Doprava ve městě Metro

Přístupnější metro. DPP chce výtah i na Malostranské

Stanice metra Malostranská. Foto: Aktron / Wikimedia Commons
Stanice metra Malostranská. Foto: Aktron / Wikimedia Commons

Dopravní podnik hl. Města Prahy pokračuje ve zpřístupnění některých starších stanic metra vozíčkářům a lidem s omezenou pohyblivostí. Zatím poslední stanicí, na jejíž úpravu se chystá, je Malostranská na trase A.

DPP zatím vypsal soutěž na projektanta, který připraví dokumentaci pro stavební povolení. DPP počítá s tím, že stavět se začne v roce 2023, podle studie jsou náklady odhadovány na 308 milionů korun.

„Bezbariérový přístup je navržen jedním osobním výtahem z nástupiště do přestupní chodby a dalším osobním výtahem pak na povrch s vyústěním do kiosku  umístěného v parku vedle chodníku v ulici Klárov severně od křižovatky s Valdštejnskou ulicí,“ řekla Hana Pohanová z tiskového oddělení DPP.

DPP má v plánu postupně zpřístupnit bezbariérově  většinu stanic v metru. Od května již běží stavba bezbariérového přístupu na Karlově náměstí, kde vzniknou 2+2 osobní výtahy s přestupní chodbou.  Sdružení firem Hochtief a Energie – stavební a báňská je buduje za 212 milionů korun.  Výtah bude na základě požadavku Prahy 2 ústit do Václavské pasáže.

Výtahy jsou na nástupišti situovány do jedné třetiny blíže Karlovu náměstí. Ve stanici se ještě opravují ve směru na Karlovo náměstí eskalátory, hotovy mají být do půlky srpna.

Ještě letos má začít rekonstrukce stanice Opatov, její součástí je také výtah pro bezbariérový přístup. „Projektová příprava bezbariérových zpřístupnění byla zahájena ve stanicích Radlická, Jinonice a Křižíkova, přičemž dokončení realizace se u všech předpokládá do roku 2022,“ vypočítává Pohanová. O rok dříve by mělo být hotovo bezbariérové zpřístupnění stanic Českomoravská a Jiřího z Poděbrad. Zatím ve fázi studií a prověřování možností jsou plány na bezbariérové přístup ve stanicích Želivského, Pražského povstání, Náměstí Republiky, Flora a Hradčanská.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xaver
Host
Xaver

A až se dodělají všechny stanice, tak by se měly začít předělávat ty, co už nějaký výtah mají, protože jsou často extrémně poddimenzované a hlavně, když je jen jeden výtah do stanice a má zrovna poruchu (jako že je to jev velice častý, např. na Florenci), tak se stane stanice najednou zcela nepřístupná. Navíc to nejsou jen výtahy pro vozíčkáře, ale i pro kočárky. A každý, kdo má kočárek, nebo asistuje postiženému, tak ví, jak se leckdy na ty výtahy dlouho čeká fronta, protože jsou tak nesmyslně malé, že se do nich kolikrát mají potíž vejít jen dva kočárky, nebo… Číst vice »

Radek
Host
Radek

„DPP má v plánu postupně zpřístupnit bezbariérově všechny většinu stanic v metru.“
Všechny nebo většinu?

XXXD
Host
XXXD

To by mě zajímalo, zdali se náhodou nějaké vylepšení neplánuje i na Smíchovském nádraží. Stanice jako taková sice bezbarierová je, ale pouze plošinami, které jsou dost pomalé. Ne, že by mě osobně zrovna tato věc nějak vadila, ovšem vzhledem k tomu že tudy pravidelně cestuji a znám místní stav, bych řekl, že stanice tohoto významu by si zasloužila lepší řešení. Už jen protože se bude opravovat budova, kolejiště a prostranství před nádražím, tudíž by si kompletní opravu/úpravu zasloužila i celá stanice metra, která také není příliš vzhledná. Jednou mě i požádala důchodkyně, zdali bych ji nevynesl těžkou tašku do schodů,… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tam především chybějí eskalátory = alespoň uprostřed stanice pro směr nahoru …

XXXD
Host
XXXD

Ano eskalátory by zde určitě nebyly zbytné, ale chtělo by to rovnou celou stanici kompletně předělat, současná podoba není nijak vzhledná, architektonicky cenná ani účelná.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Není někde ta studie, či dokonce vizualizace? Malostranská je podle mě nejhezčí stanice v celém metru, tak doufám, že to i „dole“ bude nějak esteticky řešeno. Povrch si nejspíš památkáři ohlídali.

Kamui
Host
Kamui

Myslím, že na celkovou estetiku se dnes už příliš nehraje. Viz Anděl s tím příšerným skleněným výtahovým tubusem.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

No právě… Tak na Andělu (či třeba IPP) ještě tak nějak, ona ta architektura tam na povrchu taky nic extra. Na Můstku už to působí hůř a v případě Malostranské by to bylo vážně k vzteku, kdyby to byla nějaká „pěst na oko“.

