Příprava loni zavržené stanice metra Depo Zličín musí pokračovat, rozhodli zastupitelé

Vizualizace vítězného návrhu stanice Depo Zličín - průhled na střechu stanice z hlavní schodiště | Zdroj: Petr Stolín ArchitektVizualizace vítězného návrhu stanice Depo Zličín - průhled na střechu stanice z hlavní schodiště | Zdroj: Petr Stolín Architekt

Dopravní podnik přípravy stanice metra loni v létě zastavil z popudu vedení metropole.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
hobbysta

„Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba není v okolí dostatek cestujících, aby nová stanice měla ekonomický a dopravní smysl.“ Tak nevím, kdo je větší bezmozek: já sice už vidím velmi špatně, ale na posledním obrázku přesto vidím sídliště „jako bejk“, které je jen přes silnici od místa, kde by měla být ta nová stanice metra, a které dnes obsluhuje jen v pracovní dny jediná BUS linka MHD s ranním špičkovým intervalem 12 minut – a kde je něco podobného třeba u zde jinými zmíněného Depa Hostivař, neřku-li třeba v těch polích v Letňanech, kam metro přesto jezdí? A zkusil třeba Hřib… Číst vice »

Jan Sůra

Zikmunde, dejte si zase pauzu. Označovat ve vašem případě někoho bezmozkem je fakt úlet.

A. Mikulka

Tohle mi nepřijde jako Ziki, spíše jako Čuně.

Jana

Radši dodělejte trasu D, kde máte 40 let skluz.

Juraj

Tyto dva projekty nejsou vzájemně v opozici.

Petr

Zase o kousek dopředu.

Juraj

Zrovna tato stanice je, jak se říká na Moravě, low-hanging fruit – nejdostupnější okamžité rozšíření metra bez obrovských úprav a staveb.

Podobně jako plánovaná stanice Depo Písnice, má to význam zejména pro P+R a autobusy. Ale jako bonus to obslouží i nešťastně koncipovaný development Nový Zličín. Poptávka tam bude minimálně stejná jako na Depu Hostivař, kde se stanice budovala ze stejných pohnutek.

smasska

Njn, úplné Depo Hostivař, tam se to tvrdilo taky…

Y.K.

Poptávka tam určitě nebude stejná jako na Depo Hostivař, protože tam nebudou končit žádné linky. Ty končí a budou končit na Zličíně. Obsluha těch pár bloků na Zličíně by pro obyvatele byla super, ale poptvávka kapacity metra tam nebude ani náhodou (což je důvod proč to ekonomicky nevychází).

Je pravda, že nebudou potřeba žádné tunelové práce, ale zase se musí přestavět zhlaví depa a to tak že za provozu, takže tak úplně bezbolestná věc to není.

Juraj

Tak ty třístovky tam samozřejmě zastaví, byť budou pokračovat až do terminálu. Pokud ten přestup bude rozumný, část lidí to klidně využije rovnou tam, než si na Zličíně šlehnout dávku devadesátkové nostalgie (a kdoví čeho ještě).

Depo Hostivař je snad stále s náskokem nejméně využívanou stanicí pražského metra, ale svůj účel plní.

Y.K.

Problém je, že v depu bude určitě pásmový interval, tak asi každý raději dojede až na Zličín, což je jen o 2 minuty dál, ale bude tam jezdit více vlaků, tedy s menším rizikem dlouhého čekání.

Depo Hostivař plní, ale také je to stanice v průmyslové zóně a konečná řady autobusových linek.

Eva

Depo Zličín je v pásmu Prahy a určitě by lidé přestoupili raději právě zde. V dnešní konečné by byl menší zmatek lidi

Y.K.

Pásmový provoz zmaná, že tam jezdí každý druhý nebo třetí vlak, nemá to nic společného s tarifními pásmy PIDu.

Frantík

Proč se to tak vlastně jmenuje?

Y.K.

Proč to nevím, ale DPP i PID to tak používá, pokud se nejezdí v homogenně plné délce trasy.

