SŽ zamalovala výzdobu podchodu na nádraží v Ústí nad Orlicí. Místní si ji přitom oblíbili, škola protestuje
Podchod nádraží v Ústí nad Orlicí po přemalování uměleckého street artu. Foto: SŠUP, Martina Novozámská

Generální ředitel SŽ by si v podchodu představoval spíše železniční tematiku nebo „něco místopisného“.
Zde platí komunistické heslo: Nikdo nesmí vyčnívat z řady.
Přátelé, a je snad někde psáno, že i úplný pitomec nemůže zastávat post generálního ředitele? 🙂
Ta devátá fotografie 🤔.
To je Photoshop nebo byl autor původní malby tak předvídavý?
byl opravdu predvidavy:)
Pro mne by byla daleko více depresivní železní tématika. S výjimkou obrázků z filmu Přednosta stanice :):)
Jojo, grafitti tam budou mnohem hezčí 😀
No znám několik měst a soukromých firem které si to se sprejery dohodly ať jim to pomalují a všechno co jsem viděl, je daleko veselejší než to co bylo v Ú/O. Takže ano, grafitti budou mnohem hezčí.
Já to vidím celkem jednoduše:
1) v rozpočtu byly peníze, které se musely utratit a
2) firma, která to malovala taky nezapomněla být vděčná tomu, kdo jí tu práci zadal.
Péče řadniho hospodáře o5ť raz zaúčinkovala 🙂
Svoboda ty si vůl.
Tohle je obrovská škoda. Podchod dával stanici ÚnO originální ráz a alespoň trochu útulna, které není k nalezení v nové „budově“ jejíž architektura a vybaveníodpovídá více roku 1993, než době, kdy byla natruc postavena, zatímco stávající, historická budova chátrá.
Prostě se to generálnímu kokrhelovi Správy železnic Bc. Manekýnovi nelíbilo, tak to muselo pryč. Další z projevů arogance moci, která je na Správě železnic přítomna každý den a v čím dál větším množství.
To bude pan generální teď řešit všechny podchody na síti SŽ? Už má harmonogram? Kdy dorazí třeba do Chebu? Aby to zvládl. Pro dosažení odpovídající efektivity by bylo dobré založit na to odbor. No má tedy starosti. Přímo úměrné stavu sítě, kterou spravuje.
Jenom tím dokazuje, že byť má na starosti celou síť, jeho obzor začíná v Ústí nad Orlicí a končí portálem vinohradského tunelu, kde z vlaku vystoupí.
Že vadí vše, co vybočuje za stereotypu je smutné a je to jen důkazem mentální vyspělosti toho, kdo tak rozhodl.
Pokud se generální ředitel zabývá takovou věcí, je tam něco v nepořádku, protože en by měl řešit ty nejvyšší priority.
No… A tak si tady žijeme.
Jestli tohle někomu přijde normální, tak já už fakt nevím. Být tím natíračem, tak se asi hanbou propadám. Nechápu, co že se to vedení SŽ honí v hlavě. Fakt tomu nerozumím… Teď ta bude ta obyčejná nudná stěna v takovém stavu jak dlouho? Místo toho, aby byl prostor něčím jiný, něčím zajímavý, tak naopak udělám tvl vše proto, aby tomu tak nebylo. Fakt mi to nejde na rozum…
Generální ředitel SŽ, nedovzdělanec, který dlouhodobě nezvládá svoji funkci, utrácí peníze za nesmysly, není schopen stavět VRT a další strategické stavby, není schopen řešit nespolehlivé špunty v síti, který by po včerejším fiasku v normální organizaci rezignoval, člověk, pro kterého je již brzy 7 let, člověk, který jen tak mimoděk oznámí odsunutí stavby VRT o dva roky a vůbec nic se nestane, se zasazuje u přemalování povedeného nátěru podchodu asi tak 42. nejdůležitějšího nádraží v ČR, kde se studenti místní umělecké střední, která svou kvalitou přesahuje hranice regionu, pod vedením svých učitelů pokusili vytvořit něco smysluplného, netuctového, něco s uměleckou… Číst vice »
Bylo to nápadité, osobité. Našim dětem se to vždycky hodně líbilo a žádný smutek na ně nepadal. Naopak! 🙂
byla jednou jedna docela významná stavba, na významném nádraží se udělaly fakt široké podchody, aby se tam vešly spousty lidí, mělo to nějaké architektonické ambice, vybíraly se ty fakt správné obkladačky, řešily se detaily, a udělalo se pár výklenků na dobře umístěnou nepřekážející reklamu. co se však nestalo; do roka byly designové obkady přelepeny samolepící reklamou, třetina průchozího profilu velkoryse navržených podchodů zabraly jakési stánky s buřty a bagetami, elektrika k ním byla natažena halabala prodlužovačkama…..
