Příští stanice kovošrot. Dráhy se pochlubily, jak mizí stará „béčka“, k mání jsou další vozy
Šrotace nepotřebných vozidel Českých drah. Foto: ČD

Vyřazená vozidla jde od Českých drah odkoupit za pár stovek tisíc.
Vyřazená vozidla jde od Českých drah odkoupit za pár stovek tisíc.
Proč je to tak drahý, když to jde stejně do šrotu. Očekával bych třeba aukce od tisícovky!
Protože jsou ČD státní a musí se chovat s péčí řádného hospodáře. Kdyby to prodávaly za pár korun, tak by zde byly kritizovány, že se chovají nehospodárně.
Protože cena šrotu je rozhodně víc než tisícovka.
Šrotujou ve Vysokém Mýtě. Vše jde do mašiny, která roztřídí materiál na plasty ,kovy, atd.
Jak takové třízení vlastně funguje? Vždycky mě to zajímalo – na fotkách to jen trhají tím drapákem na menší kusy, ale furt z toho je směs různých materiálů.
Po rozstříhání na kusy se to nahrubo ručně roztřídí. Velké kusy železa hned, to co vidí a unesou, dají na jednu kopici. Pak nastupují různé metody – magnetická separace, elektromagnetická indukce, pak kamery lasery, senzory – každý pracuje na jiném principu a pozná, o jaký materiál se jedná.
Nevím jak konkrétně tady, ale na youtube je spousta videí. Magnetem se odělí feromagnetické materiály, hlíník a měď se třídí s využitím vířivých proudů – ty v materiálu indukují magnetické pole, lehké materiály se vyfoukají, ve vodní lázni vám zase vyplavou nahoru některé plasty a jiné se potopí, na další identifikaci plastů se používa spektroskopie, dále se třídí pomocí různě hustých sít, odstřeďování. Dá se třídit i třeba barevné sklo pomocí fotočidel atd atd…
A azbestová izolace vozů Bdt?
Divím se ze tam jsou 2x 242 WTB, mihlo se v cardu užívat když to umí ve dvojiclenu
A taky by bylo více kusu této řady
Ty nebude chtít pravděpodobně vůbec nikdo, protože tím že jsou WTB jsou to atypické dva, resp tři kusy a kvůli zástavbě ETCS je potřeba mít celou sérii stejnou. A dvojčlen umí i 242 ČDC bez WTB. Navíc ty 242 co ještě zbývají v provozu ČD, už ČDC možná ani odkupovat nebude.
Ty nebude chtít vůbec nikdo, protože jsou oproti ostatním strojům své řady atypické a to je problém např. při zástavbě ETCS. Dvojčlen umí i 242 ČDC bez WTB. Navíc ČDC pravděpodobně neodebere ani ty 242 co ještě v provozu ČD zbývají.
ty jejich skřípající brzdy a spousta dalších jejich neduhů mi doopravdy chybět nebude, jednoznačně fandím modernzizaci české železnice a těší mě jak za posledních 10 let pokročila
Kéž by ten pokrok byl globální. Na některých tratích se za 10 let nezměnilo zhola nic.
Globální pokrok by byl jistě skvělý, nicméně Česká republika těžko může mít ambice proměnit železnici na celém světě.
Docela mě zajímá, kdy zmizí skanzen z R11 a R12, tam je snad nejhorší z rychlíků
A co je to tak drahý u tý dráhy, když to jde stejně do šrotu?
Bez nostalgie. Díky Bohu, že se modernizuje a tohle k tomu patří…
Škoda že se dá koupit jen celej vagon.
Cestovat v kožence odmítám, ale na sezení u ohníčku by ty sedačky byly ještě stylový
Tak se zkuste domluvit na šrotišti. 🙂
Police na zavazadla by taky byly dobrej bytovej doplněk 😂
Všimli jste si, že ani „obyklí podezřelí“ o to nemají zájem? Přitom je to jen „trochu starší“ vozdilo, jak tvrdí ČD v článku.
Jako nadržení šotoušci, pro které je šukafon modla?
Provozovatele vozidel z 90. let, že by si tím „omladili“ vozový park.
jsem zvědavý kolik let se dožijí dnešní střepy a kolik toho najedou
Určitě o dost míň než ty minulé
Railjetům a Interjetům, když tedy máme srovnávat dnešní vozidla s B, nabíhají kilometry velmi úspěšně a zatím se nezdá, že by se nějak rozpadaly opotřebením.
Jen ty dveře, klima +nebo – a wc jinak wifi skvělá práce
Pokud chcete člověka zvyklého na bezklíčové odemykání a automatickou klimu nalákat do vlaku i pravidelně a ne jen na občasný výlet tak dveře na kliku, otvírací okno a koženka asi úplně nebudou postačovat…
Jste si jist , že tato skupina používá vlaku jako základu ….
Třeba ne, ale pokud „tato skupina“ bydlí u nějaké použitelné tratě nebo cestuje na delší trasy, může vlak vyzkoušet. A na kvalitě té služby bude záviset, jestli se vrátí.
Přibližně 40-50 let
To samé se říkalo před 40-50 lety na adresu těchto vozidel.
Tohle tady nikdo nepochopí….
Nejstarším 471 bude už 30 let. Pantery se taky třicítky doziji v pohodě. To že vydržely takovou dobu je především tím že v devadesátých a nultych letech byla obnova prakticky nulová.
no a EM to vzaly dvakrát, taky nebyla obnova
V případě životnosti starších vozidel je, ale potřeba zohlednit provádění generálních oprav, které dost často hraničily spíš s výrobou nového vozidla.
Jak to nemá kotel, tak to nic nevydrží! Je zajímavé, jak někteří zůstali ve století páry.
Tak si vezměte foťáky a přijedte na trať Praha Smíchov – Beroun, tam jezdí poklady!
Jediné, čeho je mi trochu líto, že Bdt280 ještě mohly využít svůj potenciál po vzoru Bdpee, akorát jako první třída nebo první třída s multifunkčním oddílem, kdy by ten vagón mohl zastoupit AB a BDs najednou. Ale to je tak, když někdo vyrábí vozy, které jsou staré už v momentě, kdy vyjedou z výroby. :/
Ten Bdt280 je 35 let strará plečka stejně jako Bdmtee. A že má kotouče na tom nic nemění.
Ano. Vozy Bdt i Honeckery po odpovídající přestavbě v různých provedeních mohly ješte dobře posloužit. To by ale k tomu muselo dojít tak před 10 až 15 ti lety, kdy jim bylo cca do čtvrtstoletí stáří. Dnes už je na to opravdu dost pozdě.
V neděli jsem jel bdmetee do práce jen vyměněné sedačky a hned o dost lepší.. ještě se mohly z bdt přehodit okna.
Minimálně sedačky a okna se měly udělat už dávno, ale z nějakého důvodu byly Bymáky na rekonstrukce prokleté a každý pokus skončil jen u několika málo kusů.
Vyměnit..sedadla zmakne dílna.. s těmi okny to bude složitější.je fakt že bylo několik pokusu a skončilo to jen u prototypu. Viz ty vozy pro pardubický..a ty byly super.
Tak v tom druhém případě by šlo sešrotovat skříně a na podvozky GP200 postavit nové skříně. Ve Švýcarsku na 40 let staré podvozky Bombardier před 15 lety postavil nové nízkopodlažní skříně a ty vozy jezdí dodnes. A to ty podvozky dosahují skoro 60 let provozního života.
A za rok a půl skonči ve šrotu komplet soupravy z R Vysočina protože jsou kdekoli jinde neudatelné.
Bdtee si ještě nějaké ty spoje střihne se obávám. Avšak doufám, že pouze jako doplňkové Os nebo Sp.
Co bude jezdit misto nich?
Teoreticky nové soupravy od Pesy, otázka je, kdy nastoupí do provozu.
Jiný dopravce.
Nooo, některé rychlíkové linky jsou podle mě zamýšlené jako retro a tam to uplatnitelné určitě bude 😛 😀
U Bee bych tipoval uplatnění ještě na R12
obávám se že je přesunou na Děčíny
Na děčínské rychlíky zamířily vozy z Berlinerů, ne?
Nene, vozy z Berlinerů se tak nějak postupně přesouvají na všechno, co míří z Prahy směrem na Slovensko, čímž se zase získávají exOBB Bmz, které se přesouvají na rychlíky. Dále se mají postupně vozy z Berlinerů začít objevovat na Baltic Expresech.
Ne, Děčíny už budou v podobě Aee140 a postupně budou přibývat Bee238. Stále kolují zvěsti o tom, že soupravu místo BDs doplní Sysel (avšak ne jako řidičák, ale souprava se bude vždy objíždět).
Takže jestli to chápu tak by měli od příštího grafikou béčka úplně zmizet na R20?
Co bylo s tou 810.327? Ani nebyla v seznamu vozidel k odprodeji. :O
Ta u nás skončila jako nepotřebná,podobně jako nyní i 39,a 654 po nehode
„Motorový vůz 810 s přípojným vozem Btax vyšel společnost Eko Bi na 350 tisíc korun.“
Pro zajímavost dodávám, že z těchto dvou vozidel má být pod skiareálem Peklák v České Třebové půjčovna lyží. Prý jako odkaz na železniční tradici města.
Jo koleje uz mají připravené. Zatížení ty peníze neseženete pomalu ani maringotku.
V odkazovaném seznamu na prodej mě zaujala bobina 141.012. Byl to pěkný kousek, snad ji někdo koupí do muzea.
Kolik jich stále dožívá? Protože je zajímavé, jak se poslední roky nakupují nové soupravy, proběhly nějaké rekonstrukce, ČD ztratily výkony a stále nám tu ty béčka jezdí na běžných spojích. Naposledy jsem se svezl v rychlíku Labe z Děčína do Prahy. Tam jsem si to vybral schválně jako součást rodiného výletu (Lužickohorský rychlík, Šenovka), pro 6 lidí co jedou spolu je to fajn. Akorát je blbý, když vám systém přidá další dva cestující do vašeho kupé, zatímco ostatní měly po dvou rezervacích, ale pro nové rezervace už bylo uzavřeno. Naštěstí přistoupivší cestující šli zkusit štěstí dál do méně zaplněného kupé.
Ono těch původních vozů Ba (později B) bylo k ČSD dodáno skoro 2000, takže ano, většina jich je ve šrotu nebo po nějakých zásadních rekonstrukcích, ale dle pana Butscheka je jich stále 187 ve stavu (asi ne všechny provozní).
https://alanbutschek.cz/rady/rada_b_nov.htm
V posledních letech skutečně ČD pořídily mnoho nových vozidel, ale spíš na osobní vlaky, než na rychlíky, kde se ty B vyskytují. Teď samozřejmě se to mění s Comfortjetama.
Díky za zajímavý odkaz.
Mezi Ba a B bylo ještě označení Bm.
Tak reálně přišli jen o R8 a R23, zbytek byla regionalka. Na druhou stranu se přidávalo docela dost spojů v posledních třeba 5 letech na ex7 a ex6 plus zcela nová ex32.
Hodně s tím teď pohnou ComfortJety a od 12/26 ztráta R9. To by mělo znamenat konec všech B jejich odvozenin, nejstarší co zůstane budou asi Bee238 a tak.
Zase ale teď mají ČD solidní šanci vyšachovat RJ z R8.
Nikdo nikoho nevysachuje ..běží soutěž a doufám že dojde ke změně..ten hnus od RJ .už ne
Tak tam bude ten bleděmodrej? V čem byl lepší? V ničem.
Regionovy a 810 bych rád viděl jak mizí
Nebojte,pomalounku budou😀😉
810 už do značné míry vyklidily pole, to snad musí vidět každý, kdo se o železnici zajímá.
