Prodeje aut v Česku zastavily pád, Škoda míří k třetině trhu
Přes půl roku trvající pokles českého trhu s novými vozidly zastavil. Registrace nových osobních aut v červenci stouply o 0,8
Přes půl roku trvající pokles českého trhu s novými vozidly zastavil. Registrace nových osobních aut v červenci stouply o 0,8 % na 21 816 vozidel. Za celý letošní rok prodeje spadly o téměř desetinu.
Ze statistik o nových registracích zveřejněných Svazem dovozců automobilů vyplývá, že růst za červenec táhla především Škoda Auto, která meziročně navýšila registrace o více než čtvrtinu. Částečně může jít i o efekt celozávodní dovolené: loni připadla dvoutýdenní odstávka automobilky kompletně na červenec, letos zasáhla i do srpna. Škoda dosáhla v červenci jednoho z nejvyšších podílů na českém trhu za posledních dvacet let: 32,93 %. Do první pětky nejprodávanějších modelů už pronikla v červenci Škoda Scala, s 865 vozy je čtvrtá za modely Octavia, Fabia a Karoq.
V červenci se v Česku nově registrovalo celkem 21 816 osobních vozidel. Celkový počet osobních aut se už blíží v tuzemsku 6 milionům. Podruhé za sebou je na druhém místě Hyundai, následovaný Volkswagenem a Dacií.
Zajímavý je přitom posun některých značek směrem dolů: velký pád zažívá Nissan, který se v červenci meziročně propadl v registracích až na 22. místo, Ford s poklesem o 18 % míří pomalu z první desítky nejprodávanějších značek. Velmi špatný měsíc mají za sebou i francouzské značky.
Červenec byl zajímavý i z pohledu vývoje prodeje paliv. Podíl dieselových motorů klesal v posledních měsících k 25 %, v červenci stoupl na 36 %.
Po půlroce poklesu stoupl v červenci i počet dovezených ojetin. Za prvních sedm měsíců ale celkový počet dovezených osobních aut klesl 0,5% na 105 996 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let je 51,2%. „Pokračuje stagnace, jejíž příčiny vidíme ve snižování atraktivity dovážených ojetin vůči těm s tuzemským původem. Jejich nákup je totiž bezpečnější kvůli dohledatelné historii a řádově nižší míře manipulace s nejpodstatnějšími faktory, které mají zásadní vliv na cenu – stav tachometru, rok výroby či zatajení vážnějších havárií vozu,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.