních spojů o víkendu a hodinového taktu po 21hod., se opravdu vůbec neredukovalo. Po 21hod. vozí vlaky vzduch, ale hejtmanstvo a ROPID je zase spokojený, že bylo vyhověno závazku veřejné služby ! Při současných opatřeních by stačil jeden spoj z Prahy každým směrem po 23hod, aby se lidé dostali z odpoledních směn a potom šlus. Ale což, bruttalizujme, peněz je na to dost … ach jo.

Kalina

Pan Borecký (STAN) si zřejmě neuvědomuje, že prostředky v rozpočtu 6 mld. jsou určeny na kompenzaci při plnění přepravní služby cestujícím a nikoli na službu převážení vzduchu. Že kraje objednavají spoje o které není zájem a tedy chybí tržby je krajský problém, nikoli problém státu.

MartinS.

Kraje objednávají spoje, o které je v současné době nižší zájem, někdy výrazně nižší. Ale kroky vlády při řešení pandemie jsou celkem nevyzpytatelné a jen těžko můžou kraje každý týden měnit jízdní řády podle toho, co zrovna platí a odhadovat, kolik lidí bude jezdit. Snížení kapacity vozidel také moc nepřichází v úvahu, protože dopravci ta méně kapacitní vozidla nemají. Takže jak byste to řešil?

Kalina

Kraj, jako objednatel spojů, má povinnost adekvátně reflektovat na aktuální poptávku ve veřejné dopravě, což se nestalo. Stát naopak adekvátně reagoval, když přizpůsobil nabídku dálkových spojů. V úpravě jízdních řádů tedy není žádný problém a běžně se to děje.

-TR-

Dočasnou (nikoliv trvalou) redukci během koronaviru mělo provést minulé vedení kraje v čele s Jermanovou. To neudělali a ti jsou toho viníkem. Petr Borecký je ve funkci jen pár dní, takže za tu dobu to ještě nemohl stihnout.

Kalina

Pan Borecký (STAN) je ve funkci jen pár dní, ale místo aby začal okamžitě hledat úspory a řešit plýtvání v krajském rozpočtu, první co udělá je, že přijde drze s požadavkem na dotace od státu.

-TR-

Uvědomujete si, že i když se teď provede nějaká redukce, nepokryje to celou ztrátu?

Frantisek

Jo, to jsou takové ty zbrklé a efektní hurá akce. Tak po těch tedy osobně rozhodně nevolám, to je víc škody než užitku. Stačí ve státě…

Gwann

Jasně, místo slona pricaruje nějaký elektrosukafon. Nebo strašná úspora…místo tři vozů pojede jeden…

Ano, dá se jezdit v 4hod taktu…Ale to vás dopravce bude mít za tohle moc rád. A v extrémním případě…zmizí. Nehledě na smlouvu…která může taky nutit kraj platit i část nákladů neodjetych spoju

ušatá

A zmizí i cestující a finanční náklady se pak přesunou jinam, třeba na silnice, zdravotnictví apod. jako důsledek takového počínání. Takže nula od nuly pojde.

-TR-

Je zcela legitimní vznést politický požadavek, aby stát ušetřené peníze alokoval jinam. Petr Borecký si ten rozdíl samozřejmě uvědomuje.

Během koronavirové krize nějaké spoje veřejné dopravy musely jezdit, protože do práce se chodí pořád. Že se neprováděly dočasné škrty, není vina Boreckého, ale Jermanové, předchozího vedení kraje.

Původní Pražák

Tenhle stát má nějaké ušetřené peníze?

-TR-

Jde o peníze, které měly být určeny na proplacení slev na jízdném a nebyly vyplaceny, protože žáci a studenti nikam nejezdili. Ano, pokládám tedy Boreckého požadavek, aby tyto peníze byly vyplaceny objednatelům na podporu veřejné dopravy, za logický a správný.

xyz

Z logiky věci – pokud by naopak z nějakého jiného důvodu jezdili důchodci a studenti tolik, že kompenzace by za rok činila ne plánovaných 6, ale např. 8 mld. Kč, tak by se na ty 2 miliardy složily jednotlivé kraje a poslaly by je státu?