Daniel Jablonecký

Poptávka tam rozhodně stejná nebude, leda že by se ta stanice stala terminálem pro autobusové linky, což je něco, s čím se nepočítá. Podobnost s Hostivaří je jen částečná – tam je přestup na autobusy, tramvaje a v budoucnu i na vlak.

q89

Tyhle 4 roky jsou pro Prahu katasrofou (promarněným časem), doktor Hřib zastavil všechny připravované projekty a s helmičkou objíždí již rozjeté stavby dělat fotečky. Jsem rád, že se tady podařilo pokračovat, až ten hňup bude škodit na celostátní úrovni, třeba se rozjedou znovu i další projekty, jako lanovka přes Vltavu.

Lumeriol

A nebo jen proste uznal, ze se vsechno najednou postavit neda a je lepsi to rozlozit v case. Protoze ono sice Scheinher mel hromadu planu, ale vybudovat by to fakt nezvladnul (neni za co) a protridit by to musel tak jako tak.

Jakub P

Ani jedno není úplně pravda, ta stopka jde zejména za ODS a jejím radním pro finance. U Hřiba je spíš otázka, proč s Piráty v té koalici stále zůstává, když je Spolu a STAN rutinně přehlasují v radě a v zastupitelstvu si často domluví podporu u ANO.

Percula

Trvá by se tam časem mění hlo vybudovat i nové aut. nadrazi, které bude vyhovovat současné dopravě, nebude aspoň odlehčí současnému Zličínu.

Pavel Dvořák

To by nebylo vubec spatne, prijezdy a odjezdy ze soucasneho autobusaku jsou dost komplikovane diky nekolika svetelnym krizovatkam, ktere kapacitne vubec nestaci na provoz generovany nekolika nakupnimi centry v okoli a dalsi zastavbou. Do toho jeste prijezdy od Chrastan, Rudne a Chyne rano a vecer… Posunuti AN bliz k okruhu a mimourovnove krizovatce by zrychlilo primestskou dopravu i zlepsilo obsazenost stanice metra Depo Zlicin. A pozemek pod stavajicim AN se da prodat nebo zastavet a tim vydelat na vystavbu noveho.

Ivo

Konečně inteligentní názor. Když jsme se ženou jezdili do Prahy na metro Zličín autem, stačilo se o 10 minut opozdit a už nebylo místo na P+R parking.

Náhodný Kolemjdoucí

Scheinherrova argumentace zní jako sunk cost fallacy.

Percula

Naopak je to rozumné, P+R parkoviště bez rozumné návazné dopravy je nesmysl. Snad se to povede i postavit.

Náhodný Kolemjdoucí

Pak je tedy otázka, jestli vůbec má smysl i to parkoviště a ty pozemky nelze využít lépe.

Dominic

Nevím, mě připadá stanice Depo Zličín zbytečná… kdyby se ty peníze raději investovali do rekonstrukce stávající stanice Zličín a hlavně do zlepšení a rozvoje jejího okolí. A to vynaložené úsilí se místo toho mohlo věnovat na projekt prodloužení Ačka směr Řepy/Zličín, směr Nádraží Zahradní město a nebo Céčka směr Petrovice.

Juraj

To „vynaložené úsilí“ je na úpravu části haly a vybudování stanice je ale řádově někde jinde, než plánovat prodloužení linky, nebo dokonce odbočku. Tady už je velká část fyzické infrastruktury přítomná, jen se musí adaptovat na pravidelný provoz, což je ostatně jedním z hlavních argumentů pro tuto stanici.

Daniel Jablonecký

Pořád jsou to ale šílené náklady, když uvážíme, že to bude sloužit jenom stovkám, maximálně nižším tisícům cestujících denně.

Martin

Chtělo by to 5000 parkovacích míst a ne 500 a hlavně sjezdu dálnice bez zdržení

David

2500 parkovacích míst je teď přímo v okolí té současné stanice metra.

qwerty

Ale tak 1/10 z toho je použitelná (cenově) pro celodenní parkování, zbytek jsou obchodní centra…

qěcy

To je málo a jsou daleko. A část z nich není ideální pro každodenní dojíždění.