Erik
Host
Erik

Vim,ze asi spustim nevoli..ale opravdu jsme tak bohati,ze si muzeme dovolit v „kazde“ stanici? Neni vyhodnejsi vybudovat napr.spadovou stanici napr. Floru a nemuselo by se budovat Jirak, Zelivskeho atd..ci jakokoli spadovou Zelivskeho..po povrchu mame jiz skoro kazdou druhou tram nizkopodlazni, bus snad jeste vice..ano,uvedomuju si,ze budu jednou star,uz ted mi moc nezbiva..a uvedomuju si prinosy,ale prijde mi to hodne penez.. A to nemluve o vyrazovani voz. parku..vozy maji zustat a bud jako zaloha nebo plne v provozu..prijde mi,ze celkove se hure hospodari.. Bohuzel mam zkusenosti jen z australie a tam bezne autobusy slouzi 15let do uplneho opotrebeni..nic se nevyhazuje zbytecne..rekonstruuje… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

Myslím, že v ČR se jedná rozhodně ještě o dobrou investici. Ty prachy by mohly skončit na mnohem horším místě.

AAA
Host
AAA

tam bezne autobusy slouzi 15let do uplneho opotrebeni

a u nás snad ne? poslední vysokopodlažní karosy co ještě jezdí jsou staré cca 20 let…..

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Takže všechny Karosy B941 měly být vyřezeny již před třemi roky. Poslední jsou z roku 2001 a stále jezdí. A kloubáky z let 2002-03 stále jezdí https://seznam-autobusu.cz/seznam?trakce=autobus&iddopravce=106&vyrobce=Karosa&ntyp=B961

xyz
Host
xyz

Již přinejmenším podruhé je na těchto stránkách uveden tendenční nadpis „výtah pro vozíčkáře“ (pozn. v jiném článku na toto téma byl po mém komentáři nadpis upraven vypuštěním onoho slovního spojení „pro vozíčkáře“), kdy ve skutečnosti onen výtah je přínosem mj. též pro cestující s kočárky či s pohybovým omezením z kategorie (méně závažné než takové, které by člověka upoutalo na vozík), přičemž výtah je určen pro všechny uvedené kategorie (viz i nálepky na takových výtazích s piktogramy, že určen je právě pro všechny tyto skupiny lidí).

Martin V.
Host
Martin V.

Asi nejlepší výtah se podařil na Muzeu A, kde vede z nástupiště rovnou až na povrch. A ten používají i lidé bez jakýchkoliv pohybových omezení, protože je to prostě nejrychlejší spojení k Národnímu muzeu a do Vinohradské. Naopak naprostá hrůza je v Holešovicích – výtah který často nefunguje, podivně se ovládá a jezdí neskutečně pomalu. Tam, když jdou dva s kočárkem, tak ho raději vynesou po schodech, než by s ním bojovali. Přitom by tam stačilo vyměnit technologii, stavební náklady nula.

poolman
Host
poolman

Ne Holešovicích se nejedná o výtah ale o svislou plošinu, proto tak složité ovládání. V přípravě už je přestavba na výtah.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tak by to logicky bylo mělo být od samého počátku, a ten výtah by měl být patřičně velký, aby kabina pojala hodně cestujcích i se zavazadly, protože jde o přístup na vlakové i na autobusové nádraží: zejména po prodloužení metra až za Vltavu se ten severní přístup stal mnohem významnějším než jižní, který už fakticky slouží mnohem menšímu počtu cestujících než v minulosti (navíc běžně bez těžkých zavazadel), ale je na rozdíl od severního aspoň vybaven eskalátory.

kolkol
Host
kolkol

Výtah na muzeu C je také velmi příjemný (jeden z prvních postavených). Ale o efektivnosti budování výtahů v hlubokých stanicích s obtížnou dispozicí (jako Anděl) mám rovněž vážné pochybnosti. Jde prostě spíš o naplnění aktuální ideologie, než o nějakou vážně míněnou pomoc.

Martin V.
Host
Martin V.

Jsou to hrozné pálky, to souhlasím. Tohle prostě soudruzi totálně zasklili ve fázi projektu, tenkrát to mohlo být mnohem jednodušší. A přitom metro bylo výkladní skříní komunismu. Ale ta současné dostavba výtahů je vážně míněná pomoc, o tom nepochybuju i přes vysokou cenu, kterou je třeba zaplatit.

VRT
Host
VRT

Ideologie???

Xaver
Host
Xaver

To jsem netušil, že výskyt vozíčkářů a dětských kočárků podléhají nějaké ideologii…
O jaké efektivnosti to mluvíte? Když takhle uvažujete, pak byste mohl rovnou položit otázku, jestli je vůbec efektivní dělat nějaké bezbariérové přístupy kamkoli.

Paja
Host
Paja

No tendenční to je, protože ty výtahy především využívají paní a slečny, kterým se nechce chodit/jezdit po schodech. Mnohokrát jsme na Andělu dlouho s kočárkem čekali na volnej výtah.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll