Přes ODISapku jde nově rezervovat cestu autobusem i přepravu kola

ODISapka. Foto: KodisODISapka. Foto: Kodis

Nová funkce platí u turisticky často přeplněných linek.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kamui

Cestovat mezi kraji je fakt jak cestovat do zahraničí. Co kraj to aplikace. Do toho co dopravce to aplikace. Nechápu, proč když tu máme SJT, tak proč nebylo definované nějaké jednotné API, aby všechny jízdenky, všech dopracvů a všech IDS se daly koupit pohodlně na jednom místě, a nebylo nutné si kvůli cestě kamkoli instalovat aplikace do mobilu.

Jaaaa

Jj, kvůli jedné blbosti si zase instalovat nějakou debilní appku, která pro svou funkčnost stejně musí být online.

Od toho byl vynalezen web, soudruzi. Už běžte s těma neumětelskejma appkama někam. :-/

Y.K.

No nevím, bezpečné chování prohlížeče je, že si nemůže nic uložit, kromě cookies a ty mohou mít kopec omezení, takže je dost problém zajistit, aby taková jízdenka byla stále vylovitelná. A stahovat si někam PDF s QR kódem, no to raději ne – i když možnost by to byla. Někdy se používají dynamické QR kódy – kvůli pritscreenistům. Ta aplikace na to může jít chytřeji, držet si info v databázi, tedy 100% dostupné, sama mazat propadlé jízdenky a pokud je napojená na Apple Pay nebo Google Pay, tak to velmi zpohodlní život při zachování solidní bezpečnosti. Samozřejmě ji lze vytvořit… Číst vice »

Leinad

Webová apka taky může umět login a přihlášenému zobrazit jeho jízdenky (formou QR). Trvalé přihlášení není problém (kromě bezpečnosti, ale to i trvalé přihlášení do nativní apky)
Výhoda nativní apky je zobrazovat to offline.

Y.K.

To ano to může, to je pravda. Největší riziko asi bude v možnosti podvržení URL a fake webapp co seškrábne z účtu co dokáže – přeci jen prohlížeč jde kamkoliv. To je u nativní aplikace těžší.

Leinad

Nativní aplikace si se serverem povídá přes nějaké API, na které by šlo také zaútočit.

Y.K.

No to jistě, na všechno jde zaútočit. Myslel jsem takovou tu obecnou blbuvzdornost vůči uživateli typu BFU.

Cestovatel z Vysočiny

Když už jsme u toho, tak QR kód je jen lehký upgrade děrných štítků z počátku minulého století. Postavit v dnešní online době nějaké řešení na tom, že jedním elektronickým zařízením čtu QR kód z obrazovky jiného elektronického zařízení, je samo o sobě dosti absurdní.

Jiří Kocurek

Nicméně to nedává příliš moc prostoru otázkám, co všecko se přečte kromě toho. A čtečka se hodí, když je to někde vytištěné na plakátu.

Y.K.

Proč by to bylo absurdní? Je to obyčejný datový záznam a je jedno jestli se vymění přes NFC nebo QR kód. Výhoda QR je, že jde načíst číst obyčejnou kamerou, tedy je značně blbuvzdorný a nevyžaduje extra vybavení (ne každý mobil má NFC modul).

Jaaa

Jediná reálná výhoda appky, offline seznam jízdenek na jednom místě.

Proč nemůžu mít QR jako stažené pdf, png nebo gif?

Y.K.

Možná ochrana proti „sdílení jízdenek“?
Jsou i takové ty aktivační prodlevy v řádu minut, aby to lidi nekoupili když spatří revizora.

Martin OVA

Apku používám vice než půl roku a cesta v kombinaci MHD v Ostravě ušetří docela hodně peněz. Ve vlaku načítá průvodčí QR kód, v autobuse při nástupu ukážu řidiči. Jen nejde koupit jízdenka méně než 5 minut před odjezdem, lze vrátit do 15 minut.

os.ka.rek

A jak to bude probíhat? Někde na vesnické zastávce začnu mávat QR kódem, a řidič někoho vyhodí? Nebo řekne, ať se zmáčknem? Nebylo by řešení poslat více busů na vytížené linky?

Cestovatel z Vysočiny

Dával bych rovnou facku všem těm neumětelům, kteří nejsou schopní vytvořit aplikaci nezávislou na platformě, a vnucují pořád ty googly a apply. Proč mám být jako uživatel PC diskriminován? Nehledě na další řadu nevýhod takového přístupu, který patří do minulého století.

Y.K.

Vy vozíte PC po MHD? I na notebooku nic moc.
V minulém století existovaly smartphony se sandboxovanými aplikacemi, bezpečně uloženými platebními prostředky?

