Automobily Elektromobilita

Prodeje elektromobilů poprvé v Norsku přesáhly poloviční podíl trhu

Audi e-tron se stalo v roce 2020 nejprodávanějším vozem v Norsku. Foto: Audi
Audi e-tron se stalo v roce 2020 nejprodávanějším vozem v Norsku. Foto: Audi
V prosinci dosáhly elektromobily už 66 % trhu, vozy se spalovacím motorem měly za celý rok podíl jen 16 %.

Norsko dosáhlo důležitého mezníku v rozvoji elektromobility. Poprvé v historii podíl čistě bateriových vozů bez dalších pohonů přesáhl 50 %.

Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnila Norská silniční federace (OFV) na svých stránkách. Podíl čistých elektromobilů (BEV) v Norsku loni dosáhl 54,3 % všech nově prodaných vozidel, loni to bylo 42,3 %. V žádné jiné zemi tak vysoký podíl elektromobilů není.

Norsko patří mezi hlavní průkopníky elektromobility, od roku 2025 zde má být zcela zakázán prodej aut se spalovacím motorem. Prodeje elektromobilů v zemi táhnou především daňové úlevy nových aut. Norsko má, na rozdíl od většiny zemí, i většinu elektřiny vyrobenu z obnovitelných zdrojů díky množství vodních elektráren.

Prodeje elektromobilů v Norsku rostly zejména v závěru roku, v prosinci dosáhly podílu 66,7 % trhu. Celkové prodeje osobních aut v Norsku loni klesly o 0.7 % na 141 tisíc vozidel. Registrace aut s čistě spalovacími motory spadly o polovinu, loni dosáhly už jen 16 %.

Øyvind Solberg Thorsen, ředitel OFV, vidí za nárůstem elektromobilů především čím dál větší nabídku nových vozů. I proto očekává, že letos může podíl aut na baterie dosáhnout dvou třetin.

Nejprodávanější značkou byl v Norsku loni Volkswagen před Teslou a Toyotou, nejúspěšnějším vozem podle počtu prodaných kusů Audi e-tron před Teslou Model 3 a Volkswagenem ID.3.

154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mengo

V Norsku se srotuji uz modely Tesla. U firemnich aut na leasing se vymena baterie nevyplati pry. Je potreba rozebrat pul auta a vse je rucni prace. Tak se to uz nevyplati. Likvidace baterek Thajsko. To je tedy ta green doprava. A to zde je Tesla docela bezne auto. My v Evrope nas vykal nechceme a posleme ho smrdet nekam do sveta. Tak jen na doplneni az zde zase nekdo bude obdivovat green dopravu v Norsku.

Kalina

V jakém stavu je baterie po 340 000 km? https://youtu.be/5S-rS2K30LY?t=270

Jan

co bychom za něco takového dali v Ostravě. kdyby se tu každý rok začla prodávat půlka elektromobilů, už za několik let by to výrazně ulevilo ovzduší. ale i kdyby byly dotace, nějak tu na to nemáme ten cash, zatímco Norové jo…

libcha

A fakt by to bylo takové zlepšení? Já si třeba myslím, že zatímco v Praze silniční doprava hlavním lokálním znečišťovatelem ovzduší, v Ostravě to spíš bude Arcelor Mittal Steel Klementa Gottwalda …. ? (Ale nechám se poučit.)

cestující

už to patří jiným Indiánům, ale to je fuk, protože to je pouze 1/4 znečištění, většina jde z polských lokálních topenišť, fouká to sem ze severu díky Moravské bráně, tomu se nezabrání jinak, než aby Poláci přestali topit kaly. V je to takový paradox, v ČR bylo zakázané topit „bídou“(kaly) už na začátku devadesátek a u nich se nic neděje dodnes…

Luděk S.

Prosím vás, mohl by tu někdo nasdílet tu fotku s těmi prodlužovačkami z oken?

Karel T.

To je fake.

dopravak

https://auto-mania.cz/video-ukazuje-jak-to-dopadne-na-sidlistich-az-budeme-vsichni-jezdit-elektromobily/

O téhle fotce jsem někde četl, ale nemůžu to vysvětlení nikde najít. Už na první pohled je vidět, že se nejedná o reálnou situaci, ale o nějakou reklamní kampaň.

Adolf

Největší náklad spojený s autem se jmenuje amortizace. Když koupíš běžné auto za 500.000 tak to při 10% dělá 50 tis. U elekteoauta za milion už je to 100 tisíc za rok a to nemusíš ujet ani kilometr a auta mohou být úplně nová.

Jakub P

Tohle se nedá takto paušalizovat. Záleží na spoustě faktorů a vůbec to tak být nemusí.

Adolf

V zásadě to platí a to neberu v úvahu zůstatkovou hodnotu při prodeji, která bude u elektromobilů také mnohem nižší v důsledku opotřebované baterie a nízkého dojezdu. A mimo jiné se pojistka platí jako procenta z ceny vozu, tedy u elektromobilu bude výrazně dražší.

dopravak

No jenomže nahoru táhne zůstatkovou cenu zase nízké náklady na km, takže ve výsledku záleží hlavně na nájezdu. Pokud někdo jezdí do práce 50-100km, k tomu má doma tepelné čerpadlo s nízkým tarifem a k tomu FV elektrárnu na střeše, tak se EV ekonomicky vyplatí i dnes bez jakýchkoliv dotací.

Adolf

Ano, v tom případě patří k tomu 1% kterým se elektromobil vyplatí. Pro 99% zbývajících platí viz výše.

Jakub P

Ne, je to blbost, v rámci jedné kategorie většinou existují jak auta s levnější pořizovací cenou a drahým provozem, tak auta, která to mají naopak a nedá se říct, že jedno je obecně lepší než druhé. Záleží na tom, kolik kdo najede, často i na tom, za jakých podmínek, atd. Zůstatkovou cenu jste v tom prvním příspěvku počítal po deseti letech nulovou, to taky není reálnej předpoklad. Není ani nijak jasný, jestli bude u elektromobilů opravdu o tolik nižší. Určitě budou i lidi, kteří uvítaj větší ojetej elektromobil třídy, na kterou by jinak neměli, a rozumnej pokles kapacity baterie a… Číst vice »

Adolf

Ten levnější provoz je jen utopie, protože baterie je stejně jako u notebooku spotřební materiál. Notebook s baterií KO může pořád ještě fungovat připojen do zásuvky. U elektromobilu je to investice v řádu statisíců, která se nikdy nezaplatí.