pro cestujího železnicí to není těžká hádanka, žánop.
v ústí se mi to fakt líbilo. škoda.
Vsak umění nemůže být vždycky veselé. Dokonce bych řekl, že smutnější hudba, obrazy nebo fotky mi dávají víc než ty veselé. A to se víc jak dvacet let léčím s depresí, takže by se mohlo zdát, že to budu mít opačně.
Je supr ze pan sef SprZel Svoboda ma starost o dusevni pohodu cestujicich a veselou infantilni tematiku v prostorach pro cestujici.
Bude se to hodit pri kazdem čekání na 5 hodin zpozdeny vlak protoze se zas nekde rozpadne koridor anebo nekde preskoci regionova vyhybku a zablokuje tim celou sit na pul dne.
Když výmalbu v Ústí srovnám s např. s výzdobou, kterou SŽ instalovala na Veleslavíně (obří plachta „vlakem na letiště již brzy“), jedno z toho mě skutečně naplňuje depresí a beznadějí. Hádejte co? A protože vedení a marketing SŽ by to nemusely pochopit, radši dodám, že odpověď je za B 😉 Malby v Ústí byly ponuré, neveselé, ale rozhodně vkusné a řemeslně pěkně provedené. Tak už to u umění bývá. Bylo vidět, že si s tím dal někdo dost přemýšlení a práce. Žádné infantilní mašinky jako v Poděbradech, žádné grafitti čmáranice jako jinde, žádné reklamní tapety jako v Praze. Nestalo se… Číst vice »
Přesně tak. Trefně popsané.
Zase tak super dílo to tedy nebylo a konečně bylo tam už dost dlouho, bohatě stačilo.
dobrý den pane řediteli
Bylo to asi to nejlepší, co se dalo v podchodech českých nádraží najít.
Tohle papalášství/ špatné určení priorit/ buranství má zakrýt nějaké šmelo jinde nebo je prostě Svoboda úplně mimo a nedochází mu to? Nechci být konspirátor, ale máme tady poblíž jistou ministryni kultury, která má zadání pohoršovat lidi, byť často „jen“ nevkusem/klientelismem, aby si nevšímali zásadnějších věcí (složitějších na investigaci)…
Ještě je tady jedna varianta – Svoboda je ve skutečnosti vášnivý sprejer a v noci tam v kukle naběhne:)
Mám pocit, že svoboda je zralý na odpočinek v psychiatrické léčebně s výhledem do parku a pravidelnými sezeními s psychoanalytikem. Protože se zabývá vším možným, jen ne udržováním funkční železniční sítě.
Dávám sprejerům týden, maximálně dva….
Za mě to bylo moc dobré.
Podchod je veřejný prostor, navíc pod zemí a jeho uživatelé (všech věkových kategorií) jsou bez možnosti volby legálně jít jinudy. Z tohoto důvodu by mělo být použití podchodu příjemné, nebo alespoň nevyvolávající nelibé pocity – pro všechny. Pokud bude takto vyzdobená nějaká výměníková stanice, nebo jiná „technologická kostka“, nebo zeď fabriky kdesi na okraji města, je to v poněkud jiné poloze, než u podchodu, do kterého musíte, když chcete vlakem odjet, nebo přijet. Paní ředitelka Novozámská, z titulu své funkce dáma s rozhledem, mohla uvedené podmínky předjímat a dát umělcům neutralizující metodické zadání. Podle fotek byla výzdoba podchodu spíš osobní… Číst vice »
Myslel jsem si , že už jsem z kritiky umění , včetně bolševických časů, zažil a viděl skoro vše, ale že by někoho zrovna tenhle podchod “ donutil jezdit autem“ ? Tak to je skutečné novum a tak vám rád tleskám za dosavadní vrchol hospodské kritiky roku 2024…
Takže jestli tomu rozumím správně, ideální je dělat podchody hnusný a nepříjemný pro všechny, než jen pro určitou část, jo?
