Příprava železničního muzea: Parní lokomotivy z plastu musejí vypadat jako kovové
Tendry parních lokomotiv budou mít aranžovaný, realisticky vypadající, náklad černého uhlí. Ten bude vyjímatelný.
Národní technické muzeum (NTM) pokračuje v zajišťování exponátů pro chystanou železniční expozici v areálu Masarykova nádraží. Aktuálně vypsalo tendr na výrobu tří realistických modelů v měřítku 1:10, z nichž ve dvou případech jde o parní lokomotivy a v jednom o nákladní vagón.
Konkrétně jde o tato vozidla (z dokumentace k tendru):
Nákladní vůz ÖNWB Kohlenwagen mit Bremse, r. v. 1873, obj. 444/445, č. v. 4445 – jde o v 19. století hojně užívaný nákladní vůz; skříň (nákladní prostor) bude vyrobena ze dřeva, pojezd z kovu nebo plastu s tím, že v případě využití plastu musí finální povrchová úprava zajistit, že veškeré plastové části musejí i z blízka budit dojem výrobku z kovu.
Parní lokomotiva ČKD 456.0 – jde o zástupce výrobků lokomotivky ČKD v předválečném období, který byl určený pro osobní přepravu; model bude vyroben z kovu nebo plastu, s tím, že v případě využití plastu musí finální povrchová úprava zajistit, že veškeré plastové části musí i z blízka budit dojem výrobku z kovu;
Parní lokomotiva Škoda 476.0 s tendrem – jde o zástupce produkce lokomotivky Škoda Plzeň; i tento model bude vyroben z kovu nebo plastu, s tím, že v případě využití plastu musí finální povrchová úprava zajistit, že veškeré plastové části musí i z blízka budit dojem výrobku z kovu;
Hlavním požadavkem NTM je zcela realistické ztvárnění. Modely musejí obsahovat veškeré v reálu z venku viditelné součásti a díly (dobové detaily), jako například potrubí, tažné a narážecí ústrojí, nýtované spoje, hadice, paprsková kola, ložiskové domky, vypružení, kompletní lokomotivní rozvod (u lokomotiv), tabulky, štítky, kompresor, brzdové ústrojí, mazací lisy, rozvody mazání, stupačky, osvětlení, okna, větrání kabiny, armaturu, kování, sedačku brzdaře, zábradlí nebo madla.
Stanoviště strojvedoucího lokomotiv budou mít provedeny veškeré ovládací a zobrazovací prvky, sedačky, skříňky, dřevěné obložení a nářadí. Tendry parních lokomotiv i nákladní prostor vozu budou mít aranžovaný, realisticky vypadající, náklad černého uhlí. Ten bude instalován na vyjímatelném falešném dnu, aby bylo možné modely prezentovat i bez nákladu uhlí.
Příprava nového Muzea železnice a elektrotechniky v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží je aktuálně největším projektem NTM. Muzeum by mělo své brány otevřít v roce 2028. Stát na to vyčlenil 1,7 miliardy korun, což podle vedení muzea kvůli inflaci stačit nebude.
NTM proto musí hledat úspory, navýšení rozpočtu ze strany státu není ve hře. „Nebude po stavební stránce realizováno vše, jak to máme navrženo v architektonické studii. Našli jsme možnost, jak dostavět část třeba deset let po otevření. A co se týká sbírek a restaurování, bohužel jsme museli vypustit stavbu repliky lokomotivy Moravia, což byla první lokomotiva, která na Moravu dojela. I to zůstane do budoucna dalším generacím,“ řekl v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.cz Ksandr.
Ani shánění dalších exponátů není snadné. Muzeu se například podařilo zadat zakázku na renovaci vozu Hannibal z koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec. Nejde přitom o originální vůz z časů koněspřežky, nýbrž o repliku z roku 1969. Po restauračním zásahu musí dle požadavků muzea působit dojmem léta provozovaného vozu, odřeninám musejí odpovídat i nové díly. K vozu ale muzeum zatím nesehnalo výrobce modelu koně v životní velikosti, do tendru se nikdo nepřihlásil.