Jakub P

Vstřiky, filtry pevných částic, turba, katalyzátory, EGR ventily, spojky, převodovky, hydrodynamický měniče, Haldex. Věcí, který na moderním autě se spalovacím motorem můžou a časem nejspíš budou stát desítky až vyšší desítky tisíc taky není málo. Přičemž elektroauta ne že by takový věci neměly, ale maj jich obvykle minimálně míň a jednodušších. V porovnání s tím ta baterie, která se už dneska u některých menších a středních elektroaut taky vejde pod sto tisíc a jejich cena zatím celkem rychle klesá, nemusí být o moc dražší. Výrobci na ně dneska dávaj běžně téměř 10 let a 150 000 km záruku s tím,… Číst vice »

Adolf

Baterie se pořád pohybuje v řádech statisíců a jsou zkušenosti třeba s elektromobily Tesla co najely statisíce mil, zpravidla mají druhé motory a třetí baterie (vše v rámci záruky). Dnešní elektromobily jsou pořád hodně nedokonalé a pro drtivou většinu uživatelů znamenají výrazně vyšší náklady a zároveň výrazně nižší uživatelský komfort. O čemž svědčí mizivé prodeje bez subvencí.

Kalina

O 341 000 km s Teslou Model S (a cestě kolem světa)| Electro Dad #159
https://youtu.be/5S-rS2K30LY

Jakub P

Jo, Tesla a kvalita (a Tesla a ceny a dostupnost mimozáručního servisu) jsou… Naštěstí už elektromobily zdaleka nedělá jen Tesla.

Kalina

Naprosto nelze srovnávat baterii elektromobilu s baterií v notebooku, to je demagogie. V notebooku je baterie vystavena stresu trvalým nabitím na 100% (čest výjimkám, u kterých lze nastavit nižší úroveň nabití) i teplu vyzařovanému z notebooku. Proti tomu battery management v elektromobilu ani neumožní uživateli využívat plnou kapacitu baterie, o teplotním managementu nemluvě. Další věc je, že za deset let bude cena repase baterie zřejmě o dost jinde nežli v této době.

Adolf

Tak za 10 let mužů začít o elektromobilů přemýšlet….

Kalina

To budou zřejmě všichni, jelikož tou dobou už většina automobilek auta se spalovacími motory ani vyvíjet nebude.

Leinad

Jedním z parametrů auta je rychlost poklesu ceny. V tom nejvíc vyhrávají stará bazarová auta, u kterých je dokonce možné po natankování(=provedení údržby, získání STK,…) prodat za víc než pořizovací cenu.

666

V poklesu ceny jistě, ale akorát v tom bourat nechcete.

asdfr

Takze kolko stal ten podiel elektroeut Norsko. Podla tohto clanku, tak ministerstva financii Norska odhaduje, ze dotacia a odpustene dane elektroaut stali 50,2 miliard Kc.

Pre porovnanie, schodok rozpoctu CR v roku 2020 bol 367,4 miliard Kc.

https://www.autoforum.cz/predstaveni/situace-tesly-na-jednom-z-klicovy-trhu-v-evrope-maluje-pro-znacku-nepekny-obrazek/

Kalina

Jistě mají dobře spočítáno, že investice do čistějšího životního prostředí mají smysl. Podobně jako u nás mělo smysl odsíření elektráren, plynofikace, odklon od topení uhlím, čištění odpadních vod, atp.

cestující

Dost velká darda, na to že jich je polovina obyvatel, než ČR, tak to zkuste zadotovat na Slovensku, máte stejný počet obyvatel jako Norsko… a vlastně 50 mld Kč je pro vás pakatel!

asdfr

Rozpocet SR na rok 2021. Prijmy statneho rozpoctu 15,8 miliard euro. Vydavky rozpoctu 23,8 miliard. Schodok 8 miliard euro. Pokial dobre pocitam, tak 50 miliard Kc je priblizne 2 miliardy euro. Takze zdvihnut schodok rozpoctu z 8 na 10 miliard euro. Ved co to je, ze miliarda hore dole. Evidentne len stat si moze dovolit minat o 2/3 viacej ako zarobi.

Jakub P

No jestli to dobře chápu, tak ti Norové to do toho nenacpali za rok, ale postupně během více let. O to je to ve srovnání s těmi rozpočty přijatelnější částka.

asdfr

Nie. Zle to chapes. Je to len za rok 2020. Citujem z clanku.
„A není to zadarmo – cenu dotací a ušlých příjmů z daní odhaduje norské ministerstvo financí za loňský rok na 20 miliard tamních korun, asi 50,2 miliardy Kč.“

Jakub P

Tak to jo, článek na autofóru mě nenapadlo rozkliknout a ten příspěvek samotnej jsem pochopil blbě. Díky za upřesnění.

Karel_x

K tomu si připočítejte obrovské investice do elektroenergetické infrastruktury, osvobození od všech možných daní atd. O to všechno stát přijde. U Norska to díky vývozu ropy a plynu není problém. Dále mohou nakupovat levnou elektřinu z větrníků v moři a ukládat ji do přečerpávacích elektráren ve fjordech. Co z toho máme my?

cestující

Když to Norové umějí zadotovat, jejich věc. Jinak si nemyslím, že by to Norové kupovali, tak hloupí nejsou!

Luděk S.

V pořádku, realita není vůbec důležitá. Důležitý je názor. Musí být hlavně silný. Jen nutné ho říkat hodně nahlas, případně opakovat stále dokola. O to tady dneska jde.

