Proč dráhy chtějí vagony pro Slovinsko? Sázejí na novou rakouskou infrastrukturu

Stavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba vagonů ve vídeňském závodě Siemensu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy před několika dny vyhlásily soutěž na dodávku až 90 nových vagonů pro mezinárodní dopravu. Jedním z požadavků, který

České dráhy před několika dny vyhlásily soutěž na dodávku až 90 nových vagonů pro mezinárodní dopravu. Jedním z požadavků, který vyvolal u čtenářů řadu dohadů, jsou přitom slovinské „papíry“, ačkoliv dnes žádné přímé linky ani vozy Českých drah do Slovinska nemíří.

To se ale může v blízké budoucnosti změnit. Dráhy Slovinsko zahrnují do svého rajonu, tedy středoevropského prostoru, kde se zahraničními partnery zajišťují provoz mezinárodních vlaků. „Nelze proto vyloučit, že v budoucnosti by mohly naše soupravy zajíždět až do Slovinska. Souviselo by to se změnami dopravních konceptů na jih od naší republiky v souvislosti s otevřením nových dopravních staveb, které se dnes realizují,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Klíčové železniční stavby dnes buduje Rakousko. Konkrétně jde o téměř třicetikilometrový úpatní tunel Semmering, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi Vídní a Štýrským Hradcem, a o něco jižněji budovanou vysokorychlostní trať Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Ta má být hotova v roce 2022, tunel o několik let později. „Tyto dvě stavby významně zrychlí dopravu ze střední Evropy na jih,“ doplnil Šťáhlavský.

Dráhy by tak díky tomu mohli obnovit přímou linku do Slovinska. Ta už fungovala, když do roku 2008 jezdil řadu let přímý vlak EuroCity Jože Plečnik z Prahy přes Linec a Štýrský Hradec do Lublaně. Sestavený byl z moderních vozů od Siemensu. Než definitivně skončil, byl ještě přesměrován do Salcburku. Dráhy dnes alespoň nabízejí pro trasu do Lublaně přes Vídeň a Villach takzvané Včasné jízdenky Evropa, které stojí od 1022 korun.

V tendru České dráhy poptávají tlakotěsné vagony pro rychlost 200 kilometrů v hodině. Od výrobce je budou odebírat podle provozních potřeb.

Tagy České dráhy Rakousko Slovinsko vagony
36 komentářů