Tak to je opravdu dobrá výzva pro všechny spejery. Doufejme, že nezaváhají…
Dříve se říkalo, aktivní blbec je horší, jak třídní nepřítel. Že by to platilo i dnes? 🙂
Ale dost často to říkali právě blbci.
Mně se to přemalování vaně k ní – pěkná barva, čisté, upravené…
Nechápu proč tam někdo původne nechal načmárat mrtvé stromy..??? To opravdu při průchodu duše dostane opravdu zabrat…! Takže závěrem je to opravdu mnohem lepší než to bylo. = Jednoznačně posun o mnoho levou výše.
Vidíte a já si myslím opak. Ta nudná betonová zeď je bez nápadu. Místo toho aby se podpořilo umění a ideálně začínající tvůrci, tak tam nebude nic. To fakt není výhra. Ale ono je to holt Ústí. Staré nádraží nezbořili, ačkoli to prý jinak než zbourat nešlo. Pak postavili nové, proč, když by se vše dalo dát do toho starého? Protože se nemyslí, plýtvá a bourání je prý snažší. A když už tam byl originální podchod, tak ho uděláme jako všude jinde. Nuda. Jo a umění má provokovat. Umění, které nevyvolává emoci, je na nic.
tywe, kdyby namísto hovadin raději pohnuli s tou střídavou trakcí …
Nebo s trolejovým vedením v Třebový….
Měli, na prosinec SŽ slibovala vyhlásit vítěze výběrka a uzavření smlouvy na realizaci stavby.
Nebo s VRT.
Tak takhle by z toho mohla být střídavá atrakce… Street art, vymalováno, grafitti, vymalováno…
Tak třeba se tam dodá co pět metrů portrét pana generálního ředitele.
To není blbej nápad, alá Andy Warhol…-:)))
Když jsem se jako bývalý mnohaletý obyvatel byl na nádraží podívat, tak se mně stěny podchodu líbily. Navíc to nebyla holá dvoubarevná plocha jako nyní. Pan generální ředitel má vše vyřešeno a tak se může zabývat výmalbou podchodu. Někdo by se měl podívat na jeho smlouvu, prémie a nejlépe ho (i za jiné věci) z místa vyrazit.
Papalášství manekýna, nic víc a nic míň, tak jako si Husák nechal postavit na nábřeží tunel – Husákovo ticho. Teď tam budou klikyháky od grafitti vandalů a dobře vám tak, oušťáci, máte svého vlastního papaláše.
Věc vkusu. Mně se třeba ten bílo šedý minimalismus líbí víc než pohledy do duší umělců. Jinak bych respektoval vlastníka, ten rozhoduje, a pokud se rozhodne přemalovat – má na to právo.
Takže když třeba město nechá vyhotovit malbu na zeď, a starosta ji pak nechá přemalovat na bílo protože „někdo si stěžoval a mě se to nelíbí“, máme být ticho, protože přece „město je vlastník, má na to právo“?
Podchod je veřejný prostor, SŽ je vlastněná státem. Nevidím žádný důvod, proč nekritizovat takovou nedohodnutou a nahodilou změnu.
Můžete si stěžovat, ale umělecky s tím nemůžete nic dělat. Jenom právně napadnou to, že se nejedná o řádné hospodářství.
Umělecky s tím můžete dělat věcí, to byste se divil.
Jednak je to veřejný a nikoliv soukromý statek,
duhak je slušnost držet domluvenou dohodu s autorem díla
a za třetí je tohle marginální problém na české železnici, se kterým by ředitel nemusel vůbec ztrácet čas, hoří mu důležitější věci.
Nevím, no. Asi věc vkusu. Ten motiv s vodou nebo malířem pokojů od ČD je docela nápaditý. Ovšem strašidla u výtahu mi nepřijdou nic moc a to dítě s downovým syndromem je vysloveně hnusné.
