Pro bezpečnější jízdu motorkářů. Nová aplikace využívá neuronovou síť, pomůže už v autoškole

Testování nové aplikace pro bezpečnější jízdu motokrářů. Foto: Marián Lamr / TULTestování nové aplikace pro bezpečnější jízdu motokrářů. Foto: Marián Lamr / TUL

Systém má dokázat pro každou zatáčku zobrazit procentuální odlišnost jízdy žáka od jízdy instruktora.

Technická univerzita v Liberci představila novou softwarovou aplikaci, která má snížit počet nehod motorkářů v Česku. Vznikla ve spolupráci s Asociací autoškol České republiky a Asociací polygonů Autoklubu ČR. Cílí na žáky autoškol i zdokonalovacích kurzů a využívá nejmodernější technologie včetně telemetrie a umělé inteligence.

Aplikace pomocí komparace a využití telemetrie přesně zaznamená a vyhodnotí styl jízdy, správnost stopy a odhalí chyby nebo zárodek možné kolize. Základem je, aby žáci autoškol či motorkáři projeli vytyčený okruh se speciálním zařízením, které dokáže detailně snímat styl jízdy.

„Například celkem přesně zjistíme, jak rychle nebo jak plynule jezdec projíždí zatáčku, kdy začíná motorku klopit nebo kdy začne přidávat plyn a jakou drží stopu. Tím, že instruktoři motoškol budou mít k dispozici přesná data z jízdy žáka i instruktora, mohou vzájemným porovnáním ukázat všechny chyby,“ popisuje vedoucí projektu Marián Lamr z Fakulty mechatroniky, informatiky a mezioborových studií TUL.

Testovaný systém tvoří tři části: přístroj pro telemetrii vyvinutý libereckými vědci, který motorkář veze na svém stroji, dále mobilní aplikace pro sběr dat a třetí částí systému je modul pro zpracování a vyhodnocení dat z jízdy, jejich ukládání, správu a prezentaci.

„Data z jízdy tvoří zejména hodnoty akcelerometru a gyroskopu ve třech osách a souřadnice z navigačního systému. Tato data jsou důležitá pro vyhodnocení chování řidiče motocyklu. Stěžejní jsou reakce řidiče před zatáčkou, v zatáčce a výjezd ze zatáčky,“ vysvětluje Marián Lamr.

Rozpoznání špatného projetí zatáčkou

Na projektu IMETAS pracuje tým dva a půl roku a vyvinuté zařízení intenzivně testuje. Projekt se nyní blíží do cílové rovinky, kdy se vědci snaží získávat co nejvíce dat z okruhů. A s tím pomáhají garanti z Asociace autoškol a Asociace polygonů Autoklubu ČR. S motorkou, na níž je namontováno speciální zařízení, absolvovali profesionální instruktoři asociace na českých okruzích už na tři tisíce jízd. Jezdci na okruzích vytrvale sbírají data o správných a špatných jízdách a vědci je načítají a vyhodnocují.

Cílem úsilí vědců nyní je, aby systém dokázal pro každou zatáčku zobrazit procentuální odlišnost jízdy žáka od jízdy instruktora. Vědci také za využití algoritmů strojového učení a neuronové sítě pracují na tom, aby systém automaticky rozpoznal správné, nebo špatné projetí zatáčkou. K tomu potřebují sesbírat obrovské množství dat.

„Existují sice sofistikované motorkářské telemetrie, jsou ale určeny jen pro závodníky, aby viděli své rezervy a jezdili rychleji. Naším hlavním cílem je, aby motorkáři na silnicích přežili a správnými jízdními návyky se vyhnuli nehodám. Chceme proto motorkáře naučit držet ideální stopu, aby zatáčky projížděli správně a bezpečně. Vidíme v tom systému velký potenciál, který může posunout výuku o obrovský kus dopředu,“ říká Jiří Novotný, hlavní instruktor Týmu silniční bezpečnosti a iniciátor projektu Učme se přežít, jenž zastupuje Asociaci Autoškol ČR. Je také jedním z testovacích jezdců.

Řešení z TUL není definované pro jeden okruh, instruktor bude mít možnost vytvořit si vlastní okruh prakticky kdekoliv, kde je to bezpečné. Na motorku jen jednoduchým způsobem uchytí měřicí zařízení a k řídítkům do klasického držáku mobilní telefon s aplikací. Projekt bude u konce v první polovině roku 2025.

Adam Pluhař, Technická univerzita v Liberci

Tagy autoškoly BESIP bezpečná jízda na motorce Technická univerzita v Liberci Tým silniční bezpečnosti
11 komentářů