Dopravci Železnice Železniční průmysl

Proměnu RegioPanterů na dvousystémové provede Škoda Transportation, úprava 12 jednotek přijde na 287 milionů

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Sdružení Škoda Transportation a Pars nova získalo zakázku na úpravu dvanácti jednosystémových jednotek RegioPanter na dvousystémové. České dráhy za úpravu zaplatí 286,7 milionů korun.

Podle písemné zprávy na profilu zadavatele bylo sdružení Škody Transportation a její dceřiné firmy jediným uchazečem. Výrobce železniční techniky i samotných jednotek má teď 30 měsíců na úpravu všech vozidel.

Jde o jednotky řady 440, které jezdí v Královéhradeckém, Pardubickém a Ústeckém kraji a jezdí dosud pouze na stejnosměrný proud. Proměna jednotek řady 440 na 640 souvisí s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy.

Pro cestující bude znamenat proměna regiopanterů mírnou komplikaci: během odstavení ve Škodě budou tyto jednotky chybět a musí je nahradit starší soupravy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení řídicích vozů, tzv. syslů, v kombinaci se staršími vozy.

České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu ve dvou projektech. Půjde o sedm jednotek pro Ústecký kraj a pět pro Královéhradecký a Pardubický kraj.

V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, nedostanou se ale na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů. Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale Správa železnic zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.

Správa železnic  začala se změnou napájecí soustavy na prvním úseku. Úprava mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.

České dráhy nepočítají, že by ještě kupovaly nová stejnosměrná vozidla. „V poslední době soutěžená vozidla jsou buď dvousystémová na 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC (EMU 160, EMU 240), popřípadě se plánuje pořízení třísystémových vozidel (navíc 15 kV 16,7 Hz AC, elektrické lokomotivy pro mezinárodní provoz),“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

K čemu výběrko? ČD mají k těm jednotkám dokumentaci?
Pokud dokumentace není, je jasné že se v tom bude vrtat výrobce. Pokud dokumentace je, proč to nebastlit vlastní silou 😀

vagonář

To je skoro zadarmo 🙂

Jiří 24

Teď už vím co bude nejporuchovějším vozidlem české železnice. Právě tyto jednotky se z průchodu Parsem budou hodně dlouho vzpamatovávat stejné jako to bylo u vozů Xmz od Siemensu.

Apollo17

Průchod Parsem už mají všechny jednotky jednou za sebou.Vyvazovací opravy se tam dělaly také.Ústecké Pantery ji absolvovaly po najetí asi 700 000 km.Nyní mají za sebou asi 1 200 000 km a stejně by tam do dílen šly zase.

Lada

No, taky se vrátily v hrozném stavu, pak je měsíce ladili dílňáci se servisákama z Plzně

Daniel

Jako ja chapu, ze to bude jednou treba, ale za tu cenu ted mohly byt skoro dve nove dvousystemove jednotky. 🤪

MalyPívo

A ušetřilo se teda, když se to nekoupilo hned ve dvou systému? 🙂

Ondra

Spočítat, kolik se za bezmála 10 let provozu ušetřilo nevožením nepoužívaných transformátorů, neprováděním údržby a revizí u částí, které v čistě stejnosměrné verzi nejsou atd., samozřejmě nějak půjde. Srovnat to s rozdílem cen pořízení ss jednotek plus jejich konverze na dvousystém a pořízením dvousystémových jednotek se dá čistě matematicky taky, ale takto se náklady rozloží. Netroufám si soudit, co je z ekonomického hlediska lepší, tady jsem na tenkém ledě. Jako technik bych se spíš u takové strategie (koupit ss a až bude potřeba, tak se rozšíří) obával rizika, že v době, kdy nastane potřeba rozšíření, nebude už k dispozici nějaká… Číst vice »

Apollo17

Dvousystémová jednotka stála asi o 11 milionů více(před 10 lety).Pak je otázka,zda se vyplatí 10 let vozit nějakých 10 tun navíc,udržovat ty komponenty ,nebo je dosadit až nyní nové.

Anonym ze severu

Není už elektrifikace Louka u Lit. – Litvínov hotová?

-TR-

Je, ale v úseku Oldřichov – Louka ještě probíhá rekonstrukce trati.