Downův syndrom? U něj je ale obvykle tzv. „upslanting“ očních štěrbin, na tom obrázku je ale spíš „downslanting“. Není každy hypertelorismus hned Downův syndrom. Nehrajte si na odborníka, pokud jím nejste. Navíc se název toho syndromu píše s velkým D.
Však já si na nic nehraju. To měla být urážka, ne diagnóza.
Tak už by mohl udělat pan generální ředitel a jim podřízení, kteří mu lezou do zadnice papá. V rodném městě se mi nelíbí to a to a poslíčkové skáčou. Kdyby se radši zajímal o důležitější věci, ale chápu, přemalovat podchod se dobře kontroluje a relativně lehce dělá, nepotřebuji k tomu vlastně žádnou odbornost.
s tou absencí odbornosti/přebytkem nadutosti jste to trefil.
Úplně se mi vybavil pan Terazky, který naporoučel, aby malbě Žižky na válečném koni (v nadživotní velikosti) vyměnili „halúzku“ (=palcát“) za barsjaký „ĺahký gulomet“.
Oni by tam chtěli mašinku Tomáše a dokonce ideálně do každého podchodu. A ještě by zřejmě tvrdili, že májí autentické a inviduální malby v podchodech.
lidi přes 50 jsou horší než normalizační komunisti
vždycky všechno nejhnusnější a nejhorší ve veřejném, protože individualismus a zakrnělé pravidla naše vše
Jednou to potká každého. Téměř.
Proto se nehlaste nikam do veřejného v té době.
ne všichni, jsem těsně před důchodem a tahle bolševická manýra “ VIP cestujícího“ mi vámi zmíněné časy normalizace připomněla vice než důrazně. Nemluvě o tom, že nesnáším tyhle generalizační kydy kterých se dopouští “ mladí“ aniž by si uvědomili, že se po dosažení 50 let věku “ budou muset sami nenávidět“ …..
To jste asi nezažil normalizaci.
Fascinuje mě, že když tam není barvami hýřící kytička a parní mašinka s duhou z komínka (pardon, s duhou radši ne, neb LGBT), tak je to hned depresivní. Spíš to něco vypovídá o těch lidech, že jsou hned v depresi. Mě nerozhází ani pohledový beton s mapami vlhkosti.
A co vypovídá o vás, že si zrovna v souvislosti s podchodem pod kolejemi potřebujete kopnout do lidí, jejichž vztahy nejsou podle vaší představy? To už je vidíte opravdu všude?
Tohle si pište třeba na X, tam za takové řeči dojdete uznání spíš než tady.
A co vypovídá o Vás, že jste nepochopil, že to s duhou je ironie?
Zrovna na tenhle přístup k věci existuje terminus technicus:
https://en.wiktionary.org/wiki/Schr%C3%B6dinger%27s_douchebag
Pražec, tvrdý dřevo , co jiného od něj můžeme čekat?
tak tohle je nejvíc.
Úplnš největší, klíčový problém, bez kterého by SŽ nepřežila….
SŽ je na kompletní zrušení kvůli svému katastrofálnímu hospodaření.
Perspektivní šance vydělat (trať na Mnichov,…) evidentně nejsou prioritou, aneb za 10 let by SŽ furt tvrdila „už za 10 let“.
Hmm, nejsem odborník na umění ale pokud vyjádřím své pocity z původního díla, tak bylo sice zajímavé, ale současná výmalba opravdu není tak depresivní. P.S. tak ať si dohodnou studenti druhý pokus v podchodu nádraží v Chocni a zkusí to trochu veselejší …
To je věc názoru, ale vypadá to, že těch kterým se to líbilo nebylo také málo.
Včera jsem si toho, v tom návalu zmatených lidí, ani nevšiml. 😁
Nekulturní imbecil. Sorry jako. Slušněji nelze.
Dobrý bože, jak nám „ajznboňáci“ začnou kecat i do umění tak to je konec !!!!
Šedá nuda v podání vedení správy zeleznic.
Myslíte Svobodu? Ale je otázka, jestli kdyby si ty vlasy barvil, by to bylo nějak lepší…
A co to takhle řešit nějakou soutěží se zadáním a ne říci na konci, že je to depresivní (což je teda dobrý point…) a jen tak zbůhdarma to přemalovat? Už prvotní zadání mělo vybízet k příjemnějšímu podání.
Skvělý výběr. Šedá barva se mi vždycky objeví, když ho někde vidím. Skvěle ho charakterizuje. 🥰 Ovšem možná by si tak měl spíše vymalovat obývák a ne veřejný podchod, který před tímto zásahem vypadal vkusně. 🤠
Dejte si raději panáka, než abyste někoho hodnotil… 😜
Bohužel, už se tak děje a dokonce jsem za to i placen. 💋 Ještě něco tam máte?
Špinavé podlahy už odrážejí málo světla, tak bylo třeba pro zachování světlosti v tunelu nabílit alespoň stěny 🙂
Jinak umělecká svoboda je jedna věc, ale druhá věc je, že určití profesoři a učitelé záměrně upřednostňují žáky a propagují jejich díla, kteří šíří do společnosti maximum kritiky, deprese, dokonce až vymírání.
Ach, ta větná stavba… Přitom existuje i něco jako vložená věta. 🙂
Někdo holt vyjádřil svůj pocit z fungování SŽ.
tyjo, to bylo fakt hodně dobrý! škoda škoda…..
Pět let deprese stačilo, a vymalování po pěti letech by měl být standard, který snad začně SŽ třeba i kvůli potlačení kritiky tohoto aplikovat na většině míst.
deprese možná pro vás, pro mě naopak balzám. Nevím, kde se vzala ta mantra, že když něco není barevné, tak to musí být hned depresivní. Ty holé stěny mi přijdou mnohem víc depresivní. Ale s přemalováním v nějaké periodicitě souhlas. Za jiné dílo.
Fakt kr*pl zakomplexovanej ten manekýnek
Vždyť je to obojí šedý mor, tak co řeší? Až to tam budou přemalovávat krásnými barvami, tak se můžou pochlubit.
Co to je krásná barva?
Modrá?
Arogance moci.
Proč veřejný prostor obohatit nějakým uceleným street artem, že? Vrátíme se zpátky ke „grafickému manuálu SŽ“ – tedy hnusná zeď! Jen tak dál, kluci. Děláte to moooc dobře.
A abychom nebyli za hlupáky, tak to staré označíme nálepkou depresivní… My nic… to ta deprése…
At uz jde manekyn do jetele. Ceho se dotkne, to stoji za drek
Škoda, byla to jedna z nejvkusnějších výmaleb, co v podchodech znám… A tímto krokem dal za pravdu jedné z kritických maleb co tam byla… 😀
Souhlasím s přemalováním – bylo opravdu ošklivě a deprimující !
Nyní je to čistá jednolitá barva v příjemném odstínu bez čmáranic na zdi „elitních studentů“ – jednoduché, čisté uklidňující – zkrátka palec nahoru!
Co je na tom teď uklidňující? Prostě hnusná stěna v podchodu…
Přijde mi to škoda, skoro bych řekl barbarství. Dětičky si daly spoustu práce a teď jim to někdo zničí.
Pět let angažované deprese, dotované státem financovanými institucemi, je víc jak dost.
Teď by, třeba i jen v rámci módního střídání vln, mohli konečně nás sedřené postupně vymírající místní daňové poplatníky začít oblažovat něčím optimistějším či alespoň veselejším.
Zbývá jen doufat, že tento příklad někdo nenapodobí třeba v Národní galerii. Tam je také hodně depresivních obrazů, které by patřilo přetřít štětkou s vápnem. A svět by byl hned veselejší.
No ono se to už v zahraničí děje, zkouší se tuším polévka.
A za toto platíme z našich daní,bléé.
Zkazit pověst už si tím geniální šiditel SŽ nemohl, tak proč to neudělat… 😆
No já se hlavně těším na ty avizované e-vývěsky místo klaprámů. Vzhledem o tomu, že SŽ mnohde neudrží funkční ani odjezdové tabule…
Málo máte peněz na železnici na hlouposti?
