Pro Cedop vyhrál zakázku na studii pro rychlejší vlaky v Královéhradeckém kraji
Společnost Pro Cedop patřící někdejšímu náměstkovi pro modernizaci SŽDC Petrovi Šlegrovi získala první zakázku od jeho bývalého zaměstnavatele. Za 4,6
Společnost Pro Cedop patřící někdejšímu náměstkovi pro modernizaci SŽDC Petrovi Šlegrovi získala první zakázku od jeho bývalého zaměstnavatele. Za 4,6 milionů korun má zpracovat studii proveditelnosti, která posoudí možné zrychlení vlaků v Královéhradeckém kraji včetně stavby dlouho plánované Vysokovské spojky.
Vítězství Pro Cedop společně ve sdružení s firmou H-Pro Geo vyplývá z kontraktu zveřejněného v registru smluv. H-Pro Geo je personálně propojená s litoměřickou společností Chládek & Tintěra, která je dlouholetým dodavatelem SŽDC, sídlí i na stejné adrese.
Pro Cedop porazil v soutěži cenou Sudop Praha (4,78 milionu korun) a Mott MacDonald (5,26 milionů korun).
Pro SŽDC má najít takovou trasu, aby laky mezi Hradcem Králové a Trutnovem zvládly cestu do jedné hodiny, do Náchoda pak do půl hodiny. Do Svobody nad Úpou by pak vlaky měly jezdit 75 minut z krajského města, stejně tak do Broumova. Studie má přinést různé varianty řešení cílové doby jízdy mezi vybranými městy, prověřit má i elektrizaci tratí. Odevzdat ji mají za rok a půl.
„V případě této studie nás výsledek zadávacího řízení těší o to více, že se dotýká také dlouhodobého záměru na stavbu Vysokovské spojky pro přímou jízdu do Náchoda. Pokud by se podařilo tento záměr ekonomicky obhájit a posunout blíže realizaci, považovali bychom to za úspěch,“ řekl Petr Šlegr z Pro Cedop. Až donedávna byl podle něj celý Královéhradecký kraj stranou rozvoje české železnice. „Dobrou zprávou pro celou oblast je tedy už samotné zadání studie proveditelnosti,“ dodal.
S plány na zrychlení přichází SŽDC jen rok a půl poté, co dokončila „revitalizaci“ tratě do Trutnova. Ta byla ale v podstatě jen větší opravou, která s dobou jízdy příliš nepohnula. Dosud trvá hodinu a šestnáct minut. V případě trasy Hradec Králové – Náchod dosud nejkratší přímé spojení trvá 54 minut.
Hlavní zlepšení pro železniční dopravu v kraji má přinést Vysokovská spojka. Projekt narovnání tratě mezi Českou Skalicí a Náchodem by znamenal úsporu doby jízdy přes dvacet minut. O spojce s tunelem se mluví desítky let a nijak zásadně se příprava neposunula. Zatím posledním materiálem na toto téma je územně-technická studie z roku 2004.
Dosud vlaky jezdí do Náchoda přes Starkoč a Václavice, v obou stanicích ale musí změnit směr, což prodlužuje dobu jízdy. Spojka by spojení „narovnala“.
Spojení Prahy a Královéhradeckého kraje má výrazně zrychlit, SŽDC už dříve oznámila plány na zlepšení tratě z Prahy do Hradce Králové tak, aby se doba jízdy zkrátila pod hodinu. Současně probíhá už optimalizace tratě z Týniště nad Orlicí do Broumova. To vše by mohlo cesty do kraje zrychlit. Vysokovská spojka by navíc mohla výrazně zkrátit společně s dalšími investicemi na trati spojení z Prahy do Vratislavi.
Zakázka Pro Cedopu je zajímavá i z byznysového hlediska. Šlegr už u SŽDC uspěl s dvěma zakázkami, které vyhrálo ještě jím dříve vedené občanské sdružení Cedop. Jde o studii proveditelnosti na vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan, kde se spojil s francouzskými projektanty Egis Rail. Současně Cedop s Egis Rail pracuje na technické studii pro zrychlení tratě mezi Veselím nad Lužnicí a Jihlavou.
Šlegrovy aktivity jsou delší dobu trnem v oku zejména u projekčních firem, které dlouhodobě žijí ze zakázek SŽDC. Sudop Brno například u soudu žádal zrušení Cedopu, Sudop Praha se nedávno na SŽDC dožadoval informací o tom, jak postupuje Cedop se studií na rychlovlaky do Drážďan.