lot
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Přetížená Strakonická v Praze dostane nový pruh do centra, TSK má povolení

Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid
Vyhrazený pruh pro autobusy na Strakonické. Foto: Ropid
Nový pruh má především zrychlit průjezd autobusů MHD.

Pražská Technická správa komunikací (TSK) získala koncem září pravomocné stavební povolení k dlouho připravovanému rozšíření Strakonické ulice. TSK to v pondělí oznámila na svých stránkách. Rozšíření o jeden pruh se týká směru do centra v úseku od zastávky Dostihová po Barrandovský most.

„V rámci této úpravy bude komunikace rozšířena o jeden plnohodnotný jízdní pruh s cílem preference autobusů veřejné hromadné dopravy a složek IZS,“ uvedla správa pražských komunikací. Aktuálně běží tendr na stavební firmu; podle šéfa TSK Jozefa Sinčáka by mohly přípravné práce začít ještě letos.

Nově zbudovaný pruh pro autobusy veřejné dopravy bude mít délku 2,179 kilometru a podle organizace ROPID půjde o nejdelší „buspruh“ v Praze. Má urychlit průjezd autobusů po Strakonické, kde se často stojí v kolonách. Celková délka autobusových pruhů na Strakonické bude šest kilometrů. Průměrný interval autobusů v ranní špičce zde činí podle ROPIDu 51 vteřin. „Je to ale výhra i pro řidiče v autech, protože vznikem nového plnohodnotného jízdního pruhu se zvýší plynulost dopravy i v těch dalších,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Termín dokončení stavby je naplánován na září 2023. Doba stavby se ale může změnit v tendru, kde je jedním z kritérií. Předpokládané náklady přesahují 360 milionů korun. Práce zahrnou mimo jiné i úpravy svahů a stavby opěrných zdí.

Odebírat
Upozornit na
guest
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Odpadlík

To se rozsiri i vozovka nebo to udelaji na ukor ostatnich pruhu prip odstavneho?

Kubík

Zrušit služební auta a hned bude po zácpách.

Tomas Fuk

A jak by jsi s takovou realizaci představoval? Nákup nových vozů pouze fyzickou osobou? 😀

Kalanis

Chtěl jsem po přečtení nadpisu napsat něco ve stylu „zase budou malovat pruha“. Ó jak rád se mýlím.

Ondřej

No vidíte, asi proto se nedoporučuje panikařit předčasně 🙂

Urban Transport Lover

Velmi dobrá zpáva!
Detailně to místo uplně neznám – ale vím že Strakonická je na náspu, slouží/měla sloužit jako protipovodňová hráz (proti normálnim povodnim, ne to monstr co tu bylo) – takže předpokládám navážení velkého množství materiálu – proto ty 3 roky..

Zbyněk

Proč se přistavuje nový pruh, proč se nevyhradí jeden ze dvou pruhů, co tam jsou už teď?

Oran Gutan

Ve svý podstatě si zase mimo.

Ondřej

Kdybyste trochu přemýšlel, mohl jste si na to rovnou sám odpovědět, nebo ještě lépe – vůbec byste se na to nemusel zeptat.

franzJosej

no kdyz vidim opravu mostu v Chuchle co trva jiz 6 mesicu, tak tady to bude chaos na 20 let

looking4bucho

Je to dobra zprava, akorat nechapu co na tom chteji stavet 3 roky. Pokud to tedy spravne chapu, tak k rozsireni dojde presne v dobe kdy zacnou povrchove upravy na Barrandovskem mostu ktere budou trvat minimalne dalsi 2 roky. Po dobu teto opravy bude to rozsireni vicemene k nicemu…

franzJosej

koukni jak opravuji most v Chuchle nebo Branik. mentalita rozvojova zeme

Jirka

Dlouhá doba výstavby, protože je to ve svahu a bude se muset dělat opěrná zeď. K ničemu to nebude, když se bude opravovat Barranďák, tak se dá předpokládat, že kolony budou ještě větší, takže pruh pro busy se hodí.

franzJosej

jo a co Brenner?

looking4bucho

Kolona mozna bude kratsi, ale propustnost toho zuzeneho mista na mostu zustane stejna. Takze budete stat bliz mostu, ale stejne dlouho. Navic se da ocekavat ze v miste budouciho rozsireni dojde v nasledujicich 3 letech k vyraznemu omezeni – tzn. skutecna pomoc se dostavi za cca 5 let. Ja si nestezuju, sem rad ze se to bude delat, jenom se to snazim videt realisticky.

pony

Je k tomu nekde projekt? Bude to nejak stavebne oddelene od zbytku silnice?

