Projekt metra D se mění. V Krči bude dispečink celé trasy, velké P+R parkoviště zmizí pod zem

Budova bude uložena na vibroizolaci, má mít i nouzové dieselagregáty.
Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) svým rozhodnutí z tohoto týdne povolil změny v projektu připravovaných stanic metra D Nemocnice Krč a Nádraží Krč. Úpravy zahrnují kromě objektů v obou stanicích i traťový úsek Olbrachtova – Nádraží Krč či P+R parkoviště.
U stavby traťového úseku dojde ke zmenšení stavební jámy v blízkosti ulice V Podzámčí. Jižní část hloubeného tunelu bude nově doplněná o podkladní betonovou vanu. Těleso hloubeného tunelu se doplní o únikové lávky pro případnou evakuaci z tunelu do stanice.
Úpravy současné železniční stanice Praha-Krč byly původně navrženy tak, aby byl zajištěn mimoúrovňový přestup z metra na vlak. To vyžadovalo postavení nového terminálu ze tří samostatných budov propojených pouze pod terénem.
Nyní však u stanice přibude nová třípatrová budova, kterou bude sdílet dopravní podnik se Správou železnic. Je navržena v jižní části stanice a zahrnuje administrativní, komerční a technologické prostory dráhy i metra.
Na jižní části stanice se ruší plánované výstupy přímo z nástupišť do okolí stanice, cestující budou muset jít přes vestibul. Do budovy se přesunou prostory služeb metra z části trasy.
U stanice měl původně zvlášť vzniknout dispečink celé trasy metra D v samostatné budově. Plánoval se východně od severního vestibulu stanice, se kterým měl být přímo propojen spojovacím krčkem. Nově však bude součástí zmíněného sdíleného objektu DPP a SŽ nad jižním vestibulem.
Budova bude z důvodu zabránění přenosu vibrací z metra uložena na vibroizolaci. Na střeše bude náhradní zdroje elektřiny tvořený dvěma dieselagregáty.
V části budovy pod správou SŽ bude umístěna technologie, pokladny, komerční jednotky, dopravní kancelář a pronajímatelné kancelářské prostory.
Rybník a podzemní parkoviště
Součástí změn je úprava rybníku u stanice, který bude oproti původnímu řešení průtočný, Kunratický potok ho už nebude obtékat.
Změny projektu se dotknou i plánovaného parkoviště P+R u stanice. Původně bylo navrženo u jižního vestibulu stanice metra tak, aby nezasahoval do stávajícího kolejiště vlakového nádraží. Mělo mít kapacitu 444 parkovacích stání.
Nově se parkoviště zapustí hlouběji pod zem a rozšíří se v podzemní části i pod ulici Před Nádražím. V podzemí bude ve čtyřech podlažích 457 parkovacích stání.
„Parkoviště bude západojihozápadně od jižního vestibulu vedle křižovatky ulic Před Nádražím a Sulická. Propojení mezi všemi úrovněmi budou pro vozidla zajišťovat dvě železobetonové polorampy uprostřed dispozice parkoviště, pro pěší dvě vnitřní schodiště a 4 výtahy, z nichž jeden je evakuační. Horní patro bude částečně zasypáno ve svahu, který přiléhá k tělesu dráhy. Objekt bude mít u vjezdu místnost pro správce parkoviště včetně sociálního zařízení, dále veřejné WC a místnost pro uschování jízdních kol,“ uvádí rozhodnutí DESÚ.
Vjezd i výjezd na parkoviště se plánuje z ulice Před Nádražím v západní části P+R.
U nemocnice vznikne severní vestibul později
Stanice metra Nemocnice Krč před Thomayerovou nemocnicí měla mít původně dva nadzemní vestibuly – severní a jižní.
Plánovaný severní zahloubený podpovrchový vestibul s výstupem na terén však bude nakonec včleněn do jiného objektu. Projekt s ním tak nyní počítá zatím jen jako s únikovým východem.
Dále došlo v projektu k vypuštění úprav stávajícího podchodu a veškerých úprav parteru v okolí severního výstupu a předpolí nemocnice.
Plány pražského dopravního podniku počítají se zprovozněním první části metra D do Písnice v roce 2031. Na trase budou jezdit automatické soupravy bez strojvedoucích. Zatím se buduje pouze část z Pankráce do stanice Olbrachtova. Soutěž na zhotovitele navazující části přes Krč na Nové Dvory řeší již přes rok antimonopolní úřad.