Příprava I/35 mezi Turnovem a Jičínem pokračuje, poprvé se do detailů zapojila veřejnost

V porovnání s přípravou jiných nových silnic jde o nezvykle velké zapojení veřejnosti.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) uspořádalo ve spolupráci s turnovskou radnicí a obecně prospěšnou společností Agora CE v uplynulém týdnu první setkání s veřejností, kde se již řešilo detailní vedení trasy nové silnice I/35 z Ohrazenic do Úlibic. Nová silnice výrazně zrychlí cestování v koridoru mezi Turnovem a Jičínem a vyvede tranzitní dopravu z Turnova a okolních obcí.
Cílem bylo zapojení představ a připomínek samospráv a obyvatel do přípravy projektu, jednání se účastnil i krajinný architekt. “V této fázi silnici I/35 detailně projektujeme. To je krok, ve kterém se snažíme stavbu zasadit co nejcitlivěji do krajiny a zároveň brát maximální ohled na lidi,” říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
První jednání se týkalo čistě stavby na katastru Turnova. „Zásadní bylo umožnit obyvatelům jednotlivých dotčených částí města i dalším sdílet své obavy spojené s negativními dopady výstavby i existence nové trasy silnice,“ uvedla Marcela Jandová z turnovské radnice. V porovnání s přípravou jiných nových silnic jde o nezvykle velké zapojení veřejnosti.
Před samotným jednáním proběhly přípravné schůzky se zástupci Mašova, Pelešan, sídliště Přepeřská, Nudvojovic i ulice Nad Perchtou a Koškova s cílem získat základní představu o hlavních bodech, které jsou pro místní důležité. Už z přípravných schůzek vzešla řada zásadních podnětů, které se stanou součástí materiálů na vědomí zastupitelstva.
Z diskuze vyplynulo, že lidé mají největší obavy z hluku a nové zátěže v rámci celé trasy, zejména pak u sídliště Přepeřská. V Mašově a Pelešanech jsou pak obavy z narušení území, které není geologicky stabilní.
Pokusy o zneplatnění EIA
ŘSD má pro stavbu rozdělenou do čtyř úseku platné souhlasné stanovisko EIA. To se po několika letech rozhodlo napadnout několik spolků ze sdružení SOS Česk ráj. ŘSD odmítá, že by se dokument měl ještě měnit.
Spolky po téměř čtyřech letech žádají zrušení souhlasu se stavbou nové silnice z Turnova do Jičína
„Kdybychom nyní udělali v dalším stupni projektové dokumentace jakoukoli podstatnou změnu, vystavili bychom se jako investor riziku opakování celého procesu EIA. Lidé měli během posuzování vlivů stavby na životní prostředí možnost se vyjádřit a řada z nich taky tak učinila. Stavba nové přeložky silnice I/35 se nenachází ani neprochází CHKO Český ráj, toho se dotýká pouze okrajově na svém začátku. Snahou při návrhu trasy rovněž bylo a stále je minimalizovat vlivy na krajinný ráz a pohledové osy. V tomto ohledu budeme řešit i dokumentaci pro povolení stavby, která se začíná projektovat. Je vyloučený vliv na soustavu NATURA 2000,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Přeložka silnice I/35 zlepší a zrychlí spojení z Libereckého kraje do sousedního Královehradeckého kraje a odvede tranzitní dopravu z obcí. Nyní mezi Turnovem a Jičínem vede silnice I. třídy přes jedenáct obcí. Začít stavět by se mělo v letech 2028 – 2033. Trasa budoucí silnice I/35 je dlouhá 35 kilometrů, odhad nákladů je kolem 24 miliard Kč bez DPH.
Začátek úseku tvoří přestavba mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Ohrazenice. Dál je to 5,5 kilometru dlouhý úsek Ohrazenice – Valdštejnsko, jenž zahrne i tunely Pelešany (délka 900 metrů) a Přepeře (150 metrů). Následuje 12,5 kilometru dlouhý úsek Valdštejnsko – Čímyšl včetně přivaděče ke městu Semily. Trasu zakončí část Čímyšl – Úlibice dlouhá 14,5 kilometru.