Analogicky je to úplně to samé, jen opačným směrem.

-TR-

Kraje jsou orgány státní správy a tudíž jim dává peníze stát, kterému všichni platí daně. Takže tento příměr nemá logiku.

xyz

… a stejně tak stát, když nevyčerpá nějaký plánovaný rozpočtový výdaj, si tyto peníze ponechá ve svém rozpočtu, tzn. krajům nenáleží žádné právo tyto peníze od státu požadovat.

-TR-

Stát jako takový je tady mj. i od toho, aby zasahoval v mimořádných situacích a pomáhal napravit vzniklé škody. Propad tržeb kvůli koronaviru je jedna z takových škod. Je logické, když kraje žádají stát o pomoc.

Kalina

Pan Borecký (STAN) požaduje peníze, které mají zcela jiné určení a pokud se takto nevyčerpaly vrací se do veřejného rozpočtu. Je vina kraje, že si počínal nehospodárně a není poviností státu řešit krajský rozpočet. Pokud by tak mělo být, lze krajské úředníky zcela eliminovat a ušetřit tak zdaleka nejvíc.

-TR-

Objednávka veřejné dopravy je jedna ze zákonných povinností kraje, nemůžete tedy kraj vinit, že se chová nehospodárně, když se chová v souladu se zákonem.

Dočasná redukce během koronaviru, jako to dělaly jiné kraje, je potřeba. Nicméně tím stejně nelze pokrýt celou ztrátu, která byla způsobena, a po skončení krize bude třeba dopravu zase obnovit do původního stavu. Takže proto je ten požadavek správný.

Kalina

V žádném zákonu není stanoveno, že vlaky mají jezdit např. v intervalu 15 min a nebo, že by obslužnost má být zajišťována drncavými lokálkami místo např. mnohem levnějšími autobusy.

-TR-

Zcela ignorujete, co píšu jinde, takže na tento žblept nemá smysl reagovat.

Leinad

Co by se stalo, kdyby naprosto vážně kraj objednal S7 Beroun – Praha (bez Českého Brodu) po dvou hodinách?
Moje představa je, že by se na 171 nějaký komeční Sp uživil. Pokud by se tarif PID nahradil tím, že by SJT znal cosi jako „paušál na vybrané zony“ tak by to sice bylo z logiky věci dražší, ale na plné trati fungující.
Horší je to s Mochovkou, tam nejsem přesvědčen že by někdo jezdil komerčně.

Radek

Byl veřejný zájem na udržení rozsahu provozu, aby byli cestující daleko od sebe. Vláda to takto chtěla.

Kalina

Stát na situaci reagoval a v dálkové dopravě nabídku přizpůsobil, aby snížil náklady. Kraj nic v tomto smyslu neučinil a nadále ponechává nesmyslné spoje typu Čelákovice-Mochov, Roztoky-Hostivař nebo Praha-Řevnice v 15 min intervalech a nyní chce toto bezostyšně financovat po státu.

xyz

Roztoky – Hostivař je (možná kromě kratičkého úseku mezi Roztoky a hranicemi katastru Prahy) v objednávce hl. m. Prahy. Ne Středočeského kraje.

Gwann

Bezostyšně se chová Bureš který rozhazuje desítky našich miliard. Tohle by byly alespoň dobre užité peníze.

xyz

„Bureš který rozhazuje desítky našich miliard“
Například za kompenzace 75% slev pro studenty a seniory, z nichž se letos něco málo „ušetřilo“ (ve skutečnosti: neutratilo) a užuž ty peníze chtějí kraje…

XXXD

Tak je ovšem otázka, jestli se chceme vydat touhle cestou. Sice teď ty spoje nejsou potřeba a řada z nich jezdí prázdná, ale pokud je chceme zrušit a zároveň přitom ušetřit, tak to znamená snížení počtu zaměstnanců. Ty teď nejsou potřeba ale omezení kvůli koronaviru nejsou na furt a až skončí tak poptávka asi opět zase poroste, ale už nebudou lidi, protože řada z nich byla propuštěna a pracují už jinde a noví se moc nenabírali. Takže ve výsledku bude jezdit autem ještě daleko více lidé a silnice budou ještě více přeplněné.

xyz

Část zaměstnanců nyní je v karanténě či na ošetřovném, takže to omezení počtu spojů jde ruku v ruce s omezením počtu disponibilních pracovníků.

V. K.

Naprostá devastace rozpočtů na všech úrovních. ANO si za výrazné pomoci odésáků připíše laciné populistické body a obce ať se nějak postarají. Nejlepší na tom je, že běžný volič si rozbité chodníky a zrušeného autobusové spoje s tímto dárečkem nikdy nespojí.

Kubrt

Paradoxně většině voličů ANO z řad důchodců a „průměrných“ zaměstnanců tahle šílenost příjmově nepomůže (nebo jen mírně) a spíš na ní pozdějií doplatí kvůli rozpočtovým škrtům. U ODS to teoreticky – směrem k jejím voličům – dává trochu větší smysl, ale docla by mě zajímal poměr pro:proti u stávajících voličů ODS.

-TR-

Zatím je jasné, že chystaná předvolební koalice ODS, KDU-ČSL a TOP 09 dostala velké trhliny. Stačí se podívat, jak na zrušení superhrubé mzdy reagoval Kalousek.

xyz

Na druhou stranu – sama ODS tu koalici tolik nepotřebuje.
Potřebuje ji spíš „Kalouskova“ TOP09, aby se do sněmovny vůbec dostala.

-TR-

Ono těch programových neshod je tam víc, a boj proti Babišovi je příliš slabé pojítko.

Gwann

Potřebuje. Nebo taky skončí s 8%. Vedoucí síla je…jinde

Gwann

Tak Kalous je sice poněkud zvláštní a problematický…Ale chytrý… A ví co tohle je za zasek. Cca 10% příjmů rozpočtu pryč…a to je fakt moc…strašlivý průšvih.

A Fiala to Andymu sežral i s navijakem. Mela by se TOP i KDU spojit se STANem i Piráty. A dát si za předsevzetí sestavit vládu i bez modrých strak.

xyz

„Mela by se TOP i KDU spojit se STANem i Piráty.“
To by potřebovaly 20%+ hlasů ke vstupu do sněmovny a to nebudou riskovat, že by nepřekročily.

Gwann

Mno, takoví pitomci aby kandidovali jako koalice…nejsou. Stačí účast na kandidátce…

ušatá

Mně je nějak nevolno ze všech uvedených.

Gwann

Jsem mezi cca 5% nejlépe placených zaměstnanců a modré straky bych volil snad i méně rád než Pitomia…

A ty prachy co usetrim nižší daní…nepotřebuju.

švestka

Tak když ty prachy co ušetříte nepotřebujete, můžete je dávat do fondu na splacení státního dluhu, který založil hradní Eman.

xyz

Nebo je může dávat na charitu. Nebo je může posílat jako dar Středočeskému kraji.

Gwann

To raději pošlu do Jaromere na reko stokra.

Petr Šimral

To je dobrý nápad. Já je již léta posílám Zubačce a Zubrnicím 🙂
A 304 je sokolovská, byl bych potěšen, kdybyste si to vzal za své 🙂

Gwann

Tak něco jim posílat určite budu. Už jsem i začal…

švestka

Jinými slovy máme každý měsíc platit o tisìce větší daně, aby se šotoušci mohli projet prázdným šukafonem do Kralovic nebo do Mochova. Co kdyby se na tu jízdu složili a zaplatili si ji.

Lektor

Peníze za provoz Mochova nebo Kralovic, jsou naprosto margináln, 1 pár Sp do Benešova bude stát stejně jako celodenní provoz lokálky do Kralovic

Kubrt

Pár Sp do Benešova by ovšem využilo více cestujících, nadto v oblasti D1 a I/3. To by měla byt oblast rozvoje železnice, to je její parketa.

Lektor

Pokud ale chcete ušetit peníze, tak šktrnete vlak jehož (i více) cestující mohou jet za půlhodinu jiným vlakem (který stejně pojede) než vlak, který musíte stejně nahadit alespoň autobusem (který ale musíte nově objednat)

švestka

Do Mochova nebo Kralovic skutečně není třeba objednávat další autobusy, těch tam jezdí dost a narozdíl od vlaků v nich jsou i cestující.

Gwann

Výkony do Machova a Kralovic jsou tak procent nákladů. Možná i min…

Gros jsou eska se slony.

ušatá

Řádově ve statisících ročně. Tedy i po odečtu tržeb.

ušatá

Podstatně víc by se ušetřilo, kdyby tam byl ten provoz organizován zcela jinak. Tedy s propojením obou systémů dopravy.

rsp

Samozřejme žádné peníze nedostanou, ani teď, ani v budoucnu. Čeká nás zeštíhlování státu („stát tady není od toho, aby…), samozřejmě nejen v oblasti dopravy.

Petr Šimral

V takovém případě se dá taktéž očekávat ze strany krajů výpověď Memoranda o železniční dopravě ze strany krajů a likvidace železniční osobní dopravy tam, kde je nahraditelná autobusem.

David

…což by se hodilo nákladním dopravcům. 😉 Ona taková regionova na koridoru je úlet.

Lektor

Jasně zastavená lokálka, zachrání nákladní dopravce….

-TR-

To by kraje byly samy proti sobě, obzvlášť ten Středočeský, který musí tak jako tak platit příměstské vlaky do Prahy. Pro něj je výhodné, když část peněz dostane proplacených od státu.

Likvidací provozu na lokálkách by kraj ušetřil pouze jednotky milionů korun ročně, což zdaleka nestačí na pokrytí celé ztráty, která činí několik set milionů. To se nevyplatí, kvůli takto malé úspoře dělat takové redukce. Borecký postupuje správně – snaží se získat podporu od státu, a já mu v tom budu držet palce, stejně tak i ostatním krajům.

Kubrt

Nebo to nebude jednostranná výpověď, ale ukončení „dohodou“ – stát taky bude muset šetřit, ne jen kraje.

xyz

Zrušit memorandum přece vláda s účastí ANO nemůže, vždyť tohle chtěl už na jaře 2011 zrušit ten zloduch Kalousek! 🙂

-TR-

Chtěla to před časem zrušit Schillerová, ale tlak na ni byl obrovský, takže couvla.

xyz

Schillerová to chtěla „pouze“ neprodloužit (protože první memorandum bylo na 10 let, a to 12/2009 – 12/2019). Kalousek chtěl přímo zrušit memorandum v době platnosti (+ stejně tak i nyní by šlo o zrušení memoranda v době jeho platnosti).

Jerry

Kde to chcete zestihlit? Leda tak na armádě

švestka

Na modré armádě!

Jerry

Nic takové není .. potrefená huso

Vnější pozorovatel

Tak na to zeštíhlení státu chci lístek do první řady.

2084

Co stát rovnou zrušit a zavést anarchokapitalismus

medical_examiner

To je utopie. Ale udělat vstřícné gesto a zrušit některé zbytečné instituce, např. poslaneckou sněmovnu, ombudsmana, ústavní soud,…by šlo. Protože jen existence Poslanecké sněmovny vyjde na 2 miliardy…