Leinad

Já vozím phablet, ale nevidím důvod proč si do něj stahovat aplikace na něco, co by mohlo umět i webové rozhraní.

Cestovatel z Vysočiny

Co budete dělat, až se objeví nějaká nová platforma? Nebo si myslíte, že Android a iOS už tu budou na věky? No a potom co? Zase všechno přeprogramovat, protože stávající apka už nebude mít ze strany vývojářů žádnou podporu? Aplikaci pro web vytvořím jen jednou, a bude fungovat prakticky navždy a kdekoli. Akorát je třeba u toho zpočátku víc přemýšlet, a to je dnes problém.

Y.K.

A to myslíte, že ty aplikace budou desetiletí bez vývoje? Přeprogramovávají se i mezi vydáními jednotlivých OS, protože požadavky se mění a přituhují, normy se mění. Ani webapp nebude fungovat věčně, to je absurdní kravina v dynamickém světě webu. Nicméně někdo ji napsat může, ale asi nechce protože zcela bez problémů to řešení není, navíc nese bezpečnostní rizika (podvržené app) což aplikace ze storu jednoho nebo druhého (až tak nemá).

https://www.strv.com/blog/3-limitations-of-progressive-web-apps

Jiří Kocurek

Kupodivu vozívám laptop. Lístky si kupuju i doma na PC, než jdu na vlak. Nicméně se mi podařilo zvirtualizovat android ve virtualboxu, pro případ nutnosti mobilní appky. Instaloval jsem router…

Y.K.

No to já také občas vozím laptop, ale že bych někdo klohnil nákup jednotlivé jízdenky na MHD, vyplňoval platbu kartou (před svědky) atp a pak lovil NTB před revizorem mi přijde absurdní. 🙂 Mě ten nákup v aplikaci čítající asi 5 s přijde těžko překonatelný.

Virtualizovat Android se dá, ale jestli tam (korektně) běží App na prodej jízdenek to nemám páru.

Jiří Kocurek

Na MHD mám roční předplatní, není co řešit.
Appku na jízdenky jsem v tom nezkoušel, je to fakt nouzovka.

Y.K.

To já taky, ale když potřebuji na něco koupit jednotlivku, je to konečně luxusně pohodlné.

Kalanis

Existuje GPD MicroPC. Ten se vejde i do kapsy džínů. Vyzkoušeno.

xyz

A když si to takto „zaappkorezervuje“ v konkrétním spoji víc lidí než kolik by se jich vešlo do toho autobusu, tak co?

Z logiky věci předpokládám, že systémovým řešením u linek, které „nepobírají“, je zvýšení počtu spojů a/nebo nasazení kapacitnějších vozidel. A ne „appkování“.

Mimochodem, co když si dotyčný cestu oním spojem rozmyslí (zejména při cestě zpět „z hor/z přírody“, kdy nakonec si plánovaný výlet časově prodloužil nebo jej naopak zkrátil)?

babilon

Taky si říkám, co se bude dít, až přijede na zastávku narvaný autobus a bude chtít nastoupit někdo s objednaným místem. Poslední nastoupivší půjde z kola ven?

jal

Já tam vidím jen „rezervovat i přepravu jízdního kola“ , nikoliv míst k sezení.
Je to logické, např.:
„Do cyklobusu z Frýdku-Místku do Horní Lomné se vejde sedm jízdních kol.“
Zdroj: https://fm.denik.cz/zpravy_region/v-nedeli-vyjede-novy-cyklobus-do-horni-lomne-20210611.html

I když asi nešťastná formulace této možnosti s tím “ i „, které může zavdávat myslet si něco o možnosti místenky k sezení.

Leinad

Předpokládám, že v appce bude nějaké omezení (rezervovat může max X cestujících).
Když si to rozmyslí, nějaké minuty před odjezdem jde jízdenku stornovat, když to nestihne tak propadá.
Místenkování je v dálkové dopravě docela běžné. Rád bych předpokládal, že rezervační systém bude mít i rozumné výstupy a nějaký navazný proces (spoj je vyprodán => posílit)

xyz

“ Rád bych předpokládal, že rezervační systém bude mít i rozumné výstupy a nějaký navazný proces (spoj je vyprodán => posílit)“
Ty samé výstupy snad má i dosavadní letitý systém s vydáváním jízdenek řidičem.

„Místenkování je v dálkové dopravě docela běžné.“
A to u KOMERČNÍCH linek, u kterých je mj. přípustné, že se holt někdo nevejde.

Liboros Á

Co tam dělá ta propaganda ČSOB? Ach jo ty krajské appky to je zmar.

Pavel