Blacklist

A není nahodou Louka-Litvinov 3kV stejnosměrných? Děla se to kvůli úseku Prunéřov Kadaň a myslím ze se dají využit i v úsek Pronéřov Kláštere. Ale mohlo by se jezdit třeba až do K.Varú.

Luděk S.

287 mega? Tak to je pohoda!

Kirak

Pravda v Čechách jsou lidi schopni utratit ještě 3x víc peněz za podobnou prkotinu

hank

Výborně. Zatímco jinde (Nezamyslice – Olomouc – Zábřeh – Kouty n. D.) jezdí dvousystémové jednotky jen na ss… Jenže ono se jezdí pod kuratelou krajů, takže jejich přesunutí v rámci ČD tam, kde by se využily obě trakce, resp. mezikrajská výměna za ss jednotky, zřejmě nehrozí.

Krajské zřízení v současné podobě je neštěstí státní správy ČR.

libor

ono je někdy složité, zda to pořízení nešlo z nějaké dotace na konkrétní trať a ty jednotky tam musí jezdit. např. Plzeň-Hora.předměstí.

Pravdepodobnost

Je to presne tak ze byly porizeny s dotaci ROP Stredni Morava. Logicky tedy nemohou jezdit v usti pokud se usti neprestehuje na stredni moravu. Tam maji zase svoje ROP. Uz tak se tu manipuluje s evropskyma dotacema jeste prevadet soupravy z ostravy do cech a budete mit regulerni Hnuti Za Demokratickou Moravu. P.S. pamatujete jak novy esusy jezdily na ostravsku a po vyzkouseni si je stahla praha k sobe aby jim tam strcili tornada? Ty nadavky byly nic proti tomu kdyby si praha (nebo nekdo v cechach) zacal stahovat k sobe moderni vlaky nakoupeny z evroskyh penez urcenych pro… Číst vice »

Matoo

Takze kdyby sli do Brna tak by to bylo OK? Jinak nechapu proc mate nutkani tam tahat Cechy a Moravu.

bkp

Takže tu máme kraj, který viděl dopředu a rovnou objednal dvousystémové jednotky. Tak mu je vezmeme, dáme tam, kde tak dopředu neviděli, zatímco původní kraj bude muset jednou stejně ten druhý systém doplatit.

hank

OK, kolik let ty olomoucké jednotky už jezdí a jak dlouho ještě budou jezdit jenom na ss? Aby se vůbec přepnutí na stř trakci dožily… Teď se má elektrifikovat Uničov; zase ss… O kolik by byly ss jednotky v pořizovací ceně levnější a co by se za ty roky ušetřilo přinejmenším na odpisech? Na co by se ten rozdíl dal během těch let vynaložit užitečněji? Třeba na další jednotky, aby bylo dost záloh a nemusela se pořád provozovat řada 460? Nemluvě o tom, že aktivace nepoužívané stř části po těch letech taky něco bude stát. Takhle nějak by uvažoval ekonom… Číst vice »

Twix

Olomoucké i ústecké jednotky jezdí od roku 2011. Takže celkem souhlasím s tím ústeckým postupem, tj. nevozit 10 let sem a tam těžké trafo a potom nezačít prvně používat už 10 let staré zařízení. Divím se proč byly olomoucké pořízeny jako dvousystémové, chtěl s tím někdo jezdit do Vyškova, nebo se nevědělo že Uničov bude zatím také na stejnosměru? Někdo tady psal že olomoucké pantery se občas jezdí prázdné projet po Ferdinandce pod 25 kV, jinak tam odchází některý nevyužívaný komponent.

Apollo17

Olomoucké jednotky zajíždí do Nezamyslic.Tato stanice měla být již dávno přepnuta na 25 kV,protože již měla být hotová trať Brno-Přerov.Proto jsou olomoucké Pantery dvojsystémové.
Kadaň měla být stejnosměrná,proto objednali v té době (2008) stejnosměrné Pantery.
O přepínání celé sítě na 25 kV bylo rozhodnuto až v roce 2015.O elektrizaci Kadaně střídavinou až poté.

hank

„Tato stanice měla být již dávno přepnuta na 25 kV, protože již měla být hotová trať Brno-Přerov.“
„Kadaň měla být stejnosměrná,proto objednali v té době (2008) stejnosměrné Pantery. O přepínání celé sítě na 25 kV bylo rozhodnuto až v roce 2015.O elektrizaci Kadaně střídavinou až poté.“

LMAO
Mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky.

