Problém nových RegioFoxů. Jsou příliš hlučné, PESA chystá úpravy
Dopravce převzal do zkušebního provozu další jednotky.
Nové jednotky RegioFox od polského výrobce PESA Bydgoscz přinesly na české koleje modernější cestování, ale také nečekaný problém. Jsou příliš hlučné. Stížnosti cestujících potvrdily i České dráhy, které jsou prvním zákazníkem Pesy pro tyto jednotky. Výrobce problém řeší.
Zatímco v interiéru je pocitově jízda tišší než u předchozí generace motorových jednotek RegioShark, venkovní hluk je větší problém. Na problém upozornili redakci čtenáři.
„V rámci zkušebního provozu jsme zaznamenali velkou vnější hlučnost jednotek řady 847 a podobné ohlasy máme také od cestujících a objednatelů dopravy. V této souvislosti vnější hlučnost vozidel sledujeme a společnost PESA budeme tlačit do takových úprav jednotek, které povedou ke zvýšení komfortu našich zákazníků a ke snížení hlučnosti motorové jednotky řady 847,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Problém se týká powerpacku od společnosti Rolls-Royce, zejména chlazení.
PESA disponuje výsledkem nezávislé akreditované laboratoře, podle které splňuje motorová jednotka řady 847 všechny platné limity hluku stanovené evropskými normami TSI (tedy včetně vnějšího hluku). Zástupce Pesy pro český trh Miroslav Kupec ale pro deník Zdopravy.cz uvedl, že problém budou řešit. „Je to zkušební provoz, který slouží k vychytání podobných problémů. Už příští týden chystáme na jednotkách určité úpravy, které by měly přinést tišší provoz,“ dodal Kupec.
Obrazem: Skok o desítky let dopředu. České dráhy poprvé vyjely s RegioFoxy s motory Rolls-Royce
Rozšíření zkušebního provozu na pět jednotek
České dráhy nasadily první jednotky do zkušebního provozu v srpnu. O víkendu již otestoval dopravce provoz dvojice spojených souprav a od úterý se provoz jednotek RegioFox rozšiřuje na středočeských tratích z Rakovníka do Berouna a z Berouna do Prahy přes Rudnou u Prahy na pět jednotek.
Denně budou jezdit až tři „lišky“ z pěti, které mají České dráhy ke zkušebnímu provozu k dispozici. Denně najedou zhruba 1 400 kilometrů a v pracovní dny obslouží až 38 vlaků. Na zbývajících jednotkách bude probíhat zácvik personálu, provozní údržba a odstraňování nedostatků zjištěných při zkušebním provozu.
„V současné době máme k dispozici pro zkušební provoz pět nových jednotek RegioFox. Jedna je určená pro Pardubický kraj a další čtyři pro Středočeský kraj a Prahu. Díky většímu počtu jednotek můžeme školit další strojvedoucí a postupně budeme rozšiřovat zkušební provoz ‚lišek‘ na dalších spojích. Před konečným schválením a uvedením do pravidelného provozu musejí ujet dohromady nejméně 50 000 kilometrů a alespoň jedna z nich 20 000 kilometrů. Více jednotek v každodenním provozu bude znamenat rychlejší splnění tohoto požadavku a posun při schvalování jednotek do pravidelného provozu,“ připomíná Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
České dráhy objednaly 76 nových jednotek RegioFox. Ty jsou určeny pro provoz ve Středočeském kraji a v Praze, na Vysočině, v Jihočeském, Plzeňském, Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Ještě v letošním roce by mělo být uvedeno do provozu okolo dvaceti souprav a dodávky dalších budou pokračovat v příštím roce. Maximální rychlost nových vlaků je 120 km/h a výkon je 750 kW. Nabízejí celkem 115 míst k sezení a prostory pro cestující na vozíku, dětské kočárky nebo pro přepravu jízdních kol. Jsou vybaveny moderním evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R. Od zahájení zkušebního provozu ujely jednotky RegioFox skoro 21 000 kilometrů.