Automobily

Prodávat Hyundai? Nebylo to už kvůli jejich tlaku potěšení, říká bývalý prodejce

Autosalon Hyundai. Foto: Jan Sůra
Autosalon Hyundai. Foto: Jan Sůra

Zatímco uvnitř autosalonu ještě stojí nové vozy značky Hyundai čekající na převzetí od zákazníků, venku už na prodejně svítí logo Dacia. Právě vozy této značky přesune společnost Auto Koutek do uvolněných prostor. Auto Koutek je jedním ze sedmi autosalonů, který k poslednímu květnu ukončil s Hyundai prodejní spolupráci. „Přišlo mi, že neřídím vůbec svoji firmu,“ řekl v rozhovoru pro Zdopravy.cz jednatel Arnošt Koutek.

Z jakého důvodu jste po pěti letech skončil?
Zdálo se mi, že smlouva byla příliš jednostranná a psaná tak, že Hyundai mohl vše a my nic. Chybí v ní například spojení „po dohodě“, které bývá ve smlouvách obvyklé. Nenašel jsem chuť a inspiraci tuto práci dál dělat. Tlak byl příliš velký, neměl jsem z toho žádné potěšení. Proto jsem jim tři měsíce před tím oznámil, že končím. Nebylo to jednorázové rozhodnutí, zrálo to ve mně delší dobu.

Smlouvu jste podepisoval před pěti lety a byla stejná, tehdy vás to nenapadlo?
Ujisťovali mě, že ta přísná ustanovení tam jsou jen na dealery, kteří porušují pravidla a neplní prodejní cíle. Tak jsem to bral, že se nemusíme obávat. Zpětně vidím, že to byla chyba.

Jak jste se k Hyundai dostal?
Měli jsme už dříve rok prodejnu, ještě za bývalého vedené Hyundai Motor Czech. S ním byla komunikace bezproblémová. Proto jsme se rozhodli jít po krátké pauze opět do nového pětiletého kontraktu.

Někteří dealeři kritizovali už dříve především pokuty, které může Hyundai vystavit za některá pochybení. Museli jste také nějaké platit?
Ano. Nemůžu být konkrétní, ale nebyl to malé částky a bylo to za pochybení, které by jiné značky ani nenapadlo účtovat.

Arnošt Koutek, jednatel Auto Koutek. Foto: archiv
Arnošt Koutek, jednatel Auto Koutek. Foto: archiv

Velkým tématem u prodejců jsou nastavené cíle, podle dříve končících dealerů byly nereálné. Jak přišly reálné vám?
Každým rokem rostly a právě tyto cíle byly i jedním z důvodů, proč jsme skončili. Nebylo možné je splnit. Stačí se podívat na vývoj značky v Česku, ztratila částečně tržní podíl, zatímco my museli každý rok růst o desítky procent.

Hyundai se vymezoval proti Škodě velmi agresivním marketingem. Prodáváte vozy obou automobilek. Myslíte, že to značce spíše prospělo nebo uškodilo?
Myslím, že zákazníci to až tak neřešili. Marketing značky byl celkově velmi masívní, nejen proti konkurenci. To prodejům částečně pomáhalo. Lidé ale stejně řešili hlavně cenu.

Kam budou jezdit zákazníci do servisu, když se značkou dál nebudete spolupracovat?
Na běžné opravy k nám mohou dál jezdit, na tom se nic nemění. Na záruční musí k autorizovanému dealerovi, tedy jinam.

Během pěti let jste museli proměnit i showroom kvůli povinnému redesignu. Zaplatilo se vám to?
Stálo to dva dva miliony korun. Nezaplatilo, stejně jako celé pětileté působení s Hyundai pro mě skončilo ztrátou. Naštěstí prodeje ostatních značek tento výpadek kompenzovaly.

Jak centrála reagovala na váš konec?
Nijak to nekomentovali. Žádné přemlouvání. Prostě konec.

Najdete na spolupráci s Hyundai něco pozitivního?
Těžko. Přišlo mi, že neřídím vůbec svoji firmu, ale dělám jen to, co mi nařídí.

Co budete se showroomem dělat?
Bude v něm mít odpovídající zázemí Dacia, kterou dlouho prodáváme a zaslouží si lepší prostor. Spolupráce s touto značkou a Hyundai se nedá vůbec porovnávat. Jsem rád, že naši zákazníci značek skupiny Renault a Škoda Auto budou mít teď u nás větší prostor, nejen v prodejích nových aut, ale i servisu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
queczall
Host
queczall

potrefena husa nejvic kejha, tak dlouho se chodi se dzbanem pro vodu az se ucho utrhne a jeste odrikaneho nejvetsi krajic

Luban
Host
Luban

Někomu asi hodně vadí, že Hyundai má prostě navrch o proti jiným automobilkám. Už jen jejich eko vozy jsou naprstá pecka a kde jaká automobilka se může jít zahrabat.

Martin1
Host
Martin1

Tento názor mě nepřekvapuje, slyšel jsem ho už více stran…