Mengo

Norsko neni zadna klimaticky odpovedna zeme. Diky pravicove vlade ener z vody posilame do Evropy a dovazime necistou energii. Od ledna zhruba o 40% drazsi proud. El auta jsou osvobozeny od dph. A zatim neplati myto ve meste. A zatim je stale podpora zrizovani nabijecek v ulicich. El auta kupuji lide ve mestech. Na vesnici je k nicemu. V Norsku jsou trochu jine zimy nez v Cechach. Benzin drahy zde? Zhruba 15 nok se vam zda hodne? Levna el auta vubec nejsou do zimy. Dojezd okolo 150 km a kdyz se zapne topeni tak to spadne na 100km. Jezdim socku… Číst vice »

Kalina

Norský autoklub NAF otestoval v zimních podmínkách 20 elektromobilů
Dojezd byl v průměru nižší o pouhých 18,5 %, což na zimní podmínky není vůbec špatné. Úplně nejlépe si vedla Hyundai Kona 64 kWh, která ukázala 0 % baterie po 397,4 km a zastavila se až po 404,4 km.
https://fdrive.cz/clanky/realny-test-dojezdu-20-elektromobilu-v-zime-ktery-dojede-nejdal-5160

cestující

Já bych raději věřil tomu, co říkají lidé, kteří v Norsku žijí. A jak chápu, tak Mengo píše z přímo Osla.

Kalina

Lidé z norského autoklubu NAF, kteří auta testovali žijí podle vás kde? :))

Lukáš F.

Já bych teda raději věřil testu než povídání někoho, kdo sice bydlí v Norsku, ale elektromobil zná jen z vyprávění.

cestující

píše že s nimi jezdí, takže to vyprávění přenechá vám. A Norský autoklub- je financován vládou, takže to má k objektivitě daleko, spíše to zavání propagandou „správných“ řešení.

Meno

To bude krásný, až v sídlištích povede z každého okna prodlužovačka k autu na nabíjení …

Já třeba parkuju 600 metrů od domu, to bude dlouhá prodlužka …

V dnešním světě sídlišť a parkováni v nich stylem „kde se dá“ je elektromobil k ničemu …

A hlavně my socky, co si můžem dovolit auto jen za 300 tisic, je pro nás elektromobil naprosto mimo naše možnosti, aby se do něj vešli 4 dospělí a jejich batožiny.

dopravak

Ano, u sídlišť je to problém, ale zhruba 2/3 obyvatel žije v místech, kde instalace zas takový problém není. Zatímco sídliště jsou poměrně dobře obslouženy MHD, tak lidé na vesnicích potřebují auto daleko častěji. Z principu ti, kteří auto používají hodně a kterým se Ev díky vyšším denním nájezdům spíše vyplatí, v zásadě ani nemají problém s nočním nabíjením. To, že zrovna pro vás EV není zatím vhodný, neznamená, že to není vhodné pro ostatní.

Kalina

„Víte, že elektromobil můžete nabít i u chytrých lamp, které v Praze provozuje společnost PRE?“ https://fdrive.cz/clanky/jak-nabit-elektromobil-na-chytre-lampe-3155

Kalanis

Ale taková fotka s prodlužkama z oken už někde běhá. A zrovna z Norska.

dopravak

Ano běhá, ale jde o hoax poměrně hojně přebíraný českými automobilovými servery. Jedná se o nějakou marketingovou kampaň a nejdená se o žádnou realitu. Na co fakta, když mám názor. 🙂
https://auto-mania.cz/video-ukazuje-jak-to-dopadne-na-sidlistich-az-budeme-vsichni-jezdit-elektromobily/

Nyvlt

Dcera byla v Norsku několik měsíců na stáži a sama se mě ptala jestli je normální, že pod okny domů mimo cesty stojí auta s prodlužkou. Žádný hoax. Nějakou fotku taky poslala.

Jirka

Někdo musí vývoj elektromobilů zaplatit a proč ne norové. Na elektromobily mají dotace, mají levný proud. Naopak na spalovací auta mají brutální daně a benzín je drahý. Ceny baterií a i elektromobilů pomalu klesají.

Jakub P

Na druhou stranu se často chlubíme, jak máme skvělé techniky, tak je možná škoda, aby se část z nich nezabývala právě řešením infrastruktury pro něco, co s největší pravděpodobností budem v budoucnu potřebovat. Pokud necháme vývoj odpovídající infrastruktury oddřít jiné státy a budem se chttít jen „vézt“, nemůžeme se pak divit, že si za vyzkoušená a otestovaná řešení nechají dobře zaplatit, až je budem taky potřebovat… Tím spíš, že o co dýl se budem rozhoupávat, tím víc nás potom může tlačit čas. Neříkám, že musíme být průkopníci (to už stejně nebudem), ale aspoň sledovat vývoj a pomáhat s důkladnějším testováním… Číst vice »

milanek

No me na tom nejvice zaujalo, ze koncern v prodejich elektromobilu vyrazne prekonal teslu, coz muze byt pro teslu dost velky problem, pokud se ti, dle fandu tesly, dinosaurove rychle etabluji.

Kalina

Ovládání tesly je pro mnohé příliš „geekovské“, proto se úspěšně prodávají elektromobily také od tradičních automobilek, byť v některých detailech mají ještě co dohánět.

Pajos

Nebo je to spíš proto že Tesla nabízí pouze větší luxusnější auta zatímco vw i auta velikosti golfu což je pro máš zajímavější

milanek

Asi jo, ale třeba AUDI e-tron, to už je pořádně luxusní kočár a trumfnul TESLU S/X o parník a ID.3 jde proti modelu 3/Y a taky je v prodejích trumfnul, to znamená, že jen o velikosti to bnebude, bude to zjevně i o té uživatelské přívětivosti, servisním zázemí a image značek mezi masami, které znají VW a AUDI lépe než Teslu. Ale tím netvrdím, že Tesla zkrachuje, 500.000 aut za rok je ranec a Alfa s 50.000 také přežívá.

CarlosEV

ale srovnavate S/X modely které jsou bez větších změn na trhu už devátý a šestý rok s novinkou od Audi ?

666

No spíše to vypovídá o výrobních kapacitách.

Alois

Elektromobily jsou hodně nevýhodné pro soukromé osoby, co najdou ročně cca 15 tis. km pro vlastní potřebu. Tam je hodně velká amortizace na začátku (přes 10 Kč/km) a při prodeji za 8 – 10 let se cca 150 tis. najetými km zase bude baterie zralá na výměnu a dotací na novou ti nikdo nedá. Kdo a za kolik to auto pak koupí?

