Proměnu RegioPanterů na dvousystémové provede Škoda Transportation, úprava 12 jednotek přijde na 287 milionů
Sdružení Škoda Transportation a Pars nova získalo zakázku na úpravu dvanácti jednosystémových jednotek RegioPanter na dvousystémové. České dráhy za úpravu
Sdružení Škoda Transportation a Pars nova získalo zakázku na úpravu dvanácti jednosystémových jednotek RegioPanter na dvousystémové. České dráhy za úpravu zaplatí 286,7 milionů korun.
Podle písemné zprávy na profilu zadavatele bylo sdružení Škody Transportation a její dceřiné firmy jediným uchazečem. Výrobce železniční techniky i samotných jednotek má teď 30 měsíců na úpravu všech vozidel.
Jde o jednotky řady 440, které jezdí v Královéhradeckém, Pardubickém a Ústeckém kraji a jezdí dosud pouze na stejnosměrný proud. Proměna jednotek řady 440 na 640 souvisí s nově budovanými úseky na střídavý proud i postupným přepínáním celé tuzemské trakční soustavy.
Pro cestující bude znamenat proměna regiopanterů mírnou komplikaci: během odstavení ve Škodě budou tyto jednotky chybět a musí je nahradit starší soupravy. V Ústeckém kraji už České dráhy oznámily dočasné nasazení řídicích vozů, tzv. syslů, v kombinaci se staršími vozy.
České dráhy mají už schválenou dotaci z Operačního programu Doprava 2 na přestavbu ve dvou projektech. Půjde o sedm jednotek pro Ústecký kraj a pět pro Královéhradecký a Pardubický kraj.
V Ústeckém kraji dosud stačí stejnosměrné RegioPantery, nedostanou se ale na nově elektrizovaný úsek z Kadaně-Prunéřova do Kadaně, který bude napájen střídavým proudem. Jde celkem o pět kilometrů. Nasazení vícesystémových RegioPanterů umožní přímé spojení Kadaně s Ústím nad Labem. Elektrizace probíhá i na úseku z Louky u Litvínova do Litvínova, tam ale Správa železnic zůstane u stejnosměrné napájecí soustavy. Celá Podkrušnohorská magistrála má být na střídavý proud podle dříve schválené studie přepnuta do roku 2035, provoz v Královéhradeckém a Pardubickém kraji zhruba ve stejné době.
Správa železnic začala se změnou napájecí soustavy na prvním úseku. Úprava mezi Nedakonicemi a Říkovicemi vyjde na více než dvě miliardy korun.
České dráhy nepočítají, že by ještě kupovaly nová stejnosměrná vozidla. „V poslední době soutěžená vozidla jsou buď dvousystémová na 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC (EMU 160, EMU 240), popřípadě se plánuje pořízení třísystémových vozidel (navíc 15 kV 16,7 Hz AC, elektrické lokomotivy pro mezinárodní provoz),“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.