Já myslel, že se kňourá, že je podfinancována a bude tam stát vše hodně…
Zvýšení světlosti v tunelu, bez nutnosti navyšování spotřeby elektřiny, není žádná hloupost, při podfinancování naopak šetrnost 🙂
A kdyby byl přechod přes koleje, tak se ušetří za podchod i osvětlení…
Tolik k výtkám o „podfinancovanosti“ železnice…
Jako že kdyby ušetřili za kýbl barvy, mohli peronizovat Velký Osek nebo aspoň opravit troleje na Parníku?
O barvu nejde, jde o to že někdo má čas řešit takovou blbost.
Kolik lidí se tím asi tak muselo zabývat, než tam došel někdo s barvou a štětkou, který nepracoval zadarmo. A místo toho se nezabývali …
Já to nijak neobhajuju. Ale dávat to do souvislosti s údržbou tratí, na kterou chybí kumulovaně něco kolem bilionu Kč…
V kontrastu se včerejším pádem trolejí ve Třebové je tohle jak pěstí do oka.
Až se tu zase bude někdo v diskuzi rozohňovat, že Svoboda určitě nejezdí vlakem, připomenu tento článek…
Dokonce ani výrzoa na nádraží pro něj nebyla dost vláčková, bylo tam málo mašinek!
Byl by hloupý, kdyby nejezdil, jestli má režijku. Nebo jako benefit rovnou roční OneTicket…
“ třeba nedalekého Králického Sněžníku“ Můžu potvrdit, místo je jak dělané pro krátké nedělní vycházky, slabých 50 kilometrů tam a 50 zpátky.
Tak pokud by to mělo platit o nějakém obchodu, tak by těch 50 km asi nedaleko nebylo, ale pokud to řeknete o hoře, jako je Králický Sněžník, tak díky své jedinečnosti těch 50 km je nedaleko.
Taky mě to zaujalo. Letos jsem si udělal s kolem výlet na Praděd – vlakem do Zábřeha, po vlastní ose pak na Praděd a zase zpátky. Tak jestli tohle je taky tak blízko, tak asi dobrý námět na výlet, akorát jsem myslím někde četl, že na Králičák se na kole nedá/nesmí…
Já jsem naprosto fascinován tím, že takovouto pi… ehm, marginálií, se zabývá GŘ SŽ, starosta města, ředitelka školy a k tomu určitě ještě tak sedm úředníků a pět lidí z PR. Pak se nelze divit, že veřejné finance jsou tam kde jsou.
Jak říká klasik: „Silnější pes m***“. Aneb jak dát mladým umělcům signál do života, jak si s jejich prací může….. očistit pozadí kdejaký ouřada.
Neřekl bych, že kdejaký ouřada. Pochybuju, že třeba úřednice z místní správy sociálního zabezpečení s tím může něco udělat, že? Asi by to chtělo více informací, než takhle psát o někom, koho ani neznáte (ale víte, že něco takového může udělat).
Teď to tam někdo natruc posprejuje a pan Svoboda bude koulet očima.
Kdyz to vidim a ctu, ac nejsem sprejer, mam chut si udelat vylet a zobrazit tam, co si o manekynovi myslim
Jen žádné geometrické obrazce!
Návěst „Zvedněte sběrač“ tam být může?
:-))
Nejsem od fochu, tak se jen opatrně zeptám, ta vypadá jak? Takhle – 🖕?
Výborný nápad, tuto návěst mám moc rád, naplňuje optimismem, že zase půjde proud a pojede to.
Další skvělý počin organizace jménem SŽ. To asi ani nepotřebuje komentář.
Zřejmě stačilo naznačit. 😀
na takovouhle πčovinu se zmůžou, ale řešit reálné problémy to ne..
Nad tím zůstává rozum stát. A teď to bude jako plocha pro stupidní tagy nebo co? Jinde podchody nevymalují, jak jsou desetiletí dlouhá a tady najednou řeší něco, co k řešení není. Škoda. Bylo to pěkné…
Jeho barák je taky celej bilej
Generálovy starosti na moji hlavu… Na údržbu trolejí nejsou peníze, tak aspoň něco přečmáráme štětkou. Tak hlavně že teď je ten betonový hnus nedepresivní. A beztak ho za chvíli ho „oživí“ tagy grafiťáků, to bude krása. 🙁