Beekee

Díky za projekt. Nejvíc mě zaujal ten klín ponechaný v km 1,3, to nechápu. Se tím zavírá spousta možností do budoucna. A ten přejezd dovnitř… čekal bych nějaké ty žluté kříže… ale neznám to provozně.

Jan Novak

Ten klín jsem taky doufal, že odstraní, popřípadě nechají BUS projíždět skrz připojovací pruhy s dáním přednosti. A u toho přejedu bych čekal o kousek lepší návaznost a žluté kříže taky. Ale zrovna k tomuto časem dospějí z místní zkušenosti. Jen je smutné, že to nikomu kompetentnímu nedojde….

Beekee

Smutné je, že se nedaří vyřešit příčinu. Akceptovali jsme kolonu jako neřešitelné.

robert

Příčinou jsou autíčkáři. Nikdo jiný kolony netvoří.

MichalN

No, v kontextu je třeba doplnit, že autíčkáře do jisté míry generuje zoufalá infrastruktura železnice (plus časté výpadky spojů, před koronou S7 kapacitně velmi na hraně, apod.) – to se výhledově naštěstí zlepší. Autobusoví dopravci také mají své limity, opět před koronou některé příměstské linky ráno zoufale přetížené. Jenou zkusíte, podruhé si takový zážitek odpustíte. Do třetice – vidíte v oblasti nějaké kapacitní P+R (v řádu tisíce míst) bezprostředně napojené na kapacitní veřejnou dopravu? Za čtvrté – jak v posledních letech reagoval Ropid na celkem masivní výstavbu bytů v oblasti P-16? (Reagovat moc nemůže, opět jsme na nějakých limitech možného.)… Číst vice »

robert

Jednou zkusím? Ne, cestuju veřejnou dopravou nepřetržitě od základní školy, to je 30 let. A ještě pořád se neobjevil důvod pořizovat si auto. Řídím jednou až dvakrát za rok. A na to stačí si to auto půjčit. Nejsem masochista, abych trávil drahocenný čas mezi zmatkáři a silnými egy.
Na začátku nouzového stavu v polovině března jezdili autem jen ti, kteří to nevyhnutelně nutně potřebovali. A takový stav byl ideální. Odpolední špička během pracovního dne byla k nerozeznání od nedělního rána.

Ondra

Taky názor. Já jsem i po Praze rychleji autem. Navíc v soukromí, vyřídím telefony, nemusím se bát o své věci. Těžko bych sebou v MHD a na schůzky tahal pracovní tašku, tašku do posilovny, někdy menší nákup co pořídíte když zapomenu na rohlik a když se udělá teplo mám kam dát kabát.

robert

Ale já se nebojím o věci. Jenže kolegové kolikrát přijeli s otlučenými nebo poškrábanými dveřmi, kolikrát nemohli na místě stavby zaparkovat. Kolikrát přijeli vlivem kolon pozdě na jednání. Na auta se prostě nedá spolehnout, protože řidičák má každý trouba.
Jestliže jsem přišel třeba o platební kartu, bylo to mojí blbostí, že jsem ji někde zapomněl. Nikdo mě nikdy neokradl. Ale tohle se může stát každému. Třeba necháš peněženku v obchodním centru a ne ve vlaku.
I na rozmary počasí jsem připravený. Není mi totiž ani teplo ani zima, déšť mi nevadí. Nejsem z cukru jako autíčkáři. 😉

milan

Tedy pokud bych měl řídit auto jednou, dvakrát do roka, to bych se asi na silnici bál.
Bohužel, takového řidiče ocení i ostatní.

robert

Jezdím v době, kdy není velký provoz, takže prostor pro svoje špatné řízení tam mám takový, aniž bych kohokoliv ohrozil.

pkajetan

tywoe – a ještě se k tomu hrdě přihlásí .. 🙁

robert

Na rozdíl od některých přiznám, že řídit moc neumím. Ale takových jelit na silnici potkám, i když jdu jen do práce. A na rozdíl od nich jsem nezpůsobil žádnou nehodu. 😉

Ondřej

Vidíte to naivně. Někomu se hodí jezdit vlakem, někomu zase autem, každý má úplně jiné potřeby. Důležité je se k sobě chovat ohleduplně.

robert

Ne, v kontextu neustálých kolon to vidím zcela jasně. Zrovna teď jsem projížděl Horňáteckou ulicí v Kobylisích. Tak jsem se tam na chvíli zastavil a minimálně hodinu byla zarvaná autíčkáři od vozovny až k metru. To je efektivita času, panečku! 😀 Některé jsem sledoval, poskakovali tam 3/4 hodiny, ale hlavně byli nesmírně šťastní, že sedí v tom svém pekáči. 🙂 Tak jsem si to prošel nahoru a předjel jsem je v autobusu. 😀
A to jsou někteří autíčkáři tak kolegiální, že jsou schopní zablokovat křižovatku s Přemyšlenskou a nepustit z ní žádné auto. 😀

Ondřej

Nemáte rád auta, ale vydržíte si hodinu prohlížet kolonu? 🙂

robert

Vím, že to těžko pochopíš, ale jednak jsem dopravní inženýr, který tyhle věci sleduje, a jednak se mi líbí, jak si autíčkáři užívají tu svoji domnělou svobodu a volnost v koloně, troubí na sebe jako blázni a podobně zoufalé chování. 😀 A taky mě zajímá, kolik času tam promrhají.

Martin V.

Á, pán je sadista. A rád pozoruje masochisty v plechovkách. 🙂

Ondřej

Troufnu si tvrdit, že dopravní inženýr by měl celou situaci vnímat poněkud komplexněji. Vím ale, že to těžko pochopíte.

A netykejte mi, nejsem Váš soudruh.

Oran Gutan

Ve svý podstatě mít mindrák z aut v roce 2020 je napováženou.

Ondra

Kvalitní názor, tohle miluji. Víte taky jezdím autem, každý den. Někdy do regionu, pak přijedu do Prahy, s ohledem na mojí práci není reálné cestovat MHD i když bych rád sedl do vlaku a dojel do Prahy. Bohužel

Oran Gutan

Ve svý podstatě si najdi nějaký progresivní zaměstnání jako třeba šotouš s mindráčkem z aut. Akorát nevím kolik za to dávaj 🙁

Jakub P

A co přesně z těch vašich příspěvků o tom, jak musíte/chcete jezdit po městě autem, by mohlo sloužit jako argument proti robertovu tvrzení, že kolony způsobují lidi v autech? Doprava ve městech má svoje zákonitosti a jednou z nich je to, že čím víc lidí bude moct (a bude chtít) použít prostorově úspornější dopravní prostředek než auto (případně některé cesty vynechat úplně, protože to, co potřebujou/chtěj zařídit v pohodě vyřídí pár kroků od baráku), tím líp pro všechny. Včetně těch, co z jakéhokoliv důvodu (ať už nutnosti nebo pohodlnosti) stejně pojedou autem… Další věc je, že lepší infrastruktura pro jiné… Číst vice »

robert

Super! Jako kdybych to psal sám. 🙂

robert

Jasně, ale sám ses o možnost jiného druhu dopravy ochudil. Lidi se odstěhují někam na Visalaje a pak se diví, že k nim žádný autobus nejezdí. Protože tudy ani neprojede. Chcete klid, rodinný domek, nízké náklady na bydlení, ale to je vykoupeno větším dojížděním. Takže ve výsledku si takhle škodíš sám. První, co jsem při hledání bytu udělal, byl průzkum dopravní obslužnosti. To dnes skoro nikdo nedělá. Tuhle věc zanedbá a pak se diví, že jim nevychází spojení. A jsou odkázaní na auto. Pak do rodiny pořídí druhé, protože kluk chce jezdit tam a tam, manželka potřebuje další, protože potřebuje… Číst vice »

Kalanis

Ne. Příčinou je především pracovní uplatnění a možnosti pobytu oněch dojíždějících. To si tu fakt někdo myslí, že jich většina jezdí pro svý zdraví?

robert

Přečti si, co o tom píšu dál.

Jakub P

Udalost tak vyjimecna, ze se o ni pisou clanky. U aut je to naopak. Na rade mist je na clanek, kdyz zacpa jeden den neni.

Ondřej

Kde jsou lidi, jsou i zácpy a to platí o pěších, cyklistech, povozech, autech, tramvajích, vlacích i letadlech.

Jakub P

Srovnej si prumernou zabranou plochu na prepravu 1 cloveka ruznymi dopravnimi prostredky. Jo, vyjimecne dochazi k zacpam i u jinych dopravnich prostredku, nez jsou auta. Obvykla zakladni pricinypricina (kdyz je to ve verejnem prostoru) je bud nejaka mimoradna udalost, nebo ze v danem miste auta dostaly daleko vic prostoru, nez by bylo rozumne a ostatni maj tim padem minimum.

Ondřej

Vy jste asi nikdy neviděl dennodenně běžnou lidskou zácpu v metru před eskalátory. Letadlem jste asi taky nikdy neletěl, když nevíte, že zácpa je záležitostí vzdušného i pozemního prostoru každého většího letiště. V Asii jste taky nebyl, abyste viděl, jak strašná zácpa se může vytvořit na kolech.

Zácpy jsou všude, kde jsou lidé a tak to prostě je. Hele: https://www.extrastory.cz/dopravni-zacpy-se-tvorily-uz-za-dob-konskych-povozu-nahlednete-s-nami-do-minulosti

Nenadávejme na zácpu, MY jsme ta zácpa.

robert

Určitě ne.

Ondřej

Byl jste se někdy projít v centru?

robert

Samozřejmě.

On.

Ideální řešení bus pruhu, stavebně přidaný pruh. Teď to aplikovat na každé frekventované komunikaci, přistavět bus pruh a kde bude třeba ještě jeden parkovací. A kde není místo zbořit blok domů a přidat parkovací místa pro ostatní.

pony

Jojo, bourani aby se udelalo misto na parkovani a dalsi pruhy, idealne pro obyvatele exurbs z Ritky, se nam v Praze moc osvedcilo. 👌

MaraSourak

A co udelat ze Strakonicke poradnou silnici, kde se nepojede 50?

On.

Stačí zrušit přechody, vyřešit křižovatky a zbořit pár domů a nebo postavit kilometry protihlukových stěn.

franzJosej

stejne to jsou barabiznx uvnitr plesnive zvenku odporne. ale za komousu tam bylo 80kmh

...

Za komoušů hlavně tu rychlost nikdo takhle zběsile neřešil.

Ondřej

Za to by tu rychlost v těch křápech málokdo vyvinul 😀

Jakub P

Jo, vzhledem k tomu, že při 50 může díky potřebě menších rozestupů projet daným úsekem za určitou časovou jednotku víc aut, než při jakýkoliv vyšší rychlosti, mohlo by to rozhodně pomoct. Kolony by byly delší a třeba by to přesvědčilo víc lidí, aby jeli hromadnou dopravou místo autem.

Teda furt bych dal přednost tomu, kdyby se za stejným účelem radši zlepšila a zrychlila infrastruktura pro hromadnou dopravu, ale to jsem holt já, nemám rád, když lidi zbytečně trpěj, ani ti v hromadný dopravě ani ti v autech.

franzJosej

kecy. cim pomalejsi o to viceucpanejsi. nejakej dedek si to 50kmh vykopal u Dolinka. dedek neni dolinek taky ne. a buzerace bude forever

...

Abyste mohl přesvědčit lidi k tomu, aby zvolili hromadnou dopravu namísto auta, musí ta hromadná doprava přinášet oproti těm autům nějaký zásadní benefit, být v něčem lepší. To ovšem rozhrkaný autobus, který jede jednou za půl hodiny a kde stojíte na jedné noze a ještě ne na své, nikdy nebude.

Jakub P

Právě, a jedním z těch srovnávacích faktorů (kromě zmiňované dostatečné kapacity a dostatečně krátkých intervalů) je i rychlost. Když ten autobus projede volným pruhem násobně rychleji než auta poskakující v koloně, začne být lákavej pro část lidí z těch aut už jenom tou rychlostí. A protože to projede rychleji, bude stačit stejnej počet autobusů a řidičů na větší kapacitu a kratší intervaly. Nakonec na tom odděleným buspruhu vydělá město, cestující v MHD i řidiči zbylých aut, protože jich bude míň, takže tam bude menší kolona.

robert

Takové progresivní myšlení po nich nemůžeš vyžadovat. 😀

Ondřej

Pánové, ale no tak. I když to projede rychleji, stejný počet autobusů a řidičů na větší kapacitu stačit nebude. Umožní to poslat na trasu VÍCE autobusů, a to ještě jen v případě, že návazné trasy mají stejnou kapacitu.

Proboha, taky jezdím do práce MHD a občas i na kole. Ale jestli chcete něco vyřešit nebo posunout dál, musíte pracovat s fakty. Třeba s tím, že počet obyvatel roste a s tím roste i počet aut, autobusů, tramvají, vlaků atd. Problém se nevyřeší, když budete pracovat se svými emocemi a domněnkami namísto faktů.

Leinad

Kdyby řidiči nebyli trotlové a chtěli by jet plynule, tak je zpomalení docela přiřozené.
Jenže někoho místo snížení rychlosti baví jet 80-0-80. Někdo nezná zip. Někdo potřebuje být první na semaforu(aby se rozjížděl z 0 a byl pomalejší než při průjezdu začátku zelené).
Když se někdo chová jak má(zpomaluje při dojízdění semaforu nebo kolony), tak ho trotlové předjedou.

Petr

Chce to prostě dokončit D4 k D0 a ne aby končila ještě ve středních Čechách.

Jan Novak

A to pomůže přesně čemu? Tohoto BUS pruhu se to vůbec netýká.

Petr

Jel jste někdy busem z Dobříše do Prahy? Nejdřív juch juch stovkou po D4 a v Jílovišti to začne a poskakujete až za Lahovický most padesátkou, kde teprve začíná BUS pruh. Takhle by to tou padesátkou jelo jen kousek mezi mostem a D0.

Jakub P

Afaik se na tom dělá (odstranění úrovňovýho přechodu). Ale zázraky bych od toho nečekal. Je to od Jíloviště k Lahovickýmu mostu 10 km, rozdíl mezi dobou průjezdu při 50 a 80 je míň jak pět minut. (A to nepočítám, že už teď tam ta osmdesátka na části z těch 10 km je, jen si nepamatuju přesně, na jak dlouhé.) a to za velmi optimistického předpokladu, že tam bus nezbrzdí kolona a těch 80 skutečně bude moct jet, i ta stovka by tam za naprosto optimálních podmínek přinesla „zásadních“ 6 minut zrychlení. Ono ve skutečnosti ty kolony zdržujou podstatně víc, než… Číst vice »

Petr

Je otázka, kolik by toho jezdilo na doprovodné komunikaci, která tam chybí. Další špunt je padesátka v Lahovicích. a nájezd na Barandovský most. Pokud se nechá D4 až k D0 zpoplatněná , dojde k přesunu místní dopravy na doprovodnou komunikaci a přes Baně a Zbraslav se napojí až za D0, Což nepotěší Zbraslav ani Baně. A tam je ten zakopaný pes. https://www.idnes.cz/praha/zpravy/dalnice-strakonicka-jiloviste-najezd-ministerstvo-dopravy-d4.A170719_2339702_praha-zpravy_nub

Poudy

Co to zase ten Scheinherr mele? Žádná výhra pro řidiče se nekoná, veškerý provoz se sejde tak jako tak na tom stejném místě před mostem. Jediný kdo vyhraje je MHD, což je jistě správné a záslužné. IAD si ale naopak pohorší, protože všechny ty autobusy a taxíky co to vezmou novým vyhrazeným pruhem tak ostatní „předběhnou“ a vecpou se jim tam u mostu, takže spíše prohra.

Jan Novak

To ale přeci není pravda. Za 1. se autobusy přesunou za zastávkou Malá Chuchle do vyhrazeného levého pruhu pro BUS a tím pojednou až za Barrandovský most. Ze současného pravého pruhu bude prostřední a v nově vzniklém pravém pruhu bude také IAD. Jeden pruh bude pokračovat směr Smíchov, druhý směr Braník, stejně jako se teď pruhy rozdělují.

Poudy

A kolik těch autobusů z Chuchle na Braník jezdí? Já chápu jak to tam bude rozdělené a proto říkám že se pro IAD nic nejlepší.

MV.

Je to dobré, pokud budou autobusy fungovat s minimálním zdržením určitě je bude používat víc lidí. Samotného mě nebaví stát v koloně už od lahovic, to raději jedu do Lipenců nebo Chuchle na vlak.

...

V Lipencích jezdí vlak? Od kdy?

Jakub P

Jakýkoliv citelný zrychlení MHD znamená výhru pro IAD. Protože lepší a rychlejší MHD znamená víc lidí, kterým se vyplatí jet tou a ne autem. A čím míň IAD, tím líp pro IAD…

Jaaaa

Ony se tam zas naindukují další auta. 🙂

Jakub P

Rovnovážnej počet aut je poměrně logicky tehdy, když jejich jízdní doba odpovídá době jízdy nejrychlejší dostupný alternativy. Proto je takovej průšvih, když IAD zdržuje prostorově úspornější druhy dopravy a proto každý zlepšení možností pro ty ostatní, úspornější druhy dopravy, přináší i zlepšení situace pro auta… Často na první pohled paradoxně i v případě, kdy to zlepšení infrastruktury pro ostatní je na úkor části prostoru pro IAD nebo jinýho jejího omezení…

Poudy

Ano ale toto je nepřímé zlepšení, náměstek to prezentuje jako přímé.

Jakub P

„Je to ale výhra i pro řidiče v autech, protože vznikem nového plnohodnotného jízdního pruhu se zvýší plynulost dopravy i v těch dalších,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

To mi přesně sedí na to, že zlepšení autobusů => úbytek aut => zlepšení pro zbylá auta…