Lojza

Hm baterie zralá po 150 000km na výměnu, jak jste na takový nesmysl přišel?

J.K.

Stárne i s časem , nejenom pracovními cykly.

Anna

A ještě platí pravidlo, že u levnějších elektromobilů (těch s menší baterií) je počet cyklů mnohem vyšší při stejném nájezdu než u těch dražších.

Lojza

Hm Tesla 8let stará, najeto 290 000km.pokles baterie 15%.

Anna

Už nové elektromobily mají v zimě o cca 30% kratší dojezd než v létě. A dobíjení na rychlonabíječkách by měla být spíše výjimečná situace, protože mnohem rychleji degraduje baterii a např. Ionity účtuje na dálnicích i 21 Kč za 1 kW. Baterka je u elektromobilů prostě spotřební materiál a s její výměnou je potřeba počítat, pokud se vůbec vyplatí. Pokud ne tak šrotace.

Kalina

Většina automobilek na akumulátory poskytuje záruku 160 000 kilometrů nebo 8 let na kapacitu minimálně 80 %.

Jirka

Hlavně jsou nevýhodné pro lidi, kteří nemohou doma dobíjet na levný noční proud. Čekat hodiny na drahých rychlonabíječkách je ekonomický nesmysl.

Pajos

A není spíš nesmysl věta: čekat hodiny na rychlonabijeckach : – D

Jakub P

Ani ne, i na rychlonabíječce trvá běžný nabíjení desítky minut, když bude člověk odkázanej jen na ně, na pár hodin se to nasčítá velmi brzy. I kdyby třeba nepočítal ty, kdy dobu nabíjení stráví jídlem nebo nákupem.

Pajos

Desítky minut ale nejsou hodiny.
A pokud to sčítáme teda za více nabíjení tak to i lití benzínu do auta trvá časem hodiny …

Jakub P

To trvá, ale furt je u benzínu doba „tankování“ na km o dost kratší a nic to nemění na tom, že být s elektromobilem v ČR odkázanej jen na veřejný nabíječky je aktuálně stále velký špatný.

dopravak

Pokud nemáte kde nabíjet, tak opravdu není o čem debatovat, ale zhruba 2/3 obyvatel tu možnost bez zásadních problémů mají.

Jiří Kocurek

Doma. Ale jak na cestách? Benzínka je nejdál 50 km a v nejhorším se vezme 20l kanystr, což je 350 km během 10 minut.

Jakub P

Málokdo cestuje pořád a při pár dálkovejch cestách ročně to fakt takovej problém není. Často se dá na nabíjení využít čas, kdy by člověk stejně stavěl (jídlo, záchod, nákup, protažení, návštěva nějaký menší atrakce cestou). Lidi, kteří elektromobily dlouhodobě používaj (pravda v zemích, kde může být infrastruktura o něco lepší), afaik píšou, že je to na delších cestách v průměru tak jedna nabíjecí zastávka navíc na každejch pět, který by dělali stejně. Pokud teda nepočítáme elektromobily s úplně nejhoršími dojezdy na trhu, tam je to pochopitelně horší.

dopravak

Pokud potřebujete jezdit několikrát týdně dlouhé trasy, tak pro vás z principu EV vhodný není a kupte si nějaký úsporný diesel.
Takhle se ale naprostá většina lidí nechová. Typicky jezdí přes týden denně do práce a na nákupy. Přes víkend pak někam na výlety po okolí, což lze s dojezdem 300-400km zvládnout celoročně bez použití rychlonabíječky. Určité komplikace tak představuje jenom delší dovolená. Ale na dálnicích už nabíječky jsou a tak je i do Chorvatska možné s více zastávkama dojet. I v malých penzionech je už často k dispozici zásuvka, nebo wallbox, takže i na cestách to jde.

cestující

A jako vždycky pro vás je prázdný stojan přichystán, nikdy jste na pumpě nezažil, že před vámi stojí ještě auto či dokonce dvě? A to beznín nebo naftu tankujeme cca 5 minut, nikoliv 25minut. Takže se dá předpokládat, že i když teoreticky bude v budoucnu aspoň polovina stojanů na EE jako je na PHM, tak tam bude stále někdo, nemyslíte?

Jakub P

Nabíjecích míst bude naopak muset být několikanásobek oproti stojanům na PHM, jinak to nemůže fungovat. Výhoda je, že nemusí být tak koncentrovaný, můžou být daleko snáz rozptýlený, pár u skoro každýho parkoviště, spoustu těch pomalejších můžou mít lidi v domech nebo na domech, atd.

dopravak

Pochopte už konečně, že přes 90% všech nabíjení probíhá doma přes noc. Po většinu roku tak k žádné benzince jezdit prostě nemusíte. Rychlonabíječky na benzinkách jsou důležité pro dlouhé cesty po dálnici. Pokud někdo potřebuje 3x týdně jezdit dlouhé trasy, tak si z principu EV nekoupí. Pokud narazíte na plný stojan při cestě na dovolenou, tak to sice asi trochu naštve, ale jednou, dvakrát ročně se to asi dá přežít.

dopravak

Díky za info. Fotka krásně ukazuje, jak lze jednoduše řešit nabíjení i ve městě a že to bez problémů jde. V čem je tedy problém?

Kalina
Pražec

Norsko, příklad klimaticky odpovědné země, že.
To by mě zajímalo, kolik % těch elektromobilů by si mohli dovolit, kdyby skončili s těžbou ropy.

Pajoš

Na to je jednoduchá odpověď: Jen zlomek. Norsko než začalo vyvážet ropu a plyn bylo celkem chudá země s drsnými severskými podmínkami. Dnes už jsou alespoň bohatí, severské podmínky zůstaly. Důležité je ale říct, že je to jejich země, jejich myšlení, jejich politika, jejich plyn a ropa a tím pádem jejich peníze. Není třeba za každou cenu závidět nebo hejtovat jejich myšlení. Oni nám svůj styl života taky nijak nevnucují. A upřímně kdo by tam chtěl bydlet? Ani v létě tam není teplo a polární noc je něco fakt strašného. Myslím, že je lepší se dívat na bohatý stát, který… Číst vice »

Ketchup1970

Nevnucují, alespoň ne nějak násilně, ale ten “správný “ podporují skrze své fondy. A jaký to je, dokazuje jejich “únosy” dětí přes Barnevernet . Tam byste svého kluka neplacli ani zlehka po zadku přes plínky .

