Dopravci Infrastruktura Železnice

Přesně po čtyřech letech omezila vlaky ledovka, u České Třebové projely jen diesely

Motorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhy
Motorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhy

(AKTUALIZOVÁNO 11:30)Cestování po železnici začala včera  večer výrazně komplikovat ledovka a námraza na trakčním vedení. Dopravci opět poznali, jakou cenu mají dieselové motory. V pondělí dopoledne omezení skončilo. 

K potížím došlo přesně čtyři roky od největší kalamity, kterou ledovka na české železnici způsobila. Ledovka zatím komplikuje provoz okolo České Třebové: elektrické vlaky  nejezdily přes dvanáct hodin ani směrem do Brna, ani do Zábřehu. Mohly jet pouze s dieselovou lokomotivou. Vlaky nabraly mnohahodinová zpoždění. 

K zastavení provozu u České Třebové došlo po v neděli sedmnácté hodině, vlaky musela přes problematický úsek přetáhnout dieselová lokomotiva. „Provoz v úseku Česká Třebová – Opatov je silně omezen, jízdy vlaků jsou možné za pomoci dieselových lokomotiv,“ informovaly České dráhy na svém webu.

K obnovení provozu elektrických vlaků v úseku Česká Třebová – Svitavy došlo kolem deváté hodiny dopoledne, z České Třebové do Zábřehu po jedenácté hodině. Železnici teď čeká další den, než by se měl provoz vrátit do normálního stavu kvůli obratům souprav. 

Pozdě večer se ledovka rozšířila k Ústí nad Orlicí a současně omezila i provoz na koridoru z České Třebové do Přerova. Velká část vlaků z Prahy do Brna začala jezdit odklonem přes Havlíčkův Brod, kde problém s námrazou přestal.  Podle posledních informací začaly vlaky u Ústí nad Orlicí opět jezdit. 

Rekordmanem ve zpoždění je zatím noční spoj RegioJetu do Košic, který od 23. hodiny stál v Ústí nad Orlicí a rozjel se až po sedmé ráno, nabral tak sedmihodinové zpoždění. 

Ledovka ukazuje i problém české železnice: nejvíce informací o problému cestující nenajdou na stránkách Správy železniční dopravní cesty, ale u Českých drah.

 Největší vlna ledovky ochromila českou železnici mezi 1. a 3. prosincem 2014, kdy elektrické vlaky nejezdily několik dní.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
To

Nejlépe o zpoždění informuje LE – tzn. vůbec. Jejich web láká na zážitky a líbivá místa.

Hodně štěstí

Doufám, že úředníci na ministerstvu dopravy si přečtou jak fungují při mimořádnostech soukromé společnosti. Tudíž vybírejte dál soukromé dopravce na železniční linky, ať je stále více veřejná doprava spolehlivější. 🙂

A.R.

Jo, tak hlavně dejte tomu žlutému cirkusákovi celou trať Brno – Bohumín. Vždyť kvůli těmto problémům si neumí zajistit ani náhradní dopravu! Jeden vlak prý musel odříct a paštikář zatím dneska ještě nevyjel z Prahy.

A.R.

Pokud máte čas, tak to spočítejte. Ale pochybuju, že v tom součtu bude nějaký dálkový vlak.

Jakub

Pane Sůra, ale lidé z pendolina a Rx rychlíků přestoupili na následující vlaky. Z Rx na railjet který v trase Č. Třebová Brno zastavoval ve stanicích jako Rx.

A.R.

Předpokládal jsem, že pochopíte, že se jednalo o odřeknuté vlaky bez náhrady. Nemůžu za to, že je nutné Vám to vysvětlit jako pětiletému děcku.

Kirschner

RJ 1021 pěkných 525 minut navrch. To se cestující krásně prospali. 😁

A.R.

Kdo umí, ten umí. 😀

Pája

A kdo je odtud nakonec odtáhl? 😀

mirekk

Někteří z diskutujících tady píšou jak je možné, že si sběrač lokomotivy neporadí s námrazu na troleji. Nemám fotky z letošního roku, ale v roce 2014 jsem je dostal a zveřejnil:
https://www.koridory.cz/archives/26426/

jan

Být českýma drahama, tak lowcostové soukromé dopravce dotlačím pouze do nejbližší větší stanice a nazdar. Stejně jako to udělali slováci.

Markot

Sedim v Regiojetu z Prahy (odjezd 21:48) do Ostravy. Pred pulnoci jsme zastavili u Usti nad Orlici a od te doby se dosud (6:30) nehli. Podle jizdniho radu uz mel tento vlak byt v Kosicich.

Jirka

Máte aspoň dnešní noviny?

Coudy

Tak jestli máte lůžko se hezky vyspíte 🙂

Pája

Žádné dieselové zálohy, které by mohly protáhnout vlak el.lokotkám nesjízdým úsekem.
A s větší liberalizací a fragmentací trhu bude hůř…

A.R.

A kolik tě stála jízdenka?

Jakub

Zajímalo by mě jaký fíra s tím dojel. Protože když to tak počítám už mu moc času nezbývalo. Pokud by nastoupil před odjezdem vlaku (pro lepší počítání 21:30 až 6:30 = 9 hodin výkonu) to už mu zbývají jen 4 za tu dobu těžko dojel do Košic a zpět.

coudy

A špatné ČD informují o zpoždění místo SŽDC
A ještě že RJ se může spolehnout na ČD 🙂

Arnošt

Proč je problém, že cestující najdou nejvíce informací na webu ČD? Těžko může SŽDC zveřejňovat nějaká podrobnější opatření všech dopravců. Každý dopravce má jiný styl řešení problémů. Nehledě na to, že hodně řešení jde i mimo SŽDC (autobusy, taxi, ubytování, přeprava cestujících po jiné trase atd), to SŽDC nemůže obsáhnout a udržet za všechny dopravce aktuální. Holt i toto patří k vámi vysněné liberalizaci. U soukromých dopravců aby člověk nějaké informace našel je umění. Dnes například Arriva odřekla spoj z Grygova do Prahy a info jsem o tom nenašel.

coudy

SŽDC je správcem kolejové cesty a tudíž ba oni měli vědět jak jim tam jezdí vlaky. Kdo jiný by to měl vědět líp než oni?

Arnošt

Ano, SŽDC by mohla zveřejnit základní informace o přerušení provozu, ale bližší opatření budou vždy na dopravcích. ČD seženou motorové lokomotivy, regiojet pro změnu vlaky spojuje, atd. Tyto podrobnosti SŽDC nebude nikdy schopna dávat mezi cestující. A i kdyby sebevíc chtěla, tak je to další článek v řetězci a tudíž zase o to déle bude zveřejnění informace trvat. A dopravci by to schytali za SŽDC, kdyby SŽDC zveřejnila chybnou informaci. Další věcí je, že se opatření mění dle vývoje problému a je potřeba reagovat pružně, a to by bylo dost omezeno tím, že by informace zveřejňovala SŽDC. Spíš vidím jiný… Číst vice »

babilon

A nebyla by to zbytečná práce, když stejně pro podrobnosti stran cestujících musím na stránky jednotlivých dopravců?

Petr

Protože ISOŘ není podle šéfů SŽDC „pro veřejnost“… Na druhou stranu je pravda, že kvůli zahlcení padá i lidem v práci, kteří s ním musí pracovat. Takže pustit to veřejně, do půl hodiny celý systém zkolabuje. Možná, že to je hlavní příčina…

Karel

I já, jako dispečer na CDP se do ISOŘe z domu z veřejné sítě internetu nedostanu. Jestli ho tam má pan Sůra, nebo někdo jiný, tak asi nějakým „podfukem“. Jo známý „vševěd“ pan T.H. díky tomu, že tam má přístup z titulu zaměstnance dopravce, to je něco jiného.

Petr

A dokonce pro vyvolené jsou po zadání přístupových údajů v GRAPPu vidět všechny, i nákladní vlaky, včetně rozboru (tzn. číslo lokomotivy, počet vozů, váha vlaku atd.) 😉

Sch

To je z IT pohledu mimo. Ty informace prostě zrcadlíte na veřejný web server, který je pro ISOŘ jeden klient a když je veřejných přístupů moc, spadne web server a ne hlavní server. ČSÚ s tím má velké zkušenosti během voleb.
Vyzkoušeli si i kybernetický útok, naštěstí jen na ten veřejný web server volby.cz, samotné sčítání běží v zabezpečené iztolované síti. Takže i ve státní sféře lze najít užitečné a relevantní příklady.

Jen tak

Ne každý systém umožnuje takovýto režím práce… a „zarezlé“ korporátní systémy málokdy.

Ano, ono to není tak jednoduche, jak se zdá, když se řekne „ty informace prostě zrcadlíte“

-aa-

A což takhle, kdyby se všechna opatření od dopravců posílala povinně na jednotný web garantovaný třeba majoritním provozovatelem dráhy? Padaly by sem nejen informace o mimořádnostech, ale také např. o výlukách, změnách JŘ, aktuální poloze … prostě vše co potřebuje cestující pro cestování po české železnici.
Něco mi říká, že cosi podobného budou chtít brzo kraje po ministerstvu dopravy:-)

Kirschner

To máte naprostoo pravdu. Doplnil bych ještě s liberalizací po česku. Lépe to vystihuje stav věcí.

Kirschner

Ale to není možné. Arriva unternehmen Deutsche Bahn? Vždyť je to motorová jednotka, ne? Tak jaká ledovka! Navíc je to vítěz výběrka pro čtyři rychlíkové linky. Bijou se v prsa jak to všechno zmáknou. 😝

Ivka

Je v tom umele vytvoreny zmatek..
Kazdy odpivida za kousek na nikdo za nic..
Vse rozhoduji dispeceri a ředitele co sedi v kanceláři na druhym konci republiky..

Milan

Zjevně provoz na koridoru zdaleka není tak velký, když v hlavní víkendové špičce jezdí tak málo vlaků, že stačí troleje namrznout.

Martin

Spíš chudáci Ampéry nejsou dost tlačeni panem Voltem, neb 3000 je málo, narozdíl od 25 kV AC, kde to napětí i přes led „protlačí“ dost proudu.

Odpadlik

Tak IMO zrovna ten úsek ze Žďáru do Ostrova je na 25kV, ale o přesto je tam zřejmě stejný problém..

Pavel Mráček

Tohle mi něco připomíná… Nejste vy náhodou náš přednášející na ČAO? (Odpovídalo by tomu, že máte při přednáškách často reference na vláčky 😀)

ApolloXI.

Jak si to to počasí vůbec může dovolit – mráz v prosinci 😀 Člověk rozumný je ten, kdož nevystrčí nos v tomto, natož aby ještě někam jezdil, notabene autem. Zbytek s tím prostě musí počítat a nedělat z toho zbytečnou „trágu“.

Pavel Novotný

No, ledovka je paradoxně znakem velmi slabého mrazu. Proto prší a nepadá sníh. Při -20 st. Celsia by se nic nestalo – vlaky by jely bez problému.

To

Při -20 by praskaly koleje a zamrzala nafta)))

Jaroslav Tyle

Zranitelnost stejnosměrné soustavy 3 kV kvůli příliš nízkému napětí.

Michal

25kV lépe proskočí ledem, nebo jak to myslíte?

Jaroslav Tyle

Ano. Vyšší napětí prorazí větší izolaci. To se ukázalo 1. prosince 2014: vlaky na stejnosměrné soustavě zamrzly, na střídavé soustavě se jezdilo, byť s jiskřením.

Martin

To se ukázalo teď v pátek na západě. Trolejbusy v Plzni stály, vlaky na 25 kV AC vesele jezdily, byť se lehce zajiskřilo občas.

Dominik

A proto je nyní námraza i u Havlíčkova Brodu na 25 kV? Ano střídavina se protlačí, ale není to spása všeho.

Sch

Když vybavíte měnírny pro přenos mezi měnírnami, jako to mají DB, tak pak přesměrujete proud mezi měnírnami na trolej (u 25kV AC@50hz spíš trafostanicemi) a ten zahřeje trolej a povolí. Námraza vzniká při teplotě kolem nuly, takže není třeba velké oteplení vodiče.

Jan Sova

Někde se v prosinci 2014 i svařovalo ….

petr.r

u střídavé větve to nehrozí? Mají sždc nějakou protimrazovou mandelinku?

Michal

To by se ta chudák mandelinka musela sakra otáčet… 🙂

Petr

No jo, když diesely zase nejezdí, když padá listí…. 🙂

Jan Sova

Diesel by jel, ale správce železniční cesty by mu musel umožnit průjezd. Což v případě nasekaných vlaků v jednom bodě nebude dost možné….