MildaIV

V Nezamyslicích by i při přepínání na 25KV nebyl problém nechat první kolej na 3KV a točit tam panťáky od Olomouce. Ale jde to udělat i na druhé straně v Olomouci a v případě potřeby přepnout celou trať na 25KV a zatáhnout ho na páté nástupiště. Bohužel se to u nás takhle nedělá.

zaosai

Jak dloho je střídavina do Chebu ?Podle mě se už dávno mohlo jezdit aspoň do Klašterce a nebo i dál.

Matoo

Bez rozsekani na kraje (presneji na ROP) by nebyly dotace a tim ani ty jednotky…

Kubrt

Mícháte dohromady několik věcí. Že jsou pantery z první dodávky momentálně možná (nikde jsem nenašel tvrdou informaci o udržitelnosti, ale víc než 10 let to nebude – tedy max do 2023) nepřesunutelné, nesouvisí s „rozkouskováním ČR na kraje“, ale s tím, že ČD, po dohodě s kraji, ty vlaky koupily s přispěním ROP, tedy na nějaký projekt vázaný na určitou trať (i ve dvou krajích). Kdyby si je koupily ČD ze svého, můžou z nich klidně udělat plot kolem depa a pohoda. Až doba udržitelnosti projektu uplyne, může si je majitel – ČD – přesunout kam chce, ale předpokládám, že… Číst vice »

Peeetr

Doba udržitelnosti projektu má vliv na zákaz přesunu ze strany EU, ale ještě byla nejspíš i smlouva s tím krajem, a ten by si tam v tom případě dal určitě násobně delší dobu.

švestka

Pokud si na ty jednotky kraj přispěl ze svého, tak je logické, že také rozhoduje o tom, kde budou jezdit.
Případně je mohli ze svého koupit ČD, ale ty k takové nabídce sáhnou až v okamžiku, kdy už o ten kontrakt přišly.

Lektor

Tak oni hlavně ty panteři patří kraji a ne ČD….

Apollo17

To není pravda.Patří ČD.Kraj přispěl třetinou ceny z evropské dotace.ČD kraji fakturuje jednotku levnější o tu třetinu ceny.
Kraje nemají prozatím žádná vozidla.První bude jihomoravský kraj,který kupuje Pantery do svého vlastnictví(85% ceny zaplatí dotace z EU,15 procent kraj)).

Panoramix

Když už jsme u těch překlepů, na konci je taky jeden zajímavý. Na 15 V si můžete pouštět tak maximálně modelové kolejiště. 😀

Honza D.

To se doopravdy nevědělo, že se bude přepínat na 25kV? Přijde mi to že se o tom asi vědělo, ale přístup odpovědných byl ve smyslu „však tam to trafo časem škodovka dá, alespoň budou mít co dělat…“.
Jinak je v článku překlep, úsek Nedakonice – Říkovice se bude spíš reelektrizovat než neelektrizovat. 😉

bkp

Vědělo. Proto olomoucké jednotky jsou dvousystémové už z výroby.

Kubrt

Však taky když se kupovaly, ozývala se kritika, že je to zbytečné, když budou jezdit na stejnosmeru 😉

Jan Mráček

Ví se, jaký byl zhruba cenový rozdíl mezi nákupem jednosystémové a dvousystémové jednotky? Vím, nedá se to úplně porovnávat kvůli velikosti výrobní série atd., ale jen tak pro zajímavost. Tady úprava jedné jednotky vychází na nějakých necelých 24 milionů, jestli dobře počítám.

vagonář

Já té jejich ceně přestaveb nevěřím, tak nula navíc bude nakonec ok ? 🙂

Lektor

a vědělo se to tak přesně, že olomoucký panteři ještě na střídavinu nejely teda aspoň v pravidelném provozu.

Jiří Kocurek

To je ale chyba SŽDC, že se ještě nekoplo.

Jirka

Olomouckýpanter je sice 640 ,ale jeho sběrač je pouze pro SS

a8n

Vědělo se leda to, že se chce 300 přepnout na střídavinu až k Přerovu.

Dominik

Spíš si říkám, proč teď najednou všechno naráz, když na Pardubicko se přepínání dostane možná v roce 35.

Kubrt

To by vyšlo na kus dráž.