Příbram má nový parkovací dům. Kvůli sporům o cenu ho však město musí dokončit samo
Budova sice stojí, dovybavení a kolaudace ji ale ještě čeká. Otevřít se má až v květnu.
V polovině února předala společnost Metrostav Příbrami novostavbu parkovacího domu u vlakového a autobusového nádraží. Je v něm k dispozici 176 parkovacích míst. První auta v něm však budou moci lidé zaparkovat pravděpodobně až v květnu. Stavbu totiž poznamenal spor města a Metrostavu ohledně navýšení ceny.
Ten nakonec vyústil v to, že práce, které nebyly zahrnuty v původním projektu, dokončí město samo.
„Se společností Metrostav jsme se dohodli, že výstavbu místnosti pro obsluhu a instalaci kamerového a parkovacího systému nebudeme požadovat v rámci víceprací. Tyto dílčí zakázky jsme soutěžili zvlášť,“ uvedl místostarosta Příbrami Vladimír Karpíšek.
Inflace a problémy s projektem
Náklady tak vzrostou o šest až sedm milionů bez DPH, dodal Karpíšek na webu města. Zakázku Metrostav vysoutěžil v roce 2021 za 89 milionů Kč bez DPH v režimu Design & Build, kdy se postaral i o úpravy projektu.
„Projektová dokumentace ke stavebnímu povolení, kterou od nás Metrostav na parkovací dům dostal, byla zatížena řadou nedostatků, které by měly vliv na funkčnost domu. Mezi největší patřila nedostatečně velká parkovací místa a příliš příkré nájezdy ramp. Proto jsme zvolili model, kdy zhotovitel dopracuje nebo přepracuje projektovou dokumentaci,“ uvedl k tomu loni starosta Jan Konvalinka.
Zároveň však Metrostav přišel v roce 2023 s požadavkem, že kvůli inflaci a dopadům války na Ukrajině žádá navýšení ceny o 11,9 milionu korun bez DPH.
Zastupitelé podle webu Příbram.cz nejdříve schválili zvýšení o polovinu této částky, později ale rozhodnutí přehodnotili a usnesli se, že město vyšší cenu nezaplatí.
Metrostav se nyní podle místostarosty Karpíška drží striktně původní smlouvy a vícepráce odmítl. Opozičním zastupitelům například vadí, že neproběhla kolaudace, přestože ji režim Design & Build obvykle obnáší.
Stavba a politika
„Pro náš tým bylo nejobtížnější, že do řešení investorských změn a víceprací zasahovala politika. Stanovisko nebo rozhodnutí na stavbě nebylo závazné. Radní a zastupitelé se dlouho nebyli schopni domluvit,“ uvedl v interním časopise Metrostavu stavbyvedoucí Jonáš Frouz.
Pětipodlažní parkovací dům má kostru z železobetonového monolitického skeletu. Kromě jihovýchodní části budou všechny fasády ozeleněny. S autobusovým nádražím jej propojí ocelová lávka.
Kromě zmíněného vybudování místnosti pro obsluhu a zavedení parkovacího a kamerového systému bude nyní město dodělávat zastřešení meziprostor, provedena bude ochrana vnitřních dešťových svodů nebo například instalace dveří do kolárny či antigraffiti nátěr.
Město také musí do května nastavit výši platby za parkování jak v samotném parkovacím domě, tak i na venkovním parkovišti, které bude v budoucnu osazeno také třemi rychlo- a šesti normálními nabíjecími stanicemi pro elektromobily.
Práce na parkovacím domě a v jeho okolí mají být dokončeny v průběhu května. Následovat má zkušební provoz a kolaudace.