Nejvíc jsem si jich užil nyní na lokálkách kolem Prahy.
Rychlé přidat nebo sešrotovat ať to nezničí bezdomovci
jakože šrotací to zachránit před zničením 😀
Tak do valmezu přijely čtyři vozy bdtax a po měsíci je podpálili bezdomovci.. to je lepší to poslat do Třebové tam je to aspoň hlídané. V Bohumíně zase cigosi rozebírali pantaky.
Nevíte někdo, zda za šrotované vagóny dostanou ČD zaplaceno nebo naopak musí zaplatit za jejich likvidaci?
Dostanou zaplaceno, šrot je surovina.
To nerozporuji, ale v každém vagonu je „tuna“ plastů (sedačky, obložení, podlaha), za jehož likvidaci se obvykle platí, skla a jiného nekovového materiálu. Plus ta „rozebírka“ taky něco stojí.
Tak jsem chtěl vědět, jak to vychází bilančně.
Pořád se to vyplatí, i přes tyto náklady.
Tak samozřejmě ČD to prodají za výrazně méně, než kolik za ten kov pak dostane kovošrot. Ten rozdíl pokryje právě likvidaci toho bezcenného odpadu a práci + zbyde nějaký zisk no. Princip fungování kovošrotu 😀
OK, já znám kovošrot jako občan, kterému odeberou jen čistý kov – když jim přivezete něco směsného – např. pračku – tak vás s tím vyhodí a rozhodně nic nezaplatí.
Dtto se mi stalo i u plynového celokovového sporáku (bez skleněných dvířek) – což jsem tedy nepochopil.
Kovošroty vykupují i auta k likvidaci. Zaplatí Vám a dostanete i doklad o „ekologické likvidaci“ a můžete auto odhlásit na DI.
Pračka patří do sběrného dvora..nebo když si kupujete novou veme to prodejce..asi jste nezjistil že je r.2025.
A vy jste v roce 2025 nezjistil, že do sběrného dvora to vezmou, jen když máte v obci trvalé bydliště. Takže pokud to likvidujete z chaty, nebo z pozůstalosti v obci, kde nemáte trvalé bydliště, tak to do sběrného dvora můžete taky vézt přes půl republiky.
(pozn. a to nezmiňuji případ, kdy jste současně podnikatel/živnostník)
Zaplaceno, samozřejmě.
Obvykle se ty vozy do toho šrotu dostanou navíc lehčí o ty nejhodnotnější zpeněžitelné suroviny, a naopak tam přibude odpad, výkaly a podobně… Ještě že to už roky nikomu nevadí.
Mohly by dráhy staré nepojízdné lokomotivy nabídnout muzeím za odvoz? Nebo je to v rozporu s péčí řádného hospodáře?
je to samozřejmě v rozporu, když to má cenu i jako šrot
No jako jo, ale můžou ČD takové vyřazené vozidlo darovat muzeu, nebo protože jsou vlastněné státem tak nesmí?
ČD a.s. mají závazky ve výši nějakých 70 miliard Kč a průběžně je refinancují. K tomu potřebují co nejlepší rating a důvěru investorů. Takže nějaké rozdávání majetku, za který by někdo jiný zaplatil (typicky právě vozidla do šrotu), je nežádoucí. Kdo drží akci není v tomto kontextu důležité.
Malé množství nepotřebných vozidel předvedou jednou za X let ČD bezúplatně Národnímu technickému muzeu. Jde o cca 3ks vozidel za několik let. Například o „Žabotlam“.
A co je s tím za strašného papirovani
To by bylo moooooooc jednoduchý,takhle to nefunguje
Nabízejí je k odkupu. Odvoz nepojízdné lokomotivy nebude zrovna levný.
Kterému? Muzea v celé Evropě mají peníze tak akorát na údržbu současného vozového park. Nehledě na že jejich prostory nejsou nafukovací, ani ČD nevyřazuji nějaké unikátní vozy ani lokomotivy.
Muzeum v Lužné vlastní ČD, takže by to předváděly sami sobě.