Jakub P

Jako obvykle. Není až tak nedostatek parkovacích míst. Je nedostatek parkovacích míst přímo před vchodem a za symbolickou cenu nebo nejlíp zadarmo.

M1M2

A kde je máte za podmínek použitelných pro denní dojíždění?

Jirka P

2000 měsíčně podle vás není použitelné pro každodenní dojíždění? A ta místa jsou.
Ne, ne. Platí to, co napsal Jakub P výše. Míst je dost a cena je použitelná i u těch nákupáků. Akorát není nižší, než parkování na ulici někde v centru, případně taková, aby vyrovnala zpovykanost řidičů.

Y.K.

5000 míst ve stavbě je naprosto šílenej barák, to by mělo plochu jako samotné depo, 10x větší než to co je tam navržené, což není žádný drobek.

To původně plánované monstrum (z hlediska rozlohy), co mělo být nad dálnicí, mělo mít 2 500 míst.

Jan Kavan

Monstrum nad dálnici dávalo smysl

Y.K.

Neříkám že ne, ale ani to nedosáhlo 5000 míst.

mic

Šílenej barák to je. Jenže jsou jen dvě možnosti. Buďto se ty auta zaparkujou podél vlaku dejme tomu 1000 na každým nádraží a nebo všechny najednou u metra. Pokud je chceme u metra, bude to holt šílenej barák.

M1M2

Jako myslíte u trati 171, kde se rozvoj zastavil před 50 lety elektrifikaci a novým nádražím v Berouně? A kde je před námi 15 let bordelu na kolečkách, který SZ aktuálně předvádí? Že v Berouně často nevíte kam Vás dovezou? Do toho by jste denně šel? Tu Kačerov, tu Smichov, ejhle tu dokonce hlavní. Sotousi se rádi zaklínají pravidelností a předvídatelnosti tak tady ji máte v reálu. Pro SZ je důležitější řešit estetický vyzor podchodu v Ústí nad Orlicí. Takže radši ten hnusný barák a kapacitní uspořádání křižovatky D5 a D0. Dráha je v této ose na 15 let denně… Číst vice »

Zadarmo

Hodně krát jsem použil parkoviště v Seatac airport. 13000 míst. Tak kouknout na to na mapech jak je to dělané. Podle mě místo tam pro 5000 je, klidně deset tisíc pokud jdeš do 6-7 pate a využiješ pozemek naproti silnice plus všechno podél depa a bude každé místo do 250m od stanice.

Podle mě 5000 míst vázané na dálnici by se naplnily tam. Klidně víc.

Y.K.

taky tam stojí parkovné nějakých 30 – 40 dolarů denně. To chci vidět jak to někdo platí při dojezdu do města. Plochu to má jako půlka depa Zličín.

Filip Jirsák

A pak zase nebude stačit dálnice, tak se bude rozšiřovat… Nebylo by lepší místo monstr stavby na konci dálnice v Praze stavět menší parkovací domy na druhých koncích té dálnice, tj. v Loděnici, ve Vráži, v Berouně? Pokud možno samozřejmě ne u dálnice, ale u železnice.

M1M2

Jel jste tam někdy vlakem? R16 Beroun -Smichov nemá cestovní rychlost ani 60 km/hod. Na koridoru prosím A cílová destinace v Praze v rámci roku je zcela nepredvidatelna. A bude tomu tak dalších 15 let. A jako po hrbaté jednokolejce na Smíchov? To snad není ani klasicka taktoteorie ale ještě něco horšího. Skutecne mimo real. Zkuste si to denně rok. A pochopíte, že kolona na D5 je proti tomu brnkacka. Ono jedna věc je vymyslet takovéto taktobláboly u klávesnice a druhá denně to zažívat. To je dost rozdíl.

ohh

Hlavne takjova zachytna parkoviste maji byt 100% ZDARMA!!!