Pajoš

Proč pletete „únosy dětí“ do diskuze o prodejích elmobilů? To se mi zdá hodně přitažené za vlasy.

Greta

Norové financují tzv. Norské fondy nikoliv z vlastního rozhodnutí, ale proto, že přístup na trh EU není zadarmo.

Ketchup1970

Ale vyminili si výběr do čeho půjdou. Moje slova byla reakcí na preddiskutéra. Panoš psal, ze nám nic nevnucují . A rokování o rozpočtu EU taky nevnucovalo svoji vůli polské a maďarské straně , jenom tak nějak “doporucovalo” .

Havel

Blázni ,,,

Jaaaa

Jó, to se říkalo o prvních pilotech taky.

Jiří Kocurek

A o řidičích všeobecně. Kupodivu ale nebylo potřeba zavádět daně z koně a 20 kč spotřební daně za metrák sena. Dokonce ani nebylo potřeba zakazovat petrolejky.

Vladimír Bílý

Je třeba taky říct, že to není dáno jen pobídkami, ale ve srovnání s ostatními západními zeměmi také tamní vysokou kupní silou a pravděpodobně i tím, že v Norsku žije větší podíl lidí v domech, než v bytech, kde jaksi nemáte možnost nočního nabíjení. Až budeme mít platy jako v Norsku, čili cca trojnásobné, taky se tu téměř žádné spalovací auto už neprodá.

Luděk S.

Nesmysl. My samozřejmě velmi dobře víme, že diesel je to nejlepší, co může být. Na nás si s nějakými neomarxistickými vynálezy nepřijdou!

J.K.

Vy jste si za vlastní peníze už koupil 2x dražší auto, co taky není bez emisí a baterku nikdo neumí recyklovat?

Pošlete fotku třeba…

666

Prostě pokročilejší technologie. U přechodu z parních na elektrické lokomotivy se nadávalo podobně.

Nikdo nepopírá, že východní mzdy v konfrontaci se cenou elektromobilů nesmyslně nízké.

xyz

Parní lokomotivy – nutno ládovat uhlím a vodou.
Elektrické – jedou „samy“, žádné palivo netřeba přidávat.

Auta na benzín/naftu – doplnění paliva trvá jen desítky sekund.
Elektromobily – doplnění „paliva“ trvá násobně déle.

666

Pokud budete elektromobil používat spalovacím způsobem, tak vás doba nabíjení opravdu bude limitovat.

15 let zpátky byl také problém s dobíjením mobilů a noteboků. Teď si to dobijete kdekoliv – vlak, bus, restauce…atd.

S eletromobilem to bude stejné.

xyz

Přičemž po dobu dobíjení ten mobil/notebook nadále funguje. Na rozdíl od auta.

Přičemž i předtím jej bylo možné zapojit v kterékoliv domácnosti. Na rozdíl od auta.

666

Myslím, že hledáte, proč to nejde.

Nabijete to u supermatketu, když budete nakupovat, v podzemních garáží při jednání….atd….. a v nouzi i z kterékoliv zásuvky 220V/16A v domácnosti.

Jakub P

U supermarketu beru (i když se v nich snažím nakupovat co nejmíň). Na jednání možná (pro ty, kdo ne ně autem jezdí). Ale ta domácí zásuvka bude problém. I kdybych chytil flek hned pod oknem, znamenalo by to desítky metrů dlouhou prodlužku přes chodník, což není dobrej nápad. Pokud zaparkuju 300, 400 m od baráku, což je tady celkem obvyklý, když přijedu večer, nemám nejmenší šanci… Byl bych celkem rád, kdybych příští auto mohl koupit elektrický nebo aspoň plug-in hybrida. Ale aby to bylo možný, musí ještě infrastruktura pro nabíjení ujít hodně dlouhou cestu. Možná se to stane, ale taky… Číst vice »

Pajoš

Tak ono dobíjet z klasických 230V je dnes prakticky nereálné nebo spíše nouzové. To šlo v době, kdy ty auta měly baterku 20kWh. Dnes jsou kapacity násobné a tam se dostáváte na časy nabíjení 20+ hodin.
Budoucnost je v tom mít na parkovišti běžně nabíječky …

Jakub P

Jasně, klasická zásuvka je opravdu poslední možnost. Nicméně lidi s elektromobilama v rodinných domcích si můžou pořídit wallboxy, který už přes noc nabijou velmi rozumně.

Pokud se maj ovšem elektromobily opravdu rozšířit masově, je třeba počítat i s tím, že řada lidí prostě přístup k takovýmu nabíjení mít nebude a stavět nabíječky podle toho.

Neříkám, že je nutnej takovej dojezd a rychlost nabíjení, aby se dal elektromobil používat úplně přesně jako spalovák, ale nějakej posun tím směrem + silný zlepšení infrastruktury ještě nutnej bude.

Pajoš

S tímto příspěvkem plně souhlasím.
Ono to chce čas a změnu myšlení. Ano pro každého to nebude, ale třeba díky zemím jako je Norsko se z elmobilu stane prostě běžná alternativa.

Petr

Nemusí to být tak úplně nouzové. Pokud ujedete za den méně než 100 km, tak to v pohodě přes noc dobijete i z 220V zásuvky. A kolik dní v měsíci ujedete víc než 100 km? Jasně, jsou lidi, kteří jezdí mnohem víc, ale většina? Čili každý, kdo má garáž nebo rodinný domek, je v podstatě schopen provozovat elektromobil už dnes bez problémů. Pro obyvatele bytů to zatím asi není cesta.

asdfr

Ja som 3 mesiace denne najazdil 110 km len cestov do prace a naspet.

Manzelka 4 roky denne len do prace a naspet 90 km. Rocne to auto malo najazd okolo 25 000 km.

dopravak

No vidíte, to je ideální použití pro EV. 110km spotřebuje okolo 20kW, což nabije běžný wallbox za 3 hodiny. Po příjezdu z práce píchnete auto do zásuvky a ráno vyjedete s plnou baterkou. V čem je problém?

Leinad

Ne vždycky je potřeba dobít z 0 na 100%.

xyz

O to dříve je ale potřeba nabít potom.

Anebo o to dříve je potřeba na toto myslet po předchozím nabíjení.

Na rozdíl opět od čerpání paliva, které lze provést na husté síti čerpacích stanic a za dobu v řádu desítek sekund.

Pajos

A kdyz je tak začněte ranní cestu tím že pojedete k veřejné nabíječce? Proč nemít doma zrovna wallbox?

Jiří Kocurek

A proč nemít doma 250litrový sud s palivem?

Pajoš

V tomhle Evropa nebo možná ČR zaspala. Na jednu stranu se tlačí na emise a přechod k el. vozům, ale na druhou stranu ta infrastruktura roste velice pomalu. Ani dotace a daňové úlevy nepřinutí masy ke koupi elmobilu, když lidé nebudou mít možnost nabíjet na každém rohu.

Jiří Kocurek

230V/16A znamená, že nesmíte zapnout varnou konvici, jistič dalších 6 A neudrží. Ale to nevadí. Nabíjíte výkonem 3,6 kW, takže 20 hodin si čaj neuvaříte.
Zlá ropná lobby v čele s Ómem, Voltou a Ampérem!

dopravak

A vy snad máte všechno v domě na jedné fázi a na jednom jističi? Asi ne, co? Jinak wallboxy jsou na 3 fáze, takže se ten výkon okolo 10kW rozloží. Navíc se umí i řídit podle zatížení hlavního přívodu, takže když třeba zapnete sporák, tak se nabíjení zpomalí. Zkrátka jsou k dipozici poměrně triviální technická řešení, aby stačil běžný domovní jistič , 3x20A, případně 3x24A, kterými běžně RD disponují.

dopravak

Jenomže i ten elektromobil je v zásadě možné připojit do každé zásuvky, takže to pro většinu populace problém není. Takže ano, pro lidi v bytech to zatím není, ale jakmile se budou stavět nabíječky třeba ve sloupech veřejného osvětlení, tak se i pro tyhle nějaké řešení najde.

Pajos

Proč by měla být nabíječka ve sloupu osvětlení? Nabíječky snad potřebujeme systematicky rozmístěné u parkovacích míst. Nemluvě o tom, že veřejné osvětlení pravděpodobně nebude připravené na ty příkony co je potřeba pro nabíjení.

Jakub P

Minimálně Praha je tam chce stavět, respektive už začala – 22 kw pro noční nabíjení pro ty, kdo nemaj garáž s možností instalace nabíječky. Koordinujou to s přestavbama osvětlení, takže současně dělaj i to posílení příkonů.

dopravak

Protože je osvětlení ve městě na hraně chodníku, takže z něj lze poměrně jednoduše natáhnout krátký nabíjecí kabel k parkujícímu autu. Jak se píše níže, Praha už s tím začala, kdy v rámci běžné obnovy osvětlení posílí zároveň rozvody a nainstaluje nabíječky.

dopravak

Je opravdu zajímavé pozorovat, jak odpůrci elektromobilů omílají pořád dokola onen krátký dojezd. Běžné benzínové auto s 50l nádrží má dojezd prakticky okolo 700km, u elektromobilu to bude zhruba polovina až 2/3. Pokud bydlíte v bytě a nemáte kde nabíjet, nebo jezdíte několikrát týdně stovky km, tak ano, to je spalovací motor lepší, ale většina populace bydlí v rodinném domku, nebo v domě s podzemními garážemi, kde pomalé noční nabíjení není žádný problém. Na co potřebujete dojezd 1000km, když takto máte benzinku doma? Jediným pádným argumentem je pak akorát delší dovolená. Tady opravdu uznávám, že je to určitá komplikace. Na… Číst vice »

Jakub P

Nebyl bych tak optimistický s tou možností nabíjet v podzemních garážích bytovek. To ještě bude nějakou dobu trvat, než to bude opravdu standard, který bude téměř všude. Dnes a v ČR bych rozhodně neřekl, že většina populace má možnost nabíjení elektromobilu přes noc. A než to tak bude, bude pro tyto lidi elektromobil pohodlně použitelný až s dojezdem minimálně rovným tomu benzíňáku (aby byla rezerva na pokles kapacity v nízkých teplotách, pokles kapacity stárnutím baterie, atd.) Pokud tedy ještě výrazně nestoupne rychlost nabíjení v rychlonabíječkách, to by samozřejmě situaci řešilo taky.

dopravak

Tak počítejte se mnou. Zhruba polovina obyvatel žije v RD, kde žádný problém není. I staré domky mají třífázové rozvody a vytáhnout kabel na fasádu zvládne každý, kdo nemá obě ruce levé. Část lidí z bytů má vlastní garáž, takže opět bez problémů. U podzemních garáží to technický není absolutně žádný problém, spíše jde o to se domluvit, ale když se společenství dokáže domluvit na rekonstrukci fasády, tak se snad domluví i na instalaci zásuvek v garážích. Snad nejsme úplní pitomci. Pak žije spousta lidí v menších bytovkách, kde parkují na dvorku, nebo přímo před domem – ok, zde je… Číst vice »

Jakub P

Ok, mozna to teoreticky pres polovinu je, ovsem z praktickeho hlediska mi to neprijde podstatne. Hadam, ze jste nikdy nebyl na zadne schuzi spolecenstvi vlastniku, natoz bytoveho druzstva, nebo mel dost neuveritelne stesti. Jinak byste tak optimisticky byt nemohl. Plus je fakt, ze lidi na vesnicich vic potrebujou auta, ale zaroven je na maloktere vesnici problem s lokalnimi emisemi automobilu jako ve mestech. Taky bych se vubec nedivil, kdyby na vesnicich byl vyrazne vyssi prumerny vek vozidel a mensi podil tech, ktere soucasny majitel koupil jako nova. Celkove tipuju, ze prosazovani elektromobilu u nas potahnou mesta, i kdyz je to… Číst vice »

dopravak

Na takové schůzi jsem opravdu nikdy nebyl a po shlédnutí Vlastníků doufám ani nebudu, takže asi trochu optimistický jsem. Ale vážně, pokud se sdružení domluví na fasádě, oknech, výtazích, nebo nové střeše, tak mi pár zásuvek ve sklepě opravdu přijde jako drobnost. Každopádně většina lidí opravdu bydlí v RD, nebo má k dispozici svou garáž a ti si wallbox nainstalují levou zadní. Vždyť jde v zásadě jenom o zásuvku připojenou na HDO jistič. Když si lidí umí připojit bojler, tak zvládnou i wallbox. Máte také pravdu v tom, že přímo na vesnicích je problém spíše s lokálním topením, ale jejich… Číst vice »

