egoe-plus
Doprava ve městě Parkování

Pro nový parkovací dům ve Znojmě by bylo vhodné náměstí Svobody, vyplývá ze skic

Návrh parkovacího domu ve Znojmě. Foto: Architektonická kancelář IXA
Návrh parkovacího domu ve Znojmě. Foto: Architektonická kancelář IXA
Parkovací dům má vyrůst v severní části náměstí.

Architektonické kanceláře nedoporučily pro výstavbu nového parkovacího domu ve Znojmě bývalé sídlo Městské zeleně ve vnitrobloku ulic Pražská, Boční a Dvořákova. Vhodnější je podle nich severní část náměstí Svobody. Vyplývá to ze skic pěti architektonických kanceláří. Radní města v pondělí schválili další kroky, které výstavbě domu pro téměř 300 aut předcházejí, uvedla v tiskové zprávě mluvčí města Karolína Janečková.

Znojmo zatím parkovací dům nemá, očekává, že se bude využívat kvůli rezidentnímu parkování v okolí i dlouhodobému nedostatku parkovacích míst.

„Severní vstup do historického jádra města je dopravně velmi vytížený. Město zde vlastní pouze dva pozemky vhodné pro parkovací dům. Jako první možnou lokalitu jsme vytipovali bývalé sídlo Městské zeleně. Skici jsme nechali zpracovat od renomovaných architektonických kanceláří. Následně je posoudila pracovní skupina pro územní rozvoj, která doporučila v této lokalitě parkovací dům neumisťovat, a to z důvodu ne příliš kvalitního dopravního napojení a urbanismu, což zmiňovali i někteří autoři,“ sdělil starosta Znojma Jakub Malačka (za ČSSD).

Radní proto nechali zpracovat architektonickou studii parkovacího domu na stávajícím parkovišti v severní části náměstí Svobody. „Výhodami této varianty je výrazně lepší dopravní napojení, větší kapacita parkování a v neposlední řadě městotvorný prvek, kdy náměstí získá opět přesnější tvar. Územní plán navíc v této lokalitě s parkováním počítá,“ popsala Janečková.

Náklady 170 milionů korun

Prvotní návrh počítá s pěti podlažími s celkovým počtem 298 stání. Příjezd by byl možný od začátku Pražské ulice, kde by se rozšířila vozovka o jeden pruh. „V přízemí domu je plánováno vybudovat technické zázemí, vyhrazená místa pro hendikepované nebo pro rodiče s dětmi v kočárku. Návrh počítá s vybudováním výtahu i schodiště,“ dodala Janečková.

Odhadovaná investice činí 170 milionů korun bez daně, v případě snížení o patro by město ušetřilo asi 45 milionů. Návrh se bude dál připomínkovat a upravovat. Radní města v pondělí schválili zpracování dopravní studie a studie na úpravu náměstí.

„Chceme se rozhodnout na základě odborných dat. Dopravní napojení budeme také řešit s Ředitelstvím silnic a dálnic, protože stavba bude napojena na komunikaci v jejich vlastnictví. Pokud tato data prokáží, že je lokalita pro výstavbu vhodná, přistoupíme ke zpracování projektové dokumentace a k samotné výstavbě,“ dodal Malačka.

Návrhy na řešení parkování jsou na stránkách města. https://www.znojmocity.cz/parkovaci-dum/ds-1304/p1=97572

ČTK

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Proč si nenatahat do města další auta. A protože nám naše vlastní zdraví asi vadí, tak si za jeho zhoršení rádi zaplatíme.
A zaplatí to i ti, co auto nikdy neměli a umí chodit pěšky, jezdit na kole nebo busem. Podpora IAD jak řemen.

jkjk

„Znojmo zatím parkovací dům nemá, očekává, že se bude využívat kvůli rezidentnímu parkování v okolí i dlouhodobému nedostatku parkovacích míst.“

Tak určitě, parkovací dům je pro rezidentní parkování to nejlepší. Ale jen do té doby, než se zjistí, že i po postavení se musí udržovat. A že ta údržba není zadarmo. Že je tedy třeba rezidentní parkování zpoplatnit, aby se údržba z něčeho zaplatila. A pak přijde další překvápko, že najednou ta poptávka po místě za 1500/měsíčně bude minimální.

Jiří Kadlec

U podobných projektů je naopak žádoucí další patra přidat, protože se tak značně sníží cena za každé parkovací místo.

Jakub P

A kolik těch pater přidat? Stačí, když to bude nejvyšší dominanta ve Znojmě, nebo rovnou předstihnout AZ Tower, ať Brňáci koukaj?

Jasně, průměrný náklady na jedno místo další patra nejspíš zmenšej. Taky nejspíš snížej průměrný využití, zvýšej celkovou cenu a zhoršej zásah do okolí a celýho města. Prostě samá pozitiva a sociální jistoty…

JIří Kocurek

Na kraji města a přitom kousíček nejen od centra, ale také od hokejové haly a fotbalového stadionu – to je velký bonus. Poptávka už si ho najde.

Jakub P

Mě to teda spíš než na kraji přijde v podstatě uprostřed. Pravda, aspoň těsně venku z historickýho centra, ale z pohledu celýho města bez průmyslových zón uprostřed. A to náměstí, který už teď díky průtahu nestojí za moc, to dobije asi definitivně. U zimáku a fotbalovýho stadionu to pravda je, ale ten zimák má kolem sebe tři parkoviště a kapacitu necelých 5000 lidí. Fotbalisti hrajou třetí ligu a stadion má kapacitu necelý 3000… Plus se tam snažej o obchvat, kterej by ze Znojma vyvedl provoz – v tu chvíli mi přijde dost kontraproduktivní stavět kapacitní parkování na tom stávajícím průtahu,… Číst vice »

malej-jarda

Protože se bude stavět na místě, kde je v současnosti parkoviště, tak ve výsledku bude parkovací místo ještě dražší, protože celkové zvýšení počtu parkovacích míst bude menší než kapacita parkovacího domu.
Rozumnější by mi přišlo vybudovat parkování třeba na místě bývalého autobusáku u nádraží. Ale ten by mselo město vykoupit. Ale zabilo by tím dvě mouchy – parkování a zmizela by hnusná nevyužívá plocha.