Clovek

Kazda stanice metra na poli dobra, pro pripad ze by jednou prislo kompetentni vedeni mesta a umoznilo vystabu dvacetipatrovych obytnych domu, ktere si trh zada.

qěcy

Dvaceti patrové domy na více místech v Praze vítám. Ovšem firmou věžáků. Nebo nějakých štíhlých staveb. Je to nejlepší poměr mezi počtem bytů, záborem plochy a také nejmíň ničí výhled a nejmíň stíní.

Třeba z paneláků mám nejradši věžáky o více, než deseti patrech.

Čili zahustit prahu a krajská města určitě, ale dobře průchozími stavbami.

A na komunistická dvoupatrová sídlištní nákupní střediska přistavět dvě tři patra s byty a nakupák zmodernizovat.

K zahuštění je ale nutno vybudovat odpovídající MHD a garáže.

Jakub P

Akorát to vůbec nemá takovou hustotu, jak si lidi představujou. Klasický bloky o cca šesti-sedmi patrech to (kvůli nutným rozestupům mezi těmi štíhlými věžáky) hustotou snadno trumfnou, stojej výrazně míň (stavba i provozně) a když se to dobře navrhne (OK, to je v Praze problém, to uznávám), dělaj daleko, daleko příjemnější prostor mezi sebou. Neříkám, že Praha nemá pár věžáků pro jejich (dostatečně bohaté, aby si je mohli dovolit) milovníky povolit. Na vhodných místech klidně. Ale nedělejme z toho spásu nedostatku bydlení, to fakt tahle forma staveb neumí. Ne, že by věžáky neuměly hustotu, to samozřejmě uměj. Ale pak se… Číst vice »

David Koňařík

Já bych místo modernistických ideí o štíhlých věžácích s kilometry prostoru mezi nimi radši zase začal budovat blokovou výstavbu s normálními ulicemi. Přeci jen už nejsou šedesátky a můžeme porovnat, jak v realitě tyto styly dopadly. Mě připadají příjemné třeba souvislé pětipatrové činžáky hned vedle ulice s širokým chodníkem a stromořadím, jako třeba v Bubenči a Kreuzbergu. Zato mezi vysokými budovami, zvlášť rozesazenými sídlištně aby „neníčily výhled“, se mi moc být nelíbí. A když se podívám, jak dopadla naše paneláková sídliště, často jako vysmahlé plochy asfaltu a trávníku nevalné kvality, tak si říkám, že tu hrubou plochu klidně oželím v… Číst vice »

q89

zrovna tady, v okolí dálnic, by to tuhle podlažní hladinu opravdu chtělo.

Jiný

Ta stanice je nesmysl, parkoviště na jejím místě taky. Pozemek mohou využít nějak jinak nebo ho za stejnou cenu prodat.

qěcy

Lze říci o jakémkoliv pozemku. Já bych tam nechal vyrůst prales. Protože ten byl v celém Česku před příchodem lidí.

:-p

Frantisek X

Jedna stanice pro MHD a okolní haly, druhá hned za rohem pro P+R, to se vyplatí… Nebylo by jednodušší ta parkoviště vybudovat u stávající stanice, buď nad těmi autobusovými stanovišti anebo vedle nich?

Ondřej

Nebude to jen pro P+R, ale také pro celou čtvrť se ZŠ a MŠ, která tam stojí už 15 let, společně se zastavitelnými plochami pro obytné využití.

Y.K.

Jenže to je kapacitně čtrť na minubus, ne na metro. 🙁

Jakub P

Kdyby v tý stanici udělali slušnou bezpečnou kolárnu, její záběr se výrazně zvětší. Kdyby postavili další domy (tentokrát i s obchodama) mezí tou stávající noclehárnou a ulicí na Radosti, taky by to neuškodilo.

Jasně, nic z toho to nezachrání samo o sobě a ani dohromady to asi nebude žádná výhra, ale furt lepší než jenom P+R.

Y.K.

Tak určitě, P+R samo o sobě negenruje v postatě nic co by jen náznakem vytížilo metro.

Zadarmo

Pokud by tam daly 5000 nebo 10000 míst do 300 metrů od stanice (je to možné) tak by to vygenerovalo dost. A tak velké parkovací domy jsou ve světě. Místo na to je a přímí napojení na dálnici kde jede co 120,000 aut dene plus poblíž d5/6/7 na záchyt ?

Martin Jedlicka

Podle mě u současné stanice není dostatek prostoru. Je tam malinké úzké P+R parkoviště už tam je, ale to není kam rozšířit
Jedině, že by celé autobusové nádraží Zličín přestavěli, zasloužilo by obnovu a vylepšení. Počet stanovišť autobusů dnes nedostačuje, bývají tam tři autobusy současně u jedné zastávky, navzájem se blokují a zpožďují.

David

Místa je v okolí víc než dost, navíc je tam v okolí té současné stanice metra už teď cca 2500 parkovcích míst. V okolí Rignofferovy v těsné blízkosti metra jsou po obou stranách jen pole, kdyby se chtělo mohlo by se parkoviště, klidně povrchové postavit i tam.

qěcy

To se dá. Jenže za hodně peněz.

Pokud je to dost atraktivní lokalita pro mnoho bytů a služeb, tak AN zakryjí deskou a na ní postavím byty, služby a park. Jako na Masaryčce.

MaT

Na Masaryčce je nějaké autobusové nádraží? Nebo myslíte to zastřešení kolejiště a části nástupišť? A na něm budou nějaké byty a služby? Toho jsem si na žádných vizualizacích nevšiml. Z toho co píšete se to tak nejvíc možná blíží tomu parku…

qěcy

Nejspíš nebylo, kvůli komplikacím s dopravou, nebo s velmi nákladným a hnusným řešením křižovatek.

Ondřej

Ještě, že tam ten Scheinherr je, věřím, že P+R se postaví co nejrychleji a až v příští Radě znovu zasedne PS, dostaví se i ta stanice metra, jinak by ta investice do P+R měla význam jen pro betonáře.

Jan Tichavský

500 míst pro auta je dost málo pro zavádění stanice metra.

Jirka

No, oni tu stanici ocení místní i bez parkoviště.

Náhodný Kolemjdoucí

Ocení, ale kolik jich tam bude i jezdit?

Ondřej

500 aut = 3,2 km dlouhá kolona v centru města. To je např. vzdálenost od Bulhara, Seifertovou, Olšanskou až k stanici Želivského.

Kubrt

Dobře, to může být denně 2000 lidí, ale i ty nejméně vytížené stance pražského metra mají denně kolem 5-10 tisíc cestujících (stará data, Invalidovna, Kolbenova, Prosek). Tím neříkám, že tam ta stanic nemá být, když už tam bude P+R, něco by tam jezdit mělo. A samozřejmě to sídliště taky má své obyvatele.

DavidS

Že by první zastávka na znamení v metru? 🙂

Náhodný Kolemjdoucí

Poptávková doprava?

Luk

Ona ta auta v centru zmizí? Když postavili Černý Most, úbytek aut v centru byl znát tak měsíc. Pak se to vrátilo do starých kolejí, protože i když část lidí nechala auto na ČM a jela metrem, jejich místo brzy zaujali jiní, kteří do té doby jezdili MHD odjinud a nově pro ně začala být jízda autem atraktivnější.

mic

500 míst pro auta zaplní jeden vlak metra.

PavelH

Dal na trati mate dalsi zastavky s cestujicimi pro ktere musi zustat kapacita. Snad nikdo necekal ze z Motola nebo Depa Hostivar budu jezdit vlaky plne.

A nebude to jenom 500 lidi z P+R ale hned vedle je sidliste s par tisic obyvatelmi + haly v okoli to par cestujicich do prace vygeneruje. Jasne na hloubeni nove trate to neni, coz ale neni tenhle pripad. Zde je vyreseny pozemek kde to postavit, trat uz stoji hned vedle takze v podstate lowcost vec.