Jakub P

U těch příměstskejch satelitů souhlasím, tam předpokládám šíření elektromobilů nejrychlejší a nejvýraznější, akorát doufejme, že vrchol jejich růstu už máme za sebou. To je tak neefektivní způsob bydlení, že používání lokálně bezemisního (nebo i kdyby v budoucnu zcela bezemisního) pohonu aut to nedožene. Snad se to aspoň zpomalí a víc se budou stavět bytovky v malejch městech třeba dál od těch velkejch, ale s kapacitní vlakovou dopravou do nich. U toho zbytku prostě tak optimistickej nejsem, byť to v řadě případů určitě celkem jednoduše půjde. Ale v řadě dalších to bude znamenat kopání a natahování novejch nebo silnějších rozvodů (zdaleka… Číst vice »

dopravak

Nezlobte se na mě, ale tušíte vůbec, o jakých výkonech tady mluvíme? Nabíjecí výkon se pohybuje v řádu jednotek kW, což je srovnatelné s běžnými spotřebiči. Na běžný wallbox stačí 3x16A jistič, který se používá na každý elektrický sporák. Neznám nikoho, kdo by v baráku neměl 3 fázový rozvod. I kdyby v garáži někdo kabel neměl, tak koupit pár metrů kabelu a vyměnit jistič je naprosto triviální záležitost. Fakt nehledejte problém tam, kde není.

Jakub P

Jo, vím o jakých příkonech mluvíme. Ve městech si to pro jednu delší, ale ne zas úplně dlouhou ulici vynásobte x 100, ať máte trochu rezervu. U nás v baráku jsme museli s přechodem z plynovýho sporáku na indukční desku čekat, až se družstvo domluví a objedná u PRE ne úplně levný překopání a posílení přívodu do celýho baráku o 24 bytech. Ta debata o tom, že oni žádnou indukci nechtěj, protože by museli kupovat nový nádobí a že přece plyn je na vaření ideální, byla výživná. Rozvody v bytovkách z padesátejch let ještě nepočítaly ani s tím, že každá… Číst vice »

dopravak

Dobře, ale pokud chcete udělat několik nabíjecích míst třeba na dvorku, nebo v garáži, tak rozhodně nemusíte překopávat všechny rozvody. Maximálně se přidá do rozvaděče další jistič a udělá se nový rozvod k těm nabíjecím místům. Třeba ve srovnání s výtahem naprosto triviální záležitost.

J.K.

Ten dojezd se zlepší s vývojem techniky, pokud si představíme stav „za 10 let“, tak tohle se nějak doladí, dojde to k 700 km pro dražší auta a to už bude v pohodě.

Neokecáte ale fyziku – požadavky na přenosou síť a její možnosti, výrobu energie, prostorové požadavky na dobíjecí stanice vs benzínky……

666

Už se to několikrát počítalo a minimálně náhradu benzínových motorů síť ustojí už v současné době.

dopravak

Zkuste si místo planých argumentů vzít do ruky kalkulačku a spočítat si, kolik energie spotřebují teoreticky všechna osobní vozidla a jaký podíl na výrobě to dělá. Wallbox je krabice na fasádě o rozměrech 30x30cm. O jakých prostorových nárocích mluvíte? Vzhledem k poměrně nízkému podílu EV na celkové výrobě a tomu, že se bude nabíjet řízeně v noci (tarif d27d řízený distributorem), bych v síti rozhodně problém nehledal. Tohle jsou fakt argumenty lidí, kteří tomu buď technicky nerozumí, nebo jsou líní vzit do ruky kalkulačku. Páteřní síť je tvrdá dost, pokud by přece jenom někde lokálně docházelo k poklesům napětí, tak… Číst vice »

M. B.

Podle Českého statistického úřadu 52% obyvatel ČR žije v bytech, tudíž parkují na sídlištích parkovištích kde možnost dobít si elektromobil není. Takže většina má smůlu

dopravak

Dobře, takže skoro polovina obyvatel v rodinných domcích možnost nabíjení až na vyjímky v zásadě mají. To mi přijde poměrně dost, zvlášť když to jsou právě lidé z rodinných domků, kteří nemají k dispozici kvalitní MHD jako ve velkých městech a tudíž auto používají více. U těch bytů ta situace opět není zas tak špatná. Zejména ve starší zástavbě jsou běžné garáže někde poblíž, takže zde také není nabíjení problém. Část bytů má také svoje podzemní garáže, kde instalace wallboxů opět není žádný raketový výzkum. No a nakonec zde máme menší bytovky na malých městech, kde lidé parkují na dvorku,… Číst vice »

Jiří Kocurek

A tak jim to vnutíme! Protože dobro se musí prosadit silou!

dopravak

Já nikomu nic nevnucuji, jenom říkám, že to pro většinu populace nepředstavuje nějaký zásadní technický problém.

Kalina
asdfr

Takze pri prechode z parnych na elektricke sa zaviedla specialna dan na parne lokomotivy, pricom elektricke sa dotovali. Uhlie bolo zdanene spotrebnou danou, ktora tvorila polovicu ceny uhlia a u elektriky ziadna taka spotrebna dan nebola. Zeby nic z toho pri prechode z pary na elektriku nebolo, len elektricke boli v principe vyhodnejsie.

666

Za dob parních lokotiv se emise jako CO, NOx, HC, PM opravdu neřešily.

Jaaaa

Ale nádraží už se odsunovat chtěla.

Jiří Kocurek

A dodnes se na tom trvá. Výhoda elektrického vlaku je v tom, že nepotřebuje drahé baterie, je připojen k rozvodné sítí sběračem.

Miky

Ne, parní trakce skončila, protože byla výrazně náročnější na údržbu než dieselelektrická. Nikdo diesel nedotoval a nevymýval lidem mozky, že parní lokomotivy způsobí klimatický armagedon. Ani průměrný Nor, ani Čech ani Ind by nedal dobrovolně 2x víc peněz za 2x horší vůz.

666

Ano, elektromobil je také razantně méně náročný na údržbu.

Kde berete, že elektromobil je horší vůz? Jízdní vlastnosti, rozložení hmotnosti a těžiště deklasují většinu spalovacích vozidel. Navíc máte velice snadnou možnost nachlazení/předtopení prostoru posádky před použitím.

Luděk S.

Já mám služební A8 s řidičem a doma X6.

Luděk S.

Jinak nikdy nic nekupuji za vlastní peníze.

J.K.

Ano ano, každý bankéř s Teslou za 3 mega v garáži ví že lidi nepotřebujou snižovat daně, k emobilitě netíhnou protože jsou tupí a omezení a podobně…

666

Zrovna v ČR se je spíše problém model levné práce.

asdf

Recyklace autobaterií je běžná věc a je to základní smysl u EV’s(elektroaut) obecně. Designer si uvědomuje, že EV si koupí spíše uvědomělý zákazník, kterému na tom totiž záleží. Dále jsou již v platnosti různé regulace, jiné v budoucnu přibydou, které výrobce i spotřebitele k recyklaci všech různých baterií motivuje nebo nutí (nejen těch do aut – technologií je již na trhu i na obzoru více, zejména pak např. pro bateriové systémy napřů pro malé „vesnické“ solární elektrárny apod.) Mimo recyklaci, se existuje i 2nd life pro baterie, protože baterie, které jsou již nedostačující se dají dostatečně využít jinde a pak… Číst vice »

Venca

Pokud musíte dojíždět 2x-3x tydne minimálně 1000km někam je diesel opravdu to nejlepší, co v současnosti k této přepravě použít. Hlavně pokud sebou máte nadrozměrné zavazadlo.

dopravak

To máte sice pravdu, ale kolik takových lidí jezdí? Já třeba na delší cesty jezdím v zásadě vlakem, nebo letadlem a autem jezdím z 95% kratší cesty po okolí, na což stávající dojezd EV s přehledem stačí. Podobně se chová většina populace. Pokud bydlíte v domku a nejezdíte nějaké hodně nepravidelné a dlouhé trasy, tak ten dojezd okolo 300-500km bez problému stačí.

Jiří Kocurek

Byl jednou jeden živnostník. Občas vezl WC mísu, občas vezl bojler. Ale byl to špatný člověk. Předseda vlády ho nenáviděl, protože byl živnostník. Automati ho nenáviděli, protože jezdil autem. Levičáci ho nenáviděli, protože podle jejich názoru měl platit 100x vyšší daně a ne že platí dně nulové. Ehm.

Ale zjistilo se, že instalatérů je ve společnosti málo a tak se bez nich společnost obejde. Mohli by se třeba zapojit do vědomostní ekonomiky a prodávat iPhone. Nebo tak něco. Hlavní bylo prosadit jediný správný pohon vozidla, ostatní jsou totiž zastaralé. A jediný správný typ mobilního telefonu, ostatní jsou totiž zastaralé.

dopravak

VY jste fakt úplně mimo. Já nikde netvrdím, že je pro všechny EV vhodný, nebo jediný správný. Já se jenom snažím vysvětlit, že nabíjení a dojezd není pro většinu populace takový technický problém, jak to na první pohled vypadá. Pokud jezdíte dlouhé štreky, tak si kupte diesel, pokud jezdíte sem tam, tak si kupte nějaký malý benziňák a je to naprosto v pořádku. Opravdu nechápu vaši nutnost hejtovat všechno, co ohledně EV slyšíte.

JaN

a taky velmi vysokym zdanenim vozidel se spalovacim motorem, podobne jak v NL (ale tam jsou obrovsky propady v prodeji novych aut a boom bazarovych)
Hold ropa co tezi a prodavaji za dolary jim nesmrdi …

Ketchup1970

Pane kolego , “hold” je termín označující projev uznání či úcty panovníkovi, tomu vzdáváte hold, přeneseně se holduje nějakému koníčku .
Vy jste myslel částici ve významu “ což nadělame” a to prosím pěkně s Té – Holt.

Mirek Zv.

Díky za pokus o osvětu. Ještě tak vymýtit to příšerné „by jsme“. Moc optimistický nejsem, ale když se většina lidí naučí anglicky, tak třeba zvládnou i toto.

Ketchup1970

V zemi , kde premiér nezvládá češtinu a mimochodem slovensky to je opravdu “by sme” , se nesmíte na ně zlobit. Prosím . Nech si všetci zapamätajú….
A to jsem Slovák ….

noerf

V Norsku je to mimo mezd, které patří v Evropě k nejvyšším i díky subvencím elektromobilů, které pak stojí jako auta se spalovacimi motory.

BND 30

Norsko má spoustu vodních elektráren, ještě více ropných vrtů. To se to pak sociálně experimentuje…
Ale což, někdo musel ohledat slepou uličku lidského poznání a říci tudy ne přátelé !

Luděk S.

Přesně. Elon bude ještě prstíčkem hrabat.

Miky

Ani takový pionýr slepých uliček jako byl Cimrman by takovou volovinu nezkoušel. Navíc studoval fyziku v Heidelbergu, takže by si spočítal, že když skokově vyřadíte stabilní zdroje elektřiny z jádra a uhlí a ještě k tomu vyřadíte energii z ropy, tak budete v.. v Grünbachu.

Jiří Kocurek

Ale notak, stačí přece postavit akumulaci elektřiny z léta na zimu. Technologie určitě jsou, jen je velké elektrárenské společnosti tají. A výrobci mobilů taky, určitě mají baterie, které ukrmí telefon 3 měsíce a váží 10 gramů. Vždyť už Jan Žižka znal lehký kulomet!

cestující

Srandovní fotka, všichni na nabíječce a jediný provoz -cyklista 🙂