Proměnu RegioPanterů na dvousystémové provede Škoda Transportation, úprava 12 jednotek přijde na 287 milionů

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Sdružení Škoda Transportation a Pars nova získalo zakázku na úpravu dvanácti jednosystémových jednotek RegioPanter na dvousystémové. České dráhy za úpravu

Sdružení Škoda Transportation a Pars nova získalo zakázku na úpravu dvanácti jednosystémových jednotek RegioPanter na dvousystémové. České dráhy za úpravu zaplatí 286,7 milionů korun.

Podle písemné zprávy na profilu zadavatele bylo sdružení Škody Transportation a její dceřiné firmy jediným uchazečem. Výrobce železniční techniky i samotných jednotek má teď 30 měsíců na úpravu všech vozidel.

Jde o jednotky řady 440, které jezdí v Královéhradeckém, Pardubickém a Ústeckém kraji a jezdí dosud pouze na stejnosměrný proud. Proměna jednotek řady 440 na 640 souvisí s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy.

Pro cestující bude znamenat proměna regiopanterů mírnou komplikaci: během odstavení ve Škodě budou tyto jednotky chybět a musí je nahradit starší soupravy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení řídicích vozů, tzv. syslů, v kombinaci se staršími vozy.

České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu ve dvou projektech. Půjde o sedm jednotek pro Ústecký kraj a pět pro Královéhradecký a Pardubický kraj.

V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, nedostanou se ale na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů. Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale Správa železnic zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.

Správa železnic  začala se změnou napájecí soustavy na prvním úseku. Úprava mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.

České dráhy nepočítají, že by ještě kupovaly nová stejnosměrná vozidla. „V poslední době soutěžená vozidla jsou buď dvousystémová na 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC (EMU 160, EMU 240), popřípadě se plánuje pořízení třísystémových vozidel (navíc 15 kV 16,7 Hz AC, elektrické lokomotivy pro mezinárodní provoz),“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

Tagy České dráhy Pars nova řada 440 řada 640 RegioPanter Škoda Transportation Top změna